'Onze' steenuilen seizoen 2012

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

'Onze' steenuilen seizoen 2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:10

Voor wie het leuk vindt, wil ik ook dit jaar weer een soort dagboek bijhouden van onze steenuiltjes.

Vorig jaar is het de uiltjes niet gelukt een nestje te maken omdat de kauwen het hok hebben geclaimd. Topic vorig jaar:
[BB-ITP] Avonturen van onze steenuilen
Foto van vorig jaar:
Afbeelding

Even bijpraten:
Vorig jaar hebben we uiteindelijk ook geen jongen gehoord en gezien. Dus we vermoeden dat die er niet zijn geweest. Het najaar leek er ook nog maar één steenuiltje te zitten, maar in november meldde zich er nog eentje. En dat was duidelijk een andere dan vorig jaar, want deze is iets groter en heeft iets meer wit.
Foto van eind november (ze zitten hier samen in het hok, je ziet achter de voorste nog ééntje zitten, als je goed kijkt):
Afbeelding

Ze hebben de hele winter in het hok gezeten. Overdag zitten ze in het hok, 's nachts zijn ze aan het jagen. Dit kunnen wij mooi volgen omdat er een infraroodcameraatje in het hok zit.

We hadden weer goede hoop, totdat de kauwen zich weer meldden. En weer zijn de uiltjes sinds een week verjaagd. Ze zitten nog wel in onze tuin en we horen en zien ze veel, maar het hok komen ze niet of nauwelijks meer in.

Weer zijn we met allerlei creatieve oplossingen bezig: mijn vader is een houtstam aan het uithollen om deze voor het hok te plaatsen. De kauwen kunnen dan geen takken meer het hok in slepen (hopen we) en dan zouden zij het opgeven. De uilen gaan wel door zo'n houten buis, want ze nestelen ook wel eens in een holle stam.
Alle ideeën van vorig jaar: bel in het hok, speciaal aanvlieggat, geen plankje ervoor, heeft niet geholpen.
Als het idee van de holle houten buis niet lukt, dan gaan we de kast op de grond tussen stenen zetten. Uiltjes heten niet voor niets steenuilen en nestelen ook tussen een berg stenen. De kauwen niet. Maar dit is plan B.

We hebben ook geïnformeerd bij een vogelbestrijdingsdienst, die met het geluid van een angstkreet van een kauw, de vogels kan verjagen, maar die komen dan een dag langs a 500 euro en die zal dan meerdere keren moeten terugkomen.

Wie trouwens meer wil zien, de Vogelbescherming Nederland heeft jaarlijks webcams in verschillende nestkasten (waaronder Steenuilen): http://www.beleefdelente.nl/

_Ananas_

Re: 'Onze' steenuilen seizoen 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:59

Leuk dat je weer een topic bij houdt! Ga ze weer volgen!

Wat een gedoe met die rotkauwen zeg..

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:01

Jammer dat de kauwen weer terug zijn, ik hoop dat het gaat lukken om ze weg te houden!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:15

Spannend!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:17

En als je twee nestkasten ophangt? eentje voor d ekauwen en eentje voor de uilen? Ik volg sowieso weer, echt leuk die uiltjes!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:19

Hebben we vorig jaar gedaan, maar er zijn zoveel kauwen, dat ze alle kasten bezetten. En we willen juist liever dus geen goede nestplaatsen voor kauwen maken, want dan komen er nog meer.

Maar kom maar op met suggesties mensen! Alle tips en adviezen zijn welkom. Wie weet heeft iemand de gouden tip.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:22

Je paard echt groen verven :=

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:24

_O- :')
*gaat pot groene verf halen*

Nah, als dat zou werken...

kirstentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:25

Heel leuk, ik ga dit topic volgen! Wat voor camera gebruiken jullie hiervoor?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:28

Goeie vraag... hebben mijn ouders gekocht. Een kleine infraroodcamera bij de Makro gekocht, officieel bedoeld als bewakingscamera.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:33

Leuk dat er weer een topic is over je steenuiltjes!
Ook ik volg weer mee, vond het zo jammer dat het vorig jaar niet gelukt was.

