Iris onze rat, bijna zes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suikerp

Iris onze rat, bijna zes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 12:10

In april wordt onze Iris, een tamme rat, alweer zes jaar. We kochten haar toen ze zes maanden oud was, ze was eigenlijk bedoeld als slangenvoer. Omdat ze in erbarmelijke toestand leefde en er slecht uit zag, dachten we dat ze niet erg oud zou worden.

De dierenwinkel wou ons speciaal rattenvoer verkopen, maar we besloten om Iris zoveel mogelijk te verwennen. Ze kreeg iedere dag stukjes vlees, ei, groenten, graanproducten etc. Ze heeft een joekel van een kooi en komt iedere dag buiten de kooi en loopt dan vrij rond.

Iris is een japanner (zwart/wit) en heeft sinds één jaar een tumor aan haar poot. Meer dan 90 procent van de tamme ratten sterft aan kanker: dit komt door hun verleden als laboratoriumrat. De tumor is al enige weken gestopt met groeien, maar de vraag is hoe lang ze nu nog te leven heeft.

De oudste rat ooit werd zeven jaar, Iris gaat dit waarschijnlijk niet halen. De dierenarts denkt dat Iris zo oud is omdat ze voedsel krijgt dat overeenkomt met het voedsel dat wilde ratten eten. Iris is ook een echt lekkerbekje. Ze heeft zelfs al eens chocolade uit mijn mond getrokken :9 .

Lieve Iris, bij deze zet ik jou even in het zonnetje. We hopen nog een aantal leuke maanden samen met jou te hebben. :j

(Ik moet even kijken of ik een foto van haar heb)

Blanket

Re: Iris onze rat, bijna zes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:46

Wat leuk dat ze zo oud is zeg! Mijn ratten zijn nooit ouder geworden dan 3.5, redelijk "normaal" dus. Allen gestorven aan kanker. Het zijn zulke leuke beestjes! Ben benieuwd naar een foto! :)

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 13:12

Dit is Iris: (hier had ze een kattenbrokje gepikt van de kat)
Afbeelding

Blanket: 3.5 jaar is ook al redelijk oud hoor. :j Ja helaas, kanker en luchtweginfecties, dat doet veel ratten de das om. Iris heeft ook een flinke tumor, op deze foto zie je het niet. Ik durf geen foto te plaatsen van het gezwel, mss schrikken mensen er van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:35

Wat een mooie leeftijd zeg!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:39

Pracht leeftijd zeg!!!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 02:26

Wauw wat leuk zeg! Mijn oudste is 5,5 jaar geworden en momenteel heb ik 1 zitten die vorige maand net zijn 3de verjaardag heeft gevierd! Geef je ratje maar een dikke knuffel en ik hoop dat je nog even van haar mag genieten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 03:30

Wat een prachtige leeftijd zeg!
Wij hebben ook altijd met veel liefde voor onze ratjes gezorgt en er ook velen gehad, zijn er nu mee gestopt omdat ze zo jong stierven. Moet wel eerlijk zeggen dat het voer weinig uit maakt, bij ons kregen ze ook allemaal vlees, aardappelen, fruit, groenten ed. maar dit heeft eigenlijk voor niet 1 mogen baten.. Van de 8 ratten die ik heb gehad en de 3 van mijn vriend is de oudste jammer genoeg maar 4 geworden.

Als alle ratjes 6 jaar of ouder zouden worden zouden we er zo weer aan beginnen!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:45

Wauw, wat geweldig zeg! Dat moet een waanzinnig goed gevoel geven.

Het is jammer dat het grotendeel van de tamme ratjes niet oud wordt.
Ik heb zelf of dit moment 7 ratjes. Waarvan de oudste bijna 2 wordt (in juli)

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 13:47

Wat lief Linda. Heb je ze allemaal bij elkaar of verspreid over meerdere groepjes? Iris zit al langer alleen. Eigenlijk hoort het niet, maar we hebben tweemaal eerder geprobeerd een andere rat erbij te zetten. Iris flipt dan helemaal. Mss momt het omdat ze bij die slangenverkoper altijd alleen heeft gezeten. Gelukkig komt ze wel iedere dag een paar uur los en speelt dan met ons.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:47

Nee, ik heb ze allemaal bij elkaar.
Jammer dat het niet lukt om een ander ratje erbij te zetten. Ratten zijn eigenlijk echte groepsdieren. Een mens is eigenlijk geen vervanging voor een soorgenootje, hoeveel aandacht het ratje ook krijgt.
Soms gaan intro's niet echt goed. Kan soms een tijdje duren voordat ze elkaar accepteren. Maar ik vind het een hele mooie leeftijd, echt bijzonder. Mag je echt trots op zijn :)

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 19:38

Ja, wij hadden ook liever Iris samen gezien met een andere rat. Maar dat durven we echt niet meer aan. Maar, blijkbaar heeft ze er niet onder geleden gezien haar leeftijd. Ze zit nu te wachten op haar avond eten :) ze ruikt ook alles.

Haar snuitje is wel helemaal grijs, ziet wel erg oma-achtig uit ;)

Leuk dat je ze allemaal bijeen hebt. Ik heb vroeger ook vier ratten gehad in één groep, geweldig!

@Wispeltuur: vier jaar is ook al een geweldige leeftijd voor een rat.