Oeps.. ik heb baby nijntjes...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Oeps.. ik heb baby nijntjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:14

Hallo Bokkers,

Vorig jaar was ik op vakantie in Drenthe, daar liepen toen heel veel konijnen los in op een plek wat ooit een stapmolen was.
Alle konijnen moesten weg en ik heb er 2 meegenomen en thuis in een groot hok in de tuin gezet.
Dat ik ze ving heb ik gekeken en dacht ik te zien dat het 2 vrouwtjes waren, maar meer ervaring dan wat er op internet te lezen is had ik ook niet.
Terug bij mij thuis ben ik met ze naar de dierenarts gegaan om ze in te enten en die kwam er achter dat het geen vrouwtjes maar 2 mannetjes zijn. Kreeg veel waarschuwingen dat mannetjes niet samen kunnen, maar die van mij gingen prima!

Nu bijna een jaar verder leek het er inene op dat ze een nestje aan het maken waren. Vele stelde me gerust dat hun mannetje het ook wel eens deed. Ik heb er verder niet veel op gelet omdat ik overdag werk en 's avonds is het te donker om in het hok te kijken.

Nou kwam ik net van mijn werk en aangezien het nu nog lekker licht is kon ik nog even naar me nijntjes kijken, even eten geven ed.
Dus ik kijk weer naar dat hoopje haar in een hoekje en zie het ineens bewegen!!

Ik natuurlijk in paniek want heb daar geen verstand van.. gelukkig herinnerde ik mij iemand die al 2 nestjes heeft gehad en die is vlug naar mij toegekomen.
Het was erg lastig, maar volgens mij weet ik nu wie het mannetje is en die zit nu apart. (hoop dat ik de goeie heb, zie niet echt balletjes ofzo bij beide.. maar dacht bij de ene tepels te zien) Heb extra stro in het hok gedaan.
De vriendin heeft met poephandjes even in het nestje gekeken en er liggen 4 levende kale nijnen..

Dit was totaal niet mijn bedoeling en had het ook zeker niet gedaan als ik wist dat het een mannetje en een vrouwtje was.
Moest even mijn verhaal kwijt en misschien hebben jullie tips.

Dit is mijn hok:
Afbeelding
En het nestje is helemaal rechts achter in het hoekje gelegd. Het mannetje zit nu boven.

Wat een avontuur, hoop dat ze het overleven!

dromertje2

Re: Oeps.. ik heb baby nijntjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:43

Hopelijk heb je de juiste weg gepakt anders hebben de kleintjes geen melk meer.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:44

Ja, dat is riskant... Ga je er een houden of doe je ze allemaal weg?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:48

Liekec, dat weet ik nog niet. Eerst maar eens afwachten hoeveel het overleven.
Vind het nooit leuk om dieren weg te doen en dat doe ik ook nooit, dus zal moeilijk worden.

chanel, dat hoop ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:49

Ik hoop dat je de goede hebt gekozen! Het konijn dat het nest aan het maken was lijkt mij. :j
Veel succes!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:50

mannetjes hebben volgens mij ook tepels :=

Anders bij de ene kijken of er melk uit der tepels komt?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:50

:oo Dus jij hebt zomaar een konijn gepakt, en 'gehoopt' dat het de goede is en niet de moeder?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:51

Er zijn een paar hier op bokt die verstand hebben van konijnen. Misschien kun je een van hun contacten?

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:52

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:55

Dat lijkt echt superveel op elkaar :\

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:57

Hopelijk heeft pa niet alweer meteen gedekt.
Want een vrouwtje is meteen na de bevalling weer vruchtbaar en vaak springt het mannetje er dan weer meteen op
In dat geval is nestje nummer 2 op weg :D

Nadine_S

Ja dat staat er ook. Maar nu weet ze wel waar ze naar moet kijken...

Laptopmuis

Het geslacht van een konijn is echt niet moeilijk te onderscheiden als ze volwassen zijn.
Bij de mannetjes zijn duidelijk balletjes te zien, als je ze niet direct ziet eventjes zoeken.
Als je bij het mannetje op de geslachtsopening drukt komt er ook een penisje naar buiten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:58

Sjors schreef:
:oo Dus jij hebt zomaar een konijn gepakt, en 'gehoopt' dat het de goede is en niet de moeder?

dit dacht ik dus ook.. had ze toch nog maar even bij elkaar gezet tot ze oud genoeg ware.. of een DA erbij gehaald,d ie kan het wel zien :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:59

Dat is ook niet heel handig gezien het mannetje meteen weer dekt...

