Welke kip past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Welke kip past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 01:01

Hallo,
Wij zitten er over te denken om een aantal kippen te nemen. Deze zouden dan bij onze 3 konijnen in de ren komen
met wel een apart nachthok.

De ruimte;
Buiten zouden ze op een grasveld/zandstuk komen van ongeveer 6 bij 8 meter en hun binnengedeeldte
zou 2 bij 2 worden. Verder zouden ze dan bij 3 konijnen komen.

Graag zouden wij 2 of 3 kippen willen en het liefst niet een te groot ras dus denk aan kriel.
We weten niet of we nu hennen moeten nemen of ook een haan erbij.

Ook zijn we niet thuis in de kippenrassen, we willen gewoon een leuke en gezellige kip

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:03

Ik hoop dat ze niet bij konijnen in het hok komen?
Onze kippen jagen zelfs katten weg := kunnen erg pikken. Muizen hebben ze doodgepikt en het kan goed zijn dat konijnen er ook niet goed afkomen. Grote kans op wonden bij je konijnen. Ogen kunnen ze ook uitpikken.... Dus ik zou het echt enorm afraden om die een hok te laten delen.

Krielkippen zijn leuk, maar Drentse hoenders zijn mijn favoriet :)

NZ92

Re: Welke kip past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 01:08

was wel de bedoeling dat ze in het zelfde buitengedeelte konden zegmaar... en dan wel beide apartnachthok

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:09

Ik zou het niet doen, kippen pikken echt venijnig en reken maar dat het konijn het onderspit delft. Dus kans op verwondingen is echt aanwezig en dat zijn geen fijne wonden.

Wil je het wel doen, moet je echt meer ruimte hebben. Of de ren opsplitsen zodat ze beide een eigen ren hebben.

Kippen zijn wel gevoelig voor mijten, mogelijk wormen en hun poep is echt flatserig := dus daar huppelen de konijnen wel doorheen hihi

Eerlijk gezegd, raad ik je het af om ze samen te houden omdat het te klein kan zijn. Voorkomen is beter dan genezen, dus dan gaas ertussen. Beide hun eigen plek.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:15

hmm, sowieso kippen bij konijnen.... beetje tricky.... maar met een haan erbij zou ik 't nog linker vinden. Daarnaast moet je sowieso 6 hennen hebben op 1 haan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:15

kippen en konijnen gaan niet samen.
orpington en amrock krieltjes zijn lekker rustig !
en een haan alleen als de buren er geen last van kunnen hebben, dus als je vrij woont. anders gaan ze geheid klagen..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:16

Hoe woon je?

Met directe buren zou ik sowieso geen haan nemen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:20

En je zit met bevruchte eieren, de meeste kuikentjes zijn ook haan.

Een haan is vooral handig om de dames bij elkaar te houden, maar dat is bij jou niet nodig.
Bovendien is de kans echt heel groot dat de konijnen geen rustig leven hebben met een haan :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:29

Zijdehoentjes, kunnen erg tam worden en is een heel vriendelijk ras, hebben ook niet veel ruimte nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:32

Ik vind de Wyandottes geweldig om te zien. Verder niet zo heel veel ervaring met kipjes.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:36

Wij hebben cochin krieltjes, echt hele vriendelijke, gezellige kipjes! Als we dan in de zomer in de tuin zitten komen ze ook gezellig bij ons op de picknicktafel zitten. Mijn kippen zaten wel bij onze konijnen, en dat ging erg goed :j In de winter zaten ze ook altijd lekker dicht tegen/op de konijnen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:41

Hanen kunnen ook bij minder kippen en luizen en wormen ben je zelf voorbij of ze er last van hebben. Bevruchte eieren is ook geen probleem als je ze dagelijks weghaalt. Ze kunnen wel erg pikken maar echt agressief naar andere dieren zijn ze niet. Zeker krielen niet. De flatsen is wel iets om over na te denken maar gezonde kippen hebben vrij droge mest.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:44

