2 kattenbakken, hoe eigenaar toewijzen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

2 kattenbakken, hoe eigenaar toewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:05

Hallo,
Wij hebben sinds vandaag een tweede kattenbak gekocht voor onze katten (2).
De kater wou namelijk sinds een tijdje niet meer op dezelfde bak als zijn zusje.
Kattenbak wordt om de dag helemaal verschoond, maar dat had geen zin.

Dus, 2e kattenbak aangeschaft, en gaat tot nu toe goed. We hebben nog geen drollen van de grond hoeven rapen.

De kater gaat nu heel netjes op de nieuwe kattenbak, maar hoe voorkom ik nou dat zijn zusje ook op die bak gaat? Want dan heb ik er natuurlijk niks aan...
Ik heb haar tot nu toe op het moment dat ze op de nieuwe bak wilde gaan natgespoten en vervolgens in haar eigen bak gepropt ( :'))

Iemand anders nog tips?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:10

Ehm, elke dag de bakken schoonmaken? Wel zo normaal en schoon, een kat is een schoon dier en het kan heel goed dat meneertje niet op de bak wilde omdat hij geen zin had om in de stront te zitten.

Sjolvir

Re: 2 kattenbakken, hoe eigenaar toewijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:11

Inderdaad blijven schoonmaken.
Andere optie, zo'n soort kokertje met chip waarbij deurtje bij ene kat wel open gaat maar niet voor de kat zonder.
(dure oplossing.. maar ach..)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:14

Gewoon elke dag de stront en plas eruit halen, dan maakt het niet uit wie welke bak gebruikt.

Met zo'n chip moet ie nog in z'n eigen rotzooi zitten. Niet zo hygienisch.

Edit: je gaat het de katten niet leren dat ze ieder een eigen bak hebben. Of ze kiezen dat zelf uit, of ze gaan gewoon op beide bakken ;)

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:16

GamblersCup schreef:
Gewoon elke dag de stront en plas eruit halen, dan maakt het niet uit wie welke bak gebruikt.

Met zo'n chip moet ie nog in z'n eigen rotzooi zitten. Niet zo hygienisch.

Daar ging het hem niet om.
Als ik bij wijze van spreke op donderdagavond de bak schoonmaakte, lag er vrijdagochtend alweer een drol naast.

Edit: Oke, dan wachten we af of dit werkt :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:17

Gewoon niet mee bemoeien, ik heb 3 bakken staan voor 2 katten (binnenkatten) en meestal heeft het geen enkel nut om een kattenbak aan één kat toe te wijzen. Je zult waarschijnlijk merken dat de ene bak de poepbak en de andere bak de piesbak wordt. Mijn katten gebruiken de schoonste om in te poepen.

En verder inderdaad elke dag de klontjes eruit en regelmatig nieuwe vulling erin.

Hoeveel weegt je kater?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:18

Toch elke dag schoonmaken, beetje frisser ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:19

Heb je het tegen mij GC?

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:21

hestejente schreef:
Gewoon niet mee bemoeien, ik heb 3 bakken staan voor 2 katten (binnenkatten) en meestal heeft het geen enkel nut om een kattenbak aan één kat toe te wijzen. Je zult waarschijnlijk merken dat de ene bak de poepbak en de andere bak de piesbak wordt. Mijn katten gebruiken de schoonste om in te poepen.

En verder inderdaad elke dag de klontjes eruit en regelmatig nieuwe vulling erin.

Hoeveel weegt je kater?

Pfff geen idee.
Zal 2,5 kilo zijn? Hij is nog geen jaar oud.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:22

hestejente schreef:
Heb je het tegen mij GC?

Nee :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:23

En soms kan het helpen ander soort grit te gebruiken. Da's een kwestie van uitproberen. In bijvoorbeeld de tweede bak een ander soort, kijken welke meer gebruikt gaat worden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:27

GamblersCup schreef:
En soms kan het helpen ander soort grit te gebruiken. Da's een kwestie van uitproberen. In bijvoorbeeld de tweede bak een ander soort, kijken welke meer gebruikt gaat worden.

Dat is ook nog een idee.
Raad je iets aan? Ik heb nu Foetsie-Ba ( :'))

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:31

Ik heb sinds 2 maanden ofzo hét ideale grit gevonden en wissel nooit meer ;) Maar dan heb je wel katten nodig die ook daadwerkelijk op de bak gaan, Dit grit gaat niet bij iedere kat, niet iedere kat vind dit prettig. Mijn kereltjes gelukkig wel :)
Van dat silicaat grit.

