Plotselinge gedragsverandering van mijn hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Plotselinge gedragsverandering van mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:20

Alweer 3jaar geleden hebben wij een erg jonge pup thuis gekregen. Het was de kleinste uit het nest en ze werd volledig afgestoten. Met vijf weken moest de pup echt weg bij de fokker en viavia is ze bij ons terecht gekomen.
Ze was klein maar heeft het altijd goed gedaan! Ze groeide al snel en was bijzonder lief. Luisteren deed ze niet als de beste maar thuis en aangelijnd buiten waren er nooit geen problemen.
Ze ontdekte ook haar grote hobby, spelen met de bal! :) uren, dagen, wekenlang, altijd wil ze spelen met de bal.
Maar kleine meisjes worden groot... en daarom hebben we besloten haar te laten dekken toen ze weer loops werd, ze was inmiddels al ruim 2jaar. Bijna 3maanden later, vorig jaar 23maart, was het zover en werden er 5 prachtige pups geboren. Vanaf het aller eerste moment heeft ze altijd goed voor de kleintjes gezorgd, ze te eten gegeven, opgevoed en met ze gespeeld.
Een pupje sprak mij meteen aan, een vrolijk speels teefje die ook altijd veel met haar moeder speelde, en zij is bij ons gebleven. Sindsdien hebben we dus 2 honden, de moeder en een pup van haar.

Het ging altijd zo leuk! Samen spelen, samen slapen, samen eten..
We gaan zeker 2keer in de week naar het bos en dan zijn ze altijd zo blij, dan rennen ze heel hard samen vooruit om vervolgens weer te wachten totdat ik er ben.
Maar sinds de laatste weken (2/3weken) is het compleet veranderd. De oude (moederhond) is altijd boos, sip en gewoon niet happy. De mooie glans van haar vacht is veranderd naar dof en het spelen met de bal heeft ze verruild voor liggen en slapen in het zonnetje.
En om de stomste redenen en soms zelfs uit het niets, vliegt ze de kleine hond aan en maken ze flink ruzie. Als ze dan niet uit elkaar gehaald worden gaan ze echt door tot bloedens toe, inmiddels hebben ze elkaar ook al flink wat littekens bezorgd.

Ik weet gewoon niet waardoor het komt. Ik dacht eerst jaloezie, maar waarom?
Er is de laatste weken niets veranderd, ze gaan alleen weer vaker samen mee naar het bos omdat het weer ook beter is geworden. Het is wel een feit dat ze nu de aandacht moet delen, die ze eerder altijd alleen kreeg (voordat de pup erbij was) Maar waarom gaat dit dan pas mis na een jaar?
Het is eigenlijk altijd de oude hond die begint met haren overeind, tanden bloot, grommen en dan in de aanval. De kleine heeft ook erg veel respect voor haar en is zelfs al een beetje bang aan het worden, die wil soms wel graag met haar spelen maar verder lokt ze de ruzie echt niet uit.

Wat denken jullie dat dit kan zijn?
Is het een spelletje/gevecht om wie de baas is? Is het jaloezie?
Of zal het iets medisch zijn van de oudere hond, dat ze daardoor veel feller is? We merken weinig aan haar in de vorm van ziek zijn, echter dus wel in haar gedrag/stemming.

Nog even in het kort...
Het gaat om 2 Jack Russel teven, de oude/grote moederhond van 3jaar en haar pup van 1jaar.

SAKKIA

Re: Plotselinge gedragsverandering van mijn hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:00

Ik zou denk ik toch even de DA bellen met je hond, zo'n plotselinge verandering kan best eens medisch zijn.
Ook het vele slapen en niet meer willen spelen zijn toch tekenen dat ze misschien lichamelijk niet helemaal in orde is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:58

2 teven. De jongste nu 1 jaar.

Lijkt mij in principe een dominantieverhaal. De jongste zit nu tegen volwassenheid aan.
2 teven bij elkaar kan sowieso lastig zijn, en inderdaad, als die eenmaal vechten dan gaat het om het echt.

Ik zou even overleggen met dierenarts, om eventuele lichamelijke oorzaken zoals pijn of ziekte uit te sluiten.

Als dat niet aan de orde is kan het wel eens lastig worden. Een hondenclub of gedragstherapeut voor honden kan mogelijk nog bruikbare tips geven.

