Wat nodig bij nestje pups

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

Wat nodig bij nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:26

Hoihoi,

Ik weet niet of het hier goed staat maar wilde gewoon even van de ervaren bokkers horen wat je precies nodig hebt bij een nestje pups , wat de kosten zijn , wanneer ze geeent ontwormd enzo moeten worden.
Wij willen volgend jaar heeeeel misschien een nestje pups van onze engelse stafford(dan 2,5 jaar). Nu ben ik hier niet zo in thuis.
Het is dus ook allemaal niet 100 procent zeker , wilde daarom alvast even rekenen enzovoorts.
Heb geen zin in verhalen van , waarom een nestje? zitten er 1000enden in het asiel.(we hebben namelijk al mensen als we het doen die zowiezo een pup nemen)
NIKS is namelijk zeker.

Groetjes,
Doriene

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:31

De grootste kosten zijn de foto's van de heupen om HD uit te sluiten, dekking, de werpkist en voorbereidingen, en het chippen van de pups. Als je geen hond met stamboom hebt heb je sowieso verlies, (tenzij je een groot nest hebt, dan heb je met 5tot 6pups je eigen kosten eruit ongeveer)heb je een hond met stamboom dan heb je met (ongeveer) 3 pups de kosten eruit.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 22-02-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Doriine

Re: Wat nodig bij nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:32

oke , die foto's moeten dus bij de teef worden gemaakt? of bij alle pups?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:36

Bij de teef en reu, en je moet sowieso kijken naar erfelijkheid van HD van beide ouderhonden.
Heb je een hond met stamboom?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:37

Heb je een hond met stamboom en deze wil je ook meegeven aan de pups heb je ook nog kosten van raad van beheer en de stamboom die je nodig hebt voor de pups.
Enten met 6 weken, wil je daadwerkelijk de kosten hiervan weten kan je denk ik het beste contact opnemen met je dierenarts. Hoor vaak dat de prijzen nog wel eens verschillen wat de ene of de andere voor een enting vraagt.
Hou er ook rekening mee dat niet elke teef even makkelijk pups op de wereld zet, soms moet de dierenarts ze met een keizersnede halen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:37

Doriine schreef:
oke , die foto's moeten dus bij de teef worden gemaakt? of bij alle pups?

Van de teef en de reu, HD foto's van pups is niet zo veel op te zien ;)
Ik heb verder geen verstand van staffords, maar bij sommige rassen zijn meer gezondheidstesten wenselijk

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:41

Je zou ook op MDR-1 kunnen testen, maar ik weet niet of dat vaak voorkomt bij staffords.
Inderdaad als je teef een keizersnede moet hebben, ben je weer enkele honderden euro's verder.

Edit, ik zie dat LG-HGA veel voorkomt bij staffords. Stofwisselingziekte.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 22-02-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:43

Wat ik tot dusver ongeveer kwijt ben:

Aanschaf stamboom hond: €800,-
Aanvragen kennelnaam: €232,50
Harttest en oog test: €125,-
Progesterontesten: €117,-
Dekking:
Dekgeld: €900,-
Hotel overnachtingen: €300,-
Tol + benzine: €250,-/€300,-
Echo:€50,-

Als ze drachtig blijkt, komen er nog de kosten:
Werpkist + ren + materialen: +/- €200,-
Stamboom + chip: €72,75 per pup, + eenmalig €102,-
Enting + ontwormingen.

Verdiep je in je ras, en kijk welke gezondheidsproblemen er zijn. En controleer dus of jou hond daar vrij van is.
Laatst bijgewerkt door Wendy_Komen op 22-02-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DeLabrador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:45

xSCWx schreef:
De grootste kosten zijn de foto's van de heupen om HD uit te sluiten, dekking, de werpkist en voorbereidingen, en het chippen van de pups. Als je geen hond met stamboom hebt heb je sowieso verlies, (tenzij je een groot nest hebt, dan heb je met 5tot 6pups je eigen kosten eruit ongeveer)heb je een hond met stamboom dan heb je met (ongeveer) 3 pups de kosten eruit.

Met het dikgedrukte ben ik het absoluut niet eens! Immers worden stamboomloze honden doorgaans niet getest op erfelijke afwijkingen, er zijn geen kosten mbt stamboom, dekgeld is vele malen lager enz. In verhouding wordt er meer geld verdiend met de fok van stamboomloze honden dan pups met stamboom.

