Over een paar dagen (09-03-12) krijgt mijn koe: Feike een kalfje. 90% kans op een meisje, als het een meisje is dan wil ik haar graag kunstjes leren, grondwerk doen, aan de longeerlijn springen en als ze groot genoeg is een beetje op haar rijden. Wat zijn de beste manieren om een koe (dier) kunstjes te leren...
Ik denk dat je eerst maar moet wachten tot het kalfje groot genoeg is Wandelen kun je mee beginnen.
Houden jullie dan sowieso het kalf?
siskeh
Geplaatst: 06-03-12 20:10
Zo raar is dat toch niet? het wordt met alle dieren gedaan....
Mijn ervaring met koeien is dat ze vrij lomp zijn, dus zou ze vooral respect aanleren. Clickeren lijkt me een goede methode, maar dan moeten ze wel goed reageren op voedselbeloning.
BalouArera
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-12 20:11
Als het een meisje is zeker, als het een stiertje is niet...
Ik ga zowiezo eerst beginnen met de basis, het kalfje aan me laten wennen. Hoe kan ik haar het beste kunstjes leren...
Bedankt siskeh, Wat is clickeren precies?
senna21
Geplaatst: 06-03-12 20:12
Kalfjes die vroeg 'mak' zijn gemaakt, zijn als volwassen koe vaak heel lastig. Lekker het kalfje bij de koe laten lopen. Het is een koeienkind, geen speelgoed.
Áls het kalfje volwassen is en een vriendelijk karakter heeft, kun je haar kunstjes leren. Als je het dit jaar doet, krijg je geheid problemen later....
okee dan neem ik mijn reactie terug en wens ik je veel plezier, ik had er echt nog nooooit van gehoord dat je zelfs met koeien kunstjes kunt doen haha!
KimD
Geplaatst: 06-03-12 20:15
Koeien zijn hele leergierige dieren en het werkt net zo als met paarden, qua kunstjes kun je ook gewoon een begin maken met de clicker en het belonen met snoepjes. Houdt er wel rekening mee dat een koe niet zo bewegelijk is als een paard in de gewrichten. Verder moet je er rekening mee houden dat ze een stuk koppiger dan paarden. Als een koe niet wil dan dan wil die niet.
Als laatste wat is de toekomst van de koe? Is het puur jou 'huisdier' of moet ie bij papa in de stal meedraaien?
Kan makkelijk hoor, net al bij paarden. Als ik jou was zou ik eerst beginnen met vertrouwen te winnen, lekker te wandelen enz. en na een jaartje beginnen met de kleine kunstjes zoals kusje, flemen ect. Ik had laatst ook op internet gezien dat een meisje een koe heeft beleerd omdat ze van haar ouders geen paard mocht, ze woonde op een boerderij met alleen maar koeien. Ze namen zelfs een sprongetje mee
siskeh
Geplaatst: 06-03-12 20:18
Wat Senna21 zegt herken ik, daarom zeg ik, let erop dat ze niet te lomp worden. Maar dat gaat al erg snel.
Of het mogelijk is om een kalfje goed op te voeden vraag ik me af. Het zou toch mogelijk moeten zijn, maar mijn laatste poging is ook al een tijdje geleden...
Clickeren is wat ze gebruiken voor vrijheidsdressuur, is erg veel info over te vinden op bokt.
KimD
Geplaatst: 06-03-12 20:20
ik heb onze stier leren Flemen, ziet er heel cool uit! hihihi!
Edit: Filmpje erbij!
Laatst bijgewerkt door KimD op 06-03-12 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
pieps
Geplaatst: 06-03-12 20:21
Als het zover is met je kalfje en kunstjes, plaats je dan een filmpje voor me?
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 06-03-12 20:39
Kalfjes kan je al snel touws maken en idd mee gaan wandelen. Koeiekoek doet wonderen om ze van alles te leren. Zo kan je ze poot leren geven, hoofd omlaag en je optillen op de kop. Koeien zijn leuk