loslopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:35

Ik zit met een probleem en weet niet zo goed hoe ik het op moet lossen dus hoop dat jullie tips hebben.

Rex heeft altijd los gelopen totdat hij ong anderhalf jaar was daarna kwam hij niet als ik hem riep, dat is een paar keer gebeurd en heb ik hem daarna aan de lange lijn gehouden en geoefend met hier komen. Dat ging steeds beter beloonde hem steeds met de bal (lekkers kijkt hij niet naar om) op een geven moment de lijn steeds korter gemaakt en over de grond laten slepen. Nog steeds veel oefenen maar hij kon toch weer lekker los dat ging een hele tijd goed kon weer ontspannen het bos in zonder riem. Tot ong 3 weken geleden dacht nog even een rondje bos te lopen dat duurde uiteindelijk 4,5 uur want meneer ging achter een konijn aan en kwam niet meer terug en het werd al donker. Uiteindelijk de zoektocht gestaakt en naar huis gegaan en dat we thuis kwamen zat meneer heel vrolijk voor de deur.

Nu weer terug bij af, of niet helemaal. Ik werk als postbode hij gaat drie dagen in de week mee en dan kan hij met de riem over de grond slepend gewoon los met me mee lopen, dan luisterd hij prima blijft netjes naast me lopen geen enkel probleem.
Ik vraag me ook af waarom hij dat dan niet in het bos doet oke andere geurtjes en natuurlijk het wild wat er loopt, zou hij te veel jachtinstinct hebben of ligt het gewoon aan mij?

Hoop dat jullie tips hebben om in het bos weer lekker ontspannen te lopen zonder hond aan de lijn. Rex is trouwens een kruising jack russel x boerenfox

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:42

nou, ik waag het er niet op, de neus van een hond ( en zeker van mijn hond) is veel sterker dan de gehoorzaamheid.
Kortom: als ie wat ruikt is ie weg

laura22

Re: loslopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:44

Die van mij ook maar dat wil ik juist trainen dat hij leert dat hij niet mag jagen en dat hij moet komen als ik hem roep ook als staat er een konijn voor zijn neus heen en weer te springen bij wijze van.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:53

Wat voor ras is het? En hoe oud is hij nu?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:54

Kruising jack russel x boerenfox hij is nu bijna 4

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:12

is ook een ras met een hoge jacht-drift van nature.
mag je overigens de hond los laten lopen in het bos?
Bij ons, op de Veluwe, niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:32

Knakker schreef:
nou, ik waag het er niet op, de neus van een hond ( en zeker van mijn hond) is veel sterker dan de gehoorzaamheid.
Kortom: als ie wat ruikt is ie weg

Zo zwart/wit hoeft het helemaal niet te zijn. Genoeg honden, ook jachthonden en terriers, die wèl los kunnen lopen zonder op jacht te gaan en/of te verdwijnen.

TS, de rassen die in je hond zitten maken het wel wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk, om hem goed los te kunnen laten.

laura22 schreef:
Ik vraag me ook af waarom hij dat dan niet in het bos doet oke andere geurtjes en natuurlijk het wild wat er loopt, zou hij te veel jachtinstinct hebben of ligt het gewoon aan mij?

In het bos krijgen honden natuurlijk meer prikkels qua wild wat er kan zitten, jachtinstinct heeft hij zeker. Juist bij dat soort hondjes is het goed om dat jachtinstinct te stimuleren ipv juist te demotiveren. Honden moeten de gelegenheid krijgen om te doen waar ze voor gemaakt zijn. Het zit er toch in, probeer het er dan op een gedoseerde en gecontroleerde manier uit te laten komen. :) Veel hondenscholen organiseren jachttrainingen en speurcursussen, misschien zou je daar eens naar kunnen gaan kijken. Je ziet vaak dat honden zich buiten die trainingen veel beter gaan gedragen omdat ze hun energie en instincten in die trainingen kwijt kunnen.
Wat je zelf zou kunnen doen is in het bos heel actief met hem bezig zijn, heb je bv. een jachtdummy? Laat hem zoeken en apporteren, vooral Jack Russels zijn hondjes die die geestelijke stimulatie nodig hebben om te voorkomen dat ze hun energie op ongewenste manieren gaan inzetten.

