Kokhalzen en hyperventilatie bij m'n hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kokhalzen en hyperventilatie bij m'n hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:12

Hallo bokkers,

Ik heb een Border Collie teefje van 11 maanden. De afgelopen week is het me opgevallen dat ze soms staat te kokhalzen, en soms ook begint te hyperventileren. Vooral als ze druk doet eigenlijk. Een paar nachten geleden werd ik wakker omdat het wel leek alsof ze stikte. Als ze aan de lijn trekt (wat ze nog volop moet afleren, maar dat ter zijde...) maakt ze ook zo'n soort kokhalsgeluid (hoor je wel vaker bij een trekkende hond, maar toch). Ze is verder springlevend, vrolijk en ziet er gezond uit. Ze is altijd netjes ingeënt, maar op de hondenschool waar ik ga trainen zijn vaccinaties niet verplicht... ik hoop dus niet dat ze kennelhoest heeft opgelopen.

Weet iemand wat dit kan zijn? Ik ga zaterdag naar de dierenarts.

Alvast bedankt!

secricible

Re: Kokhalzen en hyperventilatie bij m'n hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:13

is het geen reversed sneezing?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:15

secricible schreef:
is het geen reversed sneezing?

Zo klinkt het mij ook in de oren.

Google even op een youtube filmpje met de term reversed sneezing, allicht herken je dan je border erin.

Even voor je gegoogled op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=1UyBrb0Hhpk
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 08-03-12 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:16

Bedankt voor je reactie! Heb even opgezocht wat het was, want kende het begrip niet :) Het lijkt er wel erg op ja, en het helpt inderdaad ook als ik over haar neusje wrijf. Mijn andere hond (ook een Border) heeft hier ook last van maar veel minder en zonder dat kokhalzen. Hopelijk is het toch gewoon reversed sneezing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:18

@Sjolvir, heb zoals je zei even op youtube gekeken, en dat heeft ze net als mijn andere hond soms ook, maar het lijkt totaal niet op haar kokhalzen... nu ik een filmpje zag van "kennel cough" lijkt het eigenlijk meer daar op :\

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:23

Kennelhoest lijkt me eerder en is de tijd van het jaar dat vele er last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:24

Ja na nog wat filmpjes te hebben bekeken lijkt het inderdaad kennelhoest. Compleet hetzelfde geluid. Hoe erg is kennelhoest? Ze gaat sowieso naar de dierenarts hoor, misschien morgen nog dan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:40

Mocht het nou reversed sneezing zijn dan helpt het om even met je hand de neus van je hond dicht te houden. (Alleen de neus, niet de bek)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:29

@Annepaardoes, dat helpt inderdaad, doe ik ook altijd :)

Ben tot de conclusie gekomen dat ze enerzijds hoogstwaarschijnlijk kennelhoest heeft op dit moment, en anderzijds (waarschijnlijk al langere tijd) gewoon last heeft van reversed sneezing, net zoals m'n andere hond. De combinatie dus.

Morgen gaan we naar de DA.

Bedankt voor de reacties!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 01:46

Let er even op dat als je langs de dierenarts gaat je goed laat weten dat je denkt dat je hond kennelhoest heeft, ivm met dieren in de wachtkamer, het is namelijk erg besmettelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 08:12

ik zou een tuig gaan gebruiken zodat ze niet meer aan haar nek trekt en haar leren zich te ontspannen. Als ze zelfs 's nachts zich te druk maakt zou ik dat toch snel doen want een hond met constant spanning in het lijf is geen gezonde hond ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:34

als het mogelijk kennelhoest kan zijn indd even je Da waarschuwen vantevoren zoals hierboven aangegeven. Erg besmettelijke ziekte voor honden die niet geeent zijn. Neem aan dat je geen andere honden wil besmetten. Mijn hond heeft het vorig jaar opgelopen via de pup van m'n schoonmoeder(fout door Da, die de pup geen herharlingsenting gegeven heeft :S waardoor de pup dat opgelopen heeft en daardoor ook mijn hond) want hij was niet geeent omdat hij verder geen contact heeft met andere honden. Bij hem is het behandeld geworden en is helemaal weggegaan. Maar er kan blijvende schade optreden als je te lang wacht met behandeling. Succes bij de Da, laat je wat weten? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:07

Als hij niet lijkt op de reverse sneezing is kennelhoest hele goede wat het kan zijn.
Inderdaad niet vrolijk je hond in de wachtkamer tussen de rest neerzetten.
Beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:25

Hallo allemaal, bedankt voor de reacties nog!

Vannacht begon ze plots ook wit/gele slijmen op te hoesten en toen wist ik wel zeker dat het kennelhoest is! Dus ben vanmorgen meteen naar de DA geweest, en die heeft het inderdaad bevestigd. Mijn andere hond heeft het ook, maar nog niet erg. Antibioticakuurtje en dan zou het goed moeten komen. Vreemd genoeg zijn mijn honden tegen kennelhoest ingeënt, maar hebben ze het toch gekregen. Vieze ziekte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:31

@dierenfan: bedankt voor de tip, ben vandaag een tuigje gaan kopen want nu met haar kennelhoest heeft ze inderdaad wel last van haar halsbandje.

Ze heeft zeker niet constant spanning in haar lijf hoor, buiten zijn het erg actieve en fijne honden om mee te werken, maar binnen zijn ze altijd rustig en kunnen ze hele uren slapen :) enkel als ze met elkaar spelen (nogal heftig soms) beginnen ze beide soms te hyperventileren. Reversed sneezing zal dat dan zijn... ik had dat gekoppeld aan het kokhalzen, maar het zijn blijkbaar dus 2 aparte zaken.