Agility met konijnen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Agility met konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:46

Weer eens een filmpje van mij. :)
Van vanochtend.

:wave:

Elin_

Re: Agility met konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:47

Ik vind dit toch zo geweldig hea! :')
Zulke slimme konijnen hihi!
Leuk hoor :))

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:48

Wat leuk dat je ze zo geleerd hebt te targetten :)
Heb je de hindernissen zelf gemaakt of zijn dat speciale konijnenhindernissen?

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:52

Haha echt superleuk om te zien, knap gedaan!

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:13

Haha.. god ik zie mijn konijn dit nog niet doen! Doe wel agility met de hond..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:14

Dank jullie :)
Ik heb de hindernissen zelf gemaakt, maar er zijn wel speciale hindernissen voor konijnen maar die zijn nogal duur..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:25

Whaaaa geweldig!!!! Wat ontzettend leuk! Zo ga je nog eens anders naar een konijn kijken!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:32

Sjongejonge, internet viel uit toen ik op plaatsen drukte... *zucht*

Dan maar even een ingekorte versie van mijn vorige bericht :=

Heb je ergens een site of iets, waarvan je dit hebt 'geleerd'?
Het lijkt me echt geweldig om te doen met m'n konijnen, deze dingen zie ik mijn twee nijnen zeker doen... :j
Maar baasje is onervaren, dus waar moet ik beginnen? :')

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:33

Haha, ja ik ben ook wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Als ik mijn konijn uit t hok haal rent die meteen een eind weg en mag mijn hond hem weer terug gaan drijven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 15:47

Als je tegen problemen aanloopt of je hebt vragen mag je me sowieso pb-en. Ik heb geen site, maar misschien wel eens een goed idee aangezien ik deze vragen heel vaak krijg.
Als je weet hoe je dieren (bijv. je hond) op een positieve manier kan trainen dan werkt dit voor konijnen hetzelfde. Ik zelf train met een clicker.
Wat belangrijk is dat je konijn het juiste voer krijgt. Als hij namelijk altijd een bak met krachtvoer heeft staan heeft hij geen trek dus dan wordt het wel heel moeilijk. Dus veel hooi, dan groenvoer en beetje brok. (ong 25 gram per kilo lichaamsgewicht, ik zit daar in de zomer onder en hangt ook af van hoeveel groenvoer ze krijgen)
Begin met iets wat hij erg lekker vind. Ik train nu altijd gewoon met hun eigen brok, dat vinden ze lekker en als ik iets neem wat nog lekkerder is worden ze te hyper haha. Bovendien eet brokjes snel weg en als je wortel neemt oid dan kauwen ze er langer over. Ik voer mijn konijnen 2x per dag dus als ik train krijgen ze 1 maaltijd tijdens het trainen, zo krijgen ze ook niet teveel binnen.

Mama_Rianne als je konijn nog bang is is het eerst van belang dat je vertrouwen wint. Ga eens in het hok of de ren zitten en voer z'n maaltijd uit je hand. Als hij makkelijk de brok op eet, kun je brokjes op verschillende hoogtes aan bieden. Dan kun je bijvoorbeeld aaien en per aai dat ie rustig blijft zitten een brokje geven (of wat anders lekkers). Zo kun je het opbouwen.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:55

Wat ontzettend leuk zeg! Ik heb dit van iemand anders weleens gezien, maar verder eigenlijk nooit... Zou het ook wel willen proberen met mijn konijnen, wordt toch maar eens tijd ook, zelfs de kippen hebben al kunstjes geleerd :')

Echt onwijs gaaf dit! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:59

Jouw konijnen leren sneller dan mijn hond! Ik ga dit filmpje thuis laten zien, want daar wordt gezegd dat konijnen 'dom' zijn en niet willen spelen.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:00

Dit is zo cool! Ik heb een dwergkonijn, en als ik m'n hand in haar kooi steek heb ik het risico dat ze m'n vingers afbijt. Als ik ze wil voeren uit m'n hand, wordt ze verschrikkelijk agressief, dan gromt ze echt, en dat doet ze ook als ik haar een wortel geef. Ze gromt dan tijdens het eten, en ze bijt de stukken wortel er zo agressief af dat ze verschrikkelijk morst. Ook loopt ze vrij rond in huis, en mijn moeder is haar mama, ze praat ook tegen haar (een mengeling van piepjes en zuchtjes)
Denk niet dat mijn konijn hier geschikt voor is?

