Mijn honden haalden gisteren uit naar een andere hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Mijn honden haalden gisteren uit naar een andere hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:01

In een eerder topic heb ik al verteld dat ik sinds een aantal maanden twee ongecastreerde Maltezer reutjes van 11 jaar heb.
Binnenshuis zijn het de meest geweldige honden die ik me als baasje had kunnen wensen.
Buitenshuis is het een ietwat ander verhaal, maar ik daar ben ik nog steeds druk mee aan de gang, om de focus op mij te leggen, in plaats van andere honden.
En ik ben aan de slag gegaan met mijn eigen houding, door me bijvoorbeeld meer bewust te zijn van mijn ademhaling.
En ik zie wel al duidelijk verschil, waar ik al blij mee ben.
Maar we zijn er nog niet, natuurlijk.

Nu gisteravond stelde een buurmeisje voor om samen met onze honden een blokje te gaan wandelen.
Ze heeft een Sharpei x Amerikaanse Stafford reu van 9 maanden oud (ook ongecastreerd).
Mijn honden hadden het voorheen nooit op haar hond - dat uitte zich in hard blaffen, aan de lijn trekken, en soms grommen - maar ik dacht dat samen wandelen en eens goed aan elkaar snuffelen wel misschien daar beterschap in zou kunnen brengen.
Dat meisje zei dat ik me niet druk hoefde te maken, het zou vanzelf wel goedkomen.

Prima, wij hadden beneden afgesproken, voor de flat.
Ik loop het trapje af, haar hond kijkt al direct naar mijn honden, en mijn honden raken duidelijk ook gefixeerd.
Ik laat ze snuffelen, en het gaat binnen twee seconden al finaal mis.

De buurt is getrakteerd op een hels blafconcert.
Mijn honden blaften gigantisch hard, en hingen zichzelf praktisch op aan de lijn.
Grommen, proberen te bijten, ..
Haar hond haalde vervolgens ook meteen uit naar mijn honden - met ontblootte tanden en hard getrek en gegrom - en het feest was compleet.

We hebben ze daarna uit elkaar gehaald, zij ging een stukje verder lopen met haar hond, om hem weer rustig te krijgen, en ik probeerde mijn honden ook weer wat te kalmeren.
Dit is overigens mislukt, want ze waren echt veel te gefixeerd op de andere hond.
Ze hadden ademnood, blaften met al hun kracht, en hingen zichzelf bijna op aan de riem, om maar bij de andere hond te komen.
Een plasje, snuffelen, was niet meer belangrijk of interessant.
Alleen de hond.

Na een poosje hebben we weer geprobeerd om ze aan elkaar te laten snuffelen, maar het werkte overduidelijk niet.
De hond van het buurmeisje bleef uithalen doordat mijn honden zwaar blaften, en andersom.
Na een tijdje veranderde de houding van haar hond.
Hij trok zichzelf terug, ging liggen op de grond, begon te piepen en te janken, en zocht duidelijk steun bij zijn baasje.
En mijn honden wisten niet meer van ophouden.
Ik moet wel zeggen dat een van mijn honden, bleef blaffen, maar ook continu bleef kwispelen.
Ik schaamde me diep, en heb maar voorgesteld dat we ieder een ander blokje gingen lopen, om de rust weer een beetje terug te keren.
Alle honden keken nog een paar keer om, maar daarna was het goed, en hebben ze allemaal hun behoefte gedaan.

Ik weet niet waar dit gedrag vandaag kwam.
Ik ben nog steeds op zoek naar een gedragstherapeut, dus daar ben ik al druk zoekende naar.
Zou het kunnen dat het een onderlinge machtsstrijd van reuen was?

Aangezien er tot nu toe 1 hond is (een Labrador teef) met wie ze 'vriendjes' zijn.
Daar snuffelen ze wat aan, en daarna is er werkelijk niets meer aan de hand.
Geen blaf, geen grom, niets. De kleinste hond van mij speelt en daagt haar zelfs uit, en dat gaat gewoon goed.
En daar blaften ze eerder ook gigantisch op, maar dat was binnen twee keer opgehouden.
Wellicht omdat ze doorhadden dat het een teef was, en geen reu?

