Rhino bij hond (puppy)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xCharming

Rhino bij hond (puppy)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 12:53

Hoi!

Ik heb een vraagje, wij hebben een pup van 22 weken. We nemen haar vaak mee naar stal.
Maar nou zit de stal in de buurt van de omgeving waar Rhino is.
Dus is onze vraag of het besmettelijk of gevaarlijk is voor honden en dan met name puppy`s.

Alvast bedankt!

Groetjes Annemarieke!

SophievdV

Re: Rhino bij hond (puppy)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:06

Rhino is bij mijn weten een paardenziekte en geen hondenziekte. Je kunt voor de zekerheid je DA bellen :)

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:08

Volgens mij niet. Daarbij kan je hond het wel overbrengen op andere paarden, met aanraking o i d

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 14:09

Voluit heet deze ziekte "Equine Herpes Virus" een virus wat dus alleen bij paarden voorkomt, je pup zal het dus niet kunnen krijgen (http://www.bwfurlongnj.com/articles/ehv1.html). Wel kan je pup het virus meenemen en verspreiden bij andere paarden.

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 14:28

Oke, dankjewel! Ik zal ook even met de staleigenaresse overleggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 16:20

Ik mag om die reden de hond ook niet meenemen naar stal. Niet omdat de hond het kan krijgen, maar hij kan het wel meenemen en de paarden ziek maken, en dat willen wij niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:38

Yamcha schreef:
Ik mag om die reden de hond ook niet meenemen naar stal. Niet omdat de hond het kan krijgen, maar hij kan het wel meenemen en de paarden ziek maken, en dat willen wij niet.

En je bent niet bang dat je het zélf mee kan nemen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:39

Yamcha zoekt toch zelf geen contact met andere paarden, haar hond wel.....

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:44

Splash_ schreef:

Ze bedoeld ermee te zeggen wanneer de hond in contact is geweest met een paard die het virus wel heeft en de hond gaat naar een paard die het niet heeft dan kan de hond dit paard besmetten met het virus. De hond kan het dan weer verspreiden wanneer het dier weer met een ander paard in contact is geweest en zo gaat de cirkel verder.

Zie link: [MD] Rhinovirus hier staat het goed uitgelegd. Je moet dan wel even de situatie erbij schetsen wat betreft de hond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:28

Splash_ schreef:

KLopt, mijn hond gaat vrolijk een potje staan zoenen en knuffen met een vreemd paard....... en dus zoekt hij contact. Netam, klopt. 't Is niet dat ik de hond nu overal heen laat vliegen, maar wij wonen wel aan de rand van het dorp, en hier zijn nu eenmaal veel paarden, ik kan mijn kleren wassen, de hond niet.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:33

Yamcha schreef:
Ik kan mijn kleren wassen, de hond niet.

Het kan wel :D Maar iedere dag is niet zo goed voor de hond :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:11

Klopt. Dus het is beter om hem niet mee te nemen :)

xCharming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 17:31

[/quote]KLopt, mijn hond gaat vrolijk een potje staan zoenen en knuffen met een vreemd paard....... en dus zoekt hij contact[/quote]

Nou onze pup is eerder bang voor paarden, Dus ze raakt ze niet echt aan, maar dat was een paar weekjes geleden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:32

Lekker thuis laten. Je wilt het risico toch niet lopen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:34

Yamcha schreef:
KLopt, mijn hond gaat vrolijk een potje staan zoenen en knuffen met een vreemd paard....... en dus zoekt hij contact.

Niet beter onder appél?
Ik zou zacht gezegd niet erg gecharmeerd zijn als een vreemde hond dit soort avances naar mijn paarden zou maken.
Voornamelijk vanwege het risico dat een dergelijke domme hond zelf loopt met zijn gedrag (en dan heb ik het niet over rhino besmetting)..
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 06-03-12 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:34

Mijn hond gaat nog gewoon mee naar stal, maar die komt ook nooit bij andere paarden in de buurt eigenlijk (we wonen in de stad), dus daar lopen we imo geen risico mee, maar anders zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:29

Kuggur schreef:
Yamcha schreef:
KLopt, mijn hond gaat vrolijk een potje staan zoenen en knuffen met een vreemd paard....... en dus zoekt hij contact.

