Nieuwe kat naar buiten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Nieuwe kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:29

Hallo bokkers,

Zoals iemand misschien wel weet ben ik afgelopen maandag naar het dierenasiel geweest. We hebben een ontzettend leuke kater gevonden waar we nu al helemaal dol op zijn! Hier een foto van onze Guus : http://tinypic.com/r/2mq9cg9/5

Nu willen we van Guus geen binnen kat maken, dus mag hij straks lekker naar buiten. We weten dat we hem ongeveer 2 weken binnen moeten houden voor hij naar buiten mag. Nu vragen we ons af of we hem met ong. 1,5-2 weken al aan een tuigje in de tuin kunnen laten? Om hem daar alvast aan te laten wennen? Of is dit echt not done?

Alvast bedankt!
:evaw:

Goof

Re: Nieuwe kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:31

Ik zou eigenlijk iets langer wachten dan 2 weken. Ik dacht dat altijd een week of 6 binnen houden geadviseerd werd?
Aan een tuigje kan natuurlijk altijd.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:32

Wat een leuke kat!
Mijn ervaring is dat een kat het zelf ook best wel spannend vindt en dicht bij huis blijft...als hij al van je zijde wijkt. Ze gaan steeds een stapje verder.
Maar ik zou hem dan zeker wel eerst laten castreren, of is hij al een 'jeweetwel-kater', anders ben je hem geheid kwijt.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:36

Het is een jeweetwel-kater.. En in het asiel zeiden ze ongeveer 2 weken, maar ik merk aan hem dat hij eigenlijk naar buiten wil. Dus zat daarom te denken aan een tuigje. Zodat hij toch even naar buiten kan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:23

ik werk ook op het asiel en wij adviseren ze minimaal 1maand binnen te houden liefst nog wat langer.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:27

Serieus :wow: Hier hadden ze het over ong. 2 weken. We moesten even testen met onverwachts een boek achter hem te laten vallen en als die niet schrok mocht hij naar buiten! Toch maar even een tijdje met een tuigje naar buiten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:34

Toevallig zijn allebei de katten bij mijn ouders de eerste dag al ontsnapt := En allebei ook weer teruggekomen.

Maar dat raad ik je niet aan :P levert voor beide partijen nogal veel stress op.

Tuigje raad ik je ook af.. Ten eerste omdat je het na deze periode toch niet meer nodig hebt. Ten tweede omdat hij, als hij echt de wijde wereld in wil trekken, dicht binnen no time uit dat tuigje gewurmd gaat hebben. Of hij probeert het in elk geval.

Hij heeft maar gewoon even geduld te hebben :) Koop een zooitje muisjes (bij het asiel heb je er vaak heel goedkope) zodat hij zich binnen kan vermaken. Een hengel is ook altijd heel leuk :D

Ow en trouwens, als je hem aan een tuigje naar buiten laat, dan wil hij alleen maar meeeeer meer meer! Dus dan gaat hij helemaal wanhopig aan de deur krabben. Dus in feite doe je hem er geen plezier mee denk ik..

Wij hielden 2 weken aan voor onze asielkat, en een half jaar voor het kitten, maar dat was meer omdat ze nog niet gesteriliseerd was. (Katten uit het asiel zijn trouwens altijd gecastreerd/gesteriliseerd @mirim) . Als hij van straat komt is hij echt wel gewend aan het buitenleven en hoef je niet bang te zijn dat hij onder een auto komt ofzo :) Tenzij je aan een 80 km weg woont ofzo.. In dat geval zou ik mijn kat uberhaupt niet naar buiten laten :')
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-02-12 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:36

Hij staat al aan de deur te krabben haha.. We hebben een hengel en ontzettend veel speeltjes maar hij is eigenlijk gewoon ontzettend lui! Dus hij wilt naar buiten of hij slaapt :') Maar misschien dan toch maar geen tuigje!

We wonen trouwens gewoon in een dorpje, en hij is inderdaad gewend om naar buiten te gaan!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:38

Haha dat klinkt precies als de asielkat van mijn ouders :+ Hij wilde ook altijd naar buiten.. Maarja, hij moet maar gewoon geduld hebben :+ 2 weken is echt wel genoeg denk ik, hij weet tenslotte dat bij jullie het eten is ;)

Speaking of which, weet niet of er buren zijn die ook katten hebben? Zou wel even vragen of zij jouw kat niet willen voeren, daar kan je een onwijs dikke kat aan overhouden.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:40

Ja de buren hebben ook een kat, gelukkig eet hij enkel als hij honger heeft. En hij houd niet van zacht voer dus ben daar niet heel bang voor! Maar is altijd verstandig om te vragen, al zie ik hem er voor aan om daar gewoon op de bank te gaan liggen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:44

