Wat is wijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 23:09

Ik heb een fantastisch lieve kruising (alaskan malamute/siberische husky/witte herder) van bijna 6, een gecastreerde reu die met vrijwel elke hond goed kan opschieten. Hij is heel sociaal naar andere honden en speelt graag zonder dominant te worden en als hij een hond niet zo leuk vind dan negeert hij ze. Als een hond hem niet leuk vind en hem negeert dan pusht hij ook verder niet, het is dus geen opdringerige hond. Aan de riem als hij een andere hond ziet wil hij nog wel eens een beetje springen en opgewonden doen (sommige honden waar hij bang voor is probeert hij hierdoor te overbluffen en als de andere hond lelijk doet dan probeert hij zich uit te voeten te maken) maar als ik hem toespreek houd hij ook gelijk op. Hij is absoluut niet agressief en heeft nog nooit gegromd, gebeten of op een andere manier geprovoceerd (Hij is snel onder de indruk van aggressie van andere honden, als hij een snauw krijgt dan vertoont hij vluchtgedrag en gaat niet lelijk terug doen). Al met al vind ik het persoonlijk een lieve gevoelige hond die zich netjes gedraagt.

Helaas lopen er bij mij in de buurt een paar macho honden rond (ongecastreerde reuen,in zowel mini als maxi formaat) die hem op de een of andere manier niet uit kunnen staan. Allemaal goed en wel maar deze honden lopen 9 van de 10 keer niet aan de riem en zodra ze mijn hond zien duiken ze meteen boven op hem. Hij is al een paar keer door van die kleine witte terriërs aangevallen waardoor hij nu als hij zo'n uk ziet (mij meeslepend) probeert weg te rennen. Ikzelf hou mijn hond altijd aan de riem in de buurt aangezien ik niet wil dat hij onder een auto loopt of iets dergelijks en hij nog wel eens ineens weg wil schieten als hij bijv. een kat ziet. Bij de kleine hondjes, hoewel nog steeds erg vervelend valt de schade nog wel mee, maar er loopt ook een man rond met een stafford reu die écht op een gemene manier aanvalt.

De eerste keer vond meneer het blijkbaar een goed idee om zijn (ik schat het kind rond de 5/6) zoontje alleen de hond te laten uitlaten. De stafford zag mijn hond en schoot zonder enige waarschuwing van het kind weg wat hem natuurlijk niet kon houden, duikt vol op mijn hond en probeert hem echt heel gemeen toe te takelen. Gelukkig is mijn hond erg snel en lenig (ik had zijn riem los gelaten in de paniek zodat hij weg kon rennen, ik probeerde de stafford te grijpen bij zijn halsband maar ja..steek je arm maar eens tussen twee vechtende honden) dus kon hij het meeste ontglippen maar toch wist de stafford om mijn hond bij zijn wang te grijpen (bloedende wond). Mijn hond heeft dus NIKS terug gedaan, geen snauw, geen beet helemaal niks en die stafford wist van geen ophouden. Ik erachter aan gaan rennen en wist op de een of andere manier met mijn voet op de losse riem te gaan staan en de stafford van mijn hond weg te slepen. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn hart in mijn keel zat en ik echt wel heel streng tegen de stafford ben geweest (riem kort en ben op hoge poten naar de vader van het kind gemarcheerd die met zijn armen over elkaar blijkbaar het hele gedoe van een afstand had lopen bekijken.. >;) ),mijn hond helemaal over zijn zeik, ik half jankend die riem in zijn handen geduwd en kon amper nog wat zeggen behalve 'je hond liep los' 8)7 . Later nog terug aan de deur geweest om uit te leggen dat ik zo'n situatie absoluut niet normaal vond en dat ze zo'n sterke hond al helemaal niet met zo'n klein kind alleen erop uit moesten sturen. De man in kwestie was nogal geirriteerd en haalde zijn vrouw erbij om het 'af te handelen'. Na dit 'incident' heb ik ook nog een hoop vuile blikken gehad maar hielden ze tenminste wel hun hond aan de riem.

De tweede keer zat de hond vastgebonden buiten aan een fietskar zonder baas in de buurt en heeft hij zich bijna losgerukt toen hij mijn hond langs zag lopen aan de andere kant van de straat. Gelukkig niet gebeurd maar ik vond het nog steeds onverantwoordelijk.

