Reactie op de nieuwe kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Reactie op de nieuwe kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:15

Ik heb sinds een ruime week een nieuwe kat erbij. Het wil alleen nog niet helemaal vlotten met de twee katten die hier al wonen. Eentje is voornamelijk erg bangig dus daar doe ik niet zoveel aan. Gewoon afwachten dacht ik. De tweede, Beer, reageerde eerst bijna niet, ze negeerde Lynx volledig. Alleen als ze te dichtbij kwam blies ze. Daarna leek het juist beter te gaan, ze konden steeds dichterbij elkaar liggen en ik dacht dat het helemaal goed ging komen. Sinds vandaag is dat echter weer helemaal omgeslagen. Nu gaat Beer Lynx achterna en blaast en slaat haar. Lynx is bang en zit nu ondergedoken in een hoekje... Wat nu? ;(

Leandra

Re: Reactie op de nieuwe kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:17

Laten gaan. Het kan een hele tijd duren voordat ze elkaar gaan accepteren. Probeer ze allebei even veel aandacht te geven en niet straffen. Succes ermee. Ik hoop dat ze snel elkaar accepteren.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:39

Hier moet je echt even wat meer tijd voor uittrekken hoor ;)
Ik hield mijn katten eerst uitelkaar, op aparte kamers, zo kunnen ze alvast wennen
aan elkaars luchtje. Ik heb ook watjes langs de keeltjes gewreven en bij elkaar op
de kamer neergelegd, zodat ze elkaar wel kunne ruiken.
Pas na 1 a 2 weken ben ik de voerbakjes wat bij elkaar gaan zetten (dikke meter van elkaar af)
en steeds op vaste tijden samen eten gegeven, zodat ze elkaar ook zien, maar geen tijd hebben om te knokken, omdat eten veeeuuuul belangrijker is.
Op een gegeven moment heb ik gewoon de kamer open gezet en ben op de grond gaan zitten, mijn huide katten kwamen dan nieuwsgierig steeds polshoogte nemen, maar bleven op afstand doordat ik ertussen zat.
Langzaamaan wennen ze dan aan het feit dat er een nieuwe kat in huis is en wordt het vaak gewoon voor ze en door toevalligheidjes dat ze neus aan neus even komen te staan, leerden ze elkaar kennen.

Er staan vast ook heel veel tips op internet, maar mijn tip is eigenlijk, langzaam opbouwen, neem er de tijd voor. Eenmaal overhaast en een slechte ervaring, kan dat blijvend ellende veroorzaken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 12:43

Dankjullie voor je reacties. Ik dacht in eerste instantie ook van ik wacht het gewoon af en het gaat prima zo. Ik snap alleen niet waarom Beer ineens agressief is geworden terwijl ze dat in eerste instantie niet was. Terwijl ik dit schrijf heeft ze Lynx van de stoel afgejaagd en die zit nu onder de bank omdat Beer persee wil liggen waar zij lag. ;)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:45

Een nieuweling zorgt er vaak voor dat dieren de rangorde "even opnieuw gaan bepalen". Dus dat zorgt voor machtsvertoon en onrust. Als het goed is gaat dat wel weer stabiliseren, net als in een kudde paarden ;-)