kattenbakkenprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

kattenbakkenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 18:23

Kattenbakkenprobleem, is dat een woord? :+

Het is niet zozeer de kattenbak zelf, wel de inhoud waar ik mij aan erger.
Onze 2 huiskatten zijn fanatieke poepers en plassers, niks mis mee, ze graven en doen er ook lekker op los.
Alleen ze nemen allemaal grit mee de woonkamer in.
En dan niet een klein beetje, maar dusdanig dat ik er elke dag flink wat opzuig. Hele "wandelpad" ligt eronder.
's nachts liggen ze ook op de bank of lopen over tafel, en daar tref ik dus ook grit aan. Vind dat niet erg fijn.
Om over het halletje (waar de bakken staan) maar niet te spreken.
Is er iemand die daar een oplossing op/voor heeft?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:25

Zo'n matje speciaal matje ervoor leggen, helpt bij mij een beetje, dan blijft er niet zoveel aan hun voetje's plakken.

zonnebloem18

Re: kattenbakkenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:26

Ik heb een deurmatje van de ikea voor de bakken, was 2 euro en vangt ongeveer 80% van alle korrels op zo'n beetje.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:59

Wat dacht je ervan om over te gaan op houtkorrels?? Geeft minder rotzooi omdat de korrels harder en groter zijn, blijven moeilijker aan pootjes plakken. Als de korrel vocht absorbeert word het een soort van gruis. Overigens houdt deze houtkorrel veel meer geur tegen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:01

je hebt er speciale matjes voor.
zusje heeft de kattenbak in een grote onderbak gezet en daarvoor een matje. zij heeft er 1 van plastic nepgras. merendeel blijft in de bak achter en de rest op het matje.
ik heb een soort nep schapenwollen wc-matje ervoor liggen. helpt ook goed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:10

nou dat is ook toevallig dat ik net vandaag dit topic lees! Ik heb besloten om vandaag ook eens iets anders te gaan kopen.

Ik gebruik al jaaaaaaaren van dat hele fijne klontvormige grind. Loodzwaar om naar binnen te sjouwen, maar ik vond het altijd het fijnst. Elke dag (nouja) de klonten en poepjes eruit, en je houdt een 100% schone bak over.

Mijn kattenbak staat boven op een slaapkamer, met een matje ervoor. Maar ik kom OVERAL die korreltjes tegen... op die slaapkamer uiteraard, op het overloopje (waar ik speciaal vloerbedekking heb liggen als een soort 'uitloopmat', op de trap, zelfs beneden op de bank. Gek wordt ik ervan.

Dus ik heb vandaag besloten om toch maar eens grote korrels te gaan proberen... ben nog niet uit of het klei of hout moet worden, neig toch meer naar klei.

EDIT: het matje daar springen die van mij trouwens overheen... ze zijn niet genegen daar hun poezelige voetjes op te zetten... :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:44

Amaris, ik was het sjouwen met grote zakken ook zat en ben over gegaan op grit op basis van siliconen. zijn zakjes van 5 liter.
1 zakje per bak is genoeg voor 2 weken met 1 kat. elke dag de poepjes eruit en de boel omhusselen en klaar. geen natte en stinkende bende en scheelt echt sjouwen.
hier wel houtkorrels gehad maar was geen succes. stinken en alsnog gruis door het huis.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:37

sjattukuh25 schreef:
Wat dacht je ervan om over te gaan op houtkorrels?? Geeft minder rotzooi omdat de korrels harder en groter zijn, blijven moeilijker aan pootjes plakken. Als de korrel vocht absorbeert word het een soort van gruis. Overigens houdt deze houtkorrel veel meer geur tegen.

Hopelijk heb je er wat aan.

:j hebben wij nu ook, we hadden eerst door het hele huis (donkere vloer+meubels) witte pootjes en sinds we die houtkorrels hebben ruikt het ook stukken minder! Ik vind het superspul maar ik hoor ook verhalen dat katten er niet op willen...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:44

wij hebben dat nooit gehad. Toen namen we ander grit (kitty's friend) en na 3 dagen was ik het steeds weer stofzuigen beu. Ik zat op kattenbak grit, ik zag overal kattenbak grit, de kat had het overal in ahar vacht hangen (langharig) en ik sliep op kattenbak grit.
Was het enorm beu. Had een zak van 25 liter gekocht en deze zo aan het asiel geschonken en weer mijn eigen vertrouwde maar heel dure grit gekocht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:46

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... sic/210246

dit grit heb ik nu. Zeer ideaal het klont enrom dus de plas kan ik er zo uitscheppen en poep haal ik er ook makkelijk uit. Als het grit bijna op is dan gooi ik de bak leeg en maak hem helemaal schoon en doe er nieuw in. Kat ruikt wel redelijk naar babypoeder haha maar ze gaat er goed op en neemt geen grit er mee uit. Het is ook zonder geur te verkrijgen maar omdat we de bak nu niet ruiken laten we het lekker zo.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:38

Maar Extreme Classic is toch ook van dat fijne grit?

