Honden uitlaat gebied omg. Spijkenisse

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Honden uitlaat gebied omg. Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:02

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een hondje uit het asiel. Ik zit met hem op de hondenschool/cursus georganiseert vanuit het asiel. Dit gaat in principe heel goed. Alleen als hij los loopt luisterd hij nog niet altijd direct om weer terug te komen als ik hem roep. Dit gaat steeds beter, maar op sommige momenten is hij gewoon nog "doof" voor mij.

Uiteraard laat ik alleen los in een park waar honden los mogen of op het hondenstrand bijvb.

Ik heb hem eind vorige maand ook laten castreren zodat hij in elk geval niet per ongeluk een teefje kan dekken als hij losloopt.

Mijn vraag is eigenlijk is er in omg. Spijkenisse/Rotterdam een omheind gebied waar honden los mogen? Zo kan ik beter en veiliger oefenen op dat hij ten alle tijden bij mij komt als ik hem roep.

Eventuele wandelmaatjes mogen zich ook melden, altijd gezellig om samen te wandelen :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:04

Bij de jeugdgevangenis heb je een groot stuk bos en ik geloof dat dit ook omheind is dit ivm de runderen die er in staan. Verder heb je geloof ik niet iets wat helemaal omheind is

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:08

quera schreef:
Bij de jeugdgevangenis heb je een groot stuk bos en ik geloof dat dit ook omheind is dit ivm de runderen die er in staan. Verder heb je geloof ik niet iets wat helemaal omheind is

Dat weet ik, want daar is ook het asiel :) Maar dat gebied is niet omheind voor honden, je kunt er gemakkelijk uit op een klein plankje naast de wildroosters en mijn slimme hond heeft dat al door.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:17

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 14:22

Je hoeft in principe niet bang te zijn dat je hond een loops teefje dekt.
Honden dekken elkaar niet in 10 seconden.
Bovendien is het nog een pup, begrijp ik?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:32

apple01 schreef:

Nee, hij is 5 jaar oud. Hoezo zou het een pup moeten zijn?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 14:34

Quera, bedankt voor de link. Goede tip :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:13

Ineke2 schreef:
apple01 schreef:

Nee, hij is 5 jaar oud. Hoezo zou het een pup moeten zijn?

Oh sorry! Verkeerd gelezen in je op. 'sinds enkele maanden'.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 17:18

apple01 schreef:
Oh sorry! Verkeerd gelezen in je op. 'sinds enkele maanden'.

Oke geeft niet :)
Ik heb hem trouwens ook laten castreren in de hoop dat hij wat honkvaster word en dus beter bij mij blijft. Hij is nogal van het snuffelen en vind andere honden wel interessant, maar na even snuffelen gaat hij weer zijn eigen gang. Echt spelen doet hij (bijna) nooit.
Laatst riep ik hem terwijl hij bij een boom aan het snuffelen was en hij kwam niet. Aangezien ik op een paar meter afstand stond, besloot ik om de riem in de richting van hem te gooien (puur voor het schrikeffect niet om hem te raken). Daarna riep ik hem weer en kwam hij wel meteen aan rennen. Super beloont alsof hij het beste hondje van de wereld was :)

De keren daarna tijdens de zelfde wandeling kwam hij meteen toen ik hem riep. (en heb ik hem steeds weer heel erg beloont met mijn stem en voorlopig wat lekkers)

De volgende wandeling moest ik dit trucje echter weer herhalen. Ik hoop eigenlijk dat hij er dalijk niet "immuum" voor word ondanks dat ik heel consequent probeer te zijn. Ik zoek nog iets om hem te kunnen corrigeren als hij verder weg loopt dan een paar meter en dus de riem in zijn richting gooien zoiezo geen nut heeft.

apple01

Re: Honden uitlaat gebied omg. Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:25

Wat je nog kan proberen. Doe hem een dun draadje aan zijn halsband. Laat hem daar aan uit als ie los maag kan je het loslaten. Loopt ie te ver dan ga je op het touw staan en roep je hem als hij ergens aan het snuffelen is. En als ie komt goed belonen. Lekker koekje er bij.

S_v_D_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 07:01

In het park (bij de kreken) en in de wijk (bij de grassen) in Spijkenisse heb je omheinde losloopgebieden.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:20

ik zou nog niet los gaan oefenen met het terug komen, aangezien je weet dat ie niet altijd terug komt. Daarmee leert ie namelijk dat ie niet altijd terug hoeft te komen, jij kunt op dat moment immers toch niet ingrijpen. :n
Lange lijn eraan (ik gebruik zelf een longeerlijn voor mijn purerende, oost-indisch dove hond) en op die manier gaan oefenen. Komt ie niet, dan kun je corrigeren en de lijn gewoon inhalen. Dan uiteraard alsnog belonen, ook al heeft ie het niet helemaal zelf gedaan.
Pas als ie aan de lange lijn elke keer braaf terug komt, zou ik los gaan oefenen op een afgesloten terrein. Ze moeten als het ware "vergeten" dat ze ook de mogelijkheid hebben om gewoon niet terug te komen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 16:59

svd88 die gebieden zou ik niet weten te vinden :o Heb je misschien een straatnaam?

Vandaag op het strand geweest en het ging perfect, zelfs bij een andere hond vandaan roepen ging goed :) Hij gedroeg zich voorbeeldig dus zit hier met een glimlach van oor tot oor nu :D

Wel bedankt voor de tips, als het (weer) minder goed zou gaan, ga ik daar zeker mee aan de slag.