Hersentumor bij hond, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Hersentumor bij hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 16:04

Mijn 9 jarige kruising stafford heeft vermoedelijk een hersentumor.
Ze heeft vandaag alweer 2 epileptische aanvallen gehad en weet nu niet zo goed wat te doen.
De DA zegt dat de symptomen overduidelijk zijn en een scan enkel ter bevestiging zal dienen, advies is om het nog even aan te kijken hoe het zich verder ontwikkeld.
Medicijnen voor de epileptische aanvallen is zo goed als geen optie, een pilletje naar binnen werken is een hel.
Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben, en waar hebben jullie de grens getrokken?

Anoniem

Re: Hersentumor bij hond, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:42

Jawel, maar dit is niet absoluut niet goed afgelopen.
En de hond is in de kofferbak van de auto afgespoten ;(

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:44

Hmm denk dat je met een hersentumor weinig kanten op kan. Je zou voor de zekerheid een scan kunnen maken, maar ik denk dat dat alleen voor jezelf echt zou zijn. Dan heb je tenminste zekerheid. Ik denk dat je verder weinig kan doen. Het is of nu een scan laten maken of niks doen.
Persoonlijk zou ik een scan maken, maar dat is natuurlijk aan jou. Het kost ook weer een hoop geld en het ligt eraan of je dat voor je hond over hebt. Verder zou ik eerlijk blijven tegenover jezelf en de hond, heeft de hond heel veel pijn dan moet je hem rust geven en uiteindelijk in laten slapen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:22

Het is niet dat ik het niet voor haar over heb, het is meer dat het enkel zekerheid bied op iets wat je eigenlijk al weet, en daarvoor vind ik het teveel geld.
Pijn is een lastig iets, het is een enorm harde tante en laat eigenlijk nooit iets merken, daarom vind ik het ook lastig om een grens te stellen.
Wel wil ik nu graag vast een grens vast leggen, zodat ik niet (onbewust) te lang met haar blijf kwakkelen, ze verdiend wel een einde waarbij ze nog hond heeft kunnen zijn.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:25

helaas heb ik ook ervaring met een hond die een hersentumor had. Dit liep niet goed af. De hond is uit eindelijk ingeslapen omdat hij uit het niks aanviel.
Sterkte ermee.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:27

TS, mag ik vragen wat de symptomen waren?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:30

hersentumoren komen erg weinig voor bij honden, er kunnen onwijs veel oorzaken zijn voor deze aanvallen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:35

Gedragsverandering en epileptische aanvallen zijn de 2 symptomen waardoor belletjes zijn gaan rinkelen, daarnaast zat ik al regelmatig bij de DA vanwege eetproblemen (veel overgeven, ene moment niets willen eten en kwijlend voor de bak staan, volgende moment schooien en niet te stillen honger).
Qua gedrag is het altijd al een lastige tante geweest, maar nu gromt ze tegen mensen, kan geen mannen meer in haar buurt hebben en andere momenten (veelal voor een aanval) wil ze alleen maar op schoot liggen en aandacht hebben. Loopt regelmatig doelloos door huis te sjokken, ziet dingen die er niet zijn (lees: doet alsof ze aan het spelen is met een bal terwijl er geen bal is).
Met wandelen loopt ze vaak niet zuiver of zelfs te manken alsof er wat in haar kussentjes zit.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:50

Ik denk dat mijn hond shaking head syndrome heeft, maar ben bang voor testen. Meer voor de uitslag. Hij heeft, toen hij een paar maanden was, al een tumor op zijn been gehad. Dus ik was erg nieusgierig naar de symptomen.
Wat betreft jouw probleem. Ik zou altijd voor kwaliteit, boven kwantiteit gaan. Maar wat zegt je DA hierover?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:51

jep helaas ervaring mee. Heb boxers en dan krijg je daar helaas makkelijk(er) mee te maken.
HIer was het halve kop verlamd, hele kop verlamd en zolang de halve kop verlamd was ging het nog wel qua wandelen en eten. Wel enorm veel kwijlen en het oog wat open bleef staan had zeker veel verzorging nodig. Met mijn ene boxer duurde het een half jaar tussen halve kop verlamd en opeens gedesorienteerd, blind, volledige kop verlamd en geen coordinatie meer. Ook niet meer te bereiken. Mijn andere hond had van gezonde (wel HD) oude boxer binnen 4 dagen van niets naar totaal verlamde kop, geen coordinatie, niet te bereiken en daarna ingeslapen dus.

