Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:00

Er is een hetze losgebarsten tegen sledehondenracer Claudio De Ferrari. De Italiaan dwong zijn sledehonden door te zetten hoewel de dieren duidelijk geen zin meer hadden. Een voor een zegen de husky's neer in de sneeuw. Volgens De Ferrari uit angst, volgens tegenstanders echter door "totale uitputting". Na een aantal minuten pushen, kreeg de 'musher' zijn honden weer op de been.
De 'musher' (de man/vrouw die de commando's roept naar de honden, nvdr.) greep ondanks het oponthoud de tweede plek op het Europese kampioenschap lange afstand sledehondenrennen - of 'mushing' - in Gryon, Zwitserland. Onthutste dierenliefhebbers hebben een petitie opgestart om de Italiaan van het slederennentoneel te bannen. De internationale bond FISTC heeft dan weer een onderzoek ingesteld.

De Ferrari is zich van geen kwaad bewust. "Mijn honden zijn erg verlegen en waren op dat moment bang. Uitgeput? Totaal niet: laat me duidelijk stellen dat ze niet gestopt zijn omdat ze te moe waren. Een vermoeide hond zal direct sneeuw eten en dat was hier dus niet het geval. Excuses? Ik verontschuldig me enkel bij mijn vrouw en kinderen omdat ik zo vaak van huis weg ben."

Bron: www.hln.be

Bang of gewoon uitgeput?
Honden gaan vaak tot het uiterste voor hun baas. Zoiets vind ik dan ook hartverscheurend.
Dit is trouwens geen uithaal naar slederaces in het algemeen.

Jantine_

Re: Sledehondenracer dwingt uitgeputte husky's verder te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:04

Ja het filmpje. Daar lijken ze mij toch echt uitgeput...

Ik ben benieuwd naar andere reacties.

IK vind het niet kunnen :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:05

Een uitgeputte/overhitte hond gaat ter afkoeling sneeuw eten. Dat weet ik uit ervaring met het slederijden..

Maar dit... een van de honden ligt echt gewoon voor pampus... beetje triest dit... Vooral de manier van omgaan met. Ik begrijp dat je in een race zit en wilt doorgaan, maar om ze nou omhoog te trekken aan de halsbanden en tuigjes terwijl ze duidelijk geen puf meer hebben. (waarom wordt de hond anders ingebonden in de slede?(dit is voor als een hond moe is en rust nodig heeft, daar is die ruimte voor)

n.a.v het filmpje vind ik dit gewoon idioot....
Dit is echt geen positieve reclame voor de sport... Stakkers.. zo ga je niet met je werkhonden om.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:08

Ik heb er geen verstand van maar ik vind dit eruit zien als uitgeput... Het verderlopen, dát is uit angst!
Een bange hond gaat toch nooit plat op z'n zij liggen? Dat is toch heel kwetsbaar!~

Bah echt naar om te zien in ieder geval. Maar ik heb echt het idee dat ze gewoon uitgeput zijn, dat ze later verderlopen dat is uit angst geweest. Ze schoppen ze zowat vooruit. :n

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:12

één ding weet ik wel, dit zijn geen bange honden, ja hooguit voor de baas

zo te zien willen ze niet meer, erg dik zien ze er ook niet uit dus het lijkt me meer dat vermoeidheid hier in het spel is
ééntje blijft echt liggen en wordt gewoon opgehezen en meegesleurd als hij toch wil vertrekken

trieste zaak
zo iemand moet gewoon uit de race gehaald worden

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:16

Dit zijn absoluut geen angstige honden... Ja, als die gek er aan gaat trekken doen ze hun staart tussen en benen en worden ze bang! Van mij mogen ze hem een hele lange schorsing opleggen en die tweede plaats afnemen!

Spreekt hier iemand Italiaans? Ben wel benieuwd wat ze tegen elkaar zeggen in het filmpje.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:22

Als ze gaan liggen uit angst, zoals hij de mensen wijs wilt maken, dan moet je het vooral niet zo aanpakken :?

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:25

Ik krijg helemaal de kriebels van de manier waarop die honden 'rechtop' gezet worden. De lichaamstaal geeft angst aan naar de baas. Maar er ligt er een van uitputting op zijn zij. De manier waarop die op de kar gepleurd wordt, en ik bedoel letterlijk gepleurd, vind ik hartverscheurend...... Overlijden er honden tijdens dit soort races? Dit filmpje zou voor mij ook voldoende zijn om hem er uit te knikkeren. Hardlopers zijn doodlopers.... Er komen een stel prima fitte honden voorbij.... Ik vermoed (maar dat is wel heel erg speculeren) dat hij ze gewoon veel te hard gepushd heeft om te winnen.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:32

Vreselijk !!! Als we zo op het ere podium moeten staan over de rug van onze dieren dan hoeft het van mij niet.......

