Phoebe is de tweede kat van mijn vriend en zijn moeder (daar woont ie nog in huis). Ze is kort na de eerste (June) gekomen zodat die eerste niet alleen zou zijn overdag. Net als de eerste is ze afkomstig uit een nestje van het asiel. Echter had de moeder waarschijnlijk een virus onder de leden, waar zij als sterke volwassen kat geen last van had, maar haar kittens wel.
Phoebe is ontzettend ziek geweest, en als June er niet was geweest had ze het waarschijnlijk niet gered. June week niet van haar zijde, hield haar warm 's nachts en likte haar schoon. De rest van het nestje is overleden aan deze ziekte. (Weet niet precies wat het was.)
Daar weet Phoebe nu niets meer van: het is een jaloers kreng dat June wegjaagt als zij teveel aandacht krijgt naar haar zin
Maar goed, da's een ander verhaal.Is ze geen schatje!

Sinds vorige zomer is Phoebe's linkeroog steeds meer rood gaan kleuren, de iris dan. Ook werd de pupil erg groot.
Natuurlijk de DA opgezocht, die zei echter dat ze 'geen idee had wat het kon zijn ' maar dat het 'wel niet zo erg zou zijn'.
Ze komen al jaren bij die dierenarts, het asiel heeft deze praktijk ook als vaste adres. Een DA met een goede naam dus, dus ze dachten er verder niet bij na. Ze leek er ook geen last van te hebben: ze deed nog gewoon haar ding, en leek ook gewoon nog te kunnen zien door dat oog. Ze vertoonde namelijk niet het gedrag dat je vaak ziet, dat ze heel erg schrikken als je (in haar geval) van links aankomt met je hand ofzo.
Echter, een week of 2 geleden was ze kwijt. Ze heeft die hele dag in één van de kamers boven gezeten. Omdat de katten altijd brokjes tot hun beschikking hebben, valt dat natuurlijk niet echt op, maar ze had dus waarschijnlijk al een hele tijd niet meer gegeten (ze was niet beneden geweest, waar de brokjes staan). Ze krijgen 1x per dag natvoer: dat wilde ze ook niet. Dat was erg zorgwekkend, aangezien ze daar normaal al een halfuur van tevoren voor zitten te wachten. Ook had ze ws niet gedronken in die tijd. Het was toen zaterdagavond, nou zondag naar de DA gegaan. Aangezien de normale DA die dag niet beschikbaar was voor dit spoedgeval zijn ze naar de huis-DA gegaan van de dierenambulance (die mijn vriend kent omdat hij daar werkt). Een van de eerste dingen die deze DA zei.. 'Wat is er met haar oog aan de hand?' Nou je raadt het al: het was toch niet zo onschuldig als DA 1 beweerde. Het is ws begonnen als een milde ontsteking die met een AB kuurtje verholpen had kunnen worden, maar nu was het al zo ver dat amputatie de enige oplossing was. Want, jawel, waarschijnlijk at en dronk ze daarom niet meer. Infuusje gekregen voor het vocht, en dwangvoer mee naar huis. Operatie direct ingepland voor de vrijdag erna. In die week heeft ze wat upjes en downs gehad, dat ze weer zelf at, maar dat kwam er vaak ook weer uit. De hele dierenfamilie leefde mee
als ze haar pipetje moest nemen, kwamen June, Kemba (katten) en Fannie (hond) allemaal om Phoebe heen zitten terwijl mijn vriend of ik haar voerde. Dat was echt aandoenlijk om te zien.. Afijn, afgelopen vrijdag de operatie gehad. Is erg goed gegaan, en die avond zat ze alweer lekker aan de brokjes. Om maar even te laten zien hoezeer het opluchtte voor haar dat die belasting eraf was..
Het gaat nu ook nog steeds erg goed met haar. Ze is wel errug chagerijnig dat ze niet naar buiten mag, maar het is even niet anders 
Ik ben erg blij dat het weer goed met haar gaat... alleen.. ik vind het echt ontzettend kwalijk dat DA1 deze infectie niet herkende. Een oogontsteking lijkt me toch wel iets dat vaker voorkomt? En nu is ze haar oog kwijt. Naast dat het erg vervelend voor Phoebe is, is het ook niet goedkoop.. Tuurlijk hebben zij/wij dat ervoor over maar het is toch vervelend dat je weet dat het voorkomen had kunnen worden, ze zwemmen nou niet bepaald in het geld
De naam van de praktijk ga ik hier niet neerzetten, dat lijkt me niet erg netjes..
Bedankt voor het lezen, in elk geval.
Ik zal dit weekend kijken of ik een fotootje van knipogende Phoebs kan plaatsen!
Groetjes Suzanne

!
En de trechter ook!