Verder zou het, inmiddels, in het bos ook een beetje aan jou kunnen liggen. Door de vervelende ervaringen met hem ga jij er misschien niet meer helemaal ontspannen en onbevangen heen. Dat is logisch, maar wel een voedingsbodem om het probleem alleen maar groter te maken. Heb je de gelegenheid om eens naar een ander bos, of heide of op een paar grote weilanden te gaan wandelen? Een nieuwe plek kan jullie allebei goed doen, als je dan actief met hem aan de slag gaat en merkt dat het beter gaat kan het vertrouwen in het bos ook weer groeien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:52

je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. Je kan het ook anders zien dat je het jagen zo vervelend maakt dat het intressanter is jou commando op te volgen met de bijbehorende beloning.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:04

@ Knakker bij ons is er een groot stuk los loop gebied

@ RedPassion ja die heb ik maar daar keek hij eerst niet naar om kan het natuurlijk nog eens proberen, miss insmeren met iets en dan verstoppen?
Heb al een beetje gekeken voor een jachttraining en speurcursussen maar die liggen een klein beetje buiten het budget op het moment was er wel voor aan het sparen maar er ging weer eens wat kapot _-:(
Dat idee had ik dus ook al een beetje toen hij weg was gelopen liep ik idd niet echt op mijn gemak achteraf gezien, heb wel de mogelijkheid om ergens anders heen te gaan alleen daar mogen de honden dan weer niet los.
@Wilawander dat weet ik maar hoe moet ik dat bereiken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:36

Wilawander schreef:
je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. .

En dat is bij basisinstincten zoals het jacht instinct simpelweg onmogelijk. Als die gewekt zijn is genezen zo goed als onmogelijk, voorkomen is het devies (en dat betekent dus op plekken waar "prooi" gespot kan worden aan de lijn).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:48

Jack russels zijn volhardend in hun gedrag. En dat is dus niet altijd even gemakkelijk.

Wilawander schreef:
je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. Je kan het ook anders zien dat je het jagen zo vervelend maakt dat het intressanter is jou commando op te volgen met de bijbehorende beloning.

Nou, kom maar eens met een voorbeeld.
Want jagen is zelf lonend. Het is het mooiste voor een hond om te doen, zeker als hij de smaak goed te pakken heeft.
Daar is niets tegenover te stellen. Niet het lekkerste hapje.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:57

Bij mijn beagle is het tot zijn derde jaar goed gegaan, daarna ging het mis en won zijn jachtinstinct het toch van zijn gehoorzaamheid.
Helaas, na een paar keer 6 uur op hem gewacht te hebben gaat hij niet meer los.

Ik hoop dat het je met jouw hond wel weer gaat lukken.
succes ermee!!!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:02

mn tante traint al jaren met mechelaas, nu heeft ze er één met een jachtinstinct sinds het begin en die heeft het er nooit uitgekregen. Daarbij zijn zowel de jack russel als de boerenfox niet echt de makkelijkste. De hond weet misschien ook dat als hij los is dat hij kan gaan en vervolgens beloond hij zichzelf door lekker een tijd achter beesten aan te rennen. Hoe gedraagt hij zich als hij aan de riem een konijn oid ziet?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:06

Langcara schreef:
Jack russels zijn volhardend in hun gedrag. En dat is dus niet altijd even gemakkelijk.

Wilawander schreef:

Nou, kom maar eens met een voorbeeld.
Want jagen is zelf lonend. Het is het mooiste voor een hond om te doen, zeker als hij de smaak goed te pakken heeft.
Daar is niets tegenover te stellen. Niet het lekkerste hapje.

