Oude kat vermagerd wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Oude kat vermagerd wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:16

Hoi Allemaal,
Mijn kat van nu 15 jaar oud is aan het vermageren... ik merk gewoon dat ze ouder wordt slaapt veel
wordt een beetje suffer en wordt dus ook magerder. Niet ineen keer maar vergelijken met vorig jaar is ze toch
een stuk dunner.
Verder is ze nog wel gezond eet ook goed en ontlasting is ook prima. Pas geleden nog ontwormd en ontvlooid.

Wat kun je hier verder nu aan doen en wat te voeren? wil haar natuurlijk nog lang bij me houden.
Iemand tips qua voer of andere middeltjes?

Zwartwitje

Re: Oude kat vermagerd wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:49

Omdat ze veel slaapt en suf is zou ik even bellen met je dierenarts, misschien heeft ze iets onder de leden (ontsteking ergens, stofwisselingsstoornis, etc.). In mijn ervaring wordt het bij een oud, mager dier nog wat te vaak op 'gewoon ouderdom' gegooid terwijl het maar zo kan zijn dat ze met medicatie nog best een tijd vrolijk vooruit kunnen ;)

Ik zou dus eerst gewoon even overleggen en aan de hand daarvan eventuele voeding aanpassen. Succes ermee! :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:51

klinkt als nieren.
beter ff naar DA!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:55

Kan ook best door de schildklier komen, is een typisch ouderdomskwaaltje. Mijn oude kat had het ook (helaas overleden op 18 jarige leeftijd). Ik zou even langs de dierenarts gaan om daar op te controleren (gewoon ter controle).

Om de kat wat extra vetjes te laten kweken kun je naast het voer dat je al geeft ongesuikerde slagroom (zelf kloppen dus :+ ) geven, niet te veel en te vaak, maar dat zet vaak wel wat aan.

Genoeg eten aanbieden (meerdere porties per dag) en verder gewoon lekker voeren wat je altijd doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:28

Als je nog een morbide diagnose wil, diabetes is een mogelijkheid. Drinkt ze veel?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:35

Inderdaad diabetes, of een nierprobleem, dat wil ook nog wel eens voorkomen bij oudere katten.
Even een bloedtestje is de snelste weg denk ik! En overleggen over voer zou ik ook doen. Heb je het gebit na laten kijken? Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 20:37

Bedankt voor de tips ze drinkt gewoon normaal meestal buiten uit de vijver zie het niet zo vaak. Zal binnenkort eens met haar langs.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:52

naar DA en bloedtest laten doen, schildklier en nieren zouden bij mij als hoofdverdachte gelden.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 20:52

als ik jou was zou ik snel langsgaan, klinkt als nieren die het aan het begeven zijn.