Plaats je af en toe een update? Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:41

Dat is het risico van twee teven met een leeftijd die zo dicht op elkaar ligt. Gaat hoogstwaarschijnlijk niet meer weg.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:45

Thirty schreef:
Dat is het risico van twee teven met een leeftijd die zo dicht op elkaar ligt. Gaat hoogstwaarschijnlijk niet meer weg.

Hoe weet jij dat nou?

Wij hebben thuis ook twee teven, verschil is 2 jaar, en die hebben ook af en toe hun kattige momenten maar zouden niet zonder elkaar kunnen.

Zo'n plotselinge gedragsverandering is vreemd inderdaad, maar je beschrijft ook dat de vacht niet meer glimt en dat ze lusteloos is.

Ik zou ook eerst ff naar de DA gaan, misschien bloed ofzo laten checken. Mocht dat allemaal in orde zijn inderdaad een soort Cesar Milan erbij halen :)

Veel succes!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:49

SAKKIA schreef:
Ik zou denk ik toch even de DA bellen met je hond, zo'n plotselinge verandering kan best eens medisch zijn.
Ook het vele slapen en niet meer willen spelen zijn toch tekenen dat ze misschien lichamelijk niet helemaal in orde is.

Inderdaad en als ze zich niet fit voelt, is ze natuurlijk ook minder verdraagzaam. Ik zou eens een bloedtestje laten doen en een urinetest. Je zegt dat de vacht ook al doffer geworden is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:52

Mijn advies ?

Bel een dierenarts en laat de oudere dame eens goed controleren (incl bloed ed)

Mocht hier niets mis zijn ga met ze trainen gezamenlijk
Eerst gehoorzaamheid en als dat er goed in zit ga dan speuren, behendigheid of wat dan ook
Hierdoor word ze ook ipv alleen lichamelijk maar ook psychisch uitgedaagd en uitgeput

Hierdoor worden ze gehoorzamer en fijner mee in omgang, je leert veel meer van je honden en krijgt een sterkere band
De oudere teef is duidelijk de "roedel leider" en zolang dit zo is zal je onenigheid houden wand de jongere teef komt nu op een leeftijd dat ze oud genoeg is om de leiding over te nemen dus al het langzaam aan alleen maar erger worden
Mijn ouders hebben al jaren teven bij elkaar gehad ook zelfs kwam het teefje van mijn tante er bij ook hebben we reuen samen gehad en dat ging ook altijd goed

Kijk eens wat vaker naar the dog whisperer dan zul je begrijpen waarom ze elkaar nu aanvliegen

De truuk is gewoon ze een uitdaging bieden

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:56

Ik denk toch dat er meer aan de hand is dan alleen een dominantie probleem, als jou hond zijn vacht dof is geworden dan zegt dat eigenlijk al iets. ik zou eerst eens naar de da gaan om de oudere teef na te laten kijken, het zou ook pijn agressie kunnen zijn ;) Net als met reuen kan het met 2 teven zowel goed als fout gaan, vaak is het wel zo dat als dit een dominantieprobleem is je beter 2 reuen kunt hebben dan 2 teven, reuen vechten om de eer teven vechten voor de kill, daar zit een wezenlijk verschil tussen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:01

Ik zat inderdaad zelf ook al een bloedtest te denken, dan moet ik er toch maar iets meer spoed achter zetten.
Mocht het iets medisch zijn, dan zou het natuurlijk kunnen dat ze daardoor wat sneller boos word.
Ze lijkt verder niet ziek, alleen wat lusteloos en doffer in de vacht. En het valt gewoon op dat zij niet meer speelt, terwijl ze altijd zo'n vrolijke speelse hond was.

Dominantie zou natuurlijk ook kunnen, maar de oude hond is gewoon echt overduidelijk de baas. Ze hoeft alleen maar te kijken en die kleine duikt al angstig weg. Als ze in de aanval gaat verdedigt de kleine zich natuurlijk wel, maar verder lijkt die kleine niets uit te lokken.

rommulus, je adviseert dus eigenlijk met beide honden naar de cursus te gaan?
Met de kleine hond ben ik wel naar puppycursus geweest en die gaat straks ook naar de vervolgcursus. Misschien is het dan inderdaad wel een idee, om te gaan kijken naar een leuke uitdagende cursus voor de andere hond.
Bedankt voor de tip!