Het enige waar ik hem nog mee kon verleiden was zijn bal maar de laatste keer dus ook niet.
Jagen is idd zelf belonend dat is juist het probleem.

@ colunder die 4,5 uur was al te erg laat staan 6 uur hoe hou je dat vol.

@ moonsparkle dat is idd het probleem hij weet dat hij buiten bereik is als hij los is, aan de riem is hij dan ook geobserdeerd maar na een paar keer roepen kan ik uiteindelijk wel weer de aandacht op mij vestigen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:09

ja je zou moeten proberen in één keer z'n aandacht te krijgen en anders zou ik het niet vertrouwen hem los te laten. Ga is als een mafkees enthousiast de andere kant op rennen als hij aan de lijn iets ziet. Of leer m heel erg goed het commando naast zodat hij weet dat hij op dat moment echt op jou moet letten(naast of voet...betekend vlak naast je been blijven lopen). Want in die eerste reactie is hij al weg en dat hij na een paar keer aan de riem naar jou loopt is al goed maar daar heb je als hij los loopt niet veel aan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:10

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. .

En dat is bij basisinstincten zoals het jacht instinct simpelweg onmogelijk. Als die gewekt zijn is genezen zo goed als onmogelijk, voorkomen is het devies (en dat betekent dus op plekken waar "prooi" gespot kan worden aan de lijn).

Dat is zeker niet altijd waar.
Ik heb een Podenco deze honden worden in Spanje gefokt en gebruikt voor de konijnenjacht.
Dit is een soort hond met een extreem jachtinstinct en laten loslopen is voor veel mensen onmogelijk.
Maar door de manier waarop wij met hem omgaan kan hij wel loslopen.
Ja hij ruikt wel eens iets en wil er achteraan en soms rent hij dan ook een stukje achter een konijn aan maar hij is ten alle tijden binnen 1 minuut terug.
Je moet niet alleen interesant zijn voor je hond als hij los in het bos is, Je moet altijd leuk en interesant zijn voor je hond zeker met een hond met een sterk jachtinstinct.
Ook thuis en in het dorp aan de lijn moet je hond erbij horen wil je winnen van het jachtinstinct.
Niet thuis de hond op zijn plek sturen of nog erger in zijn bench en er niet naar omkijken maar de hond als een volwaardig gezinslid behandelen.
Met wat lekkers zwaaien in het bos heeft geen nut als je hond je niet moet omdat jij hem als minderwaardig behandelt.
Door mijn studie als GT zie ik regelmatig mensen met dit probleem en 9 van de 10 keer is de oorzaak dat de hond wordt gezien als het is maar een hond die moet op zijn plek liggen en niet zeuren.
Iets wat in mijn ogen compleet fout is laat op zijn minst de hond op een kussen naast de bank liggen maar het liefst nog bij je op de bank.
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes in de omgang met je hond die ervoor zorgen dat je kan winnen van het jachtinstinct.
Als er een hondenras is wat in vele gevallen onmogelijk los kan is het wel die van mij.
Officieel mogen deze honden ook niet los maar omdat de wet hier niet duidelijk genoeg over is opgesteld kan hij toch los zonder bekeuringen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:21

@ Moonsparkle als hij aan de lijn zit kan ik natuurlijk niet weg rennen want op een geven moment is de lijn op en trek je hem gewoon mee, en hij is ook zo van oh je rent weg he wat vervelend nou dan ga ik hier wel ff ruiken :') hij is wat dat betreft erg zelfstandig en raakt niet in paniek of iets als hij me even niet ziet.
@ Moontje1991 Hij moet van mij alleen op zijn plek als ik aan het eten ben, verder mag hij liggen waar en wanneer hij wil behalve op de bank en bed. Dat zijn de enigste regels die ik heb.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:23

laura22 schreef:
@ Moonsparkle als hij aan de lijn zit kan ik natuurlijk niet weg rennen want op een geven moment is de lijn op en trek je hem gewoon mee, en hij is ook zo van oh je rent weg he wat vervelend nou dan ga ik hier wel ff ruiken :') hij is wat dat betreft erg zelfstandig en raakt niet in paniek of iets als hij me even niet ziet.
@ Moontje1991 Hij moet van mij alleen op zijn plek als ik aan het eten ben, verder mag hij liggen waar en wanneer hij wil behalve op de bank en bed. Dat zijn de enigste regels die ik heb.

