[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

[Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 09:46

Hey,

Ik wordt momenteel doodgegooid met mailtjes en berichten over 'geredde dieren die een baasje zoeken'.

Maar naar mijn idee gaat dit echt te ver.
Zoals vandaag kreeg ik er 1 over een stokoud hondje zonder tanden en overduidelijk vergevorderde staar aan beide oogjes.
En dit hondje was dus 'gered van een spuitje'................sorry maar hier kan ik dus niet bij.
Waarom moet dit hondje nou verplicht verder leven op zijn oude dag met al die ellende?

En dan misschien een onderwerp wat veel discussie opleverd.
Waarom moeten al die straathonden uit bijvoorbeeld spanje en portugal hier masaal naartoe?
Daarmee los je het probleem toch niet op?.......je haalt het alleen hier naartoe.
Wat weer resulteerd in uitbraak van allerlei ziektes die hier al deccenia niet voorkomen.
Wat mij betreft los je het probleem alleen op door in die landen te selecteren, alles wat goed genoeg is moet worden gecastrereerd of gesteriliseerd en alles wat niet goed genoeg is moet geeuthanaseerd worden.

Misschien cru, maar op deze manier wordt het alleen maar erger!

Wat vinden jullie hiervan?

Ashley5760

Re: [Discussie]Moeten we echt ALLES redden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

Helemaal mee eens. Daarom waait er af en toe een ziekte over (bv rhino bij paarden ;)) om alles wat wij tegen de natuur in doen (alles in leven houden) enigsinds recht te trekken...
Zelfde mbt honden en katten etc word soms een beetje ziek van de "redsingsdwang" van bepaalde mensen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:51

Ik ben het helemaal met je eens :j . Het klinkt misschien harteloos maar voor sommige dieren is de dood een verlossing. Ten koste van alles een dier "redden" neigt in mijn ogen soms zelfs naar dierenmishandeling.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 09:53

Ziektes als Rabies, Leishmania en babesia steken opeens weer de kop op hier...........hoe zou dat nou kunnen?..... :roll:
Stomtoevallig komen die ziektes uit de landen waar we massaal de straathonden vandaan halen....

DAARNAAST is het natuurlijk sowieso al van de gekke want de nederlandse honden zitten ook in overvloed op baasjes te wachten.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:55

Ik had zelf dezelfde woorden kunnen typen. Ben het dus volledig met je eens. "Onze" dierenasielen zitten al vol genoeg, waarom nog sukkels uit verre landen naar hier laten komen. De organisaties die zich bezighouden met het opvangen, castreren, inenten en dure reizen voor die beesten te regelen, zouden dat geld beter kunnen spenderen aan pijnloze euthanasie voor die dieren. Akkoord, elke hond (kat, paard etc.) op aarde verdient een warme thuis, maar het is onmogelijk om ze allen dat thuis te geven, neem je de ene in huis, blijven er nog duizenden zitten.
Overlaatst is er een geval van honsdolheid opgedoken in Nederland, het kwam van een puppy ingevoerd uit weet niet meer welk oostblok land, zo houdt je ginder ook nog de broodfok in leven en je wil echt niet weten, of je weet ook wel, hoe die dieren gehouden worden, uitge"molken" worden tot ze niet meer kunnen dienen en daarna als vuil op een hoop gesmeten worden.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:58

ik ben t wel met je eens. t moet wel dierwaardig blijven!
zelf hebben wij dieren opgevangen voor de dierenambulance maar wat wij af en toe binnen kregen....
een eend aangereden door een auto gebroken snavel, poot gespalkt
ipv dat die een spuitje had gekreven hadden zr hem geopereert om vervolgens na 2dagen nog dood te gaan....

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:00

Ik ben het met je eens. Alle mensen die uit andere landen honden "adopteren" en redden uit de zgn dodingsstations, kunnen beter in NL in de vele asielen kijken, dan krijgen deze dieren ook een goede kans. Ook hier in NL worden nog steeds dieren afgemaakt, die te veel moeite kosten (om wat voor reden dan ook) om te herplaatsen.

* (valt me mee dat tot nu toe men het met je eens is, ik had al een paar berichten verwacht waarin je 'afgemaakt' zou worden...)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:02

Valt mij ook mee Donja, maar aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd wat die mensen beweegd.
En waarom ze deze dieren voorrang geven op onze nederlandse honden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:03

*\o/* *\o/*

Laten we onze tijd en energie eens wat zinvoller besteden!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:04

troi: Dan honden uit spanje e.d. halen bedoel je toch?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:05

Nog iemand die het volkomen met je eens is; de asiels zitten tot aan hun strot vol afstandsdieren, straks als de vakanties beginnen wordt het nog veel erger. Paarden worden al verwaarloosd en wat doen ze? Zieke paarden uit Roemenië e.d. halen.......... ach zo zielug....... ;( Simpelweg uit hun lijden verlossen.
Wij hebben altijd honden van SOS dierhier in het Noorden (nu 3), hun site is ook nooit leeg.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:05