De derde keer is dus pas geleden. Ik liep mijn vaste route met mijn hond door de buurt, het was al donker en herkende de man ook niet direct in het donker. Hij mij wel en riep van een afstand 'Mijn hond loopt los hoor!'. Dus ik neem mijn riem wat korter en sta van een afstandje stil te wachten omdat ik verwachtte dat hij zijn hond bij zich zou roepen en aan de riem doen. Eigenlijk had ik willen roepen 'doe je hond aan de riem dan' maar ja ik ga er altijd maar van uit dat zoiets vanzelfsprekend is. Meneer deed zijn hond dus helemaal niet aan de riem en kwam doodleuk mijn richting uit. Mijn hond wordt al gespannen en voordat ik ook maar met mijn ogen kan knipperen schiet ineens die stafford vanachter een auto vandaan en duikt dus weer vol bovenop mijn hond. Ik had dit dus niet verwacht het ging nogal snel dus ik stond stokstijf met mijn mond vol tanden terwijl die man doodrustig op de honden afwandelt terwijl die stafford van hem de mijne aan het molesteren is en maakt nog een schijn beweging naar mijn hond toe alsof hij hem een mep wilde verkopen terwijl hij die van hem van mijn hond aftrekt. %) . Daar stond ik dan als een sukkel, weer met mijn hond helemaal over de zeik en kon -weer- niks uitbrengen. Er kon nog wel een 'sorry hoor' vanaf... Gelukkig had mijn hond geen verwondingen op het oog al liep hij wel een beetje kreupel maar dit ging vrij snel weer over.

Nou ben ik het eigenlijk een beetje zat, ik hoor van meer mensen dat die stafford nogal een probleem geval is (en de mensen waar hij bij hoort zijn ook niet echt intellectuele types zeg maar..) en weet dus niet precies wat ik nu het beste kan doen. Mijn hond is niet bepaald half dood toegetakeld zoals je wel eens ziet na zo'n aanval maar ik vind het gewoon gevaarlijk worden. Wat nou als die hond ineens besluit dat hij -mij- ook niet mag? Of een kind? of mijn kat die toevallig meeloopt? Als een chihuahua bijt is het naar maar niet levensbedreigend maar als zo'n stafford ineens gek in z'n kop wordt en mijn hond bij z'n keel grijpt dan zijn we verder van huis. De politie inschakelen lijkt me ook weer wat overdreven maar het is nu iig geen fijne situatie. Wat kan ik doen als het nog een keer gebeurd? Ik wil mijn hond graag beschermen maar ik kan niet zo maar in het wilde weg honden van een ander gaan schoppen (ook omdat ik zijn baas niet echt vertrouw). Ik krijg een beetje het idee dat ik en mijn hond als sukkeltjes worden beschouwd nu. (zijn we ook, daar niet van :+ ) maar hou dat beest aan de riem denk ik dan!.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:22

De milieu politie ? Er is neem ik aan, zoals overal een aanlijn gebod, nergens mag een hond loslopen, tenzij anders is aangegeven ( los loop gebieden ) misschien nogmaals praten hierover met de mensen in kwestie ?

Wat je moet doen in zo een situatie, lastig... Heb laats ook zo iets mee gemaakt, kon ook niks doen, Baasje kwam rustig aan met een muilkorf in zijn handen...' doet ie nooit ' zei de baas in kwestie.
Ja,ja...

Als je het ziet aankomen, de de hond een grote mond geven, hem weg sturen ?
Je hond in ieder geval loslaten zodat ie weg kan komen...

juval

Re: Wat is wijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:26

wat een rotprobleem.

probeer ze te ontlopen.
(verhuizen is geen optie neem ik aan?)

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:29

Politie bellen lijkt me, honden mogen niet los op straat...

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:51

Ik zou nog een keer langsgaan en zeggen dat wanneer je hem nog een keer ziet zonder dat zijn hond aan de riem is je meteen de politie belt,eventueel vast de politie op de hoogte stellen,zeggen dat je geen aangifte wilt doen, maar wel dat ze er een notitie van maken voor het geval het weer gebeurt!

Wat ik wel nog even kwijt moet,ben zelf namelijk eigenaar van 2 staffords,die ik overigens altijd aan de lijn heb,is dat ze hondenagressie hebben,hij zal jou of een kind dus niet snel aanvallen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:52

juval schreef:
wat een rotprobleem.

probeer ze te ontlopen.
(verhuizen is geen optie neem ik aan?)

