Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Knakker schreef:nou, ik waag het er niet op, de neus van een hond ( en zeker van mijn hond) is veel sterker dan de gehoorzaamheid.
Kortom: als ie wat ruikt is ie weg
laura22 schreef:Ik vraag me ook af waarom hij dat dan niet in het bos doet oke andere geurtjes en natuurlijk het wild wat er loopt, zou hij te veel jachtinstinct hebben of ligt het gewoon aan mij?
Veel hondenscholen organiseren jachttrainingen en speurcursussen, misschien zou je daar eens naar kunnen gaan kijken. Je ziet vaak dat honden zich buiten die trainingen veel beter gaan gedragen omdat ze hun energie en instincten in die trainingen kwijt kunnen.
Wilawander schreef:je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. .
Wilawander schreef:je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. Je kan het ook anders zien dat je het jagen zo vervelend maakt dat het intressanter is jou commando op te volgen met de bijbehorende beloning.
Langcara schreef:Jack russels zijn volhardend in hun gedrag. En dat is dus niet altijd even gemakkelijk.Wilawander schreef:je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. Je kan het ook anders zien dat je het jagen zo vervelend maakt dat het intressanter is jou commando op te volgen met de bijbehorende beloning.
Nou, kom maar eens met een voorbeeld.
Want jagen is zelf lonend. Het is het mooiste voor een hond om te doen, zeker als hij de smaak goed te pakken heeft.
Daar is niets tegenover te stellen. Niet het lekkerste hapje.
Kuggur schreef:Wilawander schreef:je moet er voor zorgen dat jij intressanter bent als het jagen. .
En dat is bij basisinstincten zoals het jacht instinct simpelweg onmogelijk. Als die gewekt zijn is genezen zo goed als onmogelijk, voorkomen is het devies (en dat betekent dus op plekken waar "prooi" gespot kan worden aan de lijn).
hij is wat dat betreft erg zelfstandig en raakt niet in paniek of iets als hij me even niet ziet.laura22 schreef:@ Moonsparkle als hij aan de lijn zit kan ik natuurlijk niet weg rennen want op een geven moment is de lijn op en trek je hem gewoon mee, en hij is ook zo van oh je rent weg he wat vervelend nou dan ga ik hier wel ff ruikenhij is wat dat betreft erg zelfstandig en raakt niet in paniek of iets als hij me even niet ziet.
@ Moontje1991 Hij moet van mij alleen op zijn plek als ik aan het eten ben, verder mag hij liggen waar en wanneer hij wil behalve op de bank en bed. Dat zijn de enigste regels die ik heb.
Moontje1991 schreef:Dat is zeker niet altijd waar.
Ik heb een Podenco deze honden worden in Spanje gefokt en gebruikt voor de konijnenjacht.
Dit is een soort hond met een extreem jachtinstinct en laten loslopen is voor veel mensen onmogelijk.
Maar door de manier waarop wij met hem omgaan kan hij wel loslopen.
Ja hij ruikt wel eens iets en wil er achteraan en soms rent hij dan ook een stukje achter een konijn aan maar hij is ten alle tijden binnen 1 minuut terug.
Je moet niet alleen interesant zijn voor je hond als hij los in het bos is, Je moet altijd leuk en interesant zijn voor je hond zeker met een hond met een sterk jachtinstinct.
Ook thuis en in het dorp aan de lijn moet je hond erbij horen wil je winnen van het jachtinstinct.
Niet thuis de hond op zijn plek sturen of nog erger in zijn bench en er niet naar omkijken maar de hond als een volwaardig gezinslid behandelen.
Met wat lekkers zwaaien in het bos heeft geen nut als je hond je niet moet omdat jij hem als minderwaardig behandelt.
Door mijn studie als GT zie ik regelmatig mensen met dit probleem en 9 van de 10 keer is de oorzaak dat de hond wordt gezien als het is maar een hond die moet op zijn plek liggen en niet zeuren.
Iets wat in mijn ogen compleet fout is laat op zijn minst de hond op een kussen naast de bank liggen maar het liefst nog bij je op de bank.
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes in de omgang met je hond die ervoor zorgen dat je kan winnen van het jachtinstinct.
Als er een hondenras is wat in vele gevallen onmogelijk los kan is het wel die van mij.
Officieel mogen deze honden ook niet los maar omdat de wet hier niet duidelijk genoeg over is opgesteld kan hij toch los zonder bekeuringen.
Moontje1991 schreef:laura22 schreef:@ Moonsparkle als hij aan de lijn zit kan ik natuurlijk niet weg rennen want op een geven moment is de lijn op en trek je hem gewoon mee, en hij is ook zo van oh je rent weg he wat vervelend nou dan ga ik hier wel ff ruikenhij is wat dat betreft erg zelfstandig en raakt niet in paniek of iets als hij me even niet ziet.
@ Moontje1991 Hij moet van mij alleen op zijn plek als ik aan het eten ben, verder mag hij liggen waar en wanneer hij wil behalve op de bank en bed. Dat zijn de enigste regels die ik heb.
Ik bedoel niet allen regels maar ook de omgang met de hond.
Wat is jou hond voor jou als hij in huis is?
Hoort hij erbij?
Hoeveel aandacht krijgt hij?
Van wie?
Op welke manier?
Of wordt hij genegeerd?
Mag hij spelen in huis of moet hij rustig zijn?
wat hij heel niet erg vind. Vaak ga ik bij hem zitten op de grond en dan komt hij op schoot zitten en knuffelen. Hij wordt zeker niet genegeerd daarvoor neem ik geen hond. Qua spelen in huis dat doet hij vaak met de kat die wisselen elkaar af met achter elkaar aan rennen of hij pakt een knuffeltje uit zijn mand en gaat daar mee rond gooien. Langcara schreef:Ik kan in heel veel met je mee gaan. In de manier waarop je thuis met je hond omgaat waardoor hij graag bij je wil zijn bijvoorbeeld.
Dat doe ik ook met mijn honden.
Maar ik heb er hier 2 (en die zijn niet door mij opgevoed) waarbij ik nooit interessanter zal zijn dan het jagen. En die lopen weg en blijven rustig 10 uur achter elkaar weg.
laura22 schreef:Moontje1991 schreef:
Ik bedoel niet allen regels maar ook de omgang met de hond.
Wat is jou hond voor jou als hij in huis is?
Hoort hij erbij?
Hoeveel aandacht krijgt hij?
Van wie?
Op welke manier?
Of wordt hij genegeerd?
Mag hij spelen in huis of moet hij rustig zijn?
Hij hoort er zeker bij, ben alleen dus hij krijgt alleen aandacht van mijwat hij heel niet erg vind. Vaak ga ik bij hem zitten op de grond en dan komt hij op schoot zitten en knuffelen. Hij wordt zeker niet genegeerd daarvoor neem ik geen hond. Qua spelen in huis dat doet hij vaak met de kat die wisselen elkaar af met achter elkaar aan rennen of hij pakt een knuffeltje uit zijn mand en gaat daar mee rond gooien.
laura22 schreef:Het bos waar ik altijd ga is 5 min met de auto dus lekker dichtbij. Ik heb een half uur staan wachten op de plek waar hij weg is gegaan en steeds geroepen daarna ben ik de kant op gelopen waar ik dacht dat hij heen was en ook steeds geroepen.
Dit bos is het enige waar ze los mogen dus als ik ergens anders heen ga zit hij aan een lijn van ong 15 á 20 meter.