Maar er zijn verschillende, de kleikorrels, papierbolletjes, houtkorrels...

Ik zou eerst beginnen met de bakken elke dag schoonmaken, je zegt zelf dat het wel werkt een tweede bak, maar dat poeslief ook op de tweede gaat. Laat ze dat eerst maar eens uitzoeken. Misschien is hiermee je probleem wel gewoon opgelost. Zo niet, kun je altijd nog grit uitproberen ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:35

een kat nat maken in een kattebak is de snelste manier om ze onzindelijk te krijgen. een kat associeert dat niet met DIE bak,maar met EEN bak.
laat ze het zelf uitzoeken, komt heus wel goed...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:46

Als die kater 2,5 kilo weegt zal hij ook niet zo groot zijn dat hij te groot is voor de bak :')

Ik heb verder klontvormend grit, gewoon AH huismerk. Dat bevalt mij en mijn katten prima. Houtpellets is een ellende en Catsan gaat snel stinken vind ik. Je moet inderdaad even goochelen met wat voor jou én voor je katten fijn en praktisch grit is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 07:58

katten kunnen vaak een strijd hebben onderling. De poes kan voor jullie doen heel lief en rustig liggen in de buurt van de kattenbak maar voor de kater kan het een onmogelijk obstakel zijn waarvan hij weet dat als hij de poes passeerd hij dan op zijn donder krijgt. Dus wat doet hij dan?
Ontlasting op houden totdat het niet meer gaat en zich dan leeg laten lopen.

Dit KAN zo zijn he, zeker omdat het broer/zus is dat sstrijd vaak voor ons onzichtbaar.

Wat ik als tip zou geven is maken dat de kattenbakken met flink tussenruimte staan zodat ze, mocht ze ze stiekum blokkeren, de kans niet krijgt en eigenlijk moet je 3 bakken hebben als je 2 katten hebt. Zeker met onzindelijkheidsproblemen zou ik dat al snel doen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:56

ik zou ook zeker de kat niet natspuiten of wat dan ook als ze de bak in wil, dan heb je straks 2 katten die buiten de bak piesen / poepen....
iedere dag de pies en poep eruit scheppen is voor katten het prettigst, ik doe dit zelfs 2 tot 3x per dag. Wil het risico echt niet lopen dat ze het naast de bak gaan uit vinden.

grit is een kwestie van uit proberen, ik zelf blijf iedere keer weer terug komen op Cat's best (houtkorrel) maar dat is voor iedereen anders en ook voor iedere kat :)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:13

Ik vind de standaardkattenbakken erg klein. Ik heb ook katten (heb er 8) die netjes in de bak gaan zitten, maar dan valt de poep buiten de bak.
Dat is dan dus geen opzet.
Ik heb nu de grootste die ik kon vinden. En bij twee katten staan drie bakken. In de kattenkamer wonen vier katten en daar staat een hele grote hondenmand met dichte bodem. Er gaat bijna een hele grote zak grit in. Die is wel favoriet,kunnen ze goed de poep begraven. Er staat nog een kleine ook, maar daar wordt alleen in geplast. Ik haal 2 x per dag de drollen en vieze plekken uit de bak.Alle vier doen ze het in die grote mand,blijkbaar hebben ze er geen probleem mee.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:53

Wat een vervelend probleem! Er zijn al veel tips gegeven gelukkig, ikzelf zou ook proberen gewoon 2 kattenbakken aan te houden, zonder ieder een eigen bak aan te laten wijzen, maar het kattengrind wat af te wisselen, want misschien lost dat het wel op?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:57

Mijn kater heeft ook buiten de bak geplast omdat hij het niet schoon genoeg vond. Wij schepten toen 2 keer per dag de drollen en plassen eruit en 1 keer in de week maakten wij hem schoon. Ik heb er toen een bak bij gekocht en het was helemaal over. Soms vinden we veel op de 2e bak en soms ook niet. We scheppen nu maar 1 keer per dag en het gaat super. Dus gewoon ieder zijn gang laten gaan.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:02

Gewoon 2 bakken neerzetten en dan zzoeken ze het zelf wel uit waar ze op gaan... Elke dag plasjes en drolletjes eruit halen. Een plantenspuit gebruiken is een goede manier om je kat onzindelijk te maken! Niet doen dus!