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:03

saskiakefie: ze is wel tam hoor.. kan haar gewoon aaien en pakken.. mn dochtertje ook. maar zodra ze uit dat hok is krijg ik haar nooit meer te pakken, haha.. ze liep ook een keer langs de grote weg. gelukkig heb ik een brave hond die haar terug drijft n t hokkie.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:11

TeckTonie: Je hebt pb.
Mama_Rianne: Ow zo bedoel je, heb je geen ren waar je met haar kan oefenen? Mijn konijnen hebben ook moeten leren om op een open omgeving te trainen, dat gaat ook niet in 1 keer en ze proberen nu soms ook nog wel weg te lopen aangezien er een grasveld naast staan en andere lekkere plantjes als het ze wat te moeilijk wordt. Zo kun je ze leren om in een open omgeving te trainen:
http://youtu.be/HuidtdvwHJM

Maar dan zal ze eerst wel het een en ander moeten kennen wat je in een prikkelarme omgeving moet trainen.

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:17

TeckTonie schreef:
Dit is zo cool! Ik heb een dwergkonijn, en als ik m'n hand in haar kooi steek heb ik het risico dat ze m'n vingers afbijt. Als ik ze wil voeren uit m'n hand, wordt ze verschrikkelijk agressief, dan gromt ze echt, en dat doet ze ook als ik haar een wortel geef. Ze gromt dan tijdens het eten, en ze bijt de stukken wortel er zo agressief af dat ze verschrikkelijk morst. Ook loopt ze vrij rond in huis, en mijn moeder is haar mama, ze praat ook tegen haar (een mengeling van piepjes en zuchtjes)
Denk niet dat mijn konijn hier geschikt voor is?

je weet dat je geen konijn alleen moet hebben zitten he, daar worden ze vals van. meschien licht het daar aan. :) :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 16:34

Daar worden ze niet automatisch vals van hoor Puagaus, maar zullen we die discussie hier niet gaan voeren?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:50

Wist je dat springen heel slecht is voor konijnen? ze zijn erg gevoelig voor hernia;s.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 17:58

Geniaal!!! *\o/* Wat een geduld heb jij om je konijnen dit te leren. Heel leuk filmpje! Vooral de driesprong vind ik schitterend om te zien. Wat springen die beestjes soepel. :P

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:02

Dit is echt geweldig!!!! Super gaaf om te zien <3 .

En leren ze nou gemiddeld net zo snel als een hond of duurt het wel even voordat ze bijvoorbeeld een click snappen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 19:00

Bedankt!
Leonieke: Nee ze leren wel even snel denk ik, alleen enkel stemcommando's vinden ze wel moeilijk
Willawander: Springen is niet slecht hoor, alleen moet je niet in eens heel hoog gaan ofzo, als ze niet kunnen staan door een te laag hok, dan krijgen ze hernia's ;)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:12

Anatomisch zijn ze er niet voor gemaakt te springen wij hadden regelmatig konijnen met hernias om die reden op het spreekuur. Wij waarschuwen de mensen altijd op te passen met springen enz.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:15

Konijnen anatomisch niet gemaakt voor springen?? :oo
Heb je weleens konijnen in het wild gezien die springen ook heel veel tijdens vechten enzo en dan hebben we de binkies nog waarbij ze hele scheve sprongen maken. Ik weet ook niet of je konijnen hebt gehad waarmee kaninhop is gedaan, want dat is onder stress en dwang dus dan werkt het natuurlijk ook weer anders uit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:31

Ook in de natuur gaat dat vaker mis. Maar je moet niet vergeten dat de konijnen in de natuur anders gebouwd zijn als de rassen die men in huis heeft. Daarbij hebben deze veel meer spieren dan een huiskonijn die daarmee veel meer kunnen opvangen.
Woon zelf buitenaf en heb al meerdere konijnen wegebracht die verlamd waren door hernia;s helaas.

Ik wil geen discussie uitlokken alleen maar een tip geven want het lijkt een modeverschijnsel te worden en jij houdt het netjes laag qua sprongen maar niet iedereen is zo verstandig. Het is meer bedoeld als een waarschuwing.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:36

Ik doe het ook wel hoger als dit alleen bouw het rustig op :j
En ik weet dat het voor de zwaardere rassen wel slechter is omdat die zoveel opvangen, maar dat zijn deze niet. Spieren kun je trainen. Net als bij het springen van paarden dat moet je ook rustig opbouwen ivm blessures. Maar laten we er maar over ophouden anders gaat het idd zo alleen nog meer hierover :P