konijn gevonden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:55

Staat hier vast wel eens vaker, dat iemand een konijn vindt.
Ik ging vandaag met de honden lopen samen met een vriendin. En in het gras lag een konijn, wit met wat vlekken. Ik schreeuwde de honden weg omdat ik bang was dat ze het konijn zouden grijpen. Daarna kon ik er naar toe lopen en het oppakken. Het liep niet weg, maar de achterpoten lagen er ook wat raar bij.
Ik aanbellen bij de dichstbijzijnde boerderij of dat hun konijn was. Maar die vrouw deed open en zei ‘mijn kindern hadden het vanmorgen al gevonden maar de achterpootjes zijn verlamd. Ik denk dat het gedumpt is”.

Dus die kinderen hebben het konijn maar weer teruggelegd. MAar ja. WAt moet zo’n konijn nog? Kan niet lopen. Er was gras waar hij op kan knagen en het is nog goed doorvoed. Ik heb het maar meegenomen want het gaat zo dood, als het niet door een of ander dier gepakt wordt waarvoor het niet kan ontsnappen.
Net dierenarts gebeld, morgen gaan we het maar laten inslapen. Het konijn wordt al koud dus het zit nu hier binnen in de hoop dat het warm blijft. Buiten gaat niet. Het eet ook niet. Ik zou het kunnen dwangvoeren, maar waarvoor?
Ik weet niet of het al verlamd was toen het gedumpt was, en of dat ook de reden was, of omdat het aangevallen is buiten nadat het gedumpt was. Fijn volk in ieder geval die dat gedaan heeft...

shilady

Re: konijn gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:58

ach jeetje
zo zie je maar hoe er met dieren word omgegaan
echt schandalig

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:02

Sneu is dat altijd he, nu zal half bokt wel over me heen vallen... Maar kun je je vader/oom/vriend/ of buurman niet even vragen of ze hem een tik achter de oren kunnen geven. Dan hoeft hij niet tot morgen te lijden.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:05

Ik vind dat soort dingen echt erg je kiest uit eindelijk voor een dier en dan zorg je er na mijn weten goed voor een dier kan namelijk niet zijn eigen baas kiezen.

Zo heb ik nu ook een konijntje thuis zitten die afgelopen winter is gevonden in het bos door kennissen een leuke hangoor wit met bruine vlekjes schatten haar rond de 5 a 6 jaar en ze doet het goed. Ze mag bij mij blijven tot haar dood en dat mag van mij nog jaren duren

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:08

Ik heb niet de indruk dat het konijn lijdt. Bij verlamming lijden ze niet zo. Maar van kou zou het wel kunnen lijden en daarom heb ik het nu binnen gehaald. In de serre is het warm.

Dit is het zoveelste tamme konijn dat ik gevonden heb. De anderen heb ik allemaal mooi onder weten te brengen op adres. Heeft wel even geduurd maar dat gaf niets.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:09

Je weet niet of het konijn gedumpt is.. kan ook zijn dat ie is ontsnapt. ;) Zou hem dus wél op amivedi zetten.. Dier kan aangereden zijn, gewond geraakt, maar het kan ook e. cuniculi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:11

Hè wat sneu! Ik hoop dat hij de nacht nog enigszins goed doorkomt. :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:11

saskiakefie schreef:
Je weet niet of het konijn gedumpt is.. kan ook zijn dat ie is ontsnapt. ;) Zou hem dus wél op amivedi zetten.. Dier kan aangereden zijn, gewond geraakt, maar het kan ook e. cuniculi zijn.

Ik woon niet in de bouw maar op het platteland. Zo'n konijn gaat niet zo heel ver van huis. En er stond één boerderij. Daar ben ik wezen aanbellen. De overige adressen die het dichstbij in de buurt zijn, daarvan ken ik alle mensen, (dat heb je op het platteland he..) en daarvan heeft één persoon konijnen. En daar hoort dit konijn niet bij.

Ik ga even googelen op cuniculi.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:13

Waarom inslapen? Weet je zeker dat de dierenarts er niets meer aan kan doen dan?!