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:04

Bassenqua schreef:
Ik denk toch dat er meer aan de hand is dan alleen een dominantie probleem, als jou hond zijn vacht dof is geworden dan zegt dat eigenlijk al iets. ik zou eerst eens naar de da gaan om de oudere teef na te laten kijken, het zou ook pijn agressie kunnen zijn ;) Net als met reuen kan het met 2 teven zowel goed als fout gaan, vaak is het wel zo dat als dit een dominantieprobleem is je beter 2 reuen kunt hebben dan 2 teven, reuen vechten om de eer teven vechten voor de kill, daar zit een wezenlijk verschil tussen.

Reuen kunnen ook voor de "kill" vechten. Hangt er maar net vanaf wat er met het beestje is gebeurd waardoor het zo agressief is. Vind het nogal kort door de bocht om die stelling zo neer te zetten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:11

Ja eigenlijk wel
Omdat ze dan beidede beweging en geestelijke uitdaging kunnen ondervinden

Voor de andere dame zal het helpen zich wat onderdaniger en gehoorzamer te gedragen en de jongere zal hierdoor wat meer zelfvertrouwen krijgen en hierdoor dus een minder groot doelwit

Belangrijk is wel dat je dit ook thuis door zet

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:23

Verto schreef:
Thirty schreef:

Hoe weet jij dat nou?

Lezen lieve schat :)*

Twee teven in huis is een risico. Dat kan goed gaat, maar oh wee als het fout gaat.
Dat kan met twee reuen maar dat is soms nog enigzins op te lossen.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:33

Ik heb je opmerking ook gelezen, en snap hoe jij hem bedoelt, maar ik snap niet dat jij dit als hoogstwaarschijnlijke oorzaak geeft. Terwijl je de situatie nieteens goed kent en niet de uitslagen van de bloedtest en evt. urinetest die TS gaat laten doen OOK nog niet kent.

:)*

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 18:40

Er word een topic geopend en bokt gaat weer lekker in discussie, gelukkig lijkt het ook alweer opgelost :)

Vanmiddag hebben de dames weer flink gekibbeld in het bos.
Vanaf nu gaan ze dan ook niet meer samen mee, dan maar gescheiden om de beurt mee om buitenshuis lekker te dollen. Ik wil het risico niet nemen dat ze in de auto samen gaan vechten.
Ik ga deze week nog even contact zoeken met de DA en overleggen wat mogelijk is kwa onderzoek.
Word dus vervolgd...

Tot zover allemaal bedankt voor het meedenken en de tips!

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 18:43

Ik zie, net als Rommulus, een (wsl medisch) probleem met de moeder. mijn idee is dat ze zich óf niet lekker voelt en denkt dat ze haar "positie" af zal moeten staan wegens onmacht. Of ze voelt zich door jou/jullie niet bevestigd in haar positie en probeert die gewoon op haar manier (met geweld en druk) te behouden. En mss wel een combi van beide.
Idd via de dierenarts uitsluiten dat er een medisch probleem is en dan verder bekijken. Er zijn meerdere opties mogelijk, maar eerst medische duidelijkheid.

Het hangt helemaal van de bloedlijn en kruising af, maar ik heb liever met 2 reuen als met 2 teven te doen, qua fanatisme en "killerinstict".

Grtz.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:07

ze niet samen uitlaten verergert het probleem alleen maar
Het probleem gaat dus verplaatsen en erger worden
Dit is dus geen oplossing ;)

Als je wel wil dat ze buiten kunnen dollen ed laat ze dan eerst aan de riem uit zonder spelen ed alleen maar naast of achter je lopen aan de riem en geen enkele vorm van opwindig accepteren
geen haar omhoog geen staart omhoog en geen oren naar voren
Zodra ze dit gaan doen gelijk weer terug zetten naar naast je en rustig en concentratie op jou
Dit is een mooie manier
http://www.youtube.com/watch?v=vBUCXpXEkA0
http://www.youtube.com/watch?v=vjub9dCBiv8
http://www.youtube.com/watch?v=u8FKweI4 ... ure=relmfu
( :o ja ja cesar milan ben nogal fan van deze man gezien hij geen geweld gebruikt en zijn methode werkt) Zo zijn er een hoop filmpjes te vinden op you tube

Deze man heeft veel handige kleine truukjes om te voorkomen dat gedrag escaleert
En als je goed oplet zie je hoe klein zijn correcties zijn
Er zijn ook een hoop die hem be kritiseren omdat hij honden zou schoppen ed maar als je goed kijkt is er geen hond die ook daadwerkelijk van zijn plaats komt als gevolg van de aanraking maar alleen puur door de concentratie die ineens verbroken word en ze hiervan "schrikken"