Wij hebben de kipjes (hennetjes) ook bij de konijntjes en dat gaat prima. Als er maar genoeg ruimte hebt.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 02:29

Ik denk idd ook dat genoeg ruimte het belangrijkst is, al heb ik het ook meegemaakt in een zeer klein hok met kippen en konijnen wat ook goed ging, de konijnen konden schuilen in een grote pijp, ook een aanrader ! Als je toch geen kippen wilt, zijn eenden ook leuk als je een sloot of vijver hebt. Wat krieltjes betreft heb ik wel enige ervaring. Persoonlijk hou ik niet zo van krieltjes omdat ze (soms) vrij wild kunnen zijn. Brahma krieltjes vind ik erg leuk, deze zijn ook erg rustig en vriendelijk van zichzelf. Het is geen Nederlands ras dus ze kunnen niet heel goed tegen de kou, hier moet je met het hok dus wel rekening mee houden. Verder ken ik de Hollandse Kriel en de Sabelpoot Kriel. De Sabelpoot Kriel is erg leuk om te zien, gestippeld met allerlei kleuren. Zoals ik ze ken zijn het allebei wel behoorlijk wilde krielen dus of ze tam zullen worden betwijfel ik. Een Kuifhoen (zwarte kip met witte "pruik") raad ik je sowieso af, dit zijn vrij gevoelige kippen en ze hebben vaak last van oogproblemen door de "pruik" die in hun ogen zit. Als je toch voor grotere kippen wilt gaan, is de gewone Brahma kip erg leuk en ik hou ook enorm van de Noord-Hollandse Blauwe, Welsumer en de Barnevelder. Dit zijn allemaal vrij rustige kippen.
Een haan is leuk erbij, zeker als je kuikentjes wilt. Hou er wel rekening mee dat ze een boel herrie maken en of je daar blij mee gaat zijn. Als je dagelijks de eieren weg haalt heb je natuurlijk ook geen kuikens. Zorg wel dat je je kippen regelmatig (1x per week) grit geeft, zodat de eischaal sterk blijft. Yoghurt werkt ook, vinden ze heeeerlijk ! Kippen zijn overigens ook erg blij met een lekker badje. Ik hou zelf erg van kippen, ik vind het hele leuke beesten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:13

cochintjes zijn echt hele fijne rustige gezellige kipjes!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:45

Noord-Hollandse blauwe kriel zijn ook leuk.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:57

Ik lees hier twee dingen die niet echt 'waar' zijn.
Zes hennen op één haan is in ieder geval niet nodig. Bij de meeste fokkers worden kippen per koppel of trio gehouden. Zelf vind ik een kwartet het beste. Dus 3 hennen en 1 haantje. Maar 3 hennen alleen gaat ook prima!
Om kuikens te krijgen moet de kip eerst 21 dagen op de eieren gebroed hebben, er komen niet na 1 dag al kuikens uit de eieren gesprongen. Dus al je elke dag de eieren wegpakt is er geen enkel probleem.

Misschien dat als je deze vragen beantwoord, ik je wel een ras kan aanraden. Want er zijn er zoveel! :)
- Tam of niet tam?
- mini (tot 750 gram), kriel (tot 1500 gram) of groot (>1500 gram)?
- Veel eieren (iedere dag/om de dag) of maakt niks uit (1, 2 keer in de week een eitje per kip)?
- Aparte kleur? Verschillende kleuren? Één kleur?
- actieve kippen of rustige kippen?
- mogen ze broeds worden (dus dat ze op de nesten blijven zitten en eieren willen uitbroeden > kan je broedsaf maken) of mogen ze niet broeds worden?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 15:37

Ja heel graag!
Tamme kippen
krielkippen
eieren maakt niet heel veel uit
kleur ook niet
rustige kippen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:53

Wij hebben zelf sulmtaler's :D Ook krielkippen.

