samenvoegen nieuwe cavia beertje, wat is het beste?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

samenvoegen nieuwe cavia beertje, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:40

helaas is 1.5 week geleden een van m'n beertjes overleden. het waren 2 broertjes die vanaf jongs af aan samen zaten en het altijd erg gezellig hadden.

helaas bleek Bacon een verkeerde speelbeweging te hebben gemaakt waardoor hij van achteren verlamd was geraakt.
na enkele dagen aankijken, medicatie en pijnstillers en hopen op verbetering bleek dat het beter was om hem in te laten slapen.

Maar ja.. Eggs is nu home alone :=
Eigenlijk willen we er een gezellig vriendje bij, ook met ogo dat ze straks in een buitenverblijf gaan in de zomer, en ik weet dat Eggs best graag speelt met anderen.

mijn eigen idee was om er een jong beertje bij te zetten, maar mijn hoofd prioriteit is natuurlijk de meest veilige weg en grootste kans op slagen zonder ruzie.

dus aan de cavia experts; wat heeft de meeste kans op slagen tot een succesvol duo?
jong beertje erbij? ouder beertje erbij?
en hoe pak ik dit aan? gelijk samen doen, of eerst apart aan elkaar te laten wennen?

heb m'n hele leven al cavia's maar nog nooit deze situatie meegemaakt dat ik een volwassen dier moest gaan koppelen :=

pubelia

Re: samenvoegen nieuwe cavia beertje, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:45

De beste kans van slagen is Eggs castreren en een zeug erbij! Dat is de allerbeste kans van slagen!
Tweede wat minder betere keus is om een jong beertje er bij te zetten. Maar wel kant tekening dat als het jonge beertje in de puberteit komt dat het dan vechten word. En wat ik zelf geen optie vind (is ook wel een beetje afhankelijk van welk ras je hebt) is een oudere beer erbij ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:49

hoe oud is eggs? Ik zou als het kan je beertje castreren, en er een vrouwtje bij zetten. Dit gaat veel vaker goed dan er een ander beertje bij zetten, beertjes samen krijgen toch sneller ruzie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:54

Mijn ervaring is dat beertjes goed samen kunnen leven als er geen zeugjes in de buurt zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 13:54

ik ben tegen castreren :=
ik mij teveel risico voor Eggs zelf, heb in het verleden meerdere malen met familieleden meegemaakt dat hun cavia's tijdens de operatie of erna door complicaties waren overleden.

Eggs is nu.. denk zo'n 3.5 jaar oud :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:55

Castratie en dan zeug is het beste inderdaad.
Ik had een sortgelijke situatie. Ik moest één van mijn beren laten inslapen en hield een 3-jarige beer over. Ik vond het geen optie hem te laten castreren (meerdere redenen, o.a. leeftijd, beetje zelfde als jij) en heb toen een jong beertje (5 weken) voor hem gezocht. Ik heb ze op neutraal terrein (omheind stuk vloer) met veel eten bij elkaar gezet. Het was een half uur piepen en doen, en toen was het goed. Ze zijn nu helemaal gek op elkaar. Het had ook heel anders uit kunnen pakken en ik ben heel blij dat het zo gelopen is. Mijn oude caaf was echt aan het vereenzamen, en is nu weer opgeleefd.
Nadeel is wel dat de jonge caaf heel graag speelt, en dat mijn oude caaf het allemaal wel best vindt en liever gewoon rustig in de kooi zit. Hij is af en toe wel geïrriteerd als de jonge caaf rondjes om hem heen rent en tegen hem op springt. De jonge caaf verveelt zich zo soms wel. Maar ze zijn echt heel blij met elkaar.
Laatst bijgewerkt door Century op 09-03-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:57

Jong beertje bij een oudere beer is hier al meerdere keren zonder problemen verlopen hoor :j Als je hok ruim genoeg is, dan gebeurt er weinig. Mijn hok is groot genoeg dat ik zelfs 3 beren bij elkaar had. Niks aan de hand :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:59

jong beertje erbij eentje van 5-6 weken. Dat gaat meestal wel prima. Mijn beren zitten allemaal met 2 bij elkaar heb geen problemen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:13

Bij mijn oudere beren heb ik altijd jonge beertjes van idd een week 5-6 erbij gezet. Ging eigenlijk altijd wel goed, zolang je kooi groot genoeg is ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 15:46

OK dit klinkt dan veelbelovend!
kooi is absoluut groot genoeg, extra large exemplaar met huisje en hangmat.
straks in de zomer komt er een flink buitenverblijf waar in principe wel 10 cavia's kunnen :+

dus straks een neutraal terrein nemen, ze daar te eten geven en van daaruit samenvoegen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:55

Ja hoor, gewoon doen. Ik snap dat je met 3,5 liever niet meer wil castreren. Zou ik ook liever niet doen en er zijn genoeg goede ervaringen met het koppelen van een mini beertje. wij hebben ze gekoppeld toen de jonkies 4 weken waren.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:15

Ik denk dat het ook wel goed moet gaan :j er is altijd wel een risico, maar in het algemeen gaat het goed.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:15

Ok, we hebben vandaag een lief klein beertje opgehaald die volgens de winkel 7 weken is.
nu twijfelen we daar flink aan.
beertje is nog best klein, en wilde hem thuis toch even wegen.
Nu blijkt hij dus maar 210 gram te wegen!

wat kunnen we deze kleine man het beste voeren om te zorgen dat hij voldoende op gewicht komt? hij was al een week in de dierenwinkel zonder moeder. geen idee of de stress daar ervoor gezorgd heeft dat er gewichtsverlies is, maar dit is natuurlijk wel erg laag

caviaatje is trouwens wel onzettend alert en loopt gewoon prima, ook heldere oogjes etc.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:50

Gewoon onbeperkt hooi, elke dag een beetje gewoon voer en voldoende groenten. Als hij gewoon eet, dan zou ik me er niet te druk om maken.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:31

oei dat is wel erg weinig !!!

