Hond met afgebroken nagel aan achterpoot.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Hond met afgebroken nagel aan achterpoot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:19

Hallo allemaal,

Onze hond (Cocker spaniël) loopt eigenlijk altijd op de boerderij te rennen, spelen, klimmen en wat je je nog meer kan bedenken.

Hij lag nu net de hele tijd aan z'n achterpoot te likken. Dus ik ben op onderzoek gegaan bij z'n achterpoot en nu blijkt dat er een nagel "afgebroken" is. Hij zit nog wel in z'n pootje vast, maar staat een beetje omhoog.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Zal ik morgen de dierenarts bellen of geneest dit vanzelf ?

ambre

Re: Hond met afgebroken nagel aan achterpoot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:22

Geneest vanzelf,wel ff in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken.
Bij die van mij brak hij toen de volgende dag vanzelf af.Hij liep wel dagje kreupel.
Ik heb diverse da assistenten in mijn kennissenkring en die zeiden allemaal:nix aan te doen.
Hij houd het zelf wel schoon.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:28

Bedankt alvast !

Ik wil wel even de haren wegknippen op z'n poot om te voorkomen dat er meer vuil in komt dan wat nodig is. Hij is nu net zo'n dikke teddybeer :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:31

Wij knippen het af daar dit vrij pijnlijk is en als het bloed een paar dagen in verband zodat het kan uitharden. het ligt ernaan op welke plek het afbreekt in het leven of ervoor.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:52

Hij staat echt vanaf het einde van z'n teen omhoog.....dus zelf afknippen durf ik echt niet. Teen is ook een beetje rood (waarschijnlijk van het likken)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 07:39

Zo lang de nagel aan de poot vastzit heeft de hond er behoorlijk last van. Af (laten) knippen -mits de nagel niet binnen het nagelbed gebroken is- is vriendelijker voor de hond. Daarna is de pijn meteen over en loopt de hond weer gewoon.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:18

shayla:hij moet er toch af,of jij het nu doet of de DA.Dat laatste kost alleen maar geld.
Ff dapper zijn,anders is het een kwelling met wachten tot hij afbreekt.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:30

Mijn rottie loopt ook de hele dag buiten op de boerderij te ravotten en hij
breekt af en toe ook z'n nagel.
Bij eentje was de hele nagel eraf en ik zag alleen nog het leven.
Ik heb dit telkens in gespoten met wondspray zodat het niet ging ontsteken.
Verder gewoon wachten tot de nagel weer gaat groeien,duurt wel lang.

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:33

evt. t pootje even weken in een bekertje met lauw water met een klein beetje soda.
Let wel goed op dat het echt niet gaat ontsteken. Gebeurde bij die van mij dus wel, en kreeg toen een AB. kuurtje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:04

ambre schreef:
shayla:hij moet er toch af,of jij het nu doet of de DA.Dat laatste kost alleen maar geld.

De dierenarts kan de bloeding die dan optreedt dichtbranden iets wat je zelf niet zo makkelijk kan als leek. Ook zal het dan in verband moeten om onstekingen te voorkomen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:06

Afgebroken nagel die nog vastzit is pijnlijk voor de hond.

Afknippen dus en als het begint te bloeden even verbandje rond. Geneest daarna wel vanzelf.

Voor het afknippen moeten jij en je hond wel even dapper zijn, maar is nog altijd beter dan zo'n half losse nagel die constant hindert.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:49

Wilawander schreef:
ambre schreef:

De dierenarts kan de bloeding die dan optreedt dichtbranden iets wat je zelf niet zo makkelijk kan als leek. Ook zal het dan in verband moeten om onstekingen te voorkomen.

Inderdaad, niet zelf gaan dokteren, gewoon even langs de DA.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:54

onze hond heeft dit ook redelijk vaak, onze dierenarts trekt in een keer de nagel eruit zodra hij er los genoeg voor zit. En anders moeten we drie keer per dag weken in de soda dat hij losser komt te zitten en er dan afvalt of los genoeg voor komt te zitten om hem als nog eraf te trekken. Erg zielig maar daarna is het vaak meteen minder pijnlijk

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:57

Wij hebben dat ook een keer gehad met de hond, zijn gelijk even langs de dierenarts gegaan om het af te laten knippen omdat ik dat zelf niet durf. Daarna had hij er nouwelijks nog last van.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:58

Wilawander,ik ga voor zoiets echt niet naar de DA hoor.Geld groeit me niet op de rug.
En heb er ook nooit een verbandje rond gehad,ze likken het zelf prima schoon.Als het gaat ontsteken dan ga ik pas naar de DA.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:59

ambre schreef:
Wilawander,ik ga voor zoiets echt niet naar de DA hoor.Geld groeit me niet op de rug.
En heb er ook nooit een verbandje rond gehad,ze likken het zelf prima schoon.Als het gaat ontsteken dan ga ik pas naar de DA.