Deze lopen bij 5 konijnen in. Konijnen gaan eerder achter de kippen aan dan andersom :')
De ren is is 4 bij 4 meter. En kan door midden worden gedeeld, doormiddel van de deur dicht te doen.
Is gelukkig niet nodig geweest.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:57

Onze konijnen ook hoor :') En ze vonden het ook een heel leuk spelletje om het binnenhok van de kipjes binnen te rennen (volgens mij vonden ze vooral het loopplankje omhoog heel leuk :')) om er vervolgens uit te worden gejaagd en weer opnieuw te beginnen :D Zo konden ze wel een uur doorgaan. :')
Hoe hanen reageren op konijnen zou ik niet weten, wij hebben alleen hennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:59

esiebessie schreef:
Onze konijnen ook hoor :') En ze vonden het ook een heel leuk spelletje om het binnenhok van de kipjes binnen te rennen (volgens mij vonden ze vooral het loopplankje omhoog heel leuk :')) om er vervolgens uit te worden gejaagd en weer opnieuw te beginnen :D Zo konden ze wel een uur doorgaan. :')
Hoe hanen reageren op konijnen zou ik niet weten, wij hebben alleen hennen.

Haha de konijnen zitten altijd in het kippen nacht gedeelte.
En de kippen zitten in de konijnhokken 's nachts.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:01

ik zou voor zijdehoendertjes gaan. Ik heb er ook 3 (en 5 wyandottekrielen) en ze zijn over t algemeen rustig en klein (kleiner dan de wyandottekrielen).

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:06

Zal eens wat rassen opnoemen die aan je beschrijving voldoen.
- Barnevelders Kriel: mooie rustige kip, weegt 1000 gram dus valt onder de krielen.
Zijn er in de kleuren wit, zwart, dubbelgezoomd (meest voorkomend) of blauw dubbelgezoomd.
Leggen ongeveer 200 eieren per jaar, dus goede leggers. Legt donkerbruine eieren.
Is niet of nauwelijks broeds.

- Cochin kriel: leuke rustige kip, makkelijk tam te maken. Zijn er in 18 verschillende kleuren. Weegt ook 1000 gram dus valt onder de krielen. Leggen ongeveer 180 eieren per jaar en de kleur van het ei is bruin. Zijn wel vaker broeds.

- New Hampshire kriel: rustig ras. Is er in de kleur roodbruin. Legt ongeveer 180 eieren per jaar en de kleur van het ei is bruin.

- Orpington kriel: rustige en vertrouwelijke kip. Is er in 9 verschillende kleuren. Leggen ongeveer 170 eieren per jaar. Nadeel is dat deze kippen heel snel broeds worden. Leggen een beetje geel-achtige eieren.

- Sussex kriel: rustige kip, legt heel goed. Is er in 10 verschillende kleuren. Leggen ongeveer 170 eieren per jaar. Wegen 1000 gram dus vallen onder de krielen. Leggen geel-achtige eieren.

- Wyandotte kriel: rustige kip, maar toch levendig. Zijn er in maar liefst 22 verschillende kleuren. Weegt 1000 gram, dus valt onder de kriel. Leggen ongeveer 180 eieren per jaar en de kleur van het ei is licht bruin. Wyandotte worden wel wat vaker broeds.

- Zijdehoen : rustige, aanhankelijke en erg vertrouwelijke kippen. Leggen ongeveer 110 eieren per jaar. Worden veel broeds, dus moeten vaak broedsaf gemaakt worden. Zijn wel makkelijk handtam te maken.

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:14

Ik heb thuis 4 wyandotte kippetjes lopen, kriel. Ze waren super snel tam te maken, binnen 2 dagen at het haantje uit mijn hand. Ze leggen veel eieren, en je hebt super veel kleuren om uit te kiezen.

En ze zijn niet super groot. Foto's van mijn kippetjes staan in mijn profiel