Niet beter onder appél?
Ik zou zacht gezegd niet erg gecharmeerd zijn als een vreemde hond dit soort avances naar mijn paarden zou maken.
Voornamelijk vanwege het risico dat een dergelijke domme hond zelf loopt met zijn gedrag (en dan heb ik het niet over rhino besmetting)..

Slechte dag?
Dat Raphi het paard niet kent, wil niet altijd zeggen dat ik het niet ken, wel? En.dat ik niet in aanraking kom met dat paard's lichaamssappen wil dus niet zeggen dat Raphi dat niet komt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:20

Neuh, prima dag, slechts een observatie naar aanleiding van je eigen opmerking. En uit je posts zou iemand gemakkelijk kunnen opmaken dat je je hond dermate slecht onder controle hebt dat je hem niet uit de buurt van "vreemde" (jouw term) paarden kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:30

Ja, dat kan idd :) maar waarom zou je gelijk van het negatieve uitgaan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:36

Kuggur, ik zou er niet uithalen dat Yamcha haar hond niet of slecht onder controle heeft. Mijn idee is dat de hond (Raphi) op stal losloopt en bij andere paarden gaat kijken en snuffelen oid. Niet dat de hond niet luisterd. Dat is naar mijn mening totaal niet uit haar post te halen.

TS: ik zou het niet doen. gewoon voor de zekerheid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:37

Omdat dat de ervaring is die je hebt met honden? Dat het overgrote meerendeel bepaald niet onder appel staat? En vrolijk rond je paard aan het rondspringen is terwijl je paard het beest het liefste het licht uit de ogen zou trappen en het baasje van de hond er wat ongelukkig van voldoende afstand naar staat te kijken (en jij als ruiter uiteindelijk de schuld krijgt dat diegene z'n hond niet bij zich kon houden...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:52

kiwiwitje schreef:
Kuggur, ik zou er niet uithalen dat Yamcha haar hond niet of slecht onder controle heeft. Mijn idee is dat de hond (Raphi) op stal losloopt en bij andere paarden gaat kijken en snuffelen oid. Niet dat de hond niet luisterd. Dat is naar mijn mening totaal niet uit haar post te halen.

TS: ik zou het niet doen. gewoon voor de zekerheid.

Dat is idd wat Raphi doet, en normaal gesproken is dat gewoon prima. Nu niet, en dus mag hij niet mee.
Bij ons thuis ziet hij ook paarden (aan de overkant 3 pensionstallen) en de meeste paarden ken ik, omdat ze graag een rit maken langs het kanaal, dat is fijn.uitstappen, het is er niet druk, en er zijn haast nooit auto's. Bij het strandje mogen de paarden soms wat spelen. Vandaar dat we ze kennen, maar ik weet nu niet of die mensen hun paarden waar dan ook mee heen slepen. Wat ik maar wil zeggen, is dat het eigenlijk niet te voorkomen dat Raphi in contact komt met paarden, en zowel de eigenaars als de paarden weten hoe hij is, maar het zijn wel vreemde paarden, en dus gaat Raphi niet mee naar stal nu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-12 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:54

Even zwaaaar Off topic Yamcha, ik ben wel echt VERLIEFD op Raphi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:58

kiwiwitje schreef:
Even zwaaaar Off topic Yamcha, ik ben wel echt VERLIEFD op Raphi!

Thanks, ik ook :o

Hij is echt leuk, en dol op alles wat leeft....... hij mist de merrie nu wel...... hij is echt gek met Vegs :+:

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 00:26

Haha kei lief! Dat die stomme rhino maar snel voorbij is.. Heb drachtige merrie staan en alles waarvan ik ook maar denk dat er een eventuele verandering zou kunnen zijn schiet ik in de stress.. Pff