Ik ben het ook met je eens. Ik denk dat we af en toe best wat realistischer mogen zijn. En wat meer 'natuurlijk' met de natuur omgaan, we kunnen wel alles in leven proberen te houden maar zo werkt het helemaal niet. Laten we die dieren helpen die daadwerkelijk geholpen kunnen worden. (Is het niet hypocriet om wel zo een eend in leven proberen te houden, maar dezelfde avond een plofkip te eten?)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:06

@paintlinger: Idd, en bijna gestorven dieren alsnog gaan oplappen. Zoals het hondje dat je plaatste.
Van mij mag het trouwens nog aardig breder hoor, zeehondencentra/wildlife centra etc mogen wat mij betreft ook anders te werk gaan. Bijna uitgestorven dieren ok maar verder... Ik denk dat je op andere manieren veel effectiever diersoorten (waaronder ook tamme dieren) kan ondersteunen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:08

Das inderdaad een goeie Krips :j

Ik denk dat emotie veel verpest in deze.............mensen vinden een puppy nou eenmaal veel zieliger dan een opgehokt varken die dáááágen in een vrachtwagen zit om DAARNA alsnog geslacht te worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:12

ik denk ook dat we teveel in leven houden(bij mensen ook...)compleet blinde paarden,honden..enzo.
Een dier moet nog wel enigzins kunnen functioneren,slechte ogen,wat langzamer ter been zijn en een pijnstiller vind ik niet erg.
Je kunt niet verwachten van een hond van 16 dat hij er lichamelijk net zo aan toe is dan toen hij vier was.
En dat hoeft ook niet.

Het halen van dieren uit het buitenland heb ik niet zoveel problemen mee.Ieder gered dier is er een denk ik maar.
Als je bang bent voor ziekten moet je ook de slachtveetransporten stoppen....een varken maakt zo ongeveer in zijn eerste levensjaar meer kilometers dan de gemiddelde nederlander. ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:18

Het gaat mij ook wel eens te ver. Al die zielige niet geënte zwerfhonden uit Spanje, terwijl hier de asielen bomvol zitten... stok oude dieren met zeer matige kwaliteit van leven...
En inderdaad superzwakke zeehonden die kunstmatig weer opgelapt worden, maar gewoon slechte genen hebben.. of neem ijsbeertje Knut, die moeder stoot het niet voor niets af.. maar dat gaat misschien weer te ver ;)
Goed dat er 'reddingsacties' zijn hoor, maar ze mogen echt wel iets kieskeuriger zijn op welk dier ze redden!
Laatst bijgewerkt door jorretje op 05-03-12 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:18

Nog een medestander! Wat hebben dieren voor op mensen? We kunnen ze onnodig lijden besparen, door middel van euthanasie. Dat is uiteraard iets heel lastig, je gaat niet zomaar een leven beëindigen. Zeker niet iets om lichtjes over na te denken, maar er zijn echt wel gevallen waarbij het duidelijk is dat die optie wellicht het prettigste is voor het dier waar het om gaat. Wie bepaalt dat dan? Ga in overleg met jouw dierenarts! Die is ervoor opgeleid en jij kent jouw dier.
Over wat betreft het halen van dieren uit het buitenland.. Breek me de bek niet open! Ik kan me heus wel voorstellen dat als je 3 weken lang het zielige hondje op de hoek van je vakantie appartement hebt gevoerd, je een gevoel bij het hondje krijgt. Dat is niet meer dan menselijk. Maar zijn er geen andere mogelijkheden? Ik zag laatst een topic waarbij er een vrachtwagen vol aan dieren hier in Nederland werd afgeleverd. Het is prachtig dat die dieren een nieuwe start gegund wordt, maar waar zijn we mee bezig?! Asiels zitten hier vol en er wordt volop commentaar geleverd op mensen die met hun volle verstand, voldaan hebben aan bepaalde gezondheidseisen, een nestje willen fokken. Is dat niet ontzettend hypocriet? Kijk eens wat mensen meenemen aan ziektes met de dieren uit het buitenland. Dan heb ik het nog niet eens over hondsdolheid, maar ook over parasieten..
Ja, ik ben een medestander van jouw punt!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:24

Geerke: Het transport van vee is natuurlijk ook niet zaligmakend, maar eerlijk is eerlijk............dàt is op het vlak van ziekteverspreiding behoorlijk goed geregeld.............
Tuurlijk gebeurd er wel een wat...........maar in verhouding gaat het goed.... doen ze wat ze kunnen en dat werkt op een enkele misser na (die dan helaas wel behoorlijk wat teweeg brengt).
Maar het transport van vee is (helaas) een noodzakelijk kwaad...
En dat alles is over het transport uit spanje nog niet te zeggen.

Steefjevos: Ik ben het met je eens............maarrrrrr, er zijn nog altijd genoeg DA's die honden ook maar pappen en nat houden om eraan te verdienen.....helaas :\

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:41

Ik ben dolblij met mijn SPAANSE goed ingeënte, ziektevrije kerngezonde blije hond welke ik geadopteerd heb van een zeer goede stichting na een jaar zoeken in NL asiels.

