Kunnen konijnen dik worden van hooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Kunnen konijnen dik worden van hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 12:10

Ik heb twee konijntjes, een middenslag voedster op leeftijd en een klein formaat ram van een paar jaar oud. Ze krijgen allebei brok, alleen bruine korrels, in minimale hoeveelheid. Iedere ochtend een bodempje, niet meer dan dat. Daarnaast krijgen ze twee keer per dag hooi, een ruime hoeveelheid. Want ze moeten natuurlijk wel kunnen knabbelen! Verder hou ik ze op stro, waar ze ook aan knabbelen, iig vooral als het hok net verschoond is. Af en toe krijgen ze groenten of een stukje fruit.

De kleine had model Ferrari toen ik hem kreeg, maar lijkt nu meer op een Fiat Multipla :')
Toen het zo koud was kregen ze extra hooi, want de motor moet wel kunnen stoken om warm te blijven.

Maar ik zou mijn kleine rakker toch weer graag wel graag weer wat slanker krijgen, en ik pieker me suf hoe. Ze hebben een groot balkon helemaal voor hen alleen, hok staat dag en nacht open. Ze kunnen dus bewegen zoveel ze willen.

Is het mogelijk dat mijn kleine konijntje zo dik wordt van hooi?? Ik heb altijd geleerd dat ruim hooi geven juist goed is, maar ik ga nu toch een beetje twijfelen.

De oudere dame moet juist op gewicht blijven, ze is niet te dik, ook niet dun, ik kan haar ruggengraat goed voelen maar ik denk dat dat ook wat met de leeftijd te maken heeft. Op haar hooi wil ik daarom liever niet 'bezuinigen'.

Ben benieuwd of iemand de gouden tip heeft!!

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:43

van hooi zullen ze niet dik worden hoor die van mij kunnen de hele dag hooi eten en zijn totaal niet dik
het komt waarschijnlijk omdat ze samen zitten zo krijg het kleine konijn vaak meer dan nodig is.
ik heb zelf ook een wat grotere en kleiner bij elkaar zitten het kleintje is ook wat aan de dikke kant ik voer ze samen wat minder als normaal maar dit kan uit bij het grotere konijn.
het is lastig om ze beide op goed gewicht te houden omdat ze samen zitten
Misschien kun je ze apart voeren?

jiehaaa

Re: Kunnen konijnen dik worden van hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:25

Dat lukt wel met de brokjes want dat hebben ze snel op, maar niet met hooi, ik geef s morgens wat voor ik naar mijn werk ga en dan als ik terug kom nog een keer.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:47

heb je het hooi gewoon op de grond liggen?
ik heb het altijd in een hooi baltje zo moeten ze er meer moeite voor doen
voer het grotere konijn maar wat meer gewone brokjes zo blijft ie vaak wel op goed gewicht en het kleintje wat ie minimaal nodig is.
houd het dan gewoon in de gaten dat ze niet te dun of juist te dik worden daar kun je het een beetje op aanpassen zo heb ik het ook gedaan.
hoop dat je er wat mee kunt ;)

jiehaaa

Re: Kunnen konijnen dik worden van hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 13:52

Ik heb het hooi in een ruifje zitten. Bedankt voor je tip, ben alleen bang dat het niet voldoende is. ik heb ze al eerder apart brok gegeven en dat zette ook geen zoden aan de dijk. Ze krijgen echt heel weinig brok...
Vandaar dat ik vrees dat het toch aan de hoeveelheid hooi ligt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:56

Hooi moeten ze gewoon onbeperkt kunnen krijgen dus ik zou dat zeker niet verminderen. Krijgen ze verder groente? Wortelen?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:58

zitten ze buiten of binnen?

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:01

Ik zou niet minder hooi voeren hoor, dat mogen ze echt onbeperkt krijgen. Waarschijnlijk eet de ram meer dan de dame waardoor hij dik wordt. Lastig zeg! Ik zou de dame maar goed in de gaten houden, dat zij echt genoeg voer binnen krijgt. Ze hebben die brokjes nodig om warm te blijven enzo. Misschien dat ze zoveel hooi eten omdat ze zo weinig brok krijgen? Dat heeft natuurlijk niets te maken met dat het rammetje zo dik is, maar ik zou wel even op Internet kijken hoeveel brok elk konijn ongeveer moet krijgen op een dag. Het is denk ik ook niet goed om ze veel minder te geven dan normaal is.

Succes ermee!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 14:06

Ze zitten buiten, hele jaar door, op een groot balkon. Hok staat dag en nacht open.
Groenten krijgen ze ook, maar niet dagelijks. Winterpeen bij uitzondering en dan een klein stukje.

Het is erg lastig. Nog even en je kan die kleine rollen....

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:09

haha ja het is moeilijk bij konijn het kan idd er aan liggen dat het een man is want dat is bij mij ook het geval mijn oudste vrouwtje is groter als hem maar er zit maar een klein verschil in het gewicht van beide
waar hij bij in zit verschillen ze een kilo en zij is flik wat groter als hem dus het kan er best aan liggen dat het een man is

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 14:14

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 15:07

Thans, zal daar ook nog eens kijken. Heb wel al eerder op de site van de DA gekeken en toen heb ik een bekertje gepakt waar ik een streepje op heb gezet zodat ik precies weet hoeveel 25 gram is. Dus ik let er al erg op.
Heb inmiddels besloten dat Bizzy (de kleine) op bunny bootcamp gaat ;-) en Josephine doet maar mee als ze zin heeft. Zal ze dit weekend even wegen en ik heb een hindernis gemaakt van een bezemsteel en de ritseltunnel van de katten ontvreemd ;-).
Alles voor het goede doel!

En ik zal ook nog even contact leggen met de opvang waar Bizzy waar vandaan komt. Misschien hebben zij nog wel een goed idee.

Kortom, werk aan de winkel, hij is nu lang genoeg maatje kerstkonijn geweest.