Hij voelt zijn buikje? Is hij actief? Drinkt hij?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:14

Ik vond het eerlijk gezegd ook wel een snelle keuze, DA heeft hem niet eens gezien :\
Wat is het nou voor moeite om hem op amivedi te zetten? Je weet maar nooit... Ik weet hoe het voelt als je je konijn nooit mee terug vind........
Google maar op Encephalitozoon cuniculi

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:19

Buik voelt redelijk normaal, konijn voelt wat onderkoeld aan. Vandaar dat het nu binnen staat i.p.v. buiten. Hij is niet actief, hij drinkt en eet niet.
Ik zou dus over moeten gaan tot dwangvoeren. Mogelijk is het inderdaad cuniculi.
Maar goed, zelf heb ik ook konijnen en die zouden besmet kunnen raken hiermee.

Ik zal kijken op de amevedi, want als mensen het konijn kwijt zijn en het echt terug willen, dan zal het daar ook op staan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:22

Als de buik niet hard is of niet borrelt zal het denk ik geen verstopping/gas hebben en zou ik gaan dwangvoeren.
Ookal laat je het morgen wel inslapen, zou ik alsnog gaan dwangvoeren. Anders is hij waarschijnlijk al dood voordat hij ingeslapen word, erg sneu..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:24

zet hem anders op marktplaats bij gevonden en vermist.......................

maar ik vind niet dat ts verplicht is veel geld te stoppen in een dier wat zij gevonden heeft
ze kan hooguit redelijk zijn en bv kijken of er een baasje is die hem mist maar vind niet dat ze voor hoge kosten moet opdraaien

tuurlijk is het allemaal heel zielig maar dit is natuurlijk een andere situatie dan dat je een gezond makkelijk herplaatsbaar of vermist konijn vind die wel gewoon kan lopen en helemaal gezond is.....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:25

Je konijn staat toch binnen? Dan kan het niet als ze geen direct contact hebben.
Ik zou wel gaan dwanvoeren, als de darmen stil gaan liggen, wat misschien al zo is heeft ie sowieso geen schijn van kans. Heb je biks? Dan kun je dat met kokend water een papje maken. Spuitje ver in de mond anders spuugt ie het uit.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:26

Klopt shilady, maar zou het nu ook zielig vinden dat ze hem tot morgen aan z'n lot overlaat.. Dan zou ik of in ieder geval wat proberen (dwanvoeren, temperatuur opnemen) of hem nu in laten slapen of andere manier uit z'n lijden verlossen..
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 14-03-12 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:26

wat goed van je dat je hem mee hebt genomen!
Sterkte ermee!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:29

Dwangvoeren gaat ook gepaard met stress. Ik doe dat alleen als het konijn een goede kans maakt. En anders maak ik het nog rottiger voor hem dan het al is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:30

saskiakefie schreef:
Klopt shilady, maar zou het nu ook zielig vinden dat ze hem tot morgen aan z'n lot overlaat.. Dan zou ik of in ieder geval wat proberen (dwanvoeren, temperatuur opnemen) of hem nu in laten slapen of andere manier uit z'n lijden verlossen..

Vind ik ook! :j

Niks doen en wachten tot het wordt ingeslapen is ook een hel voor het konijntje.. ;( Als het iets in zijn darmpjes heeft kan het soms meteen al beter gaan met een konijntje. Heb je toevallig pijnstilling in huis? Dan zou ik dat sowieso gaan geven. Misschien gaat ie dan zelf ook eten. :j

Zou fijn zijn als mensen daar geld uit zouden willen geven.. Elk beestje heeft gevoel, ookal is het niet van jezelf. En wij boktmensen zijn toch dierenvrienden?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:32

Ja dat weet ik maar ts geeft zoiezo aan dat ze meerdere konijnen /dieren heeft en dan is het best wel een uitgaven als je aan een vreemd konijn bijzondere therapie of behandelingen van de dierenarts moet uitgeven
niet iedereen zit er financieel onbezorgd bij ..