Mocht je willen weten wat globaal alle kosten zijn van onderstaande lijst, stuur me dan maar even een pb :)
Wat je allemaal nodig hebt (even handig als je aangeeft of je een hond met of zonder stamboom hebt):

- teef laten testen op erfelijke afwijkingen welke voorkomen binnen het ras
- dekgeld
- eventueel je teef laten enten tegen Herpes Canine virus (vanaf heden doe ik dat sowieso bij mijn teven!!!)
- eventueel uitstrijkje laten maken
- eventueel progesteron laten prikken
- echo
- eventueel rontgenfoto
- wormenkuren pups + teef
- extra voer teef
- voer pups
- puppy melk
- inentingen + paspoort pups
- slijmzuigertje
- chip + stamboom
- eigen samengesteld puppy pakket
- werpkist
- warmtelamp
- puppyren
- vetbedden
- (oude) handdoeken
- eventueel vloerbedekking en vinyl
- thermometer
- digitale weegschaal
- wol of bandjes om pups uit elkaar te kunnen houden

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:46

Misschien kan je eens overleggen met de fokker van jouw hond wat evt bij jouw hond zou passen en of jouw hond echt geschikt is om mee te fokken.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:48

onze fokker (onze hond heeft een stamboom) die heeft eenmalig een nestje gefokt.. ik weet dus niet of ik bij haar terecht kan.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:49

Een NHSB stamboom?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:51

@DeLabrador, dat is waar. Maar dan ga ik er vanuit dat ts wel de nodige testen ed. laat doen + dekgeld + chippen etc. Vaak worden pups zonder stamboom voor de helft of minder verkocht dan een hond met stamboom. Uiteraard als de hond van de buurman je hond gratis dekt en je weet niet wat je hond wel of niet heeft, kan je niet anders dan er winst op maken.
Ik ken iemand die had alles perfect uitgedacht. Teef kreeg maar 1 levensvatbare pup. Zij hebben heel veel kosten hieraan gehad, en ze zouden willen dat ze er niet aan begonnen waren.
Hou er rekening mee Ts, dat het heel erg fout kan gaan. Je kan ook je teef verliezen.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:52

ja er staat ; Stamboom van de staffordshire bullterrier naam Luna N.H.S.B en dan een nummer er achter';-)

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:53

ja daarom zijn we er ook nog niet echt overuit.. maar ik wil graag altijd alles van de voren goed hebben uitgezocht;-)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:55

xSCWx schreef:
@DeLabrador, dat is waar. Maar dan ga ik er vanuit dat ts wel de nodige testen ed. laat doen + dekgeld + chippen etc. Vaak worden pups zonder stamboom voor de helft of minder verkocht dan een hond met stamboom. Uiteraard als de hond van de buurman je hond gratis dekt en je weet niet wat je hond wel of niet heeft, kan je niet anders dan er winst op maken.
Ik ken iemand die had alles perfect uitgedacht. Teef kreeg maar 1 levensvatbare pup. Zij hebben heel veel kosten hieraan gehad, en ze zouden willen dat ze er niet aan begonnen waren.
Hou er rekening mee Ts, dat het heel erg fout kan gaan. Je kan ook je teef verliezen.

Helemaal waar! Je kan vele vele vele euro's armer worden, en er enkel verdriet aan over houden.

Doriine schreef:
ja er staat ; Stamboom van de staffordshire bullterrier naam Luna N.H.S.B en dan een nummer er achter';-)

In A4 formaat? Met alle ouderdieren erop? Zal wel de echte zijn dan denk ik.
Las namelijk dat er vele neppe stambomen in omloop zijn:
http://www.sbtinfo.nl/staffordshire-bul ... -aanschaf/

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 15:58

ik heb 2 engelse staffords en bij bijde is het a4 formaat stempel van raad van beheer en noem het maar op.
En ze zijn allebei bij een andere fokker vandaan en zien er het zelfde uit..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:38

Dan zal het de echte wezen idd! Mooi!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:33

denk zelf dat je ook nog eens een show moet lopen. Dan weet je wat ze er op show van vinden. Nu zou mij dat niet zoveel schelen, echter je weet zo wel de plus en minpunten op rastypisch gebied van je hond door iemand die er verstand van heeft. Daarnaast zien andere liefhebbers van het ras je hond en kan je zelf mooi rond kijken voor een reu die mogelijk aan alle kanten geschikt is.

