Vissen/Garnalen in aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anvisa

Vissen/Garnalen in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:40

Sinds kort hebben wij een klein aquariumpje van 40L.

Wat zou jullie advies zijn om hierin te doen??

En zouden er ook garnaaltjes in kunnen i.c.m. andere visjes, zoals een neon tetra oid??

Mist

Re: Vissen/Garnalen in aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:51

Hai, ik heb ook sinds kerst een 80L aquarium (had ik 30 jr eerder aan moeten beginnen!) ik wil er ook garnalen in maar heb tot nu toe 12 vuurneonetjes, 5 gemarmerde bijlzalmpjes (blijven alleen bovenin) en 7 afrikaanse blauwoogjes.

geen advies...absolute beginner !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:57

Je kunt garnalen beter niet bij vissen houden. Veel vissoorten zijn jagers, en garnalen zullen zich niet veilig voelen met als gevolg dat ze zich verstoppen en je ze niet ziet. Neontetra's kun je sowieso ook al niet in een 40l bak doen, dat is te klein voor ze. Er er bijna geen een vissoort geschikt voor in 40l, met uitzondering van enkele iniminie visjes zoals rasbora galaxy.
Ik zou je aanraden er gewoon een speciaalaquarium van te maken met garnalen.

Ik heb zelf een aquarium met vissen, en toen wilde ik ook nog graag garnalen hebben, heb toen voor de garnalen nog een 40l bak er bij gekocht. Dus nu heb ik 2 bakken, één met vissen en één met garnalen (ik heb crystal red's). :)

Laat voor garnalen je bak wel minimaal 6 weken indraaien.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:49

Je kan goed garnalen en vissen bij elkaar houden, je hebt bepaalde vissen die erg klein zijn en klein blijven ook ideaal voor de nano aquaria

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:21

Ik heb Japonica garnalen bij mijn guppen, platy's en molly's in zitten.
De garnalen hadden al een redelijk formaat toen ze de bak in gingen.
Helaas zijn mijn vuurtjes als lekker hapje beschouwd.
Die heb ik nu in een apparte bak zitten. Het kan dus wel, mits ze voldoende
schuilplaatsen hebben en niet te klein zijn.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:14

ja hoor garnalen gaan prima in een gezelschapsbak alleen niet bij manen of cicliden...
is je bakje wel verwarmd?
wel uitkijken dat je niet teveel visjes in je bak doen omdat je bak erg klein is!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:19

Garnalen kun je prima bij vissen houden. Ik heb zelf vuurgarnalen en vind ze echt geweldig! Maar je moet wel rekening met de lengte en de inhoud van je aquarium houden want je zult er niet heel veel soorten in kunnen houden. Je kan bijvoorbeeld wel voor een klein rustig vissoort kiezen. Bijvoorbeel de Boraras brigittae of een ander soort van de boraras familie kiezen. Daar kan je ook gerust een groep garnalen bij doen, je kan beginnen met een stuk twintig ze planten zich ook behoorlijk snel voort.
Kom anders een een kijkje nemen op aquaforum.nl of aquafora.nl . Kan je een hele boel van leren, ik heb ook eerst een paar maanden ingelezen voor ik echt ben begonnen. Succes met het aquavirus :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:23

Hier een paar foto's die ik vandaag genomen heb van mijn CR's. Toen ik ze nog niet in een apart aquarium had zitten lieten ze zich nooit zien en plantten zich niet voort. Sinds ik ze in een apart aquarium heb zitten hebben ze zich voortgeplant van 7 stuks naar nu al meer dan 50. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 00:51

wendyP schreef:
Garnalen kun je prima bij vissen houden. Ik heb zelf vuurgarnalen en vind ze echt geweldig! Maar je moet wel rekening met de lengte en de inhoud van je aquarium houden want je zult er niet heel veel soorten in kunnen houden. Je kan bijvoorbeeld wel voor een klein rustig vissoort kiezen. Bijvoorbeel de Boraras brigittae of een ander soort van de boraras familie kiezen. Daar kan je ook gerust een groep garnalen bij doen, je kan beginnen met een stuk twintig ze planten zich ook behoorlijk snel voort.
Kom anders een een kijkje nemen op aquaforum.nl of aquafora.nl . Kan je een hele boel van leren, ik heb ook eerst een paar maanden ingelezen voor ik echt ben begonnen. Succes met het aquavirus :))

Haha het paardenvirus is al erg genoeg, dus een aquavirus ga ik echt proberen te voorkomen.

We hebben nu 10 neon tetraatjes erin zitten, en zijn nog van plan om 2 of 3? otocinclus erin te zetten en nog een groepje bijlzalmpjes. Dit leek ons wel genoeg. Mn bakje is trouwens verwarmd ja..

En ik denk dat er altijd discussie blijft dat de échte aquavirus mensen vinden dat je nooit een 40L aquarium mag kopen, maar ik denk dat dat een beetje dezelfde discussie is als dat iemand vindt dat een paard 24/7 buiten moet, want op stal is slecht.... toch??? Misschien wel een beetje hele vreemde vergelijking, maar als ik zie dat mijn visjes toch erg lekker rond zwemmen en zich lekker kunnen verschuilen tussen de plantjes, lijkt me dat een best lekker leven als ze uit een dierenwinkel/groothandel komen....

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:23

Vind ik eigenlijk al een te groot bestand, bijlzalmpjes zijn flinke zwemmers vond mijn aquarium van 60 cm echt al te klein. Neons moeten ook vanaf 60 centimeter. Otoclinus zou ik uitbreiden tot een schooltje van ongeveer 6. Die voelen zich fijner in een schooltje. Mag ik vragen hoe groot je aquarium is? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:44

Anvisa schreef:
wendyP schreef:

Haha het paardenvirus is al erg genoeg, dus een aquavirus ga ik echt proberen te voorkomen.

We hebben nu 10 neon tetraatjes erin zitten, en zijn nog van plan om 2 of 3? otocinclus erin te zetten en nog een groepje bijlzalmpjes. Dit leek ons wel genoeg. Mn bakje is trouwens verwarmd ja..

En ik denk dat er altijd discussie blijft dat de échte aquavirus mensen vinden dat je nooit een 40L aquarium mag kopen, maar ik denk dat dat een beetje dezelfde discussie is als dat iemand vindt dat een paard 24/7 buiten moet, want op stal is slecht.... toch??? Misschien wel een beetje hele vreemde vergelijking, maar als ik zie dat mijn visjes toch erg lekker rond zwemmen en zich lekker kunnen verschuilen tussen de plantjes, lijkt me dat een best lekker leven als ze uit een dierenwinkel/groothandel komen....

40 Liter moet je inderdaad geen vissen in gaan doen (enkele uitzonderingen zoals 1 dwergkogelvis of een paar rasbora galaxy uitgezonderd). Maar garnalen kan prima.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:03

zorg er ook voor dat je een boomstam huisje, rots huisje oid hebt als je er garnalen in zet zodat ze zich kunnen verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:55

Fenna_s schreef:
zorg er ook voor dat je een boomstam huisje, rots huisje oid hebt als je er garnalen in zet zodat ze zich kunnen verstoppen.

En veel mos. :)

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:20

Wij hebben een bak van 150 liter met 9 zebra danio's en wat vuurgarnalen.
De vissen pesten de garnalen wel eens, maar ze hebben genoeg verstopplekjes waar ze veilig zijn.