Konijnen eten amper hooi ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

Konijnen eten amper hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:52

Hallo ik heb 2 gezonde konijnen maar wat ik vaak lees of fora etc is dat konijnen heel veel hooi ter beschikking moetten hebben. Maar de mijne eten echt amper hooi. Ze hebben een grote hooiruif met vers hooi en een balletje om op te hangen met allemaal hooi. Maar ik zie eigelijk nooit veel uit de rui verdwijnen. Is dit een teken dat ze te veel eten krijgen ofz ? Ik geef ze smorgens een bakje gemengd voer en savonds terug groente of fruit of broodje ofz . :)

Feria

Re: Konijnen eten amper hooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:59

Dat was bij mijn konijnen ook zo, maar nu heb ik hooi gevonden wat ze wel erg graag eten. Nu eten ze veel meer hooi. Misschien moet je eens ander hooi proberen en zien hoe dit gaat?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:00

renatevb schreef:
Dat was bij mijn konijnen ook zo, maar nu heb ik hooi gevonden wat ze wel erg graag eten. Nu eten ze veel meer hooi. Misschien moet je eens ander hooi proberen en zien hoe dit gaat?

ik heb al verschillende soorten gebprobeert van gewoon hooi tot hooi met rozenbottel of hooi met paardenbloem (gedroogd weleenswaar)
welk hooi gebruik jij nu ? :)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:09

Ik heb het zelfde geval hier, eet ook niet, slaapt er op.. Hij krijgt een completen biks, en verschillende groeten en fruit, net wat er is. Drinkt ook niet veel,

Dus lees mee !!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:12

amigootje schreef:
Ik heb het zelfde geval hier, eet ook niet, slaapt er op.. Hij krijgt een completen biks, en verschillende groeten en fruit, net wat er is. Drinkt ook niet veel,

Dus lees mee !!

Kan het niet zijn bij jou dat ze het hooi niet proper genoeg vinden om te eten aangezien ze er op liggen etc. Of hebben ze echt ook een aparte hooiruif met hooi ? :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:01

hier eten ze hee lgoed hooi.
Ik geef hooi van een paardenhouder die het apart van de paarden op slaat (dus geen paarden geur eraan) en dan vinden ze overjarig hooi het lekkerste maar helaas had hij maar 2 van die pakken. Of het nu heel groen of heel geel achtig is maakt ze niet uit.
Echter wat ik ook geef qua hooi uit de dierenwinkel ze moeten het allemaal niet.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:05

Ik heb hier thuis een 20tal konijnen zitten voor shows.
Wanneer ze net niet op gewicht zijn geven we ze meer korrel, hierdoor eten ze minder hooi. Dus het is denk ik wel dat je dan te veel korrel geeft.

Let wel op, een konijn heeft echt hooi (of een blokje hout/takje) nodig om zijn tandjes aan te kunnen slijpen. Konijnen tanden groeien namelijk heel erg snel en als ze te weinig kunnen afslijten dan gaan ze pijn krijgen omdat de tanden te lang zijn.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 22:08

Leen_ schreef:
Ik heb hier thuis een 20tal konijnen zitten voor shows.
Wanneer ze net niet op gewicht zijn geven we ze meer korrel, hierdoor eten ze minder hooi. Dus het is denk ik wel dat je dan te veel korrel geeft.

Let wel op, een konijn heeft echt hooi (of een blokje hout/takje) nodig om zijn tandjes aan te kunnen slijpen. Konijnen tanden groeien namelijk heel erg snel en als ze te weinig kunnen afslijten dan gaan ze pijn krijgen omdat de tanden te lang zijn.

Oke ik zal proberen langzaam minder brok te geven en meer hooi. Voor de rest knabbelen ze wel constant aan takken etc dus denk dat hun tanden oke zijn. Bij de jaarlijkse controle zijn ze altijd in orde. Dus de takken zorgen voor veel knabbelwerk :)

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:09

Mijn konijn at eerst ook nooit hooi, nu heb ik compactgras van Hartog en hij vliegt er nu op af, hij is er echt dol op :