Cavia met middenoorontsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ier

Cavia met middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:10

Allereerst: ik ben donderdag naar de dierenarts gegaan en heb een antibioticakuur meegekregen. Dit op aandringen van mijn kant. Eigenlijk wou de dierenarts helemaal niets meegeven.... Ik heb 't meegekregen met de woorden 'probeer het maar, kleine kans van slagen..'

Maar ik vind 't zo sneu om te zien, m'n kleine caafje. Ze houdt d'r kopje schuin (naar de rechterkant toe). Soms als ik d'r neerzet (na d'r antibiotica), rolt ze een soort van om. Ze eet en drinkt verder wel goed. Als ze gewoon zelf loopt gaat 't ook prima, alleen als ik d'r vast heb en weer terug zet is 't 'n triest gezicht.

Maar wat is nu eigenlijk de prognose? Dierenarts gaf aan dat er een kleine kans was dat de antibiotica zou werken. Ik zie ook nog geen verbetering (helaas).

Is er iemand met een soortgelijke ervaring? Wat hebben jullie gedaan?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:46

hoelang gebruik je de AB al? En hoelang is geadviseerd door je dierenarts? ik zou dat zo'n 3 week volhouden en tegelijk ook pijnstilling geven want middenoorontsteking is pijnlijk.. Ik heb het nog nooit mee gemaakt bij cavia's maar wel bij ratten (heb er 1 aan verloren maar heb er ook meerdere goed weer uit zien komen) . Tis alleen zo'n zielig gezicht he ;( zit je caaf alleen op het moment? want MOO is voor zover ik weet besmettelijk :) Heel veel sterkte met je caafje!

Ier

Re: Cavia met middenoorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 13:56

Dierenarts heeft genoeg meegegeven voor maximaal een week. Dierenarts heeft verder géén pijnstilling gegeven. Hij zag überhaupt de noodzaak van behandelen niet maar dat vond ik een 'no-go'... Ik moet donderdag weer terugbellen om door te geven hoe 't dan gaat.

Ik begreep dat 't níét besmettelijk was. Ik snap überhaupt niet hoe ze er aan komt. :? Maar ze houdt d'r koppie nu ook schuin; ik vraag me af of dat ooit nog 'geneest'.. Heb wat filmpjes op m'n telefoon, zal even kijken of ik die zo online kan zetten. Hoe zijn jouw ratten er uit gekomen? Hadden die ook 't koppie een bepaalde kant op? Is dat weer 'goedgekomen'?

Caaf zit nog steeds met d'r vriendje. Die 2 zitten al 2 á 3 jaar bij elkaar, als ze apart zijn is 't standaard piepen.. Ben ook niet zo'n voorstander van caafje alleen zetten.

Bedankt voor je reactie in ieder geval! :)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:43

Voor de beeldvorming;

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:12

Ik zou van de week een second opinion doen bij een andere dierenarts. Midden oorontsteking is pijnlijk, dus een pijnstiller is wel fijn. En dat de dierenarts eigenlijk niet niets mee wilde geven klopt in mijn ogen ook niet. Eet, drinkt en keutelt hij nog wel goed?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:51

Bij een MOO moet je tot zeker een week NA het verdwijnen van alle symptomen doorgaan... Een van mijn ratten is net genezen van een MOO, maar hij krigt nog 2 weken de AB van me, om zeker te zij. Dat alles van de MOO weg is en niet sluimerend aanwezig blijft.

Ik zou zeker om een pijnstiller als bv. metacam vragen... Sterkte met je caafje!

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:53

Ik heb me laten informeren & ik heb nu 'Enrofloxoral drops', volgens fokker zou dat goed moeten helpen.

Ze eet, drinkt en keutelt prima. :j Ze loopt ook nog gewoon rond etc. :j Als er hooi 't hok in gaat, gaat ze er ook gelijk op af. Hartje klonk ook goed zei de da.

@Banjer; ik heb net genoeg voor een week, dus dan ga ik donderdag gewoon even extra halen. Metacam zal ik dan ook gelijk voor informeren. :j Was bij jouw ratten 't koppie ook scheef? 'Heelt' dit nog?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:00

Nee, Stitch hield niet zijn koppie scheef... Ik was er echt extreem vroeg bij, dus ik kon dat gelukkig voorkomen... :)

Enrofloxoral is een goede AB... :)

Het koppie scheef KAN beter worden, maar er zijn ook gevallen bekend (bij ratten) waarbij de MOO te laat ontdekt was en daar is blijvende restschade, zoals bv. een scheef koppie, achtergebleven...

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:12

Het stomme is, is dat ik 't helemaal niet aan heb zien komen. :? Het leek er wel 'opeens' te zijn.. Natuurlijk moet 't al langer gespeeld hebben, maar ik heb 't simpelweg niet gezien. Ik ben benieuwd wat de AB gaat doen voor arme caaf..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:17

Hoe is het nu met je cavia?