Beiden hun laatste tijd veelvuldig bij de DA geweest. Eerste boxer is al erg lang geleden. Die andere niet. DIe heeft allerlei tests gehad bij de DA. Uiteindelijk kwam daaruit naar voren (toen alle andere mogelijkheden dus uitgesloten waren) dat hij een tumor moest hebben. Dit kan weer bevestigd worden door een MRI scan maar ide is heel prijzig. Gezien mijn DA totaal niet twijfelde heb ik toen besloten dit mijn hond niet aan te doen. Overigens was hij al zo ver van de wereld binnen een paar dagen dat hij er nooit meer overheen gekomen was wat het ook was.

Epilepsie en gedragsveranderingen in combi met hersentumor heb ik dus niet meegemaakt.

Gedragsveranderingen en soort epileptische aanvallen heeft mijn huidige boxer wel gehad de laatste maanden. Echter ik ben er door onderzoek achter gekomen dat het bij hem zeer waarschijnlijk puur een tekort aan magnesium was. Hij heeft nu een maand extra magnesium door zijn voeding en hij is weer helemaal de oude van voor alle aanvallen en veranderingen (hij begon met bijten richting andere dieren, alles fixeren, enorm onrustig in gedrag en durfde ook andere mensen dan ons gezin te pakken).
Hij heeft ook diverse onderzoeken gehad bij de DA.

Wij zijn begonnen met uitgebreid bloedonderzoek (echt alles testen wat te testen valt) en urine onderzoek. Dit op een moment dat hij goed is en tijdens een aanval van niet meer kunnen lopen en stuiptrekkingen. Beide keren was alles super in orde.

Daarna hebben wij hem laten rontgenen van voor naar achteren. Nek is in orde, voorpoten ook, rug beginnende spondylose en rechter heup wat afwijkend. Geen absurde dingen gezien wel dingen waar we ooit rekening mee moeten gaan houden maar eigenlijk kon het dus allemaal niet te maken hebben met die aanvallen en gedragsverandering omdat het allemaal goed was of minimaal afwijkend.

Enigste optie bleef weer open. Die MRI scan. Deze heb ik weer niet gedaan. Het is gewoon zeer prijzig en in geval van hersentumor is er niets meer aan te doen en is het toch afwachten. IN andere gevallen zou het nog vanalles kunnen zijn.

Dus uiteindelijk gaan kijken naar vers voeding (geven en gaven we al dit is het beste als ze mogelijk epileptie hebben) daarnaast uitgebreid verder gezocht in vitaminen en mineralen e.d. enz. en het lijkt nu echt super goed te gaan!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:54

Mijn DA zegt dat ik op mijn gevoel moet afgaan, en dat ik ook niet moet proberen het met allerlei (kwakzalver) producten moet gaan proberen te rekken. Rekken ben ik sowieso tegen, maar de grens vind ik vrij fragiel.
Aan de ene kant keer ik haar het liefste binnenste buiten, alleen mevrouw heeft een hekel aan de dierenarts en mijn huidige is ook de enige die bij haar kan komen zonder dat ze hap zegt.
Het schiet nu soms door mn hoofd om er anders nu een einde aan te laten komen zodat ze er geen ''last'' van heeft, maar daar staat natuurlijk wel tegenover dat ze juist nu nog lekker kan genieten. Moeilijk moeilijk moeilijk...

Dierenfan ik wist niet dat dit typerend was voor boxers, die van mij is weliswaar een kruising maar met boxer er in.
Tekorten in bloed is op getest en alles was prima in orde, ze krijgt hier een combi van brok en vers.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:00

Is opereren geen optie?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:00

Nijn schreef:
Mijn 9 jarige kruising stafford heeft vermoedelijk een hersentumor.
Ze heeft vandaag alweer 2 epileptische aanvallen gehad en weet nu niet zo goed wat te doen.
De DA zegt dat de symptomen overduidelijk zijn en een scan enkel ter bevestiging zal dienen, advies is om het nog even aan te kijken hoe het zich verder ontwikkeld.
Medicijnen voor de epileptische aanvallen is zo goed als geen optie, een pilletje naar binnen werken is een hel.
Zijn er bokkers die hiermee ervaring hebben, en waar hebben jullie de grens getrokken?