Immers als ik jou was zou ik het allemaal goed willen doen. Je hebt een stamboomhond en je wil graag fokken doe het dan ook netjes!
Niet stamboom zou me ook nog niet zoveel kunnen schelen MITS er maar gezondheidsonderzoeken gedaan zijn bij teef EN reu.

Verder qua kosten kan je het zo gek maken als dat je zelf wil. Daarnaast bij een eenmalig nestje zullen de kosten hoger uitvallen als dat je echt fokker bent en alles volgens de regels doet en een hele kennel op gaat zetten en je aangeschafte spullen meerdere keren kan gebruiken. Immers speelgoed, ren, kist, dekens enz. zijn vaak te hergebruiken.

Verder er idd heel goed over nadenken. Het kan allemaal vlekkeloos lopen, het kan ook je teef kosten of de pups. Het kunnen ondanks dat je grondig onderzoekt e.d. pups worden met erfelijke problemen omdat je mogelijk iets over het hoofd gezien hebt of wat dan ook. In zo'n geval weten de pup kopers je ook te vinden..... Heb jij getest en alles onderzocht dan kun je bewijzen dat je in elk geval geprobeerd heb het goed te doen.
Test je niets en je krijgt te maken met problemen dan kunnen ze je veel meer maken.

geloof dat je zonder kennelnaam ook kan fokken echter dan krijgen de pups wel een stamboom (als ouders stamboom hebben en alels op tijd aangevraagd word e.d.) maar geen kennel naam. Dus heten ze bijv. Benno en niet Benno van bokt ofzo haha

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:51

@ dierenfan dankjewel! hier ben ik ook een stuk wijzer van geworden!
Volgens mij was het met een kennelnaam dat je 2 nesten moet hebben gefokt voor je een kennelnaam kan beginnen.. wat ik heb gevonden op internet iniedergeval!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:37

Doriine schreef:
@ dierenfan dankjewel! hier ben ik ook een stuk wijzer van geworden!
Volgens mij was het met een kennelnaam dat je 2 nesten moet hebben gefokt voor je een kennelnaam kan beginnen.. wat ik heb gevonden op internet iniedergeval!

Fout. ;-)
Kennelnaam kun je aanvragen voor je eerste nest. Je doet een aanvraag met 3 namen. Je betaald het bedrag (staat in mijn vorige post) en ze gaan controleren of je naam geaccepteerd wordt. Als de eerste naam niet in het systeem voorkomt, wordt hij geplaatst op de site en in een blad. Zodat men er eventueel bezwaar tegen kan aantekenen. Er komt ook iemand van Raad van Beheer thuis bij je op bezoek, om te zien of je aan de regels voldoet.
Na 6 tot 9 maanden heb je als het goed is dan je Certificaat met je Kennelnaam binnen.

(Heb alle stappen doorlopen, dus vandaar ;-) )

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:49

kijk even bij www.sbtcn.nl
daar zie je wat voor een erfelijke ziektes bij de sbt voor komen,en waar je op kunt testen hc en L-2hga zou ik zeker even testen via een bloed monster,ook kun je even kijken of de ouders van je hond al getest zijn(want als deze vrij zijn,zijn de pups dat ook).
ik heb zelf een sbt reu van bijna 4jr
ben benieuwd naar de afstamming van jou hondje,en heb je al een reu gevonden.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:12

we hebben al een reu op het oog , maar zijn het nog niet eens over de kleur haha.
Ik wil er graag een gestroomlijnde of een rode reu op. mijn vriend een zwarte of een witte.
Vader is Mirrin's Rairy Tico komt uit Ned&int kampioen Dalestock Londen Pride
En moeder Lady komt uit een iets mindere stam.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:13

@ Wendy_Komen

Oke dat wist ik dan dus niet , ik ga ook maar van internet uit haha.
Kan je ergens zien waar je aan moet voldoen?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:14

raad van beheer staat een en ander over voorwaarden om een kennelnaam te mogen voeren