Groot buitenhok voor twee cavia's zelf maken, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Groot buitenhok voor twee cavia's zelf maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:54

Hoi bokkers!
Ik heb 2 cavia's, en ze staan in de zomer buiten. Nu is ons oude hok kapot gegaan, en wilde ik een nieuwe zelf maken. Ik heb niet zoveel geld te besteden, maar bij ons kan je bij de karwei gratis hout halen. Nu is mijn idee om zelf een hok te maken.
Zijn er bokkers die dit ook al eens hebben gedaan en een beschrijving oid hebben?
Wat ik graag wil is;
- een bovenhok
- een ren onder het bovenhok, Groot!
- ik wil ook een soort deurtje in het gaas van de ren maken, zodat ze overdag op het gras kunnen, dus dan een soort aanbouw rennetje.

Ik hoop dat jullie iets hebben!
Lieke

D__S

Re: Groot buitenhok voor twee cavia's zelf maken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:56

ik heb zelf ook cavia's, maar nog nooit een eigen hok gemaakt, ik wil je dan ook alleen maar een tip geven: zorg dat er nergens openingen zijn in de ren (dus geen open bovenkant) in verband met de wilde dieren die zo een cavia wel een lekker diertje vinden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:09

Ja, dat weet ik, vandaar ook dat rennetje naar buiten mét bovenkant, ik heb nu een losse zonder bovenkant, maar ik zit nooit rustig als ze erin zitten.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:18

ik had vroeger een grote ren voor de cavia's, wel helemaal overdekt. daar stond nog een konijnenhok in als nachthok.
als bodem hadden we gewoon stoeptegels en daarover gooide ik dan een laag zaagsel. Verder is het belangrijk dat ze tochtvrij kunnen zitten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:28

Leuk idee! Maar buiten het hout, komen er nog veel meer kosten bij. Denk bijvoorbeeld aan verf, schroeven en stevig gaas. Het hok moet goed tochtvrij zijn en uiteraard waterdicht. En je moet m natuurlijk goed schoon kunnen maken. Mijn man heeft jaren geleden dit hok gemaakt. Volgens mij wil jij ook zoiets gaan maken? Hij is er wel heel lang mee bezig geweest, maar dan is dit hok wel helemaal afgekit aan de binnenkant :') (kunnen de konijnen niet bijkomen). Totaal waren we er zo rond de 300 euro aan kwijt. Is er op marktplaats ook geen knap hok te vinden voor een leuke prijs?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:09

ja nu ik erover denk is een eigen hok maken (die stevig is en lang meegaat) eigenlijk duurder is dan gewoon een stevig, goed hok te kopen. Zo gingen we een paar jaar geleden een nieuw hok zetten voor onze 2 geiten, bleek het goedkoper om een volledig tuinhuis voor hen te kopen :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 10:23

Ik denk dat ik het gewoon zelf ga doen, ik heb nu namelijk een begin, http://dierenverblijf.com/konijnenhokke ... k-kk1.html
Het is zeg maar deze, dan met la. zoals je ziet, heeft hij aan alle kanten openingen. ik ga een hele grote uitloopren maken, die ik dan met tairipjes aan elkaar vast maak. Ook maak ik een touwtje vast waarmee ik het deurtje vast kan zetten. zo hebben ze een grote uitloopren, en dat is wat ik wilde!

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:06

Ik heb dit ervan gemaakt:
Afbeelding
Ik denk dat jij dit ook bedoelt :) Alleen zit ik nog te dubben over de ondergrond.. Ik heb 2 weken terug grasmat gekocht.. alleen die is nu al kaal en kapot door de caviapoepies.. -_-
Nu denk ik eraan om een deel met tegels te betegelen en een deel met zand (dat zanddeel te overdekken ivm regen)

succes!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 17:16

Maar die van mij kunnen daarover heen klimmen. Ik heb exact het zelfde gekleurd rennetje en zijn al meerdere keren ontsnapt.
Kunnen ze niet opgegeten worden door katten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:37

Bij de laatste foto zou ik ook zeker erbij blijven zitten. Vogels, honden, katten etc. kunnen dan wel erg snel bij je cavia's komen.

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 22:44

liekec schreef:
Maar die van mij kunnen daarover heen klimmen. Ik heb exact het zelfde gekleurd rennetje en zijn al meerdere keren ontsnapt.
Kunnen ze niet opgegeten worden door katten?

klimmen ze er echt overheen? Die van mij blijven er netjes achter haha. Onze katten zijn bang voor de cavia's en de katten uit de buurt gaat allemaal goed. Ik heb ze nu 3jaar zo zitten :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 15:39

O oke. Ja die van mij zijn schatjes dus niemand is bang voor ze :P

_chico_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:03

liekec schreef:
O oke. Ja die van mij zijn schatjes dus niemand is bang voor ze :P

haha, die van mij ook.. toch op een of andere manier is het al 3 jaar goed gegaan :Y)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-12 10:54

Hihi!

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 14:16

Wij hebben ooit een hok zelf gemaakt dat een soort van half overdekte ren is met een houten verdiepingkje.
Wat voor tips wil je precies? of moet ik een foto maken?

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:06

Afbeelding

Hoe het buitenhok van mijn twee cavia's eruit ziet.
Was paar jaar geleden een kippenhok. Sinds we die niet meer hebben wonen de cavia's het hele jaar door erin.
Heeft mijn vader zelf een keer gebouwd. Zoals je ziet, ook voor een groot deel hout. Binnenin zit ook een etage, waar ik de opslag van het voer en bodembedekking heb staan. In het hok zelf ligt nog een laag zand, maar omdat dit in de winter vrij koud is leg ik er een laag stro of zaagsel overheen.
Misschien dat je zo een idee krijgt!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 11:07

Nou wij hebben dus een hok, die twee verdiepingen heeft. De bovenste is gewoon, en de onderste is met 3 openingen van die schuifjes. en eigenlijk wil ik daar een soort ren aanmaken. Dus dat alleen het onderhok groter wordt.