Mijn vriend heeft een labrador van 2 jaar oud. En die heeft iets geks, het zijn geen epileptische aanvallen, maar wel iets soortgelijks. Ze valt op de grond, begint met haar hele lichaam te schokken, kan niet overeind komen en laat haar urine lopen. De aanval duurt ongeveer 5 minuten en daarna moet ze soms overgeven of heeft ze diarree. In het begin was het één keer in de zoveel tijd, maar de laatste vier dagen was het iedere dag. Wie heeft er een idee wat het kan zijn? We hebben wel al een afspraak met de dierenarts gemaakt.
Het klinkt mij toch echt als epilepsie in de oren... Onze oude hond had het ook, viel neer en liet urine lopen... Bleek toch echt epilepsie te zijn. Sterkte er mee.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-12 23:15
Ja dat dacht ik ook, maar de Da zegt dat er dan schuim rond om de mond komt en rollende ogen en dat heeft ze dus niet. Daarom denk ik dat, ze hebben ook al fotos gemaakt, maar niets gevonden.
Je hebt meerdere soort epilepsie aanvallen.niet alle verschijnselen zijn altijd in 1 aanval te zien. De ene hond schuimt wel en de andere niet. Ik zou t wel als epilepsie gaan behandelen.
princesmax
Geplaatst: 04-03-12 23:22
mijn broer heeft ook epilepsie maar schuimt ook niet, daardoor wist ik ook niet wat het was toen hij dat de eerste keer kreeg, want ik dacht ook dat je dan ging schuimen.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-12 23:22
Dankjullie wel voor het snelle antwoorden, dus het kan toch epileptische aanvallen zijn. En wat zijn de gevolgen daarvan? Wordt dat dan steeds erger of kunnen er organen door uitvallen, lijdt de hond eronder?? Want dat willen we absoluut niet. Ik ga ook even googlen , iig bedankt.
princesmax
Geplaatst: 04-03-12 23:35
mijn broer heeft er zware medicijnen voor. Hoe dat bij honden zit weet ik niet precies.
De gevolgen bij epileptie zijn niet gering, in principe kan de hond bij elke aanval een lichte hersenbeschadiging krijgen. Zo snel mogelijk naar de dierenarts dus, met medicijnen is dit heel goed onder controle te houden. Verder hielp het bij onze hond om haar zo veel mogelijk uit de zon te houden als het zonnig was had ze veel sneller een aanval.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 04-03-12 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
magda_90
Geplaatst: 04-03-12 23:53
Medicijnen kunnen helpen, daar naast is het belangrijk dat de hond zo gezond mogelijk is. Deze aanvallen zijn een aanslag op het lichaam, dus hoe gezonder de hond hoe sneller het hersteld. Daarnaast is het vanzelf sprekend dat de hond niet voor de fok gebruikt mag worden, ik weet niet of fokken de bedoeling was, zo nee dan heb ik niets gezegd.
Het hondje van broer en schoonzus heeft ook epileptie. Zijn eerste aanval was ook erg schudden, maar geen schuim. Dat heeft hij nu ook niet altijd. Hij krijgt er medicatie voor (phenoral oid geloof ik) en dat gaat erg goed. Hij heeft nu zo heel af en toe nog eens een aanval.
meerhofh
Geplaatst: 05-03-12 00:14
Onze vorige hond had zware epilepsie. Hij had een paar keer in de week een aanval. Hij verstijfde trilde, en viel om ,maar liet geen urine lopen, schuimbekte ook niet en had geen rollende ogen. Hij had een hoge dosis phenobarbital + kaliumbromide. Dat was niet afdoende. Pas toen we hem op vers vlees zette ging hij erg vooruit. Helaas was er toen toch al veel schade gedaan in zijn koppie. Hij heeft toen nog een jaar mogen leven en toen was zijn koppie echt op. Hij kreeg een aanval en bleef erin. Het begon bij hem al erg jong (4 maanden oud) ook met zo nu en dan een aanval, maar het werd al vrij snel erger. Nu was onze hond wel een zwaar geval hoor, dus niet direct de moed verliezen .
Zolang de aanvallen net langer zijn dan 15 minuten, doen ze geen of weinig schade is mij verteld.
Echt heel erg aan te raden is vers vlees voeren (of krijgt hij dat al?). Dat zou ik echt proberen, ook als de dierenarts daar niets in ziet (dat deed onze dierenarts ook niet, maar die moest daar toch van terug komen). Dat is in ieder geval iets waar je nu direct langzaam naar kunt overschakelen. Waarschijnlijk zal je hond ook direct aan de medicijnen moeten want 4 aanvallen per week is erg veel. Ik hoop voor jullie dat het dan snel onder controle is.
rocymax
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-12 00:29
Opnieuw bedankt voor het reageren, ik heb de twee links doorgelezen en daar stond idd een hoop bruikbare informatie in, bedankt Brainless! De hond wordt niet gebruikt om te fokken, ze is gesteriliseerd Er is me een hoop duidelijk geworden en hoop dat de Da de juiste medicijnen gaat geven.
het kan goed epileptie zijn maar kan ook komen door hartproblemen. Ik zou beide laten onderzoeken.