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:23

rommulus schreef:
ze niet samen uitlaten verergert het probleem alleen maar
Het probleem gaat dus verplaatsen en erger worden
Dit is dus geen oplossing ;)

Als je wel wil dat ze buiten kunnen dollen ed laat ze dan eerst aan de riem uit zonder spelen ed alleen maar naast of achter je lopen aan de riem en geen enkele vorm van opwindig accepteren
geen haar omhoog geen staart omhoog en geen oren naar voren
Zodra ze dit gaan doen gelijk weer terug zetten naar naast je en rustig en concentratie op jou
Dit is een mooie manier
http://www.youtube.com/watch?v=vBUCXpXEkA0
http://www.youtube.com/watch?v=vjub9dCBiv8
http://www.youtube.com/watch?v=u8FKweI4 ... ure=relmfu
( :o ja ja cesar milan ben nogal fan van deze man gezien hij geen geweld gebruikt en zijn methode werkt) Zo zijn er een hoop filmpjes te vinden op you tube

Deze man heeft veel handige kleine truukjes om te voorkomen dat gedrag escaleert
En als je goed oplet zie je hoe klein zijn correcties zijn
Er zijn ook een hoop die hem be kritiseren omdat hij honden zou schoppen ed maar als je goed kijkt is er geen hond die ook daadwerkelijk van zijn plaats komt als gevolg van de aanraking maar alleen puur door de concentratie die ineens verbroken word en ze hiervan "schrikken"

Ik vind zijn manier ook een mooie :)

Maar, misschien is tijdelijk gescheiden uitlaten wel een oplossing voor TS als ze gedragstechnisch niet weet hoe ze om moet gaan met dit probleem.

Lastig hoor, wanneer je niet precies weet wat de oorzaak van een probleem is. Tot bekend is wat de oorzaak is kun je alleen maar speculeren, en als-als-als daar schiet je weinig mee op.

TS, hoe reageer jij als de honden gaan kibbelen?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:35

Ik bedenk me ineens nog een mogelijkheid.

Mijn teefje wordt vaak wat bitchy als ze tegen haar loopsheid aanzit. Ook haar vacht is dan beduidend minder mooi, en gedraagt ze zich iets anders naar mij. (Niet dramatisch, maar wel verandering)

Zou het kunnen dat de oudste tegen haar loopsheid aanzit?

Of mogelijk de jongste, waar de oudste vervolgens op reageert? (Er is -onder andere- een hormoonspiegel verandering richting de loopsheid. Andere honden merken dit vaak zeer goed op)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:46

Waarom wordt CM altijd geadviseerd terwijl voor en tijdens zijn aflevering altijd duidelijk wordt gestelt 'DON'T try this at home'. Er zit hier op het forum gèèn Cesar en dus ook niemand die dit soort dingen moet proberen na te gaan doen.

Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=vBUCXpXEkA0, de eerste link die geplaatst werd).. Bekijk en luister nou eens goed het eerste beeld, de pak en beet eerste 10 seconden. Niet zonder professionele hulp. Ik word er inmiddels goed kwaad van dat heel veel mensen (ik lees het voornamelijk op bokt en andere fora) de technieken van CM gaan gebruiken zonder er al te veel verstand van te hebben. Waarom zijn mensen ten nadele van hun eigen hond altijd zo verschrikkelijk eigenwijs? :r

Maargoed. TS. Je teven zitten nogal dicht bij elkaar qua leeftijd en dat levert soms problemen op. Als teven gaan vechten, vechten ze voor het echt, en da's vaak tot de ene bijna of helemaal dood is. Ik weet niet wie je heeft geadviseerd twee teven zo dicht bij elkaar te nemen, maar diegene heeft er klaarblijkelijk niet al te veel verstand van :) Ik weet niet precies met wat voor ras we te maken hebben, maar als ik op je profiel spiek met JRs (of ik elk geval één). JR teven zijn vaak behoorlijke krengetjes (ligt natuurlijk aan de gemiddelde opvoeding en controle hier in NL) en ik gok ook zo maar dat jouw oudste gewoon haar dingetjes wil opdringen aan de jongste. Haar doen, haar laten. De jongste pikt niet en daar gaat iets fout. Uiteraard eerst medische oorzaken uitsluiten, maar wil je dit het beste oplossen haal je hier een GOEDE!! gedragstherapeut bij. Al is het maar voor een keertje. Twee teven wil je niet hebben vechten.