Nu heeft de eigenaar van de Labrador voorgesteld om vanmiddag met zijn drieen (dus de Labrador, de Sharpei x Amerikaanse Stafford en mijn twee hondjes) te gaan wandelen.
Is dat een goed plan, of zouden jullie er voor kiezen om dat absoluut niet te doen?

Ik heb ook wel eens gedacht om ze beide maar eens los te laten lopen.
Dan hebben ze meer ruimte, en voelen ze zich wellicht niet zo 'opgesloten'?
Ik had gisteren mijn vader aan de telefoon, en hij zou dat gewoon doen.
Maar hij heeft een compleet andere denk- en handelingswijze als ik.
Hij is meer van de 'go with the flow', laat die angsten los, en zie maar waar het schip strandt..
Maar ik denk dan; 'En het risico dat mijn honden worden gegrepen in hun nek, en in een hap dood zijn'?
Dat is mijn angst..

Dus, even kort samengevat.
Zouden jullie vanmiddag gewoon gaan wandelen met z'n drieen?
En mijn honden los laten lopen als er zich weer zo'n situatie voordoet, of gewoon netjes aan de lijn houden?

maj0

Re: Mijn honden haalden gisteren uit naar een andere hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:08

Doen ze het ook als je er 1 mee neemt? Dat was de eerste gedachten die ik had. Of doet de 1 het dan wel en en de andere niet?
Heb zelf ook niet zo veel verstand van. Maar zou het proberen om met 1 te gaan en kijken hoe ze apart reageren. Als ze dat netzo doen weet je in iedergeval dat ze beide schuldig zijn en anders heb je dr 1 die schuldig is.

Wens je veel succes

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:10

Waarom laten snuffelen aan elkaar? Bijna vragen om problemen. Waarom wil je dat 11 jarige honden nog zo veranderen? Gewoon lopen en niet reageren als ze blaffen. Zou ze zeker niet los laten en als je vanmiddag gaat lopen de andere honden ook aan de lijn.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 12:12

kohtje schreef:
Waarom laten snuffelen aan elkaar? Bijna vragen om problemen. Waarom wil je dat 11 jarige honden nog zo veranderen? Gewoon lopen en niet reageren als ze blaffen. Zou ze zeker niet los laten en als je vanmiddag gaat lopen de andere honden ook aan de lijn.

Tsja, waarom laten snuffelen?
Dat is een goede..
Misschien in de hoop dat het na wat snuffelen 'goed' zou zijn?

En ik wil mijn 11 jarige honden niet zo nodig veranderen, maar aanpassen moet toch wel lukken?
Of moet ik me er gewoon bij neerleggen dat ik twee honden heb die niet met andere honden kunnen, en ik dus ook nooit fatsoenlijk met andere honden kan wandelen (ook aangelijnd)?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:39

Maar je bleef stil staan gisteren. Gewoon lopen in een flink tempo.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:42

Je hebt het voor de flat gedaan waar jullie wonen?
Ik zou als je zoiets al zou willen proberen het echt op een neutraal terrein doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:08

Ik denk dat jou twee honden zich samen 'sterket' voelden. Dus dat ze samen de andere hond 'baas' wilden zijn.

Beste oplossing is denk ik één hond per keer of stug doorlopen met riem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:13

kohtje schreef:

Sluit me hierbij aan.
Je staat te veel stil (letterlijk dus ook haha) bij het aan elkaar snuffelen en aan het leuk doen tegen elkaar.
Als je afspreekt met een ander tegaan wandelen, doe dat dan ook. Negeer het gedrag van je hondjes en ga (in flink tempo) samen aan de wandel. Je zal zien dat de verhoudingen dan al anders worden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:15

Goof schreef:
kohtje schreef:

Sluit me hierbij aan.
Je staat te veel stil (letterlijk dus ook haha) bij het aan elkaar snuffelen en aan het leuk doen tegen elkaar.
Als je afspreekt met een ander tegaan wandelen, doe dat dan ook. Negeer het gedrag van je hondjes en ga (in flink tempo) samen aan de wandel. Je zal zien dat de verhoudingen dan al anders worden.

Bedankt voor de tip, Goof!

Dus als we afspreken hier voor de flat straks, gewoon als we er allemaal zijn, meteen aan de wandel gaan?
In een flink tempo doorlopen, niet teveel stil laten staan, kortom.. gewoon, wandelen.

