oncontroleerbare logee-hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

oncontroleerbare logee-hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 11:55

We hebben voor de krokusvakantie een hond op bezoek waarvan de baasjes op vakantie zijn.
Het is op zich een heel lieve hond, maar hij is nog jong (1 jaar en 2 maanden) en nog heel gek. Ik heb eer alleen nogal wat problemen mee bij het wandelen, dan trekt hij aan de leiband, springt hij en hapt hij in het rond. Als hij normaal loopt dan sleurt hij mn arm bijna uit de kom. Hij is ook heel dominant en springt zomaar op de zetel, stoelen, neemt dingen van tafel (waar hij dan met zijn 2 voorpoten op gaat staan) enzovoort. Ik begrijp dat hij nog jong is en dat hij veel beweging nodig heeft (we gaan minstens 2 uur per dag wandelen, hij kan ook loslopen zodat hij energie kwijt kan) maar is dit gedrag normaal? Ik heb de indruk dat zijn baasjes hem veel te veel laten doen..Hij mag daar trouwens ook op de zetel.
Kan iemand me misschien tips geven over wat ik moet doen om hem zulk gedrag af te leren?
Groetjes

plientjedres

Re: oncontroleerbare logee-hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:01

nou enthousiast mag natuurlijk altijd, maar zoals jij dit beschrijft is wel wat overdreven.
hebben ze cursus met hem gedaan? anders is hij gewoon heel associaal.
voor een paar euro kan je een slipkettinkje halen bij de dierenwinkel, moet je alleen trekken als je hem wilt corigeren.
dat hebben ze heel gouw door en dan zal het getrek snel minder worden.
ik weet dat het niet jou hond is, maar die mensen zullen vast begrijpen waarom je dat gedaan hebt.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:05

Hij heeft een leiband die als hij eraan trekt, almaar meer aanspant. Ik denk dat dit al een slipketting is dan? Hij blijft gewoon sleuren en hijgen..
Met enthousiasme heb ik geen probleem, maar hij doet inderdaad overdreven. Ze gaan elke week naar de hondenschool hebben ze verteld, en hij kan ook luisteren hoor, maar alleen als hij daar zin in heeft zeg maar..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:27

slipketting zou ik persoonlijk niet doen, heb een rothekel aan die dingen want zoals TS al aangeeft, daar blijven ze gewoon mee hangen/trekken en je beschadigt de slokdarm/longen er mee.

Je moet hem een beetje als een kind behandelen, streng maar rechtvaardig :)
als hij op de bank springt, zeggen dat ie in de mand moet. als ie niet luistert wat harder zeggen( wanneer hij het commando 'mand' of 'plaats' niet kent heeft harder zeggen natuurlijk geen zin), en dan maar hond van de bank af halen en hem in z'n mand zetten en belonen. Als je dit maar consequent genoeg volhoud zal hij gaan snappen dat wanneer jij zegt dat hij in z'n mand moet, hij dat ook maar beter kan doen want dat kost veel minder moeite. Als hij dan op het commando in z'n mandje gaat liggen belonen met positieve stem en eventueel een klein hondenkoekje.
Als hij iets van tafel pakt zou ik een schreeuw geven (Foei!! of nee!) hetgeen hij pakte terug pakken en hem naar de mand sturen en hem even geen aandacht geven.

Met het lopen moet je proberen zijn aandacht te houden, dit is lastig bij een jonge hond die duidelijk altijd mag trekken aan de riem, maar je kan het proberen. Praat vrolijk tegen hem, lok hem af en toe naar je toe met een koekje en vraag hem om de zoveel meter op op te letten: zeg zijn naam en als hij er op reageert door te stoppen, om te kijken oid dan beloon je hem met een kriebel in z'n hals, op z'n rug of waar hij het lekker vind.

Bij dit soort honden is 1 ding het aller belangrijkst: consequent blijven :j dus hij mag nu niet op de bank, dus ook vanavond niet om gezellig bij je te zitten. Hij mag nu niks van tafel pakken, dus ook niet als jij even de kamer uit bent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:42

ik ben heel makkelijk met loge honden. Die passen maar gewoon gelijk aan de regels hier thuis aan. Eingelijk nooit problemen gehad. Trekken aan de riem vind ik ook niets waard maar gezien ik dat gelijk de eerste dag al neit accepteer is het vaak voor een hond heel snel duidelijk wat te doen.
Ik doe het niet met geweld maar elke hond is weer anders. De ene hond helpt het enorm als je een tuig aan doet i.p.v. een halsband. De andere hond werkt enorm als je blijft stil staan en beloond als hij rustig is. De volgende moet je omdraaien totdat hij weer naast je loopt en dan weer omdraaien en verder lopen en een andere zal je eens een keer goed moeten corrigeren (en dan beter in 1x goed corrigeren dan 30x een poging doen en hij trekt nog) en kan je daarna met stil staan of omdraaien pas aan de slag.
Elke hond werkt anders natuurlijk en eht ligt eraan hoe gevoelig de hond is en hoe erg hij zijn zin door wil drijven.
Op tafel springen leer ik heel snel af want zet mijn hand dan gewoon op zijn poten en geef er wat druk op. Dan staan ze zo weer op de grond en doen ze dat een poosje dan beloon ik uiteraard (nooit op de poten slaan, ze zijn heel gevoelig dus gewoon hand erop en druk op geven).
Met springen ook. Of ik doe mijn knie naar voren of ik loop op de hond in dan moet hij ook wel terug op 4 poten.

Uiteraard alles wel met beleid doen en goed belonen als hij netjes op de grond blijft. Een correctie geven is echt niet erg alsj e maar weet wat je doet.

Een clicker kan heel goed werken overigens bij dit soort honden. De beloning (klik) is altijd op tijd en er volgt altijd wat lekkers op. Het voordeel als ze weten dat de klik de beloning is en dat ze op de klik wat lekkers krijgen is het feit dat je nooit (na de aanleerfase) nog met voer in je handen zit. Je kan uiteraard ook een woordje gebruiken. Hier heb ik de clicker maar als ik die niet bij heb dan gebruik ik 'koekje' ook ideaal als ze los lopen en opeens gebeurd er wat of komt er een auto met hoge snelheid aan. Met 'koekje' staan ze gelijk bij me nog veel sneller dan met 'hier'

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:18

Ik zou er niet teveel aan doen...wordt er niet duidelijker op voor de hond als hij eenmaal thuis alles weer mag. Ik zou me er even doorheen bijten als ik jou was. Je kan nu wel met allerlei trainingen gaan beginnen, zoals clickertraining oid, maar als de eigenaren zelf niet doorzetten dan schiet het niet op.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:40

XoNo schreef:
Ik zou er niet teveel aan doen...wordt er niet duidelijker op voor de hond als hij eenmaal thuis alles weer mag. Ik zou me er even doorheen bijten als ik jou was. Je kan nu wel met allerlei trainingen gaan beginnen, zoals clickertraining oid, maar als de eigenaren zelf niet doorzetten dan schiet het niet op.

Op zich is mijn ervaring zeker als hodnen vaker ergens komen dat ze het feilloos op pakken. Mijn honden springen thuis niet en ook nergens anders tegen mensen op. Thuis komen ze ook neit op de bank e.d. echter op het werk zit mijn ene hond altijd op een stoel als hij de kans krijgt Hier heeft hij thuis nog geen eens behoefte aan of neiging tot.