Ik bedoel niet allen regels maar ook de omgang met de hond.
Wat is jou hond voor jou als hij in huis is?
Hoort hij erbij?
Hoeveel aandacht krijgt hij?
Van wie?
Op welke manier?
Of wordt hij genegeerd?
Mag hij spelen in huis of moet hij rustig zijn?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:25

Moontje1991 schreef:
Dat is zeker niet altijd waar.
Ik heb een Podenco deze honden worden in Spanje gefokt en gebruikt voor de konijnenjacht.
Dit is een soort hond met een extreem jachtinstinct en laten loslopen is voor veel mensen onmogelijk.
Maar door de manier waarop wij met hem omgaan kan hij wel loslopen.
Ja hij ruikt wel eens iets en wil er achteraan en soms rent hij dan ook een stukje achter een konijn aan maar hij is ten alle tijden binnen 1 minuut terug.
Je moet niet alleen interesant zijn voor je hond als hij los in het bos is, Je moet altijd leuk en interesant zijn voor je hond zeker met een hond met een sterk jachtinstinct.
Ook thuis en in het dorp aan de lijn moet je hond erbij horen wil je winnen van het jachtinstinct.
Niet thuis de hond op zijn plek sturen of nog erger in zijn bench en er niet naar omkijken maar de hond als een volwaardig gezinslid behandelen.
Met wat lekkers zwaaien in het bos heeft geen nut als je hond je niet moet omdat jij hem als minderwaardig behandelt.
Door mijn studie als GT zie ik regelmatig mensen met dit probleem en 9 van de 10 keer is de oorzaak dat de hond wordt gezien als het is maar een hond die moet op zijn plek liggen en niet zeuren.
Iets wat in mijn ogen compleet fout is laat op zijn minst de hond op een kussen naast de bank liggen maar het liefst nog bij je op de bank.
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes in de omgang met je hond die ervoor zorgen dat je kan winnen van het jachtinstinct.
Als er een hondenras is wat in vele gevallen onmogelijk los kan is het wel die van mij.
Officieel mogen deze honden ook niet los maar omdat de wet hier niet duidelijk genoeg over is opgesteld kan hij toch los zonder bekeuringen.

Ik kan in heel veel met je mee gaan. In de manier waarop je thuis met je hond omgaat waardoor hij graag bij je wil zijn bijvoorbeeld.

Dat doe ik ook met mijn honden.

Maar ik heb er hier 2 (en die zijn niet door mij opgevoed) waarbij ik nooit interessanter zal zijn dan het jagen. En die lopen weg en blijven rustig 10 uur achter elkaar weg.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 20:33

Moontje1991 schreef:
laura22 schreef:

Hoort hij erbij?
Van wie?
Op welke manier?
Of wordt hij genegeerd?

Hij hoort er zeker bij, ben alleen dus hij krijgt alleen aandacht van mij :D wat hij heel niet erg vind. Vaak ga ik bij hem zitten op de grond en dan komt hij op schoot zitten en knuffelen. Hij wordt zeker niet genegeerd daarvoor neem ik geen hond. Qua spelen in huis dat doet hij vaak met de kat die wisselen elkaar af met achter elkaar aan rennen of hij pakt een knuffeltje uit zijn mand en gaat daar mee rond gooien.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:34

Langcara schreef:
Ik kan in heel veel met je mee gaan. In de manier waarop je thuis met je hond omgaat waardoor hij graag bij je wil zijn bijvoorbeeld.

Dat doe ik ook met mijn honden.