Sorry maar hier ga je toch niet voor verhuizen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:58

Ik zal inderdaad even naar deze meneer in kwestie toelopen en je verhaal nog een keer aan hem uitleggen. Wél zou ik er toch echt bijzeggen dat wanneer het nog een keer gebeurt je maatregelen gaat nemen. Zal contact opnemen met de andere mensen die hier ook problemen mee hebben, je kan in ieder gevallen beginnen met contact opnemen met de gemeente. Naar mijn weten is het inderdaad gewoon verplicht om je hond aangelijnd te hebben.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 00:04

Ik dacht ook te menen dat er een aanlijn plicht is maar ik wist het niet zeker dus ik wilde dat ook niet als argument gebruiken. De eerste keer dat ik bij die mensen aan de deur ben geweest kreeg ik wel reacties als "oh dat doet ie alleen bij die van jou" "hij mag jouw hond gewoon niet"..Tja wat ik daar dan op moet zeggen.
Hehe, nee ik ben niet van plan om te verhuizen hoor :)

Ik heb verder niks tegen staffords in het algemeen, er loopt ook een super lief teefje rond en die is bijna op het overdreven af onderdanig dus van mij geen vooroordelen over het ras. Maar feit is wel dat áls zo'n soort hond bijt, goed bijt, de rapen wel gaar zijn. Ik heb bij de reu in kwestie ook niet zo'n fijn gevoel en zijn baas (de man) verdenk ik er een beetje van om het wel 'stoer' te vinden dat zijn 'gevaarlijke' stafford andere honden pakt. Vandaag nog een gesprek met een eigenaar van een boxer die ook met diezelfde stafford in gevecht is geweest. Nou heeft die boxer van zich afgebeten maar mijn hond is gewoon een sul die dat niet doet.

Het is dus niet een overdreven reactie om de politie in te schakelen? Ik wacht af hoe het vanaf nu gaat maar ik heb eigenlijk geen zin om elke keer langs hun deur te gaan want ze hebben er blijkbaar geen boodschap aan.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:17

Je kan altijd eerst even naar de gemeente stappen / brief schrijven, hoe dat nou precies zit en wat er gebeurt als mensen zich hier niet aan houden. Hier wordt namelijk de aanlijn-plicht via de gemeente geregelt. Dat is misschien een iets minder grote stap?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:13

ik zou idd ergens een klacht in dienen. Waarom zou je hond eerst (half) dood gevochten moeten zijn eerdat het probleem aangegeven mag worden? Dus of gemeente of politie.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:56

Ik zou ook de politie bellen, honden die niet onder
appèl staan, aggressief zijn, horen zeker niet los te lopen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:35

Ik ben het met je eens hoor, houd rekening met elkaar, het is heel normaal dat een hond die vast zit de tegenpartij de hond ook aanlijnt of bij zich roept.
Helaas zijn de meningen hierover verdeeld, ik heb net als jij grote honden die dus niet bang zijn maar het schijnt normaal te zijn, en geoorloofd dat klein loslopend wild gewoon alles mag.

Ik ga als volgt te werk. Ik roep tijdig of ze de hond willen aanlijnen/ bij zich roepen. Doen ze dat niet, geef ik nog een tweede kans, luisteren ze dan nog niet parkeer ik mijn maat 40 dr tegen aan.
Dit gebeurd één keer, de volgende keer weten ze ineens wel hoe ze zich moeten gedragen.
Als zij niet willen luisteren, moet je dr voor zorgen dat ze gaan leren luisteren.
Heel sneu voor den nond die tegen jou schoen aanhobbelt, maar een andere manier lijkt soms echt onmogelijk.
Als dr hier en daar wat gaatjes inkomen is het ook weer niet goed.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:54

Ik zou toch naar die mensen lopen (ook al word je dan geen vrienden met ze), aangeven dat je het gehad hebt en dat als die hond nu nog op je hond klapt jij er een melding van maakt. Bij 3 meldingen wordt er volgens mij een onderzoek gestart naar of de hond gevaarlijk is of niet. (Of was dat nou bij mensen bijten?)

Je hebt geluk dat je zo'n sulletje hebt, maar ook sulletjes kunnen omslaan naar agressievelingen als ze vaak genoeg besprongen worden. Plus dat zo'n stafford serieuze schade aan je hond kan richten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:10

Ik zou nu al een melding / aangifte doen bij de politie. Je bent al eens aan de deur geweest bij die man dus dat werkt blijkbaar niet. Dan moet je maar hardere maatregelen treffen voor de veiligheid van jouw hond en die van anderen!

De politie kan daarna ook gaan praten met die man dat hij maatregelingen moet treffen dat zoiets niet nogmaals gebeurd. Kortom aanlijnen en desnoods een muilkorf om als hij zo onverantwoordelijk is om zo'n jong kind er mee te laten lopen.