Basset Fauve de Bretagne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ulaney

Basset Fauve de Bretagne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:02

Hoi allemaal!

Wij zijn op het moment aan het kijken voor een fauve, we zijn deze hond tegen gekomen tijdens het wandelen en zijn erg nieuwsgierig. We hebben ons al verdiept en veel gelezen maar zijn vooral benieuwd naar mensen die er zelf een hebben en de persoonlijke ervaringen, fokkers aan en af te raden etc.
Nu hebben we uiteraard veel gehoord over de welbekende jachtpassie bij de fauve, de fokker waarbij we zijn wezen kijken had de honden niet los lopen en durfde dat ook niet, dat is voor ons wel iets wat tegen staat aangezien we het juist fijn vinden als de hond lekker in het bos los loopt. Dus ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die dat wel hebben. We zijn dus ook met fokkers in contact geweest en hebben al een hoop te horen gekregen over de "fauve club" en het gedoe eromheen, daarom zijn tips over fokkers natuurlijk ook erg gewenst. We vinden de Griffon fauve ook erg leuk maar kunnen daar geen fokkers en weinig informatie van vinden, informatie daarover is dus ook welkom!

Hopelijk zijn er veel mensen met persoonlijke verhalen om te vertellen! :)

femkesofie

Re: Basset Fauve de Bretagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:41

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:16

Ze vallen net als beagles in de groep van de "brakken". En dat zijn meute honden, kunnen slecht alleen zijn en ze lopen continu lettelijk hun neus achterna.

De oren van deze honden zijn groot maar ze gebruiken ze niet als hun baasje hen roept.
Daarom zie je ze inderdaad ook bijna altijd aangelijnd.

Maar een enkeling lukt het wel om deze hond te laten luisteren. Je zult streng moeten zijn en hond hard aan moeten pakken als hij niet luistert. Liever een keer te streng en een keer te hard aanpakken, dan dat de hond nooit meer los kan lopen. Want dat laatste is eigenlijk erger voor een hond.
Honden zijn energiek, die moeten kunnen rennen en spelen. Dat gaat niet aan zo'n rotlijntje.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:59

Langcara schreef:
Ze vallen net als beagles in de groep van de "brakken". En dat zijn meute honden, kunnen slecht alleen zijn en ze lopen continu lettelijk hun neus achterna.

De oren van deze honden zijn groot maar ze gebruiken ze niet als hun baasje hen roept.
Daarom zie je ze inderdaad ook bijna altijd aangelijnd.

Maar een enkeling lukt het wel om deze hond te laten luisteren. Je zult streng moeten zijn en hond hard aan moeten pakken als hij niet luistert. Liever een keer te streng en een keer te hard aanpakken, dan dat de hond nooit meer los kan lopen. Want dat laatste is eigenlijk erger voor een hond.
Honden zijn energiek, die moeten kunnen rennen en spelen. Dat gaat niet aan zo'n rotlijntje.

Op het strand kan onze Fauve prima los hoor! :j Daar loopt geen wild, waar wild is moet je een fauve niet loslaten.

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:21

Afbeelding

Onze fauve's los op het strand :)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:34

Mensen die een pup van mij hebben (Laekense Herder), hadden ook al een Fauve teef. Deze hond kan nooit los in de omgeving waar zij wonen (Noord-Brabant, geen strand in de buurt dus) en dat ervaren zij toch wel als een groot nadeel, wat nu nog veel meer op is gaan vallen omdat hun Laekense Herder eigenlijk altijd en overal gewoon los mee naartoe kan.

Ik vind Fauves enorm leuke honden om te zien maar persoonlijk zou ik niet om kunnen gaan met het jachtpassie-gedeelte en het niet kunnen loslopen van dit ras, tenminste van het gros van de exemplaren van dit ras.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:40

Fauve's Zijn geweldige honden, we hebben zelf een teef gehad, ze waren toen nog niet zo bekend in Nl, nog steeds niet echt geloof ik.
We hebben toen een nestje gehad en mensen waren wild enthousiast.

Ze zijn ernorm lief naar mensen kinderen en dieren, alleen ja ze hebben een jachtinstinct inderdaad, je kan ze loslaten in het bos, maar heb dan wel even geduld, want als ze een konijnenhol spotten komen ze daar voorlopig niet vandaan.
Inderdaad zeer consequent zijn en dan heb je er een fantastische hond aan

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:02

Hey Natas, wat grappig jij ook op bokt! En wat toevallig dat jullie een fauve hebben gehad :). We zijn aan het twijfelen, vinden het idd fantastische honden maar door het jachtinstinct twijfelen we. We hebben altijd jachthonden gehad maar die konden altijd los en worden ook niet omschreven als "kunnen niet los". Het lijkt me heel naar om een hond áltijd aan de lijn te moeten hebben, wat mij betreft moeten ze ook lekker kunnen ravotten.

Hier is wel strand maar dat ligt echt pal aan het bos haha. Bij de mensen waar we zijn wezen kijken staan wel wat berichtjes in het gastenboek (op de website) dat een paar nakomelingen wel echt goed los kunnen lopen. Bedankt voor de verhalen, helpt ons weer wat verder! :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:09

Ach jee had nog niet eens gezien dat jij het was haha, had niet op de naam gelet.
ik woon ook aan het bos, 100 meter van waar wij vroeger woonde met haar, ja ze zijn soms hardhorend, maar we hebben haar altijd terug gehad hoor.
ze luisterde verder prima en ging ook gewoon los.
Aleen ja soms duurde het wat langer voor we haar terug hadden :P

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, zie je vast op stal wel

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:09

femkesofie schreef:
Op het strand kan onze Fauve prima los hoor! :j Daar loopt geen wild, waar wild is moet je een fauve niet loslaten.

De meeste mensen wonen niet aan het strand helaas. Zelf woon ik in het oosten van het land. Voorheen in brabant. In beide gevallen geen strand. En als je er wel woont, dan is de kans groot dat op dat strand geen honden los mogen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:28

Als ik mij goed herinner had/heeft Clovertje hier op Bokt altijd Fauves. Toen ik daar vroeger op stal stond hadden ze ook nog wel eens een nestje. Ik meen dat zij destijds echt tophonden hadden.