welke hond is geschikt voor ons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

welke hond is geschikt voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 14:58

Mijn vriend en ik zijn al een tijdje aan het nadenken over een hond maar we weten niet zo goed welk ras. Welke hondenkenner kan ons helpen? Ik vind het met name belangrijk dat de hond niet teveel blaft (tot onze grote irritatie doet de buurhond dat namelijk wel) want we wonen in een rijtjeshuis. Verder moet de hond goed alleen kunnen zijn. We werken beide parttime maar er zijn ook dagen dat de hond de hele dag alleen moet zijn. Verder: niet langharig, actief, geen hele kleine hond dus middenslag ofzo, niet al te dominant.

Nijn

Re: welke hond is geschikt voor ons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:01

Blaffen en alleen kunnen zijn ligt vooral aan de opvoeding :)
Wat is actief? Wil je er mee gaan sporten, cursussen volgen of vooral flink wandelen? Hoeveel kun/wil je dagelijks wandelen?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:02

Moeilijk om zo te bepalen wat voor hond voor jullie geschikt zou zijn.

Ik denk zelf aan een Herder, boxer die kant op.

Alleen ik las dat de hond hele dagen alleen moet blijven, heb je wel iemand die de hond kan uitlaten?
Want geen 1 hond vind een hele dag alleen leuk.

Succes en bekijk ook eens de asiels enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:04

Moet ie los kunnen?
Whippets zijn heel leuke middelgrote kortharige hondjes die vrijwel niet blaffen en binnenshuis vooral slapen, maar buitenshuis lekker actief en vrolijk zijn :) Maar ze kunnen niet los lopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:05

Nijn schreef:

Haha, vergeet dat maar, sommige rassen/individuen zijn gewoon blaffers, onafhankelijk van de opvoeding.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:06

Kuggur schreef:
Nijn schreef:

Haha, vergeet dat maar, sommige rassen/individuen zijn gewoon blaffers, onafhankelijk van de opvoeding.

Ik zeg vooral, ik zeg niet dat het altijd aan de opvoeding ligt :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:06

Ik ga met Boheme mee. Maar waarom willen jullie een hond? Ik persoonlijk vind het zielig als de hond alleen zit. Neem dan een kat die kunnen veel makkelijker alleen zitten.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:09

purny schreef:
Ik ga met Boheme mee. Maar waarom willen jullie een hond? Ik persoonlijk vind het zielig als de hond alleen zit. Neem dan een kat die kunnen veel makkelijker alleen zitten.

Onze honden kunnen oko makkelijk een tijdje alleen zijn hoor. Ze geeft toch ook aan dat het niet vaak is?

Verder moeilijk te bepalen welke hond geschikt is. Wij hebben bijv een Malteser. Blijft zo ongeveer niet, kan goed alleen zijn.. maar iemand bij ons in de buurt heeft ook een malteser wie dus wél blaft..

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:17

8nnemiek schreef:
Moet ie los kunnen?
Whippets zijn heel leuke middelgrote kortharige hondjes die vrijwel niet blaffen en binnenshuis vooral slapen, maar buitenshuis lekker actief en vrolijk zijn :) Maar ze kunnen niet los lopen.

Bedankt voor de tip. Ik had al eens gelezen dat het rustige honden in huis zijn en vind het zelf wel een optie maar helaas vindt mn vriend ze niet mooi.

Misschien handig als ik meld waar we zelf aan zitten te denken, vooralsnog: duitse staander, beagle, dalmatier.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:18

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:18

Ik ben een groot beagle fan alleen zijn deze vaak stront eigenwijs en moet je daar wel tegen kunnen :j

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 15:26

Nijn schreef:
Ik ben een groot beagle fan alleen zijn deze vaak stront eigenwijs en moet je daar wel tegen kunnen :j

Vind ik wel leuk. Heb namelijk ook een paard die zo is en daar moet ik altijd erg om lachen en bij mn ouders hebben we altijd een jack russel gehad. Denk je dat een beagle aan mijn eisen voldoet?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:32

Ja, mits je bereid bent veel tijd/energie in de opvoeding te steken :)
Een beagle is over het algemeen geen blaffer maar kan nog wel eens joelen, die van ons deed dat eigenlijk alleen als de bel ging of hij heel fanatiek buiten aan het spelen was.
Het alleen zijn schijnt bij sommige beagles wel lastig te zijn, zelf heb ik daar nooit problemen mee ondervonden en heel rustig opgebouwd, kon rustig 6 uur van huis zonder problemen maar hij had wel gezelschap van een andere hond :)
Langere tijd ook nog een beagle voor iemand anders uitgelaten, deze was soms 9 uur alleen thuis al liet ik haar dan wel tussendoor een uur naar buiten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:33

Ga eens naar een asiel en leg daar je wensen/ eisen voor ;)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:33

Hoi,

Koop een boek waar (bijna) alle voorkomende rassen in staan. Of google natuurlijk. Ga beide goed lezen en overwegen wat bij je past. Maak beide los van elkaar een lijstje en leg die daarna naast elkaar. Alles wat een ander niet wil meteen vergeten. Dan blijven er een paar over die jullie samen gaan uitpluizen. Daar bedoel ik mee, praat met fokkers(vrijblijvend) praat met mensen die je kent/ziet met een ras uit jullie lijstje en ga zo het rijtje af.

Uiteindelijk zal er wel wat uit komen. kijk naar budget van aankoop, hoeveel het ras eet, hoeveel tijd jullie willen/kunnen steken in onderhoud, verzorging, trainingen enz. Komen er veel vreemde over de vloer, kinderen(ook van familie), zijn jullie druk van jullie zelf(denk aan muziek, feestjes, jullie hele manier van doen). Dit alles kom je achter door goed te kijken naar de ras beschrijvingen.

Verder kan ik nog enkel zeggen, neem vooral de tijd! :j

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:36

Duitse staander en Dalmatier kunnen behoorlijk dominant zijn hoor! En eigenwijs ook.. En als ze niet veel beweging krijgen zijn ze ook niet rustig in huis..(maar dat geldt denk ik voor veel rassen)
Verder sluit ik me aan bij Zamu en Goof, denk dat je daar best wat aan kunt hebben wat wel geschikt zou zijn.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:44

Dan ook nog de vragen, heb je veel geduld, ben je consequent, moet de hond mee op bezoek kunnen, gaat de hond mee op vakantie, mannetje of vrouwtje..................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:45

Goof schreef:
Ga eens naar een asiel en leg daar je wensen/ eisen voor ;)

Je kunt wel vergeten dat je daar een hond mee krijgt als die enkele hele dagen alleen thuis moet zijn (en terecht). Als ik jullie was zou ik er niet aan beginnen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:52

Citaat:
Misschien handig als ik meld waar we zelf aan zitten te denken, vooralsnog: duitse staander, beagle, dalmatier.
Meld dit bericht

Dat zijn echt 3 heel verschillende honden. Bedenk je dat dalmatiers vaak nerveus aangelegde honden zijn die veel beweging nodig hebben

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:58

wij hadden een duitse staande (zonder r ;) )
Ik zou dat echt niet aanbevelen in een rijtjeshuis. Nou hadden wij misschien wel een extreem drukke hond, maar die had echt ruimte en heel erg veel beweging nodig. Was bovendien echt geen makkelijke hond om op te voeden. Wel een suuuuuper lieve hond overigens, zat echt geen kwaad in, maar buitenshuis was ze echt lastig.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:30