Kat plast ineens op de bank

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Kat plast ineens op de bank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:05

De kat van waar ik als oppas werk, een poes van nu ongeveer een halfjaar plast ineens in huis. Ze is altijd zindelijk geweest, maar ze heeft een maand geleden op de bank geplast. We dachten, ach eenmalig, alleen heeft ze vorige week weer op de bank geplast en gisteren en vandaag ook.. En ook nog op het tapijt.

Ze is niet gesteriliseerd en ik denk zo'n 8 maanden oud. Sterilisatie willen ze niet, want het is een raskat en ze willen misschien ooit nog kittens. Ze is alleen, geen andere katten en kan niet naar buiten (is het verveling?)

De eigenaresse weet niet wat ze ermee aan moet (het is hun eerste kat) en heeft nu tegen me gezegd dat ze niet meer op de bank mag komen, dat ik haar dan met de waterspuit moet spuiten, maar dat is ook niet de oplossing natuurlijk.

Wie heeft een idee van waar dit komt? Zou het iets medisch kunnen zijn, blaasgruis of iets dergelijks? En zo niet, hoe moet je het afstraffen of voorkomen. We kunnen geen kattenbak op de bank zetten :') .

Nativa

Re: Kat plast ineens op de bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:17

Is er iets veranderd in haar omgeving waardoor ze stress kan hebben?
Wordt de bak wel dagelijks schoon gemaakt?

Katten zijn hele schone dieren en zullen nooit zonder rede ergens anders dan op de bak plassen. Belangrijk is dus om de oorzaak te zoeken. Het zou dus kunnen dat ze stress heeft, de bak niet schoon genoeg is (die van ons gaan altijd naast de bak piesen als hij hem niet schoon genoeg vind) of dat er iets medisch aan de hand is.

Absoluut niet gaan natspuiten of straffen maar de oorzaak zoeken en dat proberen op te lossen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 10:26

Er is niets veranderd in haar omgeving, maar stress zou best kunnen. Er lopen twee kinderen rond en als je niet oplet, word het dier constant achterna gezeten en behandeld als pop. Er is geen plekje waar ze 'veilig' is.

De bak, dat weet ik niet, dat zal ik even na moeten vragen hoe vaak die word verschoond.

Straffen ben ik ook niet van, maar dat is niet mijn beslissing, het is niet mijn kat.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:28

nieren?

Jasmijn159

Re: Kat plast ineens op de bank

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:33

Krijgt ze genoeg aandacht?
Je zou een plasje naar de dierenarts kunnen brengen maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het iets medisch is..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 10:37

Het kan ook gewoon aan het feit liggen dat het een open poes is.
Met 8 aanden zal de eerste krolsheid er aan komen of net geweest zijn, neem daar het voorjaar bij en je hebt een poes die wil laten weten dat ze beschikbaar is.