Dan ben je te laat en ik voorkom dat graag bij mijn dieren.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:00

Ieder zijn keuze.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:04

Onze hond heeft dat ook vaak zat, en we gaan ervoor naar de dierenarts.. ken mij die kosten schelen? Dan maar een paar pilsjes minder in het weekend toch? Nadeel is wel dat de hond nu bang is voor de dierenarts.. tja, die heeft nu door dat het altijd maar pijn doet daar. We hebben er 1x voor gekozen om het maar even te laten, en te kijken wat er gebeurd.. maar toen was haar wolfsklauw aardig ontstoken, dat doe ik niet weer. M'n hond is me meer waard dan een paar tientjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:06

Benfan schreef:
Onze hond heeft dat ook vaak zat, en we gaan ervoor naar de dierenarts.. ken mij die kosten schelen? Dan maar een paar pilsjes minder in het weekend toch? Nadeel is wel dat de hond nu bang is voor de dierenarts.. tja, die heeft nu door dat het altijd maar pijn doet daar. We hebben er 1x voor gekozen om het maar even te laten, en te kijken wat er gebeurd.. maar toen was haar wolfsklauw aardig ontstoken, dat doe ik niet weer. M'n hond is me meer waard dan een paar tientjes.

Mijn woorden. Liever een paar tientjes dan de hond onodig pijn te laten lijden.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 20:29

Bedankt voor alle reacties ! :D

Zo ben net terug van de da ;)
Nagel heeft hij er af getrokken, het was wel rood, maar dan van het likken aan z'n teen. Gelukkig niet ontstoken dus. Nagel zat na vandaag al zo los dat het niet eens bloedde.
nu mag hij elke dag even in een biotex/soda badje voor het vuil wat er evt. in komt op de boerderij.

Gelijk maar weer een nieuwe tube zalf meegenomen voor z'n oren. Scheelt een keer rijden ;)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:47

Mooi dat het is goed gekomen Shayla! Je kan beter een keer te vaak op de stoep staan daar dan een hond met onnodig pijn.

@Wilawander, ja precies. Zo is onze hond afgelopen woensdag aangevallen door een hond die we goed kennen. We stonden al denk ik 10 minuutjes te praten de eigenaar en ik toen Dirkje en Pebs begonnen te vechten. Uit elkaar te getrokken en toen bleek dat Dirkje (onze hond) Een wond had aan haar neusbrug/lip. 104 euro lichter, kan me echt helemaal niks schelen. Heb de kosten ook niet verhaald op de eigenaar van de andere hond (wat de assistente van de dierenarts maar vreemd vond dat ik dat niet wou), vind ik echt nergens voor nodig. Al helemaal niet omdat Pebs kanker heeft en die mensen vanuit Emmen naar Utrecht moeten met die hond om het te laten behandellen. ... en dan ik moeilijk gaan doen over 104 euro? ... Vind mezelf dan gewoon belachelijk als ik dat zou doen. Helaas moesten we Zaterdag weer heen omdat de boel ondanks de medicatie was ontstoken. Een krabbetje eruit, 10 koekjes erin en zonder te betalen weer naar huis. Heeft wel wat als de dierenarts jaren lang je achterbuurman was. Al moet ik elke dag heen en kost het me een vakantie, kan me echt geen ene fiets schelen.
Vergeleken met de kosten voor het verwijderen van een nageltje? Das echt niks vergeleken met een beet wond en wat krabbetjes in de snoet van je hond laten plaatsen

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 21:46

Mij maken die paar tientjes ook nooit uit. Was nu inclusief de zalf voor z'n oren € 42 nog wat kwijt.
Heb zelf m'n konijn een keer laten opereren aan een abces op z'n neus. Was duurder dan dit.

Nodig is nodig hoor :j

Boy kreeg nog wel een compliment van de da :D
Hij vond het een top hond :D sprong zelf netjes op de tafel, ging keurig zitten en heeft niet eens gepiept.

Moest nog even snel naar de supermarkt daarna, heb ik lekker van die gedroogde kipfilet dingen gekocht. Had hij wel verdiend vond ik ;)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 08:52

Wat fijn dat het allemaal goed is gegaan!!
Ik ga ook niet bezuinigen op mijn dieren, nodig is nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:50

Top dat het gelukt is bij de dierenarts!

Eén van mijn hondjes had 't een paar weken geleden ook.. Tijdens het spelen in de sneeuw, knakte de nagel helemaal bovenaan, in het leven.

DA gebeld, die vroeg of ik 'm er zelf af kon trekken. Dat kon ik wil, maar had iemand nodig die 't hondje dan kon vasthouden en m'n vriend is daar geen held in.
Ben toen naar de DA gegaan, heb de hond zelf vastgehouden, DA heeft de nagel er af getrokken. 1 Piep, en daarna was ze weer helemaal blij. Kostte me maar een tientje. Hondje helemaal blij, ik blij, en geen problemen meer gehad met bloedingen ofzo. :)