bij welke temperatuur konijn terug naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

bij welke temperatuur konijn terug naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 20:32

Wij hebben thuis een aardige beestenboel, waaronder enkel konijnen waar we af en toe eens een nestje van hebben.

Een 2tal maand geleden is er bij ons terug een nestje geboren. Ondertussen is de moeder gescheiden van haar jongen en zit ze in een apart hok.
De moeder van het nest werd buiten gehouden, in een tochtvrij, droog hok, maar de temperatuur in het hok is natuurlijk ongeveer dezelfde als de gewone buitentemperatuur. Toen ze haar nestje moest hebben is ze ivm het koude weer dat er zat aan te komen naar binnen verhuist, naar een ruimte waar de temperatuur nu ongeveer zo'n 12-15 graden bedraagt. Ondertussen zijn de temperaturen overdag zo'n 10 graden en 's nachts zo'n 4 graden (weersvoorspelling is kwa temperatuur voor de volgende 14 dagen ongeveer hetzelfde).

Wanneer zou mijn konijn terug in haar oorsponkelijk hok kunnen volgens jullie? Nu al of toch beter nog even wachten tot het iets warmer is aangezien ze dit nu gewend is?

Wilawander

Re: bij welke temperatuur konijn terug naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:42

Ik zou zeker wachten tot de nachttemperaturen rond de 10 graden is.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:19

oke bedankt voor de reactie
gaan de andere bokkers hierin mee?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 01:28

Ja ik zou ook wachten tot minimale nacht temperaturen van rond de 10 graden. Zelf wacht ik ook tot rond die tijd (misschien nog iets langer zelfs) met mijn 2 caafjes, die mogen dan ook weer lekker op het balkon :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:09

ik zou ze zo buiten zetten met goede warme schuilplaats in het hok. Als het nu 's nachts 4 graden is waar ze nu staat waarom dan wachten met buiten zetten totdat het 10 graden is 's nachts??

het beste lijkt me eigenlijk nog dat je een ram laat castreren en dan 2 weken wachten (ivm vruchtbaarheid) en ze dan daaraan koppelen. Heeft ze een lekker warm kacheltje en zal ze leuker vinden dan af en toe een nestje. Konijnen in overvloed dus daar hoef je het niet voor te doen ;) of het moeten raskonijnen zijn die meerwaarde geven aan het ras qua uiterlijk en gezondheid ;)

Geen verwijt en ook niet om een discussie te beginnen maar gewoon puur voor het welzijn van je voedster! Als ik zie hoe geweldig mijn trio hier is onderling dan vind ik dat nijnen alleen echt enorm veel moeten missen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 18:49

ik fok met een doel, ik wil je mijn fokdoel wel meedelen maar weet niet of je het zo graag zal horen :)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:34

Ik lees ook even mee, ivm mijn konijnen die deze zomer weer lekker terugkeren naar hun oude vertrouwde hok buiten.
Ze zitten nu in een serre waar het een paar graden minder warm is dan binnen...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:17

Nachttemp minimaal 10 graden

Heb je raskonijnen ts ?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 16:06

qua konijnen heb ik 1 vlaamse reus, 2 grote vlinderkonijnen en 2 dwergen, het konijn in kwestie is mijn vrouwelijk groot vlinderkonijn

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:28

dollyspikkel schreef:
ik fok met een doel, ik wil je mijn fokdoel wel meedelen maar weet niet of je het zo graag zal horen :)

Zal dan wel voor de slacht zijn en daar kan ik zelf goed tegen hoor. Als ze tot die tijd maar een super leven en verzorging krijgen ;) Liever nijnen die een geweldig maar kort leven hebben dan nijnen die 15 jaar moeten leven in hun uppie op 60x30x30 cm bijv. ;)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 20:32

ja tis voor de slacht :o ik doe dit zelf omdat ik weet dat ze een kort maar goed leven gehad hebben, voldoende te eten gekregen, voldoende plaats gehad hebben en niet in de vuiligheid hebben geleefd (zoals die konijnen in batterijen) en ze zien er ook heel gezond uit