Welk vlees mijn hond voeren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Welk vlees mijn hond voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:48

Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een 3 jarige labrador.
Nadat ze al een tijd last van haar oren heeft vaak jeuk en etc. en wij ons goed geoörienteerd hebben
wil ik graag overstappen op vers voer voor mijn hond. Misschien een aantal dagen in de week
of misschien helemaal ik weet niet wat verantwoord is?

Alleen ik kom er niet uit wat nu goed vers voer is. Ik hou zelf niet zo van bloed en kan er slecht tegen
dus ik hoef geen hele bloederige stukken vlees. Ook wil ik geen prooidieren voeren omdat ik het zelf gewoon heel
onsmakelijk vind, en ik niet wil dat mijn hond straks een van de konijnen ermee verward.

Dus wat is nu goed vlees om mijn hond op te zetten? En dan alle dagen of een paar dagen in de week en de rest brok?

BraveSpots

Re: Welk vlees mijn hond voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:51

Zoek ivm met jeuk zeker een vlees die graanvrij is. En mocht je deels brok blijven voeren kun je eventueel ook overgaan op graanvrije brok.

Verder is het soort vlees dat je voert redelijk afhankelijk van je budget, de beschikbaarheid in je woonplaats en een groot deel zelf uitproberen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:52

Ik heeb me laatst (na een tip van een buurman) ingelezen op de site van lotgering, een slager uit omg amsterdam die speciaal voor honden en poesies vers vlees maaltijden maakt (puur vlees). Deze raad in ieder geval aan om of alleen vlees, of alleen brok te voeren, dit ivm het verteringsproces, dat bij brok anders is dan bij vlees.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:52

Ik woon in Friesland. Budget is geen probleem, vind het heel moeilijk uit te zoeken. Hier bij ons in de buurt is Lotgering? weet iemand of dat goed is?

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:52

carnibest wellicht een oplossing dat is zeg maar een soort pastei en zit in een rol.

de meeste honden met veel jeuk gaan altijd op vers voer omdat ze vaak niet tegen de bestanddelen in brok kunnen. sommige soorten vers vlees daarentegen worden veel minder bewerkt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:54

Ja de dierenarts raadde ons dit ook aan. Aangezien we al tal van zalfjes hebben geprobeerd maar niets hielp. Hoe zit het eigenlijk met de tanden van honden? worden die niet heel slecht door alleen vlees? En hoe doen jullie het als je op vakantie gaat?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:56

@fanci: Schijnt dat die gedachte tegenwordig achterhaald is. Vroeger durfde men het advies geven om toch 12 uur tussen een brokvoeding en vlees te laten, maar blijkbaar kan het zelf geen kwaad om alles samen/door elkaar te voeren.

Mits je hond het verdraagd natuurlijk. Bij honden waarvan de darmen telkens van slag raken door wisselen van voer lijkt me 1 keuze wel aan te raden.

Tanden worden normaal gezien alleen maar beter van vlees. Aanslag op tanden komt van de brok af :j.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:57

Oke bedankt! Verder nog tips voor vleessoorten?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:57

En hoeveel mag een hond van 27 kg hebben? en wordt geadviseerd dan 2x daags te voeren of 1 x daags?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:58

NienkeNiels schreef:
Ja de dierenarts raadde ons dit ook aan. Aangezien we al tal van zalfjes hebben geprobeerd maar niets hielp. Hoe zit het eigenlijk met de tanden van honden? worden die niet heel slecht door alleen vlees? En hoe doen jullie het als je op vakantie gaat?

De tanden van een hond zijn volgens mij gewoon bedoeld om vlees te kluiven :D

Bij mij in het asiel hebben we ook pensionhonden, en we hadden een setje herders die ook vers vlees kregen. Zolang je ze een netjes uitgewerkt schema geeft met wat en wanneer moet dat geen probleem zijn. (En het vlees vooraf inkopen en meegeven) Tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt :)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:59

oh ok weer wat geleerd! (wij willen als de brok op is ook over stappen)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:00

ik werk op een dierenpension bij ons kan vers vlees meegegeven worden, als je de hond mee neemt op vakantie wordt het wat lastiger, bestaan er geen koelbox achtige apparaten die je op stand vriezen kan zetten dan kun je het gewoon meenemen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:01

tanden worden er juist beter van. in brokken zit allemaal meuk wat voor tandplak en dergelijke zorgt. dat zit in vlees niet.
je zou helemaal over kunnen gaan op vlees of gedeeltelijk. wat je zelf wilt. maar niet door elkaar mengen. als je gedeeltelijk overgaat dan kan je beter een paar dagen vlees doen en een paar dagen brok. het beste is helemaal. zeker als hij al jeuk heeft. maar hier krijgt hij ook af en toe nog brok tussendoor als ik een keer vergeten bent vlees eruit te halen of zo.
als hij jeuk heeft dan moet je wel zoeken naar een vleessoort waar geen granen/gluten in zitten. lotgering hoor je goede verhalen over. jumbo in de buurt??
die verkopen smuldier. daar zou je mee kunnen beginnen. wel de complete versie nemen. bij de meeste vleessoorten zit wel bloed dus dat is een kwestie van bakje omkeren en wegwezen :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:02

