Sphynxkat 'uitlaten'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Sphynxkat 'uitlaten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:56

Hoi! Wij hebben sinds een aantal weken een te gekke sphynx kater, 6 jaar en gecastreerd. Hij is superlief en het gaat heel goed, al ben ik misschien allergisch maar goed, daar kan ik mee leven. Nu wil ik een tuigje voor hem aanschaffen zodat ik hem regelmatig mee naar buiten kan nemen. Gister had ik hem voor het eerst in mijn armen op het balkon, maar hij vond het doodeng en sprong over mn nek weer naar binnen. Hij is buiten niet gewend en schrok volgens mij van de geluiden. Ik ga volgende week een net aanschaffen zodat hij uit eigen wil op het balkon kan en zo er zelf aan kan wennen. Als hij dat leuk vind, wil ik met hem proberen aan het tuigje te lopen, eerst in huis, daarna op de galerij en zo kijken of hij meer vertrouwen krijgt buiten, zodat hij uiteindelijk gewend wordt met buiten zijn aan de lijn.

Het uiteindelijke droomdoel zou zijn om hem mee te kunnen nemen naar ons strandhuisje, maar ook naar het bos bijvoorbeeld. Dit is natuurlijk erg lange weg om te gaan, misschien vind hij het buiten wel helemaal niks. Hoe ik dat verder nog ga aanpakken is nog van latere zorg.

Wat vinden jullie ervan? Kan een wat oudere kat er nog aan wennen? Moet ik hem dat wel aan willen doen? Naar strand is echt een ultieme droom, maar die kans is natuurlijk niet zo groot dat hij het leuk gaat vinden.

Of moet ik het als onhaalbare droom zien?

Uiteraard houd ik rekening met zijn gevoelige huid, zo zal ik een tuigje met bont oid aanschaffen en als hij veel in de zon komt zal ik daar ook een oplossing voor bedenken.

Fritz:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-12 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Re: Sphynxkat 'uitlaten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:58

Volgensmij kun je met de rug breken!!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:02

Sjors schreef:

Neejoh :+ Dan moet je wel heel raar doen.

Met veel oefenen moet dat volgens mij te bereiken zijn, zelfs met een oudere kat.
Met eten bereik je alles, zeker bij katten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:02

Eten is een goede, dank je :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:03

Borisje schreef:
Sjors schreef:

Neejoh :+ Dan moet je wel heel raar doen.

Ow nee wacht dat was bij konijnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:03

Haha. Ik dacht al, katten zijn behoorlijk lenig.

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:06

Die van mij, geen sphynx 1 met veel haar :') . vond het eerst ook eng en het tuigje vond ze niks, eerst in de armen genomen met tuigje, dan voor de deur en zo een stukje verder, en als ze het goed doet, belonen en iets lekkers of een brokje geven, nu neem ik haar mee aan het tuigje aan een uitlooplijn van mijn hondje wanneer ik mijn hondje uitlaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:06

Vroeger had ik een kat die ik uit kon laten,dat was dan geen Sphynx maar een ordinaire huis-tuin-en-keukenkat :')
Dat beest spoorde gewoon niet helemaal,die vond het van jongs af aan al leuk om aan een riempje te lopen,die deed dat gewoon.

Ik denk dat je met stukjes voer al heel ver kunt komen,eerst binnen oefenen met aan een riempje lopen en daarna idd steeds uitbreiden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:07

Jahoor, gewoon proberen. :j Je merkt vanzelf als het echt niet gaat.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:10

Heb onze 6 jarige noor ook zo buiten gekregen hoor ;)
Heb haar nu zelfs zover dat ze op een kwart van de wandel route gewoon los mee loopt en zelfs achter de vliegjes aan gaat :D
Al heeft zij wel de hond en dr rooie (die loopt al uit zichzelf mee) waar ze wel wat aan hangt

Mijn advies geduld en door zetten, ik heb helaas ook wel wat zielige tavereeltjeshelaas moetten door staan :+ (wand het stond madam niet aan :roll: ) maar nu is ze helemaal in dr nopjes als ze een boom aanvalt, een mug tepakken heeft, heen en weer spurt met dr staart kaas recht omhoog vrolijk mouwend etc etc

Dit heeft me zeker 6 maanden aan tijd gekost en heb nog wel even te gaan maar het is een goed begin :D

Zal morgen wel even filmpje uploaden van hoe ze vrolijk mee huppelt

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:10

Alles is te proberen, maar kijk in godsnaam uit.. Ik ken een kat die met een tuigje om wist te ontsnappen.. Dat was een grote doffe ellende (uiteindelijk gewond na weken teruggevonden)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:11

Tof om te horen Rommulus. Los laten lijkt me dan wel weer erg eng :') Ik hoop zo dat hij het leuk vind want volgens mij is het best wel een verrijking voor een kat :)
Creatas: ik ben me bewust dat ik goed op mijn hoede moet zijn, maar daarom wil ik niks overhaasten.