Ik snap jullie gedeelte van voeren wel :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:34

shilady schreef:
Ja dat weet ik maar ts geeft zoiezo aan dat ze meerdere konijnen /dieren heeft en dan is het best wel een uitgaven als je aan een vreemd konijn bijzondere therapie of behandelingen van de dierenarts moet uitgeven
niet iedereen zit er financieel onbezorgd bij ..

Ik snap jullie gedeelte van voeren wel :)

huh? ze weet nog niet eens wat hij heeft.. Als hij inderdaad E. cuniculi heeft snap ik het, zou ik zelf ook niet doen. Maar als je niks probeert, de dierenarts hem niet gezien heeft weet je ook niet wat er is. Naast dat ie misschien pijn heeft en daarom niet eet, zit ie wss ook in de stress en dan gaat ie nog minder snel eten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:36

Nee maar waarschijnlijk is dit konijn niet zo even geholpen met alleen een onderzoekje of een medicijntje
denk niet dat er voor dit konijn weinig nodig is om hem weer te laten lopen of 4 benen dat bedoel ik ermee

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:42

die mensen die zo een dier laten los lopen/kans geven om te vluchten/of zelf buiten zetten.
zouden ze moeten ophangen
je kiest voor een dier, in voor en tegen spoed!!!
en je dumpt een dier niet.

goed van je dat je het dier mee na huis hebt genomen.
zijn er toch nog mensen op deze verrotte aardbol die wel echt om dieren geven

ik vang vooral knaagdieren op, laatst kreeg ik een super bange cavia.
op een gegeven moment toch maar geprobeerd op te pakken,
wat bleek nou, zijn nagels waren helemaal over elkaar heen gegroeid, dus er was NOOIT na gekeken.
ik kon wel janken.
nu gaat het al een stuk beter met de cavia, en komt al steeds sneller uit zich zelf na je toe.

dus als iemand interesse heeft in een leuke cavia of konijn, laat het me maar weten.
ze zoeken allemaal nog een leuk nieuw te huis.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:44

bello2005 schreef:
die mensen die zo een dier laten los lopen/kans geven om te vluchten/of zelf buiten zetten.
zouden ze moeten ophangen
je kiest voor een dier, in voor en tegen spoed!!!
en je dumpt een dier niet.

goed van je dat je het dier mee na huis hebt genomen.
zijn er toch nog mensen op deze verrotte aardbol die wel echt om dieren geven

ik vang vooral knaagdieren op, laatst kreeg ik een super bange cavia.
op een gegeven moment toch maar geprobeerd op te pakken,
wat bleek nou, zijn nagels waren helemaal over elkaar heen gegroeid, dus er was NOOIT na gekeken.
ik kon wel janken.
nu gaat het al een stuk beter met de cavia, en komt al steeds sneller uit zich zelf na je toe.

dus als iemand interesse heeft in een leuke cavia of konijn, laat het me maar weten.
ze zoeken allemaal nog een leuk nieuw te huis.

Doe eens normaal zeg :\ Konijnen zijn super goed in ontsnappen en dat kan gewoon weleens gebeuren... Dat jij nou zo heilig bent..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:50

Ja maar als mijn huisdier of konijn zou weglopen zou ik wel goed zoeken in de buurt en bv asiels bellen en op internet zoeken .. Maar er zijn ook mensen die het wel goed vinden en soms ergens los laten ik heb zo vaak gehoord dat konijnen expres buiten worden losgelaten omdat ze niet het asiel willen betalen om te dumpen...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:52

shilady schreef:
Ja maar als mijn huisdier of konijn zou weglopen zou ik wel goed zoeken in de buurt en bv asiels bellen en op internet zoeken .. Maar er zijn ook mensen die het wel goed vinden en soms ergens los laten ik heb zo vaak gehoord dat konijnen expres buiten worden losgelaten omdat ze niet het asiel willen betalen om te dumpen...

Nee dat zijn ook vreselijke dingen...
Maar ik vind het wel vervelend dat men er nu maar vanuit gaat dat alles wat gevonden wordt gedumpt is.
Heb zelf trouwens op amivedi gezet, andere internet sites, briefjes in het dorp opgehangen, 3fm oproepje laten doen, langs asiel geweest, zelf heel veel gezocht...