Kat en balkon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Kat en balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:25

Ik ben een held in korte titels hahaha. Dus ik zal even uitleggen wat de situatie is voordat ik de vraag stel. Het zit namelijk zo, ik heb een appartementje op de derde etage gehuurd, met een klein balkonnetje erbij. Doordat het een eenkamerappartement is staat de balkondeur nu al regelmatig open om te ventileren. Als er een kat komt moet hij dus wel op het balkon kunnen lopen. Ik heb contact gehad met de woningcoöperatie, en ik mag de open zijkanten wel afzetten (daar zit nu een open stuk van pakweg 20 cm tussen), maar ik mag de afzetting niet verhogen. De voorkant is hout, 110cm hoog, de balken zijn ongeveer 4-5 cm breed. Een stuk van de zijkant is met een RVS hekwerk afgezet, daarnaast(die 20cm zonder afzetting) is een open stuk naar een dakgootje.

Omdat nu in de praktijk blijkt dat de balkondeur veel openstaat ben ik heel erg gaan twijfelen of dit appartement wel geschrikt is om een kat te houden. Ik heb wel het een en ander ervaring met echte buitenkatten, en ik weet dat de meeste katten, zeker kittens, toch op onderzoek uit zullen gaan. Ik ben hierdoor bang dat de kat over de afzetting zal springen. Eén inschattingsfoutje en het arme ding stort te pletter. Daarnaast ben ik bang dat het beest over de dakgootjes gaat wandelen, maar niet meer terug kan springen op het balkon. Nu twijfel ik eraan of ik alweer beren op de weg zie, of dat het beeld van een vallende kater realistisch is. Bij het asiel waar ik contact mee heb gehad was het balkon de reden dat ik geen kat van hun mee zou kunnen krijgen. Dat doet me toch denken of het tegenover een kitten wel diervriendelijk is om hem hier te houden, omdat het risico blijkbaar erg groot is dat hij zal vallen. Ik heb vandaag ook op internet verhalen gevonden van katten die zelfs bij wolkenkrabbers nog over de afzetting springen om vervolgens te pletter te storten (V.S.).

Nu heb ik zelf nog nooit een kat in een appartement gehouden, dus ik durf zo niet in te schatten wat wijsheid is. Dus ik vraag me af of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben, en wat zij adviseren.

Een hor voor de deur plaatsen is geen optie helaas.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:31

hier komen de katten om dezelfde reden niet op het balkon. ik mag het niet afzetten en ze kunnen zo naar de buren, het dak op of naar beneden. en ik weet zeker dat die van mij dat zullen doen. hier zit er wel een hor voor de deur.
waarom kan er geen hor voor de deur?
bij elke deur kan een hor.

m;n zusje woonde ook op 3 hoog en had ook een hor. als ze zelf op het balkon zaten dan zaten de katen aan een lijn met tuigje. deze katten gingen ook regelmatig op onderzoek uit en 1 sprong zo over de reling waar ze bij stond. die zag een vlinder voorbij komen en het enige wat hij nog zag was die vlinder. zusje heeft hem nog net op tijd uit de lucht kunnen plukken.
later heeft hij het nog een keer gedaan. toen had hij gelukkig het tuigje om. alleen jammer dat zusje er niet aan gedacht had om het touwtje op een korte lengte te houden.
kat hing 2 etage;s lager voor het raam van de onderburen en kon zo weer omhoog getakeld worden :+

s6801881

Re: Kat en balkon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:36

Ik mag niet in het kozijn boren van de woningbouw, dus dat is een beperking in het verhaal. Die gevel bevat alleen kozijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:39

Mijn ervaring is dat als een kat door de afzetting heen kan kijken hij niet geneigd is op de rand te springen. Ik weet niet of hij er bij jou doorheen zou kunnen kijken naar beneden?

Dan nog zou ik denk ik geen kat nemen. 1 kamer is erg weinig ruimte om een kat in te houden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:45

Kamer en keuken zijn samen iets meer dan 24m2. Ik heb eerder een (oudere) kat op 18m2 gehad. Het ligt natuurlijk wel heel erg aan het karakter. Een echte druktemaker zal inderdaad niet een goed plan zijn. Maar een beetje een rustige kat kan prima lijkt me: De ruimte is 260 hoog, en ik heb goede stevige muren. Dus ik kan heel goed de hoogte van de ruimte benutten. Daar liggen mijn twijfels ziet zozeer, wel bij het balkon. Het materiaal moet doorzichtig zijn (ik zat te denken aan die plastic platen, ben de naam even kwijt), en door verhalen zoals die van Tieme ben ik bang dat één vogeltje in de lucht een dood kitten betekend. Het instinct van een kat is natuurlijk niet gemaakt voor een balkon op driehoog.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:51

Oej, dat vind ik wel érg klein! Ik woon op 45m2 met 2 katten.
Dit vind ik net gaan. Heb zelf op 23m2 gewoond en zou daar zelf echt geen katten houden!
Maar goed, dat is een andere discussies

Waarom is een hordeur geen optie? Zou je kat zeker niet op het balkon laten zonder dat ie is afgezet!
Ik heb zelf geen balkon en voor mijn raam zit een rolhor. Vriendinnetje was laatst vergeten het raam dicht te doen en toen is 1 van mijn katten naar beneden gevallen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:51

ik volg even, ook een appartement met een vrij groot balkon, poes blijft nu binnen (maar het is te koud om de deur open te zetten ook! ) maar er komt nog een kitten bij, en deze zomer zou het wel fijn zijn om de deur te kunnen open zetten.