paspoortje van Siep (mijn hond)
*vizsla
*5,5 jaar oud
*luistert erg goed
*gecastreerde reu
*ontzettende goede conditie

paspoortje van Dirk (uitlaathond)
*beauceron X labrador
*4,5 jaar oud
*luistert slecht, is niet goed opgevoed en alles is interessanter dan ik ben
*gecastreerde reu
*slechte conditie en te zwaar, hij zit zichzelf duidelijk in de weg.
*wil nog wel eens onaardig uit de hoek komen tegen andere honden.

Zo'n 3 tot 4 keer per week laat iemands hond uit. Beide heren gaan dan samen naast de fiets tot we in het bos zijn (ongeveer 6 minuten), dit gaat super en ze doen dit al vanaf dat ze 1 zijn. En ze zijn echt 'vriendjes'. Maar mijn hond zijn natuurlijke tempo, oftwel hoe hard hij het liefst loopt, gemeten door ernaast te gaan fietsen is ongeveer 18 km per uur. Die van Dirk is 6 km per uur.
Dan krijgen we het probleem, dit is geen doen. De een sleurt me naar achter, de ander loopt of voor me, of als ik hem daar het commando voor geef netjes naast me. Natuurlijk kan ik me aanpassen en kunnen we langzamer fietsen, maar dat is wandeltempo. Aangezien ik, ook in het bos, altijd fiets omdat ik anders thuis met een stuiterhond zit is dit gewoon geen optie.
Dirk weegt op dit moment 43 kilo. Volgens de eigenaar is dit 3 kg te zwaar. Bij haar heb ik namelijk de slechte conditie/weglopen/bijten al aangekaart. Haar reactie hierop was dat hij inderdaad wat te zwaar is, maar dat hij zo mooi is. En hij luistert prima zegt ze, ze doet een opleiding kynologisch gedragstherapeute, dus echt luisteren doet ze ook niet. Voor de rest is ze echt goed voor de hond, maar misschien iets te goed.
wat ik nu doe is echt super enthousiast om hem wat harder te laten lopen, op het moment dat hij komt meteen een koekje geven, zeer uitgebreid belonen met stem en aandacht (dit maak het niet uit, zijn oren gaan niet eens omhoog). op het moment dat hij gewoon voor me wegspringt echt een flinke: heee! maar het maakt hem gewoon niets uit.
mijn vraag is: hoe ga ik de conditie van deze hond verbeteren? of zorgen dat hij net iets harder kan lopen? een tip voor het weglopen zou ik ook wel fijn vinden, want het is geen beginnen op deze manier.
opmerkingen zoals, je bent jong zit ik niet echt op te wachten. ik heb mijn hond helemaal zelf opgevoed gewoon door heel veel te lezen en heel goed te kijken. En ik heb laatst ook nog een eigenaresse geholpen omdat haar hond wegsprong en ging grommen met het aanlijnen en die doet het nu perfect.
een foto'tje van de heren samen

alvast bedankt voor het lezen van dit ontzettend lange verhaal! ik hoop op wat goede raad.