geriatrische vestibulaire ataxie, wie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

geriatrische vestibulaire ataxie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:33

Hallo Bokkers,

Sinds zaterdag heeft mijn 13 jarige vuilnisbakje geriatrische vestibulaire ataxie. Ofwel, een 'storing' tussen het lichaam en het evenwichtsorgaan. Gipsy wil rechtdoor, maar haar billen gaan opzij.
Het gaat opzich redelijk met haar. Zaterdag avond heeft ze nog even last gehad van nystagmus, maar dat is alleen die avond geweest.
Ik hoor verschillende verhalen om me heen. De een zegt dat het bijna altijd goed komt, terwijl de andere me verteld dat de hond vaak wat onstabiel zal blijven.
Wie heeft dit met hun hond meegemaakt? En hoe is het herstel verlopen?

Maak me best zorgen om mn meissie. 'T is echt mijn hondje, en ze is zo zielig nu ;( . Ze slaapt erg veel en is snel buiten adem, terwijl ze een topconditie heeft.

Bedankt!

Groetjes,

Nikki

aerdenhout1

Re: geriatrische vestibulaire ataxie, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:37

hemel....nu in het Nederlands?
Ik begrijp dat hij een hersenbloeding/tia heeft gehad??
Want....nystagmus zegt me ook helemaal niets!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 18:42

Mijn hond heb ik vanaf dat ze een hersenbloeding heeft gehad elke dag een halve asperine gegeven op aanwijzing van mijn dierenarts. Maar met 13 jaar kan het ook zijn dat er al snel nog een komt en dan is het toch echt over.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 18:48

Sorry Aerdenhout :o

Moet ik even denken hoor, voor mij (paraveterinair) zijn de latijnse namen logisch :D. Geriatrisch = ouder (ouder dier/mens), vestibulair = evenwichtsorgaan en ataxie = ehm verschillende benaming voor storgingen aan het evenwicht/beweging.
Dus eigenlijk kort samangevat heeft mijn oudere hond last van een storing aan haar evenwichtsorgaan wat er voor zorgt dat haar coördentatie niet correct is.
Nystagmus is het heen en weer schieten van de ogen (vaak van links naar rechts, is ook ongecontroleerd).

Het is iets anders dan een hersenbloeding. Ze heeft namelijk helemaal geen uitvalverschijnselen. Alles doet het perfect, alleen werkt haar coördenatie niet mee. Er is dus bij haar evenwichtsorgaan iets niet goed gegaan.
Er is ook geen duidelijke oorzaak, maar je ziet het vaak bij oudere (vandaar geriatrisch) honden.

@Kohtje, het is dus geen hersenbloeding geweest :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 21:55

HIHI... dacht al die doet een opleiding die mijn pet te boven gaat!
Hier kan ik je niet bij helpen jammer genoeg, hersenbloeding of tia, kan afhankelijk van de ernst nog goed komen, dat weet ik wel uit ervaring.
Lijkt me verschrikkelijk om je hondje zo te zien trouwens! Ik duim met je mee dat het allemaal weer goed komt, sterkte in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 01:02

Volgens mij heeft dit mijn hondje ook gehad. Haar achterkantje viel hele tijd opzij.
Na een week was dit over.