cavia heel hard piepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chelleeee

cavia heel hard piepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:09

naar dat mijn cavia was overleden
en ik graag een nieuwe cavia er bij wou hebben
had ik in gedachten om 2 jonge cavia's te kopen
maar een vriendin van mijn zus wou graag haar cavia weg doen
dat vond ik zielig en toen heb ik haar cavia overgenomen
het was een vrouwtje ik had nog nooit vrouwtjes gehad altijd mannetjes opgevangen
nou weet ik dat ik nu haar 3e eigenaar ben en dat ze bij haar vorgen baasje bijna 1 jaar heeft gestaan
en daar voor weet ik niks ik weet wel dat ze al volwassen was toen ze bij haar kwam
wij denken dat ze een jaar of 2 is

maar ze piep heel hard de hele dag door en soms ook echt heel hard (dan horen we haar beneden piepen)
ze is veel op de hand komt er elke dag minimaal 1 keer uit
en ze vind het heel fijn om los te lopen ik heb nog een mannetje er naast zitten die kijkt niet naar haar om (al bijna 5 jaar is hij)
ze roept volgens mij niet naar hem maar nou is mijn vraag als ik er een cavia bij zet een vrouwtje zou ze dan meer te vrede zijn ?
natuurlijk koop ik zo niet gelijk een cavia maar ik kan kijken met de cavia's van mijn tanten op proef tijdelijk

Tammy_

Re: cavia heel hard piepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:26

is je mannetje gecastreerd? 5 jaar is vrij laat om te castreren en dat kan risico geven met de verdoving... Het beste zou zijn als je een gecastreerd mannetje bij het vrouwtje kon zetten, in een ruime kooi zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan wanneer ze even een privé momentje willen.
Hoe ziet haar hok er nu uit? kan ze zich verstoppen en kan ze lekker rennen? het kan zijn dat ze vroeger aandacht kreeg als ze hard piepte (naar het hok toe gaan, uit het hok halen, eten krijgen) en dat ze dit daarom doet, cavia's zijn slimmer dan de meeste mensen denken.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:31

nee ik ben niet van plan om het mannetje er bij te zetten want ik weet dat dat niet goed gaat
het mannetje heeft al eeder andere cavia's aangevallen

ik wil dan een cavia kopen om er bij te zetten en ik kan het dan uit proberen met een cavia van mijn tante om te kijken of het zin heeft

de cavia heeft een plank waar ze onder kan zitten en op kan klimmen ook heeft ze nog een huisje er in staan en ze springt vaak van het huisje naar de plak toe en kan dus lekker bewegen ze wil trouns niet graag opgepakt worden maar wel weer graag op schoot zitten

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:32

Hengstig? :')

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:32

Zou je eens het geluid kunnen filmen/opnemen...?

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:34

ik zou het morgen proberen op te nemen en te plaatsen

ik heb het opgezocht en het klink wel echt als dat ze naar aandacht vraagt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:40

chelleeee schreef:
nee ik ben niet van plan om het mannetje er bij te zetten want ik weet dat dat niet goed gaat
het mannetje heeft al eeder andere cavia's aangevallen

ik wil dan een cavia kopen om er bij te zetten en ik kan het dan uit proberen met een cavia van mijn tante om te kijken of het zin heeft

de cavia heeft een plank waar ze onder kan zitten en op kan klimmen ook heeft ze nog een huisje er in staan en ze springt vaak van het huisje naar de plak toe en kan dus lekker bewegen ze wil trouns niet graag opgepakt worden maar wel weer graag op schoot zitten

als je een mannetje uit een opvang van de dierenbescherming haalt is hij als het goed is al gecastreerd, en kan je, mocht het nou toch niet klikken, hem in overleg terugbrengen en kijken voor een ander mannetje. Cavia's zijn sociale dieren, het is het beste als ze een maatje hebben. Ik denk dat dat ook het harde piepen kan verminderen, als ze een vriendje heeft zal ze veel meer afleiding hebben en minder om aandacht van jou vragen.

het uitproberen gaat stress opleveren als je ze na een paar uur/dagen weer uit elkaar haalt ben ik bang, als je ze niet bij elkaar kan laten, kan je ze beter niet bij elkaar zetten. Over het algemeen gaat het tussen een vrouwtje en een gecastreerd mannetje 9 van de 10x goed hoor, ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er een cavia teruggebracht werd naar onze opvang :)

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-12 00:45

oke bedankt voor de tip ik ga er over naar denken en even kijken of er een opvang in de buurt zit

weet iemand dat rond nijmegen ?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:47

In Arnhem. En ik krijg volgend weekend 2 zwangere opvang zeugen. Mogelijk dat daar een beertje bij zit die ik dan laat castreren... Woon niet ver van Nijmegen. En kan de cavia in wijchen krijgen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:50