Dus snuffel-en speelacties hoeven allemaal niet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:15

Waarom doe je ze niet een tuigje om, in plaats van een halsband.
Als ze altijd zo aan de riem trekken, als ze buiten altijd zo doen, is harstikke slecht voor hun keel.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:18

Ze waren gefixeerd op de buurhond en je laat ze dan alsnog snuffelen? dat is al fout als je honden al gefixeerd zijn op een andere hond. Hoe heb je ze laten snuffelen, vanaf de voorkant? dat is ook al fout.

Inderdaad gewoon in een flinke pas gaan wandelen, desnoods 1 voor 1 introduceren, samen voelen ze zich sowieso sterker, en de één steekt de ander aan.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:19

Laat de drukste thuis.
Neem eerst de meest onderdanig mee, grotere kans dat dat wel goed zal gaan

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:20

Citaat:
Dus snuffel-en speelacties hoeven allemaal niet?

Zou ik niet de nadruk op leggen nee. Inderdaad lekker aan de wandel blijven.

Ik heb trouwens ook een hond die niet van de snuffel-en speelacties is. Die vermaakt zich liever alleen, enkele vriendjes uitgezonderd. Waarom zou je zulke honden willen dwingen tot snuffelen en spelen?

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:21

Ik zou je willen afraden om met z'n drieen vanmiddag die wandeling te maken. Jouw honden reageren overduidelijk op de andere reu fixeren, blaffen, grommen enz. et kwispelen wil niet altijd zeggen dat een hond blij is. De stand van de staart is belangrijk. Simpel gezegd, hoe hoger jouw hond in dit soort situaties zijn staart heeft hoe zekerder hij is van zichzelf.

Ik ben zowiezo geen voorstander van honden die aangelijnd zijn aan elkaar laten snuffelen. Honden kunnen zich dan niet vrij bewegen (kunnen niet van de andere hond weg als de dat zouden willen of ondanks het feit dat een hond laat merken dat hij een andere hond niet aardig vind, gaat die andere hond niet weg dus zal het gedrag steeds heftiger worden om die andere hond op afstand te houden)

Er valt heel veel te vertellen over dit soort gedrag (bijna opleiding gedragstherapeut voor honden afgerond) maar voor nu zou ik zeggen ga lekker met de labrador wandelen en laat die andere hond even met 'rust' zeker omdat hij op een gegeven moment angstig reageerde. Die hond is pas 9 maanden en dit soort niet leuke ervaringen hebben zeker invloed op die hond.

Veel plezier vanmiddag

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 13:41

mika11 schreef:
Waarom doe je ze niet een tuigje om, in plaats van een halsband.
Als ze altijd zo aan de riem trekken, als ze buiten altijd zo doen, is harstikke slecht voor hun keel.

Een van mijn honden heeft een tuigje om, de ander een riempje wat onder de buik onder de poten doorloopt, en in zijn nek wordt vastgeklikt.
Dus echte halsbanden hebben ze ook niet.

Mossel schreef:
Ze waren gefixeerd op de buurhond en je laat ze dan alsnog snuffelen? dat is al fout als je honden al gefixeerd zijn op een andere hond. Hoe heb je ze laten snuffelen, vanaf de voorkant? dat is ook al fout.

Ja, zo hebben ze inderdaad kennis gemaakt.
Meer had ik dus niet fout kunnen doen, blijkt nu maar weer. :\
Wel bedankt voor deze tip, daar heb ik weer wat van geleerd.

Goof schreef:
Zou ik niet de nadruk op leggen nee. Inderdaad lekker aan de wandel blijven.

Denk je dat dat heftige gedrag vanzelf beter wordt, als we eenmaal een stuk aan het wandelen zijn?

Nifinao schreef:
Ik zou je willen afraden om met z'n drieen vanmiddag die wandeling te maken. Jouw honden reageren overduidelijk op de andere reu fixeren, blaffen, grommen enz. et kwispelen wil niet altijd zeggen dat een hond blij is. De stand van de staart is belangrijk. Simpel gezegd, hoe hoger jouw hond in dit soort situaties zijn staart heeft hoe zekerder hij is van zichzelf.