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:50

Hhilde schreef:
Waarom wordt CM altijd geadviseerd terwijl voor en tijdens zijn aflevering altijd duidelijk wordt gestelt 'DON'T try this at home'. Er zit hier op het forum gèèn Cesar en dus ook niemand die dit soort dingen moet proberen na te gaan doen.

Dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=vBUCXpXEkA0, de eerste link die geplaatst werd).. Bekijk en luister nou eens goed het eerste beeld, de pak en beet eerste 10 seconden. Niet zonder professionele hulp. Ik word er inmiddels goed kwaad van dat heel veel mensen (ik lees het voornamelijk op bokt en andere fora) de technieken van CM gaan gebruiken zonder er al te veel verstand van te hebben. Waarom zijn mensen ten nadele van hun eigen hond altijd zo verschrikkelijk eigenwijs? :r

Maargoed. TS. Je teven zitten nogal dicht bij elkaar qua leeftijd en dat levert soms problemen op. Als teven gaan vechten, vechten ze voor het echt, en da's vaak tot de ene bijna of helemaal dood is. Ik weet niet wie je heeft geadviseerd twee teven zo dicht bij elkaar te nemen, maar diegene heeft er klaarblijkelijk niet al te veel verstand van :) Ik weet niet precies met wat voor ras we te maken hebben, maar als ik op je profiel spiek met JRs (of ik elk geval één). JR teven zijn vaak behoorlijke krengetjes (ligt natuurlijk aan de gemiddelde opvoeding en controle hier in NL) en ik gok ook zo maar dat jouw oudste gewoon haar dingetjes wil opdringen aan de jongste. Haar doen, haar laten. De jongste pikt niet en daar gaat iets fout. Uiteraard eerst medische oorzaken uitsluiten, maar wil je dit het beste oplossen haal je hier een GOEDE!! gedragstherapeut bij. Al is het maar voor een keertje. Twee teven wil je niet hebben vechten.

Hey, ik hoop niet dat je mijn post zo verkeerd hebt opgevat en daarover zo boos wordt? Want ik zeg juist niet dat TS dit zelf moet gaan doen, maar iemand als een CM moet inschakelen :) Dus m.a.w. een gedragstherapeut in zou moeten schakelen.

Maar ik snap je ongerustheid, opzich heel goed dat je dat kenbaar maakt!

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:55

Verto schreef:
Hey, ik hoop niet dat je mijn post zo verkeerd hebt opgevat en daarover zo boos wordt? Want ik zeg juist niet dat TS dit zelf moet gaan doen, maar iemand als een CM moet inschakelen :) Dus m.a.w. een gedragstherapeut in zou moeten schakelen.

Maar ik snap je ongerustheid, opzich heel goed dat je dat kenbaar maakt!

Mijn ergernis is meer in het algemeen en niet op de persoon gericht. Het volgende heb ik al vaker zien gebeuren:

Onwetend typ past CM (verkeerd) toe -> hond geeft voor hem natuurlijk reactie (gromt, hapt, bijt) -> onwetend typ schrikt, vindt dit abnormale reactie en onderneemt actie -> hond wordt herplaatst/doet meer slechte ervaringen op/wordt ingeslapen.

Zo zonde. En mensen die de CM methode adviseren en daarbij als voorbeeld een filmpje geven dat zelfs begint met een don't try this on your own waarschuwing, helpen mee aan dit soort situaties. Het spijt me zeer.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:00

Hhilde Ik snap niet dat je er zo'n probleem van maakt
Veel dingen die cm doet zijn idd niet aan te raden voor een die er geen kijk op heeft
Andere dingen zoals focus onderbreken kan alleen maar in het voordeel zijn

Er is een verschil tussen basis en geavanceerd
Ik denk dat als de ts het bij de basis houd het probleem al grotendeels opgelost zou zijn

Als je goed naar het programma kijkt en zijn boeken leest geeft hij ook duidelijk aan de dingen die je wel en niet kunt proberen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:11

mijn advies komt veel te laat. Namelijk je moeder hond had ik nooit moeder laten worden. Als haar moeder haar verstoten heeft dan is er ergens iets volgens de natuur niet in orde. Al zeker niet als alleen deze ene pup verstoten werd (tenzij dat jou verteld is omdat ze zo vroeg mogelijk van de pups af wilden en jij er ingetrapt ben).
Haar aller belangrijkste periode in nest en leren van moeder heeft ze zelf gemist. Met dit grote gat krijgt ze zelf een nest. Je weet neit wat er allemaal achter zat en qua gezondheid waarschijlnijk ook niet?

