Met de hond gaan wandelen, problemen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met de hond gaan wandelen, problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:29

Hallo allemaal,

Mijn ouders en ik hebben een jack russel kruising, het is een schat van een beest en al een maandje 12 jaar. Wandelen vind hij te gek en dan vooral in het bos. Mijn vader wandelt met hem maar ik vind het ook super leuk om te doen. Met mijn vriendin zijn we vorig jaar de hei op gegaan, met haar hond mee. Ik wou heel graag mijn hondje mee maar dan wordt ik altijd bang. Want dit zijn de problemen:
- Hij kan niet goed tegen zwarte honden (waarschijnlijk nare ervaring ermee gehad,)
- Vindt het prima als er een hond komt om even te snuffelen, wanneer de hond wil spelen of hij blijft in de ogen van mijn hond te lang snuffelen is het grommen. Spelen is al helemaal niks voor hem, hij heeft het nooit geleerd en wil het niet. Hij zal dan gaan grommen en soms blaffen, misschien als de hond toch door blijft gaan dat die dan gaat bijten? (tenminste dat lijkt mij logisch)

Misschien zijn er nog meer probleempjes maar daar kom ik nu even niet op. Ik ben heel erg bang dat het dus mis gaat wanneer ik ga lopen en ik kom een hond tegen. Op de camping laat ik de hond wel gewoon uit, maar nooit het bos in/de hei op. Hoe kan ik mijn angst overwinnen?

En nog een vraagje, welk tuigje raden jullie aan= Ik zit naar tuigjes te kijken want nu hebben we een halsband die al heel oud is.

Groetjes, Denise & het hondje Bobby :)

Goof

Re: Met de hond gaan wandelen, problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:31

Honden corrigeren elkaar wel. Laat hem juist eens kennis maken met andere honden. Hij is nog jong en moet het nu leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:32

Bedankt voor je antwoord Goof, ik heb het er misschien wat onduidelijk instaan maar hij is al 12 jaar. Ik zal eraan denken dat de honden elkaar corrigeren. Bedankt!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:33

Je hoeft niet te stoppen bij ieder hondje toch? Als er een ander hondje aankomt kun je in principe toch gewoon doorlopen, met uitlaten hoort het zo te zijn dat als de hond losloopt hij/zij op jou let en niet andersom, zie ik de hond te lang niet fluit ik even snel en heb ik aangeleerd dat mij hond dan weer aan komt lopen.. Ik zie niet echt problemen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:35

Oh ik las 12 maanden, excuus.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:37

Tsja, als ie gromt dan zou ik hem corrigeren.
Ik zou geen tuigje kopen. Dan heb je minder over hem vertellen...
Ook hoef je niet bij iedere hond te stoppen hoor... Soms... En als ie dan gromt, goed corrigeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:48

Bedankt voor de antwoorden.

@Goof, geeft niet, kan gebeuren ;)

@Charica, ik zal hem corrigeren en ik zal gewoon bij de meeste honden doorlopen. Tuigje wil ik vooral, omdat de halsband heel oud is en als ik hem eventjes tegen moet houden (want als ie een fluitje hoort dan is ie gelijk gestressd?) en dat ziet er heel naar uit. Sowieso luistert hij wel gewoon naar mij en ik vind een tuigje er een beetje vriendelijker uitzien dan als ik hem bij zijn hals moet tegen houden. :)

samp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:54

Kijk je wel eens de Dog Wisper, met Cesar Millan?
Dit komt me heel bekend voor in sitiuaties die ik vaak in zijn afleveringen zie.
Honden leven niet in het verleden, dus dat hij niet van zwarte honden houdt is eigenlijk onzin, dit komt door het gedrag van het baasje, in dit geval jij dus, omdat jij een zwarte hond ziet en bang/zenuwachtig wordt gaat je hond blaffen/die hond wilt aanvallen.
Ook zag ik in zijn afleveringen dat honden soms beter via de achterkant elkaar kunnen begroeten (ik bedoel hiermee dat een andere hond bij jouw hond aan de achterkant gaat snuffelen) omdat ze dan niet gelijk oogcontact hebben en dat voorkomt dan uitdaging ofzo.
Het belangrijkste is dat jij kalm en vol zelfvertrouwen loopt als een roedellijder met de hond.
Zelf heb ik niet super veel verstand van honden hoor, maar ik kijk de laatste tijd heel vaak dit programma en misschien heb jij er ook wel wat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:24

Bedankt voor je reactie samp, ik wordt nu wel zenuwachtig als we een zwarte hond tegen komen, dit zal dan inderdaad mijn zenuwen zijn. Maar hetzelfde probleem, mijn hondje begint te grommen wanneer er een blanke man, beetje een baardje en kaal is. Terwijl ik daar helemaal niet bang voor ben en niet zenuwachtig van wordt. Dus daarom denk ik dat dat hetzelfde is met de zwarte hond. Maar de zwarte hond kan ik inderdaad koppelen aan mijn zenuwen. Alleen een blanke, kale man met een baardje niet?

[Edit: Ik kijk het soms :) ]

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:29

Tja `t beestje is 12 jaar, je kan hem alles wat hij in zijn leven heeft geleerd nog wel afleren maar ikzelf betwijfel of je hier veel mee op gaat schieten en of je jack er blijer van word.

Ik zou zeggen, als er een hond aan komt die jij niet vertrouwt of die hij niet vertrouwd gewoon doorlopen en met een boogje er om heen. Mocht de andere hond los lopen til hem dan gewoon even op en loop er rustig voorbij, pak hem wel op op het moment dat je hondje nog niet bang/boos is op de andere hond :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:25

ik vraag me af hoe vaak je je hond wel optilt als er iets is?
dat was het eerste wat mij inviel..
Gewoon op de grond lopen laten lange looplijn aan en tuigje om zo kun je hem sneller uit een eventueel 'gevecht' halen met een andere hond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:13

Ik til hem echt nooit op, ik til hem alleen op als hij niet in de auto komt. :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:41

Charica schreef:
Tsja, als ie gromt dan zou ik hem corrigeren.
Ik zou geen tuigje kopen. Dan heb je minder over hem vertellen...
Ook hoef je niet bij iedere hond te stoppen hoor... Soms... En als ie dan gromt, goed corrigeren!

Ben toch wel benieuwd hoe je daar bij komt?

Mijn duitse herder loopt beter aan een tuig dan aan een halsband hoor, daarbij, wat wil je hem " vertellen " met halsband/tuig?