Eventueel geitenmelkm met bambix. Dat geeft ik ook wel eens aan hele grote nesten.
(1x gehad dat mams het allemaal lekker opslurpte)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:35

Een caafje hoort toch rond de 400 gram te zijn als hij bij zijn moeder weggaat, dus dat is inderdaad wel erg weinig!
Pas op met groentes die hij nog niet kent, altijd langzaam aan laten wennen. Verder veel hooi geven!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:37

hooi zit erin, en heb zo'n knaagstaafje erin gedaan op aanraden van een kennis.
daar zitten wat kleinre pitjes op dan wat ik m'n volwassen dieren geef. die lijkt hij erg lekker te vinden!
heb 2 soorten hooi erin, water en brokjes, en een blaadje witlof.

hou hem toch even enkele dagen apart zodat ik goed kan zien hoeveel hij eet.
maar heb ze net op de hand al even laten kennismaken, en dat ging prima!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:54

check 1; samen kennismaken op neutraal terrein;

Afbeelding

het ging erg goed! ze waren flink aan het kletsen tegen elkaar, en Eggs ( de grote) was erg lief tegen Ketchup.
we zetten ze nog niet samen in 1 hok ivm dat Eggs ook graag OP Ketchup zit :+

check 2: meneer heeft al beetje witlof gegeten en wat aan z'n knaagstokje

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:29

Lowara schreef:
ik ben tegen castreren :=

'schud hand' met jou kan ik praten.

over je vraag, ik zou zelf eerder denken aan een jonkie erbij.
ik denk persoonlijk dat als je er een oudere bij zet dat hij de 'baas' gaat spelen.

en anders mocht je een oudere erbij zetten, zet ze eerst gescheiden dat ze aan elkaar kunnen wennen.
en dan beetje bij beetje bij elkaar zetten.

succes ermee

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:02

Lowara schreef:
check 1; samen kennismaken op neutraal terrein;

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s320x320/422007_10150674011488586_514048585_9310108_2594975_n.jpg

het ging erg goed! ze waren flink aan het kletsen tegen elkaar, en Eggs ( de grote) was erg lief tegen Ketchup.
we zetten ze nog niet samen in 1 hok ivm dat Eggs ook graag OP Ketchup zit :+

check 2: meneer heeft al beetje witlof gegeten en wat aan z'n knaagstokje

Oohhh, lief! :j
Dat erop zitten is dominantie. Dat zullen ze toch in het begin doen als je ze bijelkaar zet, of je daar nu even mee wacht of niet. Was bij mij ook zo, maar na een half uur was het afgelopen.
Nu gebeurt het soms nog wel eens. Mijn jonge caaf is nu aan het puberen en pest de oudere caaf wel eens. Als de oudere caaf er zat van is dan wil hij er nog wel eens bovenop gaan zitten. Vaak is het dan gauw weer afgelopen en gaan ze samen verder eten. Dus niets om je druk over te maken, al lijkt het net je of je jonge caaf helemaal geplet wordt. Als hij er nu heel lang op blijft zitten, dan zou ik toch eens gaan kijken of het wel goed gaat. Ik kan me echter voorstellen dat je het nu nog even niet wilt omdat hij nog zo klein en fragiel is, begrijpelijk. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:45

Ik zou Ketchup er lekker bij laten hoor. Als je ze nu uit elkaar gaat houden en later alsnog bij elkaar zet als Ketchup groter wordt, krijg je eerder dominantieproblemen dan wanneer ze dat nu bepalen. Het is normaal dat Eggs (ik vind je namen geniaal :') ) er op gaat zitten. Lekker even hun gang laten gaan.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:25

Over het algemeen verhuisd een jonge cavia als deze minimaal 300 gram weegt en 4 weken oud is.

Helaas gebeurd dat niet bij veel broodfokkers en deze cavia's zie je dus ook vaak in de winkels. Ik zou ook voor de zekerheid even goed nakijken of het echt een beer is. Het gebeurd maar al te vaak dat het toch ineens een zeug blijkt te zijn of andersom.

Ik heb al meerdere malen een jong beertje verkocht als partner voor een oudere beer. Ik adviseer altijd meteen bij elkaar zetten. Blijf er even een tijdje bij om te kijken hoe het gaat. Een beetje brommen, heen en weer gaan met de kont is niet erg. Let erop dat ze niet gaan klappertanden, dan moet je wel even opletten.

Top dat je een maatje hebt gezocht voor jou beer!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 17:33

er zit wel overduidelijk een flinke piemel bij Ketcup, dus het is 100% zeker een man :=

dus jullie raden aan er gewoon bij zetten? zelfs als hij nog zo licht en klein is?
ben echt als de dood dat z'n ruggegraat breekt als Eggs erop zit :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:35

Caafjes kunnen wel wat hebben van elkaar hoor. Ik denk dat het wel kan, wel even goed in de gaten houden en niet meteen uit elkaar trekken. Er kan best wat gebrom en gepiep aan te pas komen, maar dat is normaal.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:57

Ja hoor, gewoon bij elkaar zetten!