hiërarchie probleem hond ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

hiërarchie probleem hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:51

Ik heb een probleem met mijn hond Anna, nadat onze hond Dirkje is gebeten door een andere hond. Omdat Dirkje een dusdanige wond in haar gezicht had (op de neusbrug) en daardoor 3 krabbetjes heeft gekregen moesten we Anna bij het uitlaten even tegenhouden bij het bijten in Dirkje als ze naar buiten gingen. Omdat Anna dit altijd al heeft gedaan, en ze dit nu niet moet doen is Anna van aardig zelfverzekerde hond naar een onzekere hond verandert. Ter verduidelijking, ik heb haar niet een tik verkocht of weg getrokken bij de andere hond, maar gewoon het commando gegeven Dirkje met rust te laten.

Bij het naar buiten gaan is ze niet meer vrolijk maar kruipt ze met de staart tegen de billen tegen me op. Het liefst wil ze dan even opgepakt en geknuffeld worden. Ze laat Dirkje eerst naar buiten gaan om vervolgens in de deuropening of net buiten een erg onzekere houding aan te nemen. Buiten met lopen is ze ook niet zichzelf, ze is kruiperig, durft niet ver weg lijkt erg onzeker en neemt niet haar beloning koekjes aan. Als ik stil sta neemt ze ook een onzekere houding aan, of ze gaat zitten of ze komt naar me toe en gaat zo dicht mogelijk bij/op mij zitten. Normaal deed ze dit alleen als ze ziek was, loops of op een of andere manier niet lekker. Dit ben ik dus alleen van haar gewend als er echt wat aan de hand is.

Als we weer in huis komen gaat ze ipv als een idioot op en neer te stuiteren bij de keukenkastjes voor haar koekje direct door naar haar mand. Toen ik haar net haar koekje gaf kwam ze aankruipen en ging ze plat op de grond liggen.

Even over hoe ik normaal omga met Anna. Anna is altijd al een geval appart geweest waar je voorzichtig mee moest wezen. Ik heb haar angsten nooit genegeerd maar ben haar alpha en steunpilaar. Is het eng? dan zoeken we het samen uit, is het pijnlijk dan heb ik er om het goed te maken. We moeten bij haar kwa stemgeluid altijd opletten, ze is snel kruiperig als we haar op haar plaats zetten waardoor we altijd moeten opletten met wat we met haar doen. Dit is overigens bevestigd op de hondenschool, de leraar vond haar een onzekere en bange hond dat met wat aanmoediging erg veel durft en soms zelfs overmoedig is. Als zo'n man al op de grond gaat liggen om je hond vol koekjes te stoppen om haar wat zekerder te maken bij vreemden buiten... dan weet je wel zeker dat je hond geen 'aansteller' is maar gewoon een gevoelig beest.

Ik ben van plan weer contact op te nemen met de trainer, maar vroeg me af hoe bokt er tegen aan keek. Let wel, het is een gevoelige onzekere hond van zichzelf dat nu nog onzekerder is geworden. Hoe kan ik haar hier doorheen helpen? wat kan ik als alpha doen om haar weer zeker te maken van haar plek hier in huis. Ik ben me er ABSOLUUT van bewust dat het tegenhouden bij de deur de boosdoener is geweest, maar je neemt ook niet de kans dat de wond weer open getrokken word.

dierenfan

Re: hiërarchie probleem hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:59

welk ras is ze?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:10

Jack russel terrier

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:35

aha oke, ik vroeg het voornamelijk met het idee als het een border collie zou zijn bijv. dan is dit op zich geen heel apart gedrag.

Mijn idee is eigenlijk (ken alleen heel je hond niet natuurlijk) dat ze erg gesteld is op gewoonten en van nature onzeker is. Een manier waar ze normaal de spanning van: 'we gaan wandelen' mee doorbreekt is het bijten (in de nek?) van je andere hond. Dit mag nu niet meer en ze weet zich geen raad.

Negeren lijkt me geen goede optie omdat ze dus in dit gedrag blijft hangen. Is ze gek op bijv. een balletje? Als ze graag speelt dan zou ik nu als je naar buiten gaat heel enhousiast even met haar spelen zodra je naar buiten gaat dan is de ontlading van haar spanning weg. Is ze totaal niet gek op speelgoed maar wel op voer laat ze dan op wat lekkers focussen en gooi dat weg zodat ze het moet pakken en dan bijv. 1 naar voren gooien en 1 naar achteren gooien dus dat ze echt goed moet kijken waar het valt en dat een paar keer doen.