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:15

Waarom laat je hem eigenlijk niet gewoon los buiten lopen? dat is toch veel handiger en fijner voor de kat dan elke keer zo'n tuigje aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:16

anneschr schreef:
Waarom laat je hem eigenlijk niet gewoon los buiten lopen? dat is toch veel handiger en fijner voor de kat dan elke keer zo'n tuigje aan?

Omdat hij dat neit gewend is, ik woon in een appartementencomplex en ik laat geen sphynx buiten los.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:22

Ik ben er nog niet hoor ;)
Als ik haar direct met dr kont op de grond zet als ik de deur dicht trek vertikt ze het :+

Vind het ook iedere keer weer spannend hoor als ik dr tuigje ed uit doe onderweg (ze is niet geholpen dus als ze hem peert kan ik er achter aan, dus ze gaat alleen mee in het licht en als ik zeker weet dat ik genoeg tijd heb)
Maar ik heb geen lange riem en zo heeft ze net de ruimte ed om dus lekker te kunnen doen wat ze leuk vind

Ik ben er mee begonnen omdat ik idd ook vond dat katten de kans moesten hebben om lekker achter dingetjes aan te kunnen jagen ed
Toen ze hier kwam was ik inmiddels de 6e eigenaar en had een hoop nare trekjes, geen zelf vertrouwen en maakte een sport er van mijn hond het leven zuur te maken
Oa [BB] poes blijft hond slaan/aanvallen tip's ?

Mijn idee was dus hiervan gaat ze zelfvertrouwen krijgen en misschien gaat ze dan ook anders naar de hond kijken
Het topic had ik ook geopend op het moment dat ik al even geen vooruitgang meer zag en ik ook te ongeduldig was

Nu gaat het hier allemaal toppie :D
Als we gaan verhuizen wil ik ze een grote omheinde tuin geven waar ze kunnen ravotten ed
Wandelen zal ik gewoon blijven doen, vind het veels te leuk die beesten te zien genieten

(trouwens madam doet ook netjes dr behoefte buiten :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:27

Ok, fijn dat het nu weer beter gaat :D
Fritz is best zelfverzekerd maar in nieuwe ruimtes nog heel angstig. Wij wonen in een appartement van 70 m2 maar met 9 afzonderlijke ruimtes en 13 deuren :') Dus hij ontdekt nog steeds nieuwe ruimtes :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:29

Hahahahahahahahaha
Ach je hebt hem nog niet zo lang he dus dat komt vanzelf als ie wat brutaal is :D

13 deuren dan heeft ie genoeg te verkennen :+
Zal morgen even filmpje plaatsen van de muts met de heren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:32

Ik ben benieuwd. Heb trouwens even een foto van hem toegevoegd in de op.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 06:57

Je zou als voorbereiding de clicker kunnen introduceren bij je kat. Dan kun je met clickertraining werken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:19

Dat is ook nog een optie, dank je wel voor de tip :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:07

Joolien schreef:
Ik hoop zo dat hij het leuk vind want volgens mij is het best wel een verrijking voor een kat :)

Interessant dat je je dáár zorgen over maakt....

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:11

Als hij buiten zo eng vindt, dan zie ik dat wandelen in het bos niet zitten. Ik denk dat hij dat echt heel eng zal vinden. Is het mogelijk om een cattery te maken op het balkon? Want ik neem aan dat je op een flat woont.

Naar het strandhuisje kan, maar verwacht in het begin geen enthousiastme want ik zie het wel gebeuren dat hij het hele weekend ergens onder gaat zitten. Maar misschien dat als je er geregeld met hem naar toe gaat, dat hij er aan went.
en als er nog middeltjes zijn om het hem gemakkelijker te maken, zoals Feliway, zou ik dat zeker uitproberen.
Op de een of andere manier vind ik de galerie een eng idee. Als hij daar wegraakt, zal hij dan het adres terug kunnen vinden?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:14

niets is onmogelijk :) wel echt leuk idee. mn oom heeft zelf ook twee Sphynxkatten, echt zo lief <3

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:37

Heb ge probeerd hem te draaien (lukt dus niet :+ ) nieuwe foon dus moet nog even de dingen goed ondekken :o

Even hoofd naar links en kijk en geniet !
Filmpje in link laten zien lukt ook niet :+

http://s1114.photobucket.com/albums/k53 ... 012003.mp4

Het gaat dus om de donkere pluizebol
De rood/witte is onze kater

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:58

oh wat een heerlijjk gezicht. Ik heb een mooi tuigje voor hem gevonden en ik laat hem er nu aan wennen :)