Wij voeren Lotgering aan onze oude Rottweiler. Ik geef de variant met paardenvlees omdat dat magerder is en ze de neiging heeft om dik te worden. Ik geef haar elke dag een pakje, daar zit 500 gram in. Dat zou voor je Labje ook genoeg moeten zijn. Daarnaast geef ik haar om de dag een stuk runderkraakbeen, kan ze lekker een tijd op kauwen en is super voor de tanden. Ze heeft nog nooit zulke schone witte tanden gehad.
Je moet wel een grote vriezer hebben, want het is het voordeligst om een grote partij ineens te kopen in verband met de vrij hoge bezorgkosten (9 euro ongeveer). Doggie doet het er heel goed op. Het stinkt alleen heel erg vind ik :r
Ik bestel 36 pakjes vlees (1 krat) en 3 kilo kraakbeen per keer. Ze hebben ook heel veel andere lekkere dingetjes zoals mergpijpjes en dergelijke. Ik ben supertevreden in elk geval (en nee, ik heb geen aandelen
:+ )
Overigens nemen wij de hond nooit mee op vakantie, dus daar kan ik je geen tips voor geven. Maar er zijn geloof ik ook wel graanvrije brokken die je dan zou kunnen geven. Dus geperst vlees in brokvorm. Maar daar weet ik verder niet veel van, omdat ik alleen dit geef.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:03

fanci_mike schreef:
Ik heeb me laatst (na een tip van een buurman) ingelezen op de site van lotgering, een slager uit omg amsterdam die speciaal voor honden en poesies vers vlees maaltijden maakt (puur vlees). Deze raad in ieder geval aan om of alleen vlees, of alleen brok te voeren, dit ivm het verteringsproces, dat bij brok anders is dan bij vlees.

Voor de dame van mijn ouders werd door de dierenarts anders aan geraden
Om de paar dagen wisselen om eetlust op te wekken en de darmen weer een kick te geven zodat ze harder gaan werken zodat ze dus meer zou gaan opnemen en dus wat zou aankomen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:05

NienkeNiels schreef:
En hoeveel mag een hond van 27 kg hebben? en wordt geadviseerd dan 2x daags te voeren of 1 x daags?

Mijn labrador van 28 kg krijgt twee pakjes Smuldier per dag, dus 800 gram. Als ze een paar dagen wat minder actief is, voer ik ook minder.

Smuldier doen een heleboel honden het goed op en AH heeft tegenwoordig ook een eigen merk vers vlees in de diepvries. Vindt mijn hond ook heerlijk, kost 69 cent per pakje van 400 gram.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:08

Pens om je hond even te ontgiften en daarna kan je heel goed de kant en klaar mixen van herbyvers gaan voeren.
Smuldier bevat veel water.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:48

mijn hond van 30 kg krijgt 1.5 pakje (dus 600 gram per dag) en is toch ook behoorlijk actief. Ik zou gewoon beginnen met 600 á 800 gram (ik voer zo ook regelmatig ene dag 600 en andere dag 800 gram).
Idd pens/vlees compleet gaan voeren voor ontgiften een paar weken en daarna lekker doen waar jij en je hond zich goed bij voelen. Hier geef ik veel smuldier, carnibest vinden ze niet te eten, energique vinden ze heerlijk maar hebben ze maar 500 gram van nodig en dan hebben ze altijd honger. Degomeat ging geweldig maar kan ik nergens meer kopen en nu heb ik van mulders ook lam/rijst kvv dat glutenvrij is en ook dat gaat goed. Wissel dus erg af.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:50

Is de norm niet 2% van het lichaamsgewicht?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:06

Bedankt voor al jullie tips. HEb momenteel een probeerpakket besteld van lotgering met alle soorten vlees erin. Ben dus heel erg benieuwd.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:07

Magrathea schreef:

norm is dacht ik 2 tot 3% maar dat verschilt echt per hond. mijn hond zou het er bijv. niet op redden.
die moet 35 kg wegen en krijgt op dit moment 2,5 pakje smuldier. dus 1000gr. maar de mijne heeft ook EPI en heeft hierdoor moeite om vetten en eiwitten op te nemen.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:14

Ik zou de richtlijn ongeveer aanhouden,

maar voer vooral op het oog,

mij DH van 17 maand krijgt 900 tot 1000 gram, 37 kilo ! Een actieve huis/sport hond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:14

Tieme schreef:
Magrathea schreef:

norm is dacht ik 2 tot 3% maar dat verschilt echt per hond. mijn hond zou het er bijv. niet op redden.
die moet 35 kg wegen en krijgt op dit moment 2,5 pakje smuldier. dus 1000gr. maar de mijne heeft ook EPI en heeft hierdoor moeite om vetten en eiwitten op te nemen.

Ja okee maar jouw hond is dan ook een gevalletje apart :P
Ik zou starten op 2% en dan kijken of hij uitdijt of juist meer nodig lijkt te hebben. Maar dan is 2-3% wel een goed startpunt :j

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:37

Wij voeren op het moment Carnibest, we zijn er echt heel tevreden over.

Wij laten ze hier 1 dag in de week vasten, ivm het voorkomen van stinken uit de bek.

We voeren trouwens aan de volwassen honden carnibest aktief en ze krijgen tussen de 400/500 gram en wegen 13.5 kg.
De jongen honden krijgen carnibest natuurlijk en krijgen ook rond de 500 gram gewicht tussen de 7 en 9 kg.
Laatst bijgewerkt door Zorry op 24-02-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 00:38

Als ze hier kvv krijgt (af en toe) is het max 400 gram, vaak 300. Hond van 28-30 kilo.

Zij is er eentje die van de lucht dik word bij wijze van spreken. Dus op het oog voeren is zeker aan te raden :j.