Ik ben zowiezo geen voorstander van honden die aangelijnd zijn aan elkaar laten snuffelen. Honden kunnen zich dan niet vrij bewegen (kunnen niet van de andere hond weg als de dat zouden willen of ondanks het feit dat een hond laat merken dat hij een andere hond niet aardig vind, gaat die andere hond niet weg dus zal het gedrag steeds heftiger worden om die andere hond op afstand te houden)

Er valt heel veel te vertellen over dit soort gedrag (bijna opleiding gedragstherapeut voor honden afgerond) maar voor nu zou ik zeggen ga lekker met de labrador wandelen en laat die andere hond even met 'rust' zeker omdat hij op een gegeven moment angstig reageerde. Die hond is pas 9 maanden en dit soort niet leuke ervaringen hebben zeker invloed op die hond.

Veel plezier vanmiddag

Het vetgedrukte deel is een heel belangrijk iets wat je daar schrijft, bedankt.
Daar ga ik dan ook zeker meer op letten. :j

Zou jij de honden dan loslaten in deze situatie, of gewoon aangelijnd houden, maar wel zonder die 'snuffelacties' te houden.
Dus wat Goof ook al schreef, gewoon laten doorlopen en er - zowel letterlijk als figuurlijk - niet bij stil staan.

Het meisje van de Sharpei x Am. Stafford sprak me straks aan, en ze wist ook nog niet of ze het vandaag ging redden om om 2 uur te gaan wandelen, omdat ze ook al plannen had. Ze zei ook dat ik anders gewoon met de jongen en zijn Labrador meeging, en dat we dan een andere keer zouden afspreken om wel met zijn drieen te gaan wandelen.

Maar met zijn drieen wandelen vandaag zou jij dus afraden?
Ook al wordt er gewoon in een flink tempo doorgelopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:45

Steentje schreef:
Ik loop het trapje af, haar hond kijkt al direct naar mijn honden, en mijn honden raken duidelijk ook gefixeerd.
Ik laat ze snuffelen, en het gaat binnen twee seconden al finaal mis.

Toen ik het eerste zinnetje las, had ik je al kunnen vertellen dat als je ze in díe gedragsmodus laat snuffelen, dat het dan niet goed gaat.
En inderdaad, zo blijkt uit je verhaal....

Als je het gedrag van je honden echt aan wil pakken, en zelf ook meer wil leren. Doe dat dan met een gedrag expert erbij, die dit soort signalen wél op kan vangen. En weet wat hij er mee moet doen.

Je had de situatie zoals die hierboven beschreven is op de volgende manier aan kunnen pakken:
Is jouw hond gefixeerd op een andere hond? Corrigeer hem dan. Fixeren is niet goed. Rustig kijken en rondsnuffelen mag, maar fixeren is geen kalm gedrag. Daar kan dus ook nooit een kalme reactie op volgen. Laat honden alleen snuffelen als ze allebei kalm zijn en geen tekenen van ernstige dominantie tonen.
Dus na de correctie om het fixeren te verhelpen, was het "negeren" van de andere hond (en dus doorlopen!) de juiste oplossing geweest. Op die manier leert jouw hond / jouw honden ook dat ze op jou moeten letten, en niet op andere honden die hun uitdagen.

Ze moeten dus eerst leren om langs die andere hond te kunnen lopen, zonder in te gaan op de fixatie van die andere hond. En als zowel jouw honden als háár hond dat perfect onder de knie hebben, en jullie allebei goed weten waar je op moet letten bij tekenen van agressie of fixatie, dán zou je (als de honden allemaal kalm en onderdanig zijn) ze een keer kunnen laten kennismaken. Maar het is daarbij heel belangrijk dat júllie als baasje de situatie onder controle hebben, en niet de "gespannen, gefixeerde" honden. :)

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:56

Graag gedaan. Het is altijd leuk en handig om als hondeneigenaar je wat te verdiepen in de lichaamstaal van de hond. Honden communiceren nu eenmaal via lichaamstaal (net zoals paarden en ja,ja ook mensen) en als je er iets meer van weet kun je je hond beter 'lezen' in bepaalde situaties.

