wie gaat er dit jaar weer kieviteieren zoeken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dapperedodo

wie gaat er dit jaar weer kieviteieren zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 14:49

Ik vroeg me af wie er dit jaar weer eieren gaat zoeken van de kievit en andere.

Waar doen jullie dat en wat doe je er mee.

Het lijkt me leuk om hier ervaringen te delen en dergelijke

Ik ga volgende week zaterdag weer beginnen het is het 3e jaar dat mee ga heb der nu al zin in.

Mar_Nimbus

Re: wie gaat er dit jaar weer kieviteieren zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:50

vraag me altijd af wat er met die eieren gedaan wordt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:36

Toch altijd een controversieel onderwerp bij een soort waarvan de stand nog steeds achteruitgaat.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:41

Waarom zou je daar naar zoeken dan? :o?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:58

Tsja traditie he....
Citaat:
Het is in de Europese Unie verboden kievitseieren te rapen. Friesland heeft echter een uitzonderingspositie op cultuurhistorische gronden. Deze werd echter in 2005 opgeheven na een rechtszaak aangespannen door Stichting faunabescherming. Geoordeeld werd dat Gedeputeerde Staten van Friesland de ontheffingsprocedure voor het rapen van kievietseieren niet correct had gevolgd.[7][8] Sinds 2006 is het weer toegestaan om tussen 1 maart en 9 april kievitseieren te rapen. In mei 2007 werd een nieuwe gerechtelijke uitspraak verwacht over het eieren rapen.[9] Inmiddels geldt een provinciaal maximum van 6934 geraapte kievitseieren, en een persoonlijk maximum van 15 eieren per persoon. Elke vondst dient te worden gemeld in een sms aan Natuurnetwerk in Vaassen.[10] Een server van NatuurNetwerk stuurt een sms terug om aan te geven of de vinder het ei nog mag rapen.[11]

Voorstanders van het behoud van de traditie stellen dat het rapen niet schadelijk is voor de populatie omdat de kievit goed in staat is een tweede legsel te produceren. Bovendien zorgen rapers voor zogenaamde nazorg, dat wil zeggen dat het nest gemarkeerd wordt zodat boeren het nest kunnen ontzien bij het maaien. Tegenstanders stellen daar tegenover dat door steeds vroeger maaien veel van die tweede legsels verloren gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kievit

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:17

Ook niet mijn ding.. Waarom de natuur altijd storen? :n

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:22

Misselijke gewoonte dit. Laten we vooral met z'n allen eieren gaan rapen van diersoorten die al achteruit gaan.
En dan tegelijk hard geld zeuren dat de weidevogels het zo slecht doen...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:25

Dat zoeken lijkt me ook wel leuk...
Maar maak er dan een foto van als bewijs, en markeer het nest zodat de boer het kan ontzien met maaien.. Win-win lijkt me?

Voor het opeten hoef je het niet te doen, zijn kleine roteitjes.. :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:25

De eerste kivietseieren gaan meestal verloren door nachtvorsten e.d. Zolang je de eieren weg haalt, blijft de kiviet nieuwe eieren leggen. Na 1 april mag er niet meer gezocht worden, zijn de koudste nachten ook voorbij en is de kans dat de eieren uit komen veel groter dan in maart.
De achteruitgang van de weidevogels is niet toe te schrijven aan eieren rapen maar aan het mest injecteren, waardoor de bovenste laag van de weide geen zuurstof meer bevat en dus ook geen voedsel voor weidevogels.
Niks misselijke gewoonte, geen beter vogelbeschermers dan boeren!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:27

Broed die eieren dan uit? Of zeg ik nou iets raars?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:31

traditie is geen excuus.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:35

Ik snap het ook nooit :n

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 16:35

linky schreef:
De eerste kivietseieren gaan meestal verloren door nachtvorsten e.d. Zolang je de eieren weg haalt, blijft de kiviet nieuwe eieren leggen. Na 1 april mag er niet meer gezocht worden, zijn de koudste nachten ook voorbij en is de kans dat de eieren uit komen veel groter dan in maart.
De achteruitgang van de weidevogels is niet toe te schrijven aan eieren rapen maar aan het mest injecteren, waardoor de bovenste laag van de weide geen zuurstof meer bevat en dus ook geen voedsel voor weidevogels.
Niks misselijke gewoonte, geen beter vogelbeschermers dan boeren!