IN elk geval als ze verstoten werd zal dat zeker niet vor niets geweest zijn. Medisch zou ik dus zeker de oudste laten onderzoeken

Nu is haar eigen pup echt geen pup meer maar ook een volwassen teef die haar eigen plek wil hebben en dat gaat dus fout. 2 teven samen kan goed gaan maar kan ook goed fout gaan. Zeker met jack (of terrier) teven en dan ook nog eens een teef die een hele belangrijke socialisatie periode in het nest (en dat kan je nooit op welke wijze dan ook 100% nabootsen) gemist heeft.

Ik zou met goede profesionele begeleiding proberen het goed aan te pakken maar meestal moet je het gelijk goed aan pakken. Ga je op een foute wijze aan de gang kan het probleem zeer snel vergroten.

Wil het niet lukken dan is of scheiden of 1 herplaatsen denk ik de enigste optie.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:20

rommulus schreef:
Hhilde Ik snap niet dat je er zo'n probleem van maakt
Veel dingen die cm doet zijn idd niet aan te raden voor een die er geen kijk op heeft
Andere dingen zoals focus onderbreken kan alleen maar in het voordeel zijn

Er is een verschil tussen basis en geavanceerd
Ik denk dat als de ts het bij de basis houd het probleem al grotendeels opgelost zou zijn

Als je goed naar het programma kijkt en zijn boeken leest geeft hij ook duidelijk aan de dingen die je wel en niet kunt proberen

Als je goed naar zijn programme kijkt, beste rommulus, had je al ontdekt dat na elke pauze weer wordt vermeld dat je dit niet moet thuisproberen. De meeste mensen met verstand lezen dat, luisteren daarna en gaan niet voor zichzelf wetten smeden over wanneer ze zelf wel of niet CM mogen gebruiken. De dingen van CM zijn over het algemeen trouwens niet aan te raden, ook niet voor iemand die er wel kijk op heeft. CM heeft absoluut een nieuwe denkwijze, maar zit vaak nog ver naast de juiste.

TS gaat als ze slim is eerst naar de dierenarts om vervolgens lekker door te gaan naar een gedragstherapeut.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:24

overigens voor de mensen die zeggen dat CM geen correcties e.d. gebruikt ben ik altijd wel heel benieuwd wat er gebeurd tussen het fenomeen doorgeslagen hond en opeens heel rustige hond. Heb altijd het idee als ik op tv kijk dat ik een belangrijk tussen stukje mis. Ben ik nu werkelijk de enigste daarin?
Verder kan hij zeker heel goed schrijven en verwoorden maar vind CM net als MG (martin gaus) ze hebben heel goede dingen en dingen die je maar beter kan vergeten. Echter als je 10 van dat soort mensen volgt met boeken, series op tv, lezingen enz. en je pakt eruit wat je kan gebruiken dan heb je een ideale trainigsmethode.
Immers niet alles kan op dezelfde manier opgelost worden en niet iedereen kan op dezelfde manier zijn/haar hond(en) aanpakken als een ander doet maar er zijn vaak vele wegen die naar het eindpunt leiden en ze kunnen allemaal even goed werken.

Wie weet heeft TS totaal geen problemen meer tussen de hondjes als ze om de beurt uitgelaten worden en bij mogelijke spanning voordien al gescheiden worden of als ze samen uitgelaten worden maar dat de een los mag en de ander aangelijnd moet blijven bijv. Voor hetzelfde geld gaat het na jaren training pas weer prefect of moet ze er 1 herplaatsen.

Wil ze alleen succes wensen en hopen dat ze er snel uit komt!!

Idd eens medisch goed laten onderzoeken en misschien ook iets inzetten van bach rescue of andere kalmeringsmiddel. Bijv. magnesium kan heel goed al helpen (bijv. magnesium van Ortholon gewoon bij de drogist te verkrijgen). Die capsule is makkelijk open te krijgen en mijn grote honden krijgen elk een halve per dag dus een kleintje zou ik 1/4 of 1/5 ongeveer geven per dag.
Mijn ene hond heeft er veel baat bij. Hij had duidelijk een tekort aan magnesium en daar wordt je dus ook gespannen van.