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:00

ik zou er toch ook iemand bij halen die verstand heeft van konijnen, ivm het bepalen van geslacht (maar bij volwassen konijnen is dit eigenlijk niet zo moeilijk)
zoals vermeld is je vrouwelijk konijn waarschijnlijk opnieuw gedekt, dus hierop voorbereid zijn

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:09

Oei dat is ook wat, het gebeurd inderdaad helaas heel vaak.
Punt van belangrijk is nu om er echt goed achter te komen wie man en vrouw, is gezien mannetjes ook gewoon tepeltjes hebben net als mensen. En mogelijk is moeder alweer opnieuw gedekt en heb je over een maandje weer feest, hou daar ook alvast rekening mee dat mocht dat voorkomen dat je de andere jongen als dat allemaal goed gaat straks in een hok bij elkaar kan laten t/m 8 weken en de moeder haar eventuele 2e nest kan groot brengen. Ik vertel het nu alvast, want dan kan je er rekening mee houden, het gebeurd namelijk in 9 van de 10 gevallen dat moeder direct weer zwanger is.
Gelukkig ga je er goed mee om, petje af daarvoor.

Ennuh volgens mij komen de ouders uit Wateren of niet?

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:11

Ik studeer voor dierenarts en wij hebben ook geleerd hoe je mannetjes en vrouwtjes kan seksen.
Wanneer je bij de staart van een konijn kijkt zit daaronder een klein pluizenbolletje.
Deze kun je voorzichtig naar beneden schuiven (dus van de staart af), bij een mannetje zal er dan een penis tevoorschijn komen.
Probeer het bij allebei even en kijk of je iets kunt zien, als je het goed doet is het verschil tussen man en vrouw heel goed te zien!

EDIT: even een plaatje opgezocht zodat je goed kunt zien waar het ''pluisje'' zou moeten zitten ;)
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:43

en de tepels bij het vrouwtje zullen op dit moment wel groter zijn. dus daar kan je het nu ook aan zien. als je geen balletjes ziet, even heel voorzichtig op het buikje duwen, van boven naar beneden strijken en vaak komen de balletjes dan ook naar buiten en kun je ze zien.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:55

Vaak zijn de eerste dagen bij konijnen de tepels niet zichtbaar groter, verkijk je daar niet op. Beter kun je gewoon kijken of hij een pipi heeft :)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:16

June, ik heb idd degene die het nest zat te maken bij de babys gelaten.

Sjors en Celiien, wat een rare reactie, natuurlijk heb ik er niet zomaar 1 apart gedaan. Heb met veel moeite onder de buikjes gekeken en weet dat 1tje een nest heeft gemaakt en heb ook mensen gesproken die er verstand van hebben. Herinner me ook dat 1tje eens op de ander wou, maar ik dacht dat t stoeien was haha.

Faniek, bedankt voor je tips! Ze komen idd uit wateren, hoe weet je dat? :D

Voor de rest bedankt voor jullie reacties. Het is helaas niet mogelijk om goed te kijken wat het zijn aangezien ze niet tam zijn en je ze dus niet echt kan oppakken.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:22

Dan heb je waarschijnlijk wel de goede laten zitten als ik het zo lees.
Wat je in tussen tijd kan doen is in ieder geval papa vast castreren zodat hij straks weer bij zijn vriendin kan als die kleine hummels oud genoeg zijn. Dat is wel fijn.

Betreft dat ik het weet is, omdat ik alle 27 konijnen die er nog zaten heb opgevangen, zij dreigden naar buitenlandse mensen te gaan die ritueel wilden slachten. Ik heb nog 1 meisje in de opvang zitten van die groep, heb ze vorig jaar september/oktober toen opgehaald. Op mijn site kan je haar wel vinden Elsje, wellicht herken je een beetje het type konijntje.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:58

Ja dat type konijntje herken ik idd, er zaten veel verschillende konijnen. Zo toemaar 27 konijnen opgevangen! Ik vind 2 konijnen al veel geld en tijd kosten haha.
Wat is er met de andere konijnen gebeurt? Heb je die herplaatst? Die van mij zijn niet echt tam geworden, komen wel als je eten hebt maar als je ze oppakt worden ze helemaal gek.

Hoe bedoel je eigenlijk dat ik de goede heb laten zitten? :P Over dat ik een mannetje en een vrouwtje heb gepakt of t type? Dat ik daar was vorig jaar augustus de nijntjes meenam zaten er ook nog heeeele kleintjes.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 21:05

Hier een foto van de moeder
Afbeelding

en de vader
Afbeelding

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:19

Wat een mooie konijnen, prachtig met al dat pluis! <3
Ik heb thuis in een mooie grote ren al 2 lieve nijnen en ben bijna jarig, wie weet kan ik mijn ouders overhalen :o Er past er best nog wel eentje bij en dit soort konijnen met lange oren en pluis zijn absoluut favoriet bij ons. Alleen woon je wel een beetje ver weg :+
Heel veel plezier van de kleine beestjes!