Hen aan het broeden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doriine

Hen aan het broeden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:43

Hoihoi ,

Wij hebben 4 kippen en 1 haan(is trouwens gratis af te halen de haan haha)
We hebben dus een zijdehoenhen en een haan , de hen ligt nu al 4 dagen op haar eieren.
Komt soms even in de ren om te eten en drinken , maar rent dan gauw terug om op haar eitjes te zitten.
Er zitten ook nog 2 barneveldereieren onder maar die kan ik dus niet pakken want dan vliegt ze me aan.(maar lijkt me sterk dat die uit kunnen komen aangezien het een andere haansoort is of maakt dit niet uit?)
Is er een grote kans dat het ei is bevrucht van de zijdehoen of moet ik ze er toch maar ondervandaan halen?
En hoelang broed een kip?

Groetjes,
Doriene

Irma_Maandag

Re: Hen aan het broeden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:45

Een kip broedt 21 dagen, voordat er kuikens komen. Zijdehoenders staan er echter om bekend dat ze echt blijven broeden, al zijn de eieren niet bevrucht. Dit kan hun dood worden. Belangrijk is dus om goed te kijken hoe lang de kip zit. Wil je (nu nog) geen kuikens, dan zou ik dagelijks de eieren onder de kip uit halen en haar zn. van het nest af tillen en in de ren zetten. Ei kan zeker bevrucht zijn nu.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 12:50

oke , hoe kan ik zien dat het er te veel worden? ik zou best wel kuiks willen hoor! maar wil niet dat het haar dood wordt.. misschien toch maar even mn harnas aan en de eieren er onder vandaan halen.. al is een kuiken ook erggg leuk!
En de barnevelder eiren? die zowiezo maar weg halen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:59

Ik denk dat ook de barnevelder-eieren bevrucht kunnen zijn. Dan krijg je een kruising (geen idee hoe dat eruit ziet?). Ik zou voor de zijdehoen (best klein) maximaal 7 eitjes van zichzelf aanhouden, en max. 5 als het barnevelder-eieren zijn. Bij een mix even kijken hoeveel ruimte de eieren in het nest innemen. Zolang ze netjes in het gemaakte kuiltje passen, zijn het er niet teveel. Rollen ze eruit, dan zou ik eieren weghalen. Je kunt de eieren het beste voorzien van een datum (met marker voor bv cd's), zodat je weet welke er nu al liggen. De eieren die er nu (evt.) nog worden bijgelegd, zou ik weghalen. Kuikens zijn inderdaad tof!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:59

Je kunt alle eieren er onder laten liggen als je kuikens wilt. In principe duurt het broeden 21dagen nadat het laatste ei is gelegd waar ze op zit. Dat kan dus een probleem zijn als de hen alle nieuw gelegde eieren van de andere hennen inpikt. Als ik jou was zou ik de eieren waar ze nu op zit markeren met een potlood streep, eieren niet keren of draaien!, en dagelijks allenieuwe weg halen. Anders loop je het risico dat ze straks op 20of meer eieren zit en dat isniet goed voor de hen en de kuikens.

Als je haar niet op durft te tillen kun je haar voorzichtig met een zacht bezempje van haar nest af duwen.

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 13:01

de bezem is idd wel een idee, het is namelijk zooon lieve hen .. maar nu echt een kreng.. ik ga ze vanavond wel even door mn vriend laten merken hahaha. super bedankt en ben nu een stuk wijzer!