De nuance vinden mensen wat lastig lees ik hier al, met onbewezen 'feitjes' smijten wordt ook lustig gedaan.

Tegen zoveel lukrake aannamen, onzinnige feiten en 'aapjes napraterij' is geen kruid gewassen vrees ik.

En dan heb ik nieuws voor je: je woont in Europa.... dus een Duitse hond, een Spaanse kat, of een Franse vogel... ze zijn allemaal jouw 'medelanders'.

En alles redden? Nee.... iets in leven laten dat lijdt is barbaars. In mensenland mag er ook wel eens grote schoonmaak gehouden worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:48

Ben het 100% met je eens maar is een gevoelig onderwerp hier op Bokt. De tekenziektes steken de kop op. Babsiose bij honden die nooit in het buitenland geweest zijn enz. Ik erger me nogal aan alle uit het buitenland gehaalde honden. Het redden van gaat soms echt te ver.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:54

Wilawander schreef:
Ben het 100% met je eens maar is een gevoelig onderwerp hier op Bokt. De tekenziektes steken de kop op. Babsiose bij honden die nooit in het buitenland geweest zijn enz. Ik erger me nogal aan alle uit het buitenland gehaalde honden. Het redden van gaat soms echt te ver.

vaak komt babesiose ook door honden die gewoon mee naar frankrijk op vakantie zijn geweest.Die lopen het daar op.
Ik denk dat het percentage 'vakantie houdende nederlandse' honden in frankrijk groter is dan het aantal uit frankrijk komende adoptie honden.

De teek is er in frankrijk allang afgevallen,en na tien dagen wordt de hond,die dan weer terug is in nederland ziek.
Alleen de teek zelf kan voor besmetting zorgen,de geinfecteerde hond niet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:06

Ik vind ook dat de reddings drang wel erg ver is doorgeschoten. Maar de overdreven reddings acties gaan niet alleen over honden en paarden.
Een reddings actie waar ik me pas geleden nog aan ergerde ging over een koe. Het dier was ontsnapt bij de slager, op het ijs gesprongen en er doorheen gezakt. Paar dagen later stond in de krant dat het dier naar een rusthuis mocht als symbool voor al die zielige koeien die naar de slager gaan... . Toevallig ken ik de slager waar het gebeurde en dat is iemand die op kleine schaal met respect voor het dier iedere donderdagavond een paar koeien slacht. Hij koopt de dieren bij boeren in de omgeving, en ik weet heel zeker dat iedere koe die bij hem terecht komt zo veel beter af is als al die stakkers die via handelaren in de grote slachtfabrieken terecht komen. En juist bij zo iemand moeten ze een koe redden... , en dan 's avonds maar weer de kiloknaller van de supermarkt eten :roll: .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:10

Ik denk dat het gewoon veel spannender is om een dier uit het (verre) buitenland te halen. Ze zien er vaak wat anders uit dan onze dieren en je hebt een interessant verhaal om erbij te vertellen.

Het is toch veel cooler om een aparte zwerfkat uit het buitenland te hebben (het liefst met wat zichtbare sporen uit zijn verleden) dan een duffe, dikke, ingeënte, Hollandse asielkat?

Je hebt er een mooi projectje aan en je hebt het idee dat je iets extra goeds doet.

Ik denk dat dat voor veel mensen veel meer een (onbewuste) reden is om een dier uit het buitenland te halen. Maar dat willen ze natuurlijk helemáál niet horen, want dan is gelijk de lol van hun projectje af.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:12

ik ben het er ook helemaal mee eens. Sommige gaan hierin echt te ver.

En dan de dieren in de natuurgebieden hongerdood laten sterven omdat dat onnatuurlijk
is om die bij te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:28

LindyH: dat is tot daar aan toe......
Maar 't wordt wel steeds gekker, ik heb een rashond in Oostenrijk gekocht à 1000 euro, en één in NL à 800 euro....... en ik word er scheef om aangekeken, ik had ook een zielig diertje kunnen redden :roll:

Dat iemand een hond uit het buitenland haalt snap ik wel, maar heel zinvol vind ik het niet, je lost daar niets op, en hier ook niet. Er zijn idd goede betrouwbare stichtingen, die de honden vaccineren, en controleren op rare ziekten. Er zijn ook hele rare figuren bij, maar goed, dat is een kwestie van goed controleren, goed opletten wat je koopt en waar.

Wat ik wel heel erg vind, is het in leven houden van dieren die gedoemd zijn tot een zinloos lijden, diertjes waarvan de moeder ze afstoot (daar zal zij een reden voor hebben, lijkt me) tóch maar groot te brengen, wat in feite alleen maar meer lijden inhoudt. Apenliefde is het, want voor een stekelvarken gaat geen mens zo ver....... die hond in de OP, laat dat dier toch inslapen....... gered van een spuitje, hoe verzin je het?
Dieren worden ingeslapen, niet omdat ze lijden, maar omdat de vakantie eraan komt, en dieren worden in leven gehouden tegen wil en dank........ en dan ook nog het lef om dat dierenliefde te noemen :r