Egeltje gevonden, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Egeltje gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:02

Hallo,
vanmorgen wilde ik met de honden een rondje hardlopen, toen ik merkte dat de honden bij een hoopje midden op het pad bleven staan. Er lag dus een klein egeltje, midden op het pad.
Hij ademde nog, en hij lag opgerold, en verder waren er ook geen tekenen van ziekte of andere problemen, behalve dat hij dus midden in februari op een pad lag, terwijl ze een winterslaap houden tot eind april ofzo..
Dus ik heb het kleine ding meegenomen en in een doosje met stro en bladeren gelegd en de dierenambulance gebeld, die mij hebben doorverwezen naar een egelopvang.
Maar die zeiden dus dat ik hem terug moest zetten, maar toen ik vroeg of het normaal was dat hij helemaal niet bewoog en nu al wakker was gooide ze de haak erop :?
ik heb nu een beetje rond gesurft en waarschijnlijk is hij wakker gemaakt door een hond ofzo, het is ook een hondenuitlaat bosje waar ik hem vond.
Ik weet niet of hij wel helemaal veilig ligt als ik hem terug langs dat pad leg, dus ik heb hem in de achtertuin gelegt, onder een struik en met een op zijn kant liggend krat met veel blaadjes en stro, dus ik hoop dat hij nu gewoon doorslaapt.
Heb ik hier nou goed aan gedaan of moet ik hem toch maar in dat bos neerleggen? het bos is hier tegenover maar er ligt een best drukke weg tussen, en ik weet ook niet of hij gaat proberen over te steken als hij terug wil...
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 23-02-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ManonGrr

Re: Egeltje gevonden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:03

Ik zou niet weten wat je moet doen, maar ga hem alsjeblieft geen melk geven!! Daar kunnen egeltjes eigenlijk helemaal niet tegen. Misschien even een dierenambulance bellen ofzo?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:04

er bestaat een egel opvang centrum
misschien kunnen die de juiste info geven
suc6

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:05

Pas je op voor Mijt enzo? Egels hebben allerlei beestjes die niet goed zijn voor jou en je honden (en eventueel andere dieren)

Egels eten goede kwaliteit kattenbrokjes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:06

Inderdaad de egelopvang. Volgens mij zijn ze rond deze tijd nog in winterslaap, dus een egel die nu al op pad is kan bijna niet gezond zijn. Misschien is hij of zij door een hond gestoord. Kijk wel uit voor parasieten etc.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:06

ManonGrr schreef:
Ik zou niet weten wat je moet doen, maar ga hem alsjeblieft geen melk geven!! Daar kunnen egeltjes eigenlijk helemaal niet tegen. Misschien even een dierenambulance bellen ofzo?

hij krijgt helemaal niks, hij hoort namelijk helemaal niets te eten maar gewoon te slapen. en wie ooit heeft verzonnen dat egeltjes melk drinken :?

Dierenambulance heb ik ook al gebeld, maar die hebben mij dus doorgestuurd naar de egelopvang en die zeiden dat ik hem maar terug moest zetten, maar voor ik kon vragen of dat wel een goed plan was met al die honden gooide ze de telefoon al op de haak...

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:07

Wie dat ooit heeft verzonnen weet ik niet, maar ik weet wel dat een hoop mensen denken dat het goed is.. Sorry ik dacht dat je de dierenbescherming had gebeld.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:09

ManonGrr schreef:
Wie dat ooit heeft verzonnen weet ik niet, maar ik weet wel dat een hoop mensen denken dat het goed is.. Sorry ik dacht dat je de dierenbescherming had gebeld.

ik had het verkeerd getypt, zal het gelijk even veranderen;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:09

Terug zetten in de bosjes, onder de bladeren.
Egel opvang heeft niet zoveel zin als het diertje nog in goede conditie is.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:11

annebe schreef:
Terug zetten in de bosjes, onder de bladeren.
Egel opvang heeft niet zoveel zin als het diertje nog in goede conditie is.

maar is het niet raar dat hij nu al wakker is? en ik weet niet of ik hem wel goed genoeg kan verstoppen zodat er geen honden enzo meer bij kunnen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:13

Soms slapen ze weer in of ze gaan op jacht.
Beestje red zich wel :)
Bij de dierenambu kregen we heel vaak van dit soort meldingen, soms brachten we ze door naar de egelopvang, maar meestal was het advies : zet maar terug...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:14

Ik heb 2 jaar geleden zo een egeltje gevonden en na overleg omdat hij verder wel gezond leek het volgende moeten doen. Wegen omdat ze een minimaal gewicht moeten hebben om te kunnen overleven, uit mijn hoofd is dat 450 of 500 gram. Warmer (meer als buitentemperatuur) wegzetten en een doos of konijnenhok met kranten, stro oid en kattenblikvoer en eventueel rauw ei geven en een plat bakje water. Dan kun je zien of hij eet, drinkt en hoe de ontlasting is. En afhankelijk van het gewicht of langzaam weer koeler wegzetten en hem de kans geven de winterslaap af te maken of blijven voer aanbieden bij te licht.

Maar vreemde reactie van de egelopvang. Nickeltje hier kun je pb en die hebben een opvang.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:15

annebe schreef:
Soms slapen ze weer in of ze gaan op jacht.
Beestje red zich wel :)
Bij de dierenambu kregen we heel vaak van dit soort meldingen, soms brachten we ze door naar de egelopvang, maar meestal was het advies : zet maar terug...

okee, ik herinner me zojuist ook dat ze van die houtwallen hebben, vlakbij dat pad waar ik hem heb gevonden, ik ga daar even een paradijsje bouwen en dan kan hij daar nog mooi 2 maandjes doorsnurken.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:27

Op zich is de ergste winter als het goed is voorbij. Dus als hij niet erg mager of in slechte conditie is zou ik hem lekker terug zetten. Op de opvang gaat hij ook niet meer in winterslaap en er is best voedsel te vinden voor hem. Succes ermee, egeltjes zijn heel leuke diertjes :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:41

toevallig kwam ik de beheerder van het bosje nog tegen, dus die heeft even geholpen om een paradijsje te bouwen voor klein Knorrie.
Ik vind het ook echt hele leuke diertjes, jammer dat de aaibaarheidsfactor toch niet zo heel hoog is met al die stekels :+