Maar ik heb er hier 2 (en die zijn niet door mij opgevoed) waarbij ik nooit interessanter zal zijn dan het jagen. En die lopen weg en blijven rustig 10 uur achter elkaar weg.

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen zeker als je een hond pas op latere leeftijd krijgt.
Maar bij de meeste honden die ik tegenkom ligt het probleem in de manier waarop de mensen thuis met de hond omgaan.
Soms is het haast niet meer te redden omdat het al zo`n vast patroon is geworden voor de hond.
Maar als je er optijd bij bent of de hond nog een jonge leeftijd heeft is er bijna altijd wat aan te doen.
Bij de eene hond zal het meer moeite kosten dan bij de andere natuurlijk.
Die van mij is in huis echt altijd bij mij en krijgt veel aandacht, zou ik dit niet doen dan kan hij zeker weten niet meer los in het bos.
Terwijl een andere hond er voldoende aan heeft als hij regelmatig even een aai krijgt en naast de bank mag liggen als je tv kijkt.

Maar inderdaad zijn er altijd gevallen waarbij het onmogelijk blijkt te zijn door bijvoorbeeld de opvoeding/manier van omgang van de vorige eigenaar.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:44

Ik heb altijd honden gehad die goed luisterden en bij me kwamen, ondanks het jagen.
En ja, die liggen bij mij op de bank en krijgen heel veel aandacht.

en dat geldt ook voor deze twee, maar dat jagen vinden ze te mooi om te laten schieten.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:48

laura22 schreef:
Moontje1991 schreef:

Hoort hij erbij?
Van wie?
Op welke manier?
Of wordt hij genegeerd?

Hij hoort er zeker bij, ben alleen dus hij krijgt alleen aandacht van mij :D wat hij heel niet erg vind. Vaak ga ik bij hem zitten op de grond en dan komt hij op schoot zitten en knuffelen. Hij wordt zeker niet genegeerd daarvoor neem ik geen hond. Qua spelen in huis dat doet hij vaak met de kat die wisselen elkaar af met achter elkaar aan rennen of hij pakt een knuffeltje uit zijn mand en gaat daar mee rond gooien.

Wat mij ineens opvalt aan de openingspost is dat je zegt dat hij zelf naar huis was gelopen.
Ik neem dus aan dat het bos waar je woont vlak bij jou huis is?
Blijf je trouwes op dezelfde plek wachten als waar je hem het laatst hebt gezien of ga je hem echt zoeken?
En heb je ook wel eens geprobeert om in een vreemd bos te wandelen zodat hij de weg naar huis niet weet?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 21:07

Het bos waar ik altijd ga is 5 min met de auto dus lekker dichtbij. Ik heb een half uur staan wachten op de plek waar hij weg is gegaan en steeds geroepen daarna ben ik de kant op gelopen waar ik dacht dat hij heen was en ook steeds geroepen.

Dit bos is het enige waar ze los mogen dus als ik ergens anders heen ga zit hij aan een lijn van ong 15 á 20 meter.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:15

laura22 schreef:
Het bos waar ik altijd ga is 5 min met de auto dus lekker dichtbij. Ik heb een half uur staan wachten op de plek waar hij weg is gegaan en steeds geroepen daarna ben ik de kant op gelopen waar ik dacht dat hij heen was en ook steeds geroepen.

Dit bos is het enige waar ze los mogen dus als ik ergens anders heen ga zit hij aan een lijn van ong 15 á 20 meter.

hmm dat is lastig dan.
Wat vaak namelijk goed helpt is naar een vreemd bos gaan en regelmatig als hij niet op jou let omdraaien of een ander pad inslaan.
In een vreemd bos letten ze vaak veel beter op het baasje dan in een bekend bos waarvandaan ze de weg naar huis toch wel kunnen vinden of jij er nou wel of niet bij bent.
Zou eventueel toch eens kijken naar tijdelijk een ander bos om te wandelen op www.doggies.nl staan vrij veel losloopplekken mischien staat er een tussen in jou buurt die je nog niet kende.