Ik kan en wil je geen gerichte adviezen geven zonder jou en jouw honden gezien te hebben. Sorry daarvoor, maar ik wil niet dat jij, jouw honden of de andere hond schade oploopt doordat ik iets zeg wat misschien helemaal niet goed is. Algemeen gezegd zou ik jouw honden en de andere reu nu niet loslaten bij elkaar, het lijkt een risicovolle situatie. Maar nogmaals gezien hetgeen je hebt beschreven. Als je toch met de andere hond wilt gaan wandelen, kijk dan op welke afstand jouw honden niet meer reageren op de andere hond en zorg ervoor dat jij interessanter bent dan die andere hond (lekkere brokjes, speeltje etc.), kijk zelf ook niet naar de andere hond en loopt gewoon lekker door. Maar ja, of je dan nog samen aan het wandelen bent...Is wel een goede oefening en jouw buurmeisje zou hetzelfde met haar hond kunnen doen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:00

Citaat:
Daar kan dus ook nooit een kalme reactie op volgen. Laat honden alleen snuffelen als ze allebei kalm zijn en geen tekenen van ernstige dominantie tonen.

Nog even een aanvulling, de tekenen zoals beschreven hoeven geen dominantie te zijn, maar kunt ook angst gerelateerd zijn. Dit ligt aan de houding van de hond die hij aanneemt bij het vertonen van het gedrag. Over het algemeen is agressief gedrag veel vaker angst gerelateerd dan dominant gerelateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:02

I know, maar ik wilde het niet onnodig extra gecompliceerd omschrijven voor de TS. Want ook angstige honden kunnen op die manier precies dezelfde reactie uitlokken als dominante honden: agressie.
En daar ging 't uiteindelijk om.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 14:03

Maar aan de hand van welke houdingen of acties kun je dan zien of het pure domantie of onzekerheid is?
Waaraan kun je dat van elkaar onderscheiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:06

Dat is voor een ongetraind oog lastig te zien. Vandaar ook mijn advies, om er een professional bij te nemen, zodat die je precies bij jouw hond kan vertellen wat de tekenen zijn. Dat is een stuk duidelijker dan uitleg via tekst op een forum. Het zit 'm vaak in kleine nuances, die vaak nog veel op elkaar lijken ook.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:21

Steentje, ik ben het met Femke eens. Op zich kan ik hier best een heel stuk tekst gaan neerzetten en het is niet dat ik dat niet zou willen, maar...er zitten zoveel nuances in het gedrag c.q. houding van een hond die ook nog snel kan wisselen in verschillende situaties dat bijna niet te doen is om dat allemaal te beschrijven. En vaak is het dan zo dat dit soort situaties voor de eigenaar, in dit geval voor jou dus, zo hectisch verlopen dat je helemaal geen tijd hebt om eens rustig naar de houding en het gedrag van jouw honden te kijken. En dat is heel logisch hoor!

Als je er echt iets aan wilt doen schakel dan inderdaad een betrouwbare professional in en als het goed is zal deze je ook dit soort informatie geven over jouw honden.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:05

Ik ga om 4 uur met de jongen en zijn Labrador wandelen.
Hij stelde voor om naar het park te gaan, maar dat is een hondenlosloopgebied, en dat lijkt me nu toch niet zo'n bijster goed plan om daar naartoe te gaan, eerlijk gezegd.

Dus ik denk dat we beter gewoon een stuk langs de straten kunnen gaan wandelen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:06

Met die instelling zou ik het indd niet doen. Je moet er zeker van zijn wat je doet.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 16:09

Mossel schreef:
Met die instelling zou ik het indd niet doen. Je moet er zeker van zijn wat je doet.

Zou jij dat wel doen dan?
Want zoals je het nu schrijft, zou jij daar wel naartoe gaan, maar met een hele andere instelling. :)

Pff, als mijn vader er nu bij was geweest..
Die had de honden al bij aankomst lekker losgeklikt van de riem, en meteen laten gaan.
Hij gelooft dat alles wel goed komt, als je zelf maar rustig blijft en durft te genieten.

Die heeft zo'n rustgevende uitstraling, die maakt zich werkelijk om niets druk, wat de honden betreft.
Echt zo'n 'go with the flow' uitstraling heeft mijn vader, en dat werkt heel rustgevend. :j