Haha ja daar is op zich niet zoveel op tegen (vind ik dan) (en zolang de mensen het zelf ook niet erg vinden :P ) maar de kat van mijn vriend werd ook een tijdje bij gevoerd door een buurvrouw. Die dijde ook ineens uit :')
We waren een keer een weekend weg, en de buurvrouw paste om hem. Hij was echt ontzettend aanhalig, hij miste ons ws :+ hij ging toen met haar mee naar binnen en liep de hele zaterdag achter elkaar aan :') Zelfs mee het toilet in! Gek beest.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 19:46

Haha ik denk dat Guus dat ook wel zou doen! Gekke beesten :D

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:47

Wij hebben de stalkat iets langer dan 3 weken binnen gehouden. Daarna gewoon deur open gezet en hij blijft nu keurig bij stal :)

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:52

Magrathea schreef:
(Katten uit het asiel zijn trouwens altijd gecastreerd/gesteriliseerd @mirim)

Dat is niet waar, niet elk asiel krijgt daar subsidie voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:54

Wij krijgen ook geen subsidie daarvoor hoor! Maar we doen het wel omdat er al veel te veel katten zijn, en op lange termijn zou dit theoretisch gezien de kosten moeten drukken.
Geen enkele kat bij ons gaat naar een nieuw baasje met werkende geslachtsorganen :o ook de kittens niet!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:58

princesmax schreef:
Magrathea schreef:
(Katten uit het asiel zijn trouwens altijd gecastreerd/gesteriliseerd @mirim)

Dat is niet waar, niet elk asiel krijgt daar subsidie voor.

Wij krijgen ook geen subsidie hier voor maar alles gaat geholpen de deur uit van katten om te maken dat ze echt niet kunnen voortplanten. Kittens gaan niet geholpen weg maar wel met een papier erbij dat ze gratis geholpen kunnen worden bij onze dierenarts en dat dit verplicht moet gebeuren voor een bepaalde leeftijd. Duidelijk wordt erbij verteld en op 2 formullieren erbij gezet dat er NIET mee gefokt mag worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:20

Hoezo gaan kittens niet geholpen de deur uit dan bij jullie?

Nu ik erover nadenk, ik weet eigenlijk niet hoe het zit bij de poezen.. Katertjes worden met 12 weken gecastreerd geloof ik, iig zodra de balletjes zijn ingedaald. Mijn poes moest toen ze 6 maanden was voor de sterilisatie. Maar dat schijnt ook al eerder te kunnen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:24

mischien omdat een kat met 12 weken castreren veel te vroeg is :)*
en een poes met 6 maanden vind ik eigenlijk ook nog te vroeg maar goed

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:27

onze katten zijn na een verhuizing met 3 dagen naar buiten gegaan.
Maar bij een asiel kat zou ik je toch aanraden om hem minimaal 3 weken binnen ten houden.
Aan een tuigje naar buiten kan nooit kwaad maar houd er rekening mee dat ze daaraan moeten wennen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:28

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 02:43

Ik zou ook langer wachten. Toen wij onze poes uit het asiel haalden was deze vier maanden oud. We hebben haar een maand binnen gehouden. Ze zat natuurlijk de hele tijd uit het raam te kijken en voor het kattenluikje. Na een maand lieten we haar in de tuin en ging ze met 100 km/per uur de tuin rond. Knettergek! En boven in de bomen en weer terug. Maar na een kwartiertje kalmeerde ze en sindsdien loopt ze lekker van binnen naar buiten en weer terug.

Waarom zou je niet gewoon wat langer wachten. Je wilt toch niet dat je hem ineens kwijt bent na twee weken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:41

Bloodymary schreef:
Waarom zou je niet gewoon wat langer wachten. Je wilt toch niet dat je hem ineens kwijt bent na twee weken?

Tja, waarom zou je niet gelijk je kat maar nooit naar buiten laten?

Die grens van 2 weken is er niet voor niks.. Als het bij 2 weken fout gaat gaat het niet ineens wel goed bij 4 weken denk ik..

Het kan wel even handig zijn om te checken of de oude eigenaren (als die bekend zijn) misschien in de buurt wonen. Dan kan je kat namelijk in de war raken..

Mja, uiteindelijk weet je zelf wel wat het beste voor je kat is denk ik :) Ik denk niet dat ie er heel snel vandoor schiet als hij het heel gezellig heeft bij jullie :)q

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 13:44

Volgens mij zijn de oude eigenaren niet bekend, het lijkt me sterk dat ze hier in de buurt wonen aangezien we naar een asiel in een andere stad zijn geweest. Terwijl er hier ook een asiel is! Maar je weet het natuurlijk nooit!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:09

Is het al gelukt :) ?