Hopelijk lukt het dit jaar om de kauwen te verjagen en voelen de uiltjes zich voldoende op hun gemak
om dit jaar wel voor nageslacht te gaan zorgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:36

Ik heb gisteren weer leuke foto's gemaakt. Zal proberen ze vanavond of anders morgen hier neer te zetten. Tot nu toe lijkt het boomstammetje de kauwen buiten te houden, maar de uiltjes zijn er ook nog niet in geweest.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:58

Foto's zijn sterk uitvergroot, en mijn moeder heeft met mijn camera de foto's gemaakt en geen verstand van isowaarde enzo. Dus dat verklaart de korreligheid. :o

Het stammetje voor de ingang zit er nu een week. Tot nu toe lijkt het de kauwen buiten te houden, want ze kunnen niet met takken het hok in. Uilen doen dat sowieso niet. We hebben nog een tweede kast geplaatst, ook met een buis, deze zit erin ipv ervoor. De uiltjes hebben in beide kasten interesse getoond. Dat is hoopvol.
Afbeelding

Foto's van begin vorige week:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de schemering samen op de dak van de schuur:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:13

spannend weer :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:06

Ooh wat leuk.

Wij hebben hier ook een nest zitten, alleen weten we niet waar.
Vorig jaar hadden we elke keer een kleintje op ons dak, wat maakt dat ding gekke geluiden joh..

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:48

Wat leuk Daantjuh! Het schijnt dat die jongen inderdaad duidelijk hoorbaar zijn. Vorig jaar zijn er uiteindelijk geen jongen gekomen, anders hadden we ze gezien of gehoord.

De uiltjes lijken hun intrek te hebben genomen in de tweede kast. M'n vader zal het cameraatje daar in monteren zodat we ze kunnen volgen. De kauwen komen er niet in! *\o/* Ook in de andere kast niet. Ze drentelen eromheen, pikken erin, maar kunnen niet door de buis. Dus tot nu toe lijkt het alsof we een oplossing hebben gevonden. De contactpersoon van de uilenwerkgroep is ook geïnteresseerd want als het echt werkt, hebben we een baanbrekende oplossing. :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:51

waaw wat een gave uiltjes zeg.. vorig jaar heb ik het topic ook een tijdje gevolgt, hopen dat het nu wel tot uilenbeebs gaat komen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:59

ook ik ga jullie weer volgen, vond het vorig jaar zo jammer dat de kouwen de boel ingepikt hadden? Ik hoop dat de stammetjes gaan werken!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:16

Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt! _/-\o_
Kauwen vind ik eigenlijk best leuke vogels, maar zo dus niet. >;) Uiltjes zijn nog leuker en ik duim dat het dit jaar gaat lukken. Jullie hebben in elk geval een mooie oplossing bedacht. Hopelijk is het kauwenprobleem daarmee opgelost.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:07

Noem iets niet te snel een kauw-proof oplossing, die vogels zijn zo gruwelijk slim := Maar als ze niet met takken binnen kunnen, dan is de kast voor hen natuurlijk redelijk nutteloos, dus, hopelijk is de wedstrijd hiermee definitief beslist voor de uiltjes :)

Zou wel erg leuk zijn, heb je topic van vorige jaar ook gelezen, en - ondanks dat ik kauwen zelf wel erg leuke vogels vind - had ik gehoopt dat de uiltjes de kast konden gebruiken.

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:36

Hoe gaat t met de uiltjes? :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:25

ooo leuk :D
Heb meteen ff op die website gekeken met al die webcam's van alle soorten vogels!

Ik ga dit topic zeker volgen :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 12:28

De uiltjes zitten nu weer regelmatig in de eerste kast, dus die met het cameraatje en welke hierboven op de foto staat. Zal proberen vandaag nog wat foto's te maken.
Ze vertonen wel nestelgedrag, wat je ook bij Beleef de lente ziet. Dus we zijn hoopvol!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:10

Dat klinkt goed zeg! :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:15

oooeeeehhhh go uiltjes! go uiltje!