Overigens in het begin is bij mijn huidige hond ook gedacht aan epileptie. Mijn DA gaf aan dat het beste vers voeding kon gaan geven (ivm minder toevoegingen dan brok) maar dat deed ik al. En daarnaast afwachten hoe het zich ontwikkelde. GEen stress situaties op zoeken en hem niet confronteren met situaties die hij duidelijk niet aan kan. Medicatie worden ze of enorm suf van of het werk niet voldoende en de aanvallen komen nog door. Het duurt een hele tijd voordath et goed afgesteld is. En wat wil je als eigenaar. Hopen dat het gelijk goed aanpakt of ga je lopen zoeken naar de goede medicatie ten koste van het levensgeluk van je hond in een bepaalde periode. HOe ver wil je gaan of niet?

Zelf zou ik hebben gekozen bij epileptie voor voeding aan passen en naar een goede arts gaan die bekend is met epileptie en toch proberen of medicatie aan wil slaan. Echter ik zou niet oneindig door gaan. Mijn honden moeten normaal hond kunnen zijn. Beperkingen is helemaal niet erg, veel liever geen beperkingen maar als er goed mee te leven is dan geen enkel probleem. Echter als ze zoveel beperkingen gaan krijgen om nog te kunnen leven en ze niets meer kunnen doen dan houd het op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:03

Heino schreef:
Is opereren geen optie?

is voor ieder verschillend. Ik zou niet opereren en daarbij behorende chemokuren uit laten voeren. Dat gaat bij mij over de grens wat ik mijn dieren aan wil doen ;)
Kanker opereren kan zeker en i kzou het doen als het kan zonder chemo e.d. erbij en als de kans groto is dat de kanker geheel weg is. Voor levensverlenging zou ik het niet doen.

Boxers zijn helaas gevoeliger hier voor dan vele andere rassen. Het komt dus relatief vaker voor bij dit ras net als enorm veel andere afwijkingen en gezondheidsproblemen

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:08

De Franse Bulldog van vrienden van ons had een hersentumor en had zoveel epileptische aanvallen op een dag dat ze hem hebben laten hemelen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:17

dierenfan schreef:
Voor levensverlenging zou ik het niet doen.

Nee dan zou ik het ook niet doen. Maar sommige tumoren zijn goed operabel, waardoor dat soms een optie kan zijn :)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:33

Een operatie bij een hersentumor gaat duizenden euro's kosten en dat heb ik heel simpel niet. Bij 2x een scan zit ik al op 2000,- en helaas is mijn bankrekening niet oneindig.
Het probleem met medicatie voor epilepsie is dat mevrouw geen pillen blieft, ze tuft ze gewoon uit, ja ook als je het in worst/kaas/iets lekker doet ;(
Ik ga mn huisbaas anders maar eens heel lief aankijken of hij ruimte wil maken voor een kleine vriezer zodat ik haar toch volledig vers kan gaan voeren, baat het niet schaadt het niet en heeft ze iig lekker te eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:34

pillen al een poos in water zetten met de hoop dat ze volledig oplossen in het water en dan mengen door een bak vers vlees en op is op ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 20:40

Ik krijg net via pb van iemand te horen dat er ook medicatie in vloeibare vorm te krijgen is, hier ga ik iig wel achteraan, mijn dierenarts heeft hier (helaas) geen woord over gerept. Kan idd wel testen of het op te lossen is, heb daar helemaal niet bij stil gestaan :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:08

Nijn schreef:
Ik krijg net via pb van iemand te horen dat er ook medicatie in vloeibare vorm te krijgen is, hier ga ik iig wel achteraan, mijn dierenarts heeft hier (helaas) geen woord over gerept. Kan idd wel testen of het op te lossen is, heb daar helemaal niet bij stil gestaan :o

Je kan niet overal aan denken. Ik los altijd alles wat maar op te lossen is op in water en meng het door het eten omdat ze zo graag eten dat ze het helemaal niet door hebben en ik zeker weet zo dat het naar binnen gaat ;)