Koia
Geplaatst: 05-03-12 02:00
Wat jij beschrijft klinkt precies als epilepsie. Mijn hond heeft/had ook epilepsie met (zware) toevallen en dat is ook rond zijn 2e jaar pas naar voren gekomen.
Toen hij voor het eerst een toeval kreeg liep hij in het begin plotseling heel raar traag met zijn staart tussen zijn poten en een vreemde vage blik in zijn ogen. Toen ik hem aanraakte begon hij hevig te trillen en zakte hij door z'n poten, meteen hiernaa verkrampte hij compleet, liet z'n urine lopen en ook zijn ontlasting terwijl hij hevig met zijn poten schokte en 'trapte'. In het begin dacht ik dat hij aan het stikken was, zijn hele bek in een grimas en zijn ogen helemaal weggedraait, ook schuim rond z'n bek. Echt een hele enge ervaring als je niet weet wat het is.
Het lijkt echt een eeuwigheid te duren maar eigenlijk duurt het maar een paar minuten, langer dan een minuut of 2/3 zou ik me wel zorgen gaan maken. Nog een paar waarschuwingen (waaronder advies van mijn eigen dierenarts). Dat honden eigen tong inslikken tijdens zo'n aanval komt heel zelden voor, eigenlijk uitgesloten dus probeer niet allerlei gekke dingen te doen om te zorgen dat hij zijn tong inslikt. Toen ik dacht dat mijn hond aan het stikken was in paniek mijn vingers in zijn bek proberen te doen en hij beet in zijn verkrampte staat zowat mijn vinger eraf. Nog iets, als je hond een toeval krijgt, zorg dat je breekbare of gevaarlijke (scherpe) voorwerpen snel uit zijn buurt weg haalt want ze maaien in het wilde weg om zich heen met hun poten. Mijn dierenarts heeft me ook op het hart gedrukt, hoe graag je je hond ook gerust wil stellen om vooral NIET je hond te gaan aaien en aanraken en ook niet tegen hem praten want dat zorgt voor nóg meer prikkels in de hersenen waardoor de aanval langer kan duren of ze erin kunnen blijven hangen. Hou je telefoon bij de hand en wacht rustig af tot het wegzakt, duurt het te lang meteen spoed DA bellen.
Nog een tip (ook voor je eigen veiligheid), nadat het schokken is gestopt zit de hond nog ín de aanval ondanks dat hij niet meer verkrampt is, ze zijn dan zichzelf niet en erg verward, dit kan tot gevaarlijke situaties leiden dus zorg dat je alle deuren dicht hebt zodat ze niet naar buiten kunnen en dat je zelf afgeschermd staat zodat hij jou niet kan aanvallen. Mijn hond heeft een periode van ongeveer 10 minuten na het schokken dat hij helemaal de kluts kwijt is, hij herkent mij dan ook niet meer. De eerste keer dat hij een aanval had wilde ik naar hem toegaan zodra het schokken over was maar hij stond doodstil in de kamer met een hele vreemde blik in zijn ogen en gromde ook heel eng naar me. Als hij weer zichzelf is dan is hij weer z'n eigen blije lieve zelf en is de aanval 'over'. Hierna komt het vermoeiende deel (dit verschilt ook per dier, de ene wil alleen maar slapen, de andere wordt hyperactief). Die van mij wordt ongeveer een uur, soms wel twee of 3 uur heel erg hyperactief met een ENORME aandrang om naar buiten te gaan,kijk dus uit dat ze hem niet peren en hou ze aan de riem. Ik ben dan dus echt nonstop buiten aan het lopen tot hij moe wordt waarna hij thuis inslaap valt en echt de rest van de dag hoofdzakelijk slaapt. Zorg ook dat er genoeg water in z'n bak zit want de meeste honden stikken van de dorst na een aanval. (mijn dierenarts vertelde me dat andere honden ook een enorme eetlust krijgen).
Die van mij heeft een tijd op medicijnen gestaan maar aangezien hij daar helemaal apatisch van werdt heb ik langzaam afgebouwd en nu al bijna een jaar lang geen zware toevallen meer gehad. Wel lichtere toevallen waarbij hij soms vanuit het niks ineens verkrampt en heel hard begint te hijgen, dit duurt heel even voordat hij zichzelf weer is. Gelukkig heeft mijn hond er geen blijvende schade aan overgehouden maar bedenk wel dat een epileptische aanval heel zwaar is voor een hond. Veel sterkte ermee!
(edit) Ik vergat nog wat toe te voegen, misschien wel handig om te weten zodat je niet direct in paniek raakt mocht je het meemaken. Wat mijn hond soms had na een aanval dat als het schokken is gestopt en hij probeerde op te staan, zijn achterhand 'verlamd' was en hij alleen in zijn voorkant en voorpoten maar kracht had om te staan. Het ziet er echt HEEL erg vreselijk uit om je hond hardjankend zichzelf te zien voortslepen op twee poten maar het gaat vrij snel over. Op de een of andere manier lijkt de achterkant er iets langer over te doen om weer 'bewust' te worden.