Ik heb nu gekozen voor biokats fresh (de groene zak) het is wel klontvormend staat erop, maar het zijn grote korrels. Dus hopelijk blijven die minder in de voetjes en in de vacht hangen. Ik moest het maar doen met wat ze bij de isidorus hadden en dan leek dit me de beste keus.

Houtkorrels ga ik bewust niet voor kiezen, ik heb gelezen dat het natte spul in erg fijn gruis uit elkaar valt en dat wil ik niet.

Dit lijkt me helemaal ideaal: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/49397
Maarja... dan moet je weer laten bezorgen en ik ben bijna nooit thuis...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:48

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:48

ik wil inderdaad eens op zoek gaan naar de grovere korrel bij de dierenspeciaalzaak.

daarnaast een mat (die had ik nog) voor de 2 bakken gelegd.
Dat scheelt volgens mij nu al na 1 dag.
Dus ik haal er nog 2 bij de ikea deze week.

thanks voor de tips tot zover!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:53

Ik heb ook houtkorrels en dan een PeeWee kattenbak.
http://www.peeweenederland.nl/peewee-systeem.php

Kan het iedereen aanraden: een kattenbak met dubbele bodem. Wanneer de houtkorrels nat worden vallen ze uit elkaar en zakken in de onderste bak. Keertje schudden dat alles in de onderste bak zit als hij bijna vol is en kan hem zo leegkieperen.
Hoopjes moet ik er wel gewoon dagelijks uitscheppen maar die onderbak doe ik maar 2x per week. En dat met 3 katten en 2 bakken.
Kattenbakken kosten even wat meer maar heb gewoon goedkope korrels en verbruik bijna niets.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:13

Maar als je grove klontvormende korrels hebt hoef je alleen maar even te scheppen en ben je ook klaar.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:29

Ja alleen die brokkelen toch weer snel los zeker zoals bij mij met 3 katten.
En het stoft ook veel meer.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:32

Ik blijf bij de hele fijne klontvormende korrel, tot nu toe nog niks beters gevonden.
Met een mat voor de bak geen last van uitloop.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:22

ik heb ook deurmatjes voor de bakken liggen, dat helpt wel
wel de matjes regelmatig even zuigen (wij hebben er een kruimeldief voor aangeschaft haha) en dat scheelt een hoop rommel in huis!
wij gebruiken nu houtkorrel van Cat's best maar mijn ervaring is dat je de uitloop van grind niet helemaal tegen kunt gaan, helaas!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:23

Houtkorrels schelen heel veel :j

Het is inderdaad een beetje zoeken naar het systeem dat voor jullie het beste werkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:29

Ik heb sinds zaterdagmiddag de biokats fresh erin en vanavond geschept. Ik ben vooralsnog om! Klont zeer goed en ik vond maar drie korrels in de omgeving waar ik eerder de hele kamer vol had liggen. De brits korthaar heeft nogal grote voetjes en nam erg veel fijn grit mee. Maar dit ziet er goed uit!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:16

Amaris schreef:
Maar Extreme Classic is toch ook van dat fijne grit?

Ik heb nu gekozen voor biokats fresh (de groene zak) het is wel klontvormend staat erop, maar het zijn grote korrels. Dus hopelijk blijven die minder in de voetjes en in de vacht hangen. Ik moest het maar doen met wat ze bij de isidorus hadden en dan leek dit me de beste keus.

Houtkorrels ga ik bewust niet voor kiezen, ik heb gelezen dat het natte spul in erg fijn gruis uit elkaar valt en dat wil ik niet.

Dit lijkt me helemaal ideaal: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/49397
Maarja... dan moet je weer laten bezorgen en ik ben bijna nooit thuis...

jep het is zeer fijn grit maar ik zag dus dat het grove grit veel meer uitloop had.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:08

bij mij gaf het hele fijne grit juist irritatie omdat het tussen de V-groef van mijn laminaat bleef zitten..... het grove grit kan ik zo met de wisser even bij elkaar vegen en zo hoef ik dus niet 3x per dag te stofzuigen :)