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:33

Bang? Waar zou zo'n hond bang voor moeten zijn? Die dieren willen toch (in goede conditie) alleen maar lopen en werken voor de baas?

Eerst wordt die donkere in de slee gepleurt, en daarna wilt die achterste witte ook niet meer lopen.

Wat een hork is die vent zeg, vreselijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:46

Ik vind het in ieder geval een heel treurig filmpje.... Ongeacht wat de reden is dat die hond niet opstaat.

bah!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:48

Wat een triest filmpje :\

Hij gaat nogal hardhandig met zn honden om, het ziet er niet naar uit alsof ze nog puf genoeg hebben. De manier waarop die ene hond in de slee wordt gepropt :\ . Ik snap dat je midden in de wedstrijd wellicht over je eigen grenzen gaat, maar als je met dieren werkt moet je de grenzen van je dier in de gaten houden.

Inderdaad, als je dat vergelijkt met die slee die later passeert, dan zie je een setje fitte honden in een actief drafje langs komen.

Die meneer in dat gele hesje, dat lijkt mij een official. Had die niet de bevoegdheid om ze uit de race te halen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:49

NM >> BB

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:55

Volgens mij kunnen die honden gewoon niet meer verder. Wij hebben ook gemusht Afbeelding (onze toen nog jonge huskys) en ik kan jullie verzekeren dat huskys erg enthousiaste honden zijn en zeer werkwillig. Dat ze op die manier staken duidt op uitputting en zeker niet op angst. Trouwens, het gaat hier om honden die races lopen, waar zouden ze hier bang voor moeten zijn?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:56

Ook ik vind het ronduit belachelijk dat die man zo om gaat met zijn honden. Niet te geloven. Bang lijkt me alles behalve wat hier aan de hand is. :n Vraag me inderdaad ook af of die man met het hesje geen official was, en waarom hij niet in heeft gegrepen?!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:58

Ik heb geen verstand van slederennen, dat even voorop. Maar er kan toch iets zijn verderop wat ze ruiken en dat ze ook daar bang voor zijn? Jammer dat de oorzaak van het stilvallen niet gefilm is. Dus hoe dat gebeurd is. Ik zie die donkere in elk geval gewoon helemaal verstijfd zijn (Freeze, Fained...) wat ik bij Cesar Milan honden OOK zie doe die erg bang zijn. Ze kunnen niet vluchten (want zitten vast) en dus wel bevriezen (in houding) of verslappen.

De hele manier waarop de musher met de dieren omgaat vind ik ook niet kunnen (hoewel hij dus wel de zwakste (donkere) in de slee zet, hoe ruw dan ook). En dat ze hijgen na zo lang gerend te hebben dat is logisch. En mager: met dikke honden kun je geen wedstrijd winnen, ik vind ze er goed uitzien. Dus ongeacht even hoe meneer zijn gedrag is, de honden KUNNEN wel degelijk verlamd zijn van angst. Nogmaals jammer dat de oorzaak er niet op staat. (Zijn ze ergens van geschrokken? Of zijn ze langzamer gaan lopen een neergevallen)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:01

Wat dat betreft had het filmpje inderdaad net iets eerder moeten beginnen, dat je de combinatie aan ziet komen en stoppen :-) Dat was illustratief geweest voor de oorzaak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:04

Toch frappant dat ze blijkbaar toch nog tweede zijn geworden. Op een gegeven moment waren de honden dus blijkbaar toch in staat om verder te gaan.
Heel apart dit filmpje.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:09

ik snap niet waarom zo iemand niet ertussen uit word gehaald
in die race's word toch ook gekeken naar het welzijn van de honden of niet dan?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:11

Ik vraag mij af of de wedstrijdcommisie naar aanleiding van dit filmpje dit koppel nog door had laten gaan?
Zo niet gediskwalifiseerd had op basis van de omgang met de dieren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:13

Ik vind het filmpje behoorlijk hartverscheurend... ik zie toch echt honden die niet meer kúnnen...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:14

worden de honden aan het eind niet gekeurd op gezondheid?
zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn als bij de endurance, gelijk na binnenkomst een DA er bij en nakijken op slijmvliezen, conditie enz

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:16

Het filmpje is echt hartverscheurend.. Zulke werkwillige honden.
En dan doe je zoiets.. belachelijk!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:36

@Zilfstar, dat die honden niet kunnen vluchten klopt helemaal niet, ze zitten vas aan een mobiel voorwerp die ze zonder moeite kunnen voorttrekken, dus, als ze bang zouden zijn zouden ze gevlucht zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:37

Kasztanka schreef:
@Zilfstar, dat die honden niet kunnen vluchten klopt helemaal niet, ze zitten vas aan een mobiel voorwerp die ze zonder moeite kunnen voorttrekken, dus, als ze bang zouden zijn zouden ze gevlucht zijn.

jammer van dat ijs-anker wat ze tegenhoud ;)
Vluchten is niet mogelijk in deze combinatie.