Leuk excuus maar onzin natuurlijk. Als een vogel zijn eieren verliest gaat hij idd opnieuw leggen, maar de kans dat er eieren verloren gaan door bijv nachtvorst is veel kleiner dan doordat ze geraapt worden.. (helemaal omdat het vrijdag 16 graden wordt). Als deze redenering echt leidend zou zijn zou je dus pas eieren mogen rapen na een fikse nachtvorst, van bijvoorbeeld - 10 ofzo (want immers moeders zit er ook nog op om de eieren te beschermen en die kan echt wel tegen een paar graadjes onder nul). Wat mij betreft mogen we die regel trouwens instellen. Dan is het zeker gedaan met eieren rapen want -10 is volgens mij in geen jaren voorgekomen na half maart...

Geen betere vogelbeschermers dan boeren zit trouwens zeker wel wat in, dat zijn zo doorgaans mensen met zowel kennis als liefde voor de natuur, maar mbt eierenrapen zie ik toch ernstig eigen belang boven komen drijven..

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:17

ik zie het meer als een happening en vermaak voor mensen als ik het zo lees
waarom dat beest zijn ei weghalen
stel je voor dat ze bij jou gewoon je kind weghalen, ljkt mij hetzelfde
ik vind het een verstoring van de natuur
en als er nu nog wat met die eieren gedaan werd........uitgebroed ofzo
maar nee die verdwijnen straks..............in de vuilnisbak?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:21

Mar_Nimbus schreef:
ik zie het meer als een happening en vermaak voor mensen als ik het zo lees
waarom dat beest zijn ei weghalen
stel je voor dat ze bij jou gewoon je kind weghalen, ljkt mij hetzelfde
ik vind het een verstoring van de natuur
en als er nu nog wat met die eieren gedaan werd........uitgebroed ofzo
maar nee die verdwijnen straks..............in de vuilnisbak?

Die eieren worden niet weggegooid, maar opgegeten!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:33

Ik zoek ze :D Alleen dan om de plaatsen te markeren op ons bouwland, zodat de eerste machine gangen (ploegen, zaaien ed) er omheen gaan en de vogel mooi z'n kroost kan grootbrengen. ;)

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:33

opgegeten?????
nou dat helpt de natuur echt zeg pppffff

maar ik zal wel degene zijn die het niet begrijpt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:35

Ik zoek ze niet.. geen tijd voor :') Maar vind het ook zonde van mijn tijd en die van de Kieviten.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:47

Ik zoek ze om de nesten te beschermen en de stand bij te houden bij ons word geen enkel ei geraapt van de kievitten grutto's scholeksterers en dergelijke. Rapen van de eieren mag volgens mij alleen bij de eerst gevonden ei daarna niet meer maar dat weet ik niet zeker.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:48

dapperedodo schreef:
Ik zoek ze om de nesten te beschermen en de stand bij te houden bij ons word geen enkel ei geraapt van de kievitten grutto's scholeksterers en dergelijke.

Toppie!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:45

dapperedodo schreef:
Ik zoek ze om de nesten te beschermen en de stand bij te houden bij ons word geen enkel ei geraapt van de kievitten grutto's scholeksterers en dergelijke. Rapen van de eieren mag volgens mij alleen bij de eerst gevonden ei daarna niet meer maar dat weet ik niet zeker.

Je mag alleen eieren rapen van kievitten, niet van andere vogels. Het rapen mag van 1 maart tot 8 april.

dapperedodo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:09

Bluebontje schreef:
dapperedodo schreef:

Je mag alleen eieren rapen van kievitten, niet van andere vogels. Het rapen mag van 1 maart tot 8 april.

Ow oke daar doen wij niet aan het enige wat wij doen is de eieren van ganzen rapen of schudden omdat die het land stuk maken