Als je dan weer naar binnen gaat ook. Jut ze maar een beetje op. Dus 'waar is het koekje?' 'gaan we koekje pakken?' en nog een hoop onzin maar dat ze dus niet gelijk weer inzakt en gauw de mand in duikt.

Wel rustig enthousiast doen. Dus goed in je stem laten merken dat je enthousiast ben en leg er leuke spanning in maar als ik zo lees moet je geen drukke gebaren gaan maken want daar kan ze dan weer van schrikken.

Het zijn maar vage ideen maar wie weet kan het helpen. Als het niet lukt is er geen man over boord en als eht wel lukt is het mooi meegenomen.

Is het gedrag echt heel erg dan zou ik iemand die goed is met gedrag van honden mee laten kijken en laten beoordelen en tips geven.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:54

Ik zou dat gedrag niet te veel aanmoedigen door lieve woordjes in te spreken en zacht te spreken.
Ik denk dat het beste is om het te "negeren" en te doen wat je anders doet.
Of laat zo een koekje eens achterwege en kijk of ze zich dan afvraagt waar haar koekje is?
Dat je het wat later geeft.
En misschien elke dag een klein beetje tijd met haar alleen doorbrengen maar ik zou zeker niet gaaan betuttelen...
Ik heb thuis ook een weimaraner zitten die op bepaalde situaties zo bang reageert... Ik negeer dat gedrag en ga haar dan zeker niet aaien of zacht tegen haar spreken.
Dan begin ik wel soms heel gek te doen en dan duurt zo 1.5 min voor ze beseft dat we gaan spelen en ernaa doet ze dan wel lekker mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:56

idd zeker niet het gedrag aanmoedigen maar juist voordat het gedrag begint al maken dat ze totaal niet erbij na denkt dat ze bijv. op het punt staat om naar buiten te gaan maar dat ze dan al bezig is zich op iets anders te focussen zodat het hele gedrag doorbroken wordt omdat het niet meer begint ;)

Negeren is niet altijd een oplossing was het maar zo makkelijk dan zouden veel honden die aan de riem trekken het niet meer doen nu want gewoon negeren en dan gaat het vanzelf over......

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:58

Maar ik bedoel dat veel mensen dan "ooooh maaaar meeeiissiieeee tooocchhhhh" gaan doen. Ik kan het hier niet zo goed uitbeelden. Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat niet te doen . Misuitdrukking.
En ja idd je hond mentaal uitdagen is ook een mogelijkheid.
Belonen voor happy speelgedrag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

matharitje schreef:
Maar ik bedoel dat veel mensen dan "ooooh maaaar meeeiissiieeee tooocchhhhh" gaan doen. Ik kan het hier niet zo goed uitbeelden. Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat niet te doen . Misuitdrukking.
En ja idd je hond mentaal uitdagen is ook een mogelijkheid.
Belonen voor happy speelgedrag.

Ik snap je nu :D idd veel mensen zijn geneigd om dat te gaan doen en daarmee versterk je het gedrag juist wnat het leverd aandacht op. We bedoelen dus helemaal hetzelfde :D ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 16:58

nee nee, ik ga niet met haar me in het zielige gedrag. Negeren is bij haar zeeeeeker geen oplossing, dat heeft tijd wel bewezen. Maar het is een best lastige hond om blij te krijgen als ze zo in de put zit. Ze is geen speler met bv ballen het is meer een speurder of trekspelletjes. Maar goed, trekspelletjes vind ze nu wel weer wat 'eng' wat mij soms best kan frustreren omdat je niet weet hoe je haar even lekker kunt laten gaan. Mollen opgraven en afmaken staat ze 'helaas' al bekend om. Maar om die nou los te laten in huis :P Ik heb een paar pakjes ham gehaald ipv de 'gewone' koekjes tijdens het uitlaten en ga haar maar gewoon lekker verwennen, wat oefeningen doen (blijf, zit, af, hier, pak bal, volg) De ham is er omdat ze gewone koekjes nu niet meer aanneemt (laat ze liggen) En lekker met haar alleen bezig. De andere hond draaft er dan altijd maar een beetje omheen. Ik had al 'anna-tijd' ingelast, lekker met haar op de bank en kriebelen en wat knuffelen vind ze altijd erg lekker.

Wat dat betreft is het de lastigste hond die we hebben gehad, alleen al met gewoon spelen moet je rustig en laag beginnen en dan kun je het langsaam aan opbouwen tot duwen/trek/verstoppen en wat ruwer.. Maar niet te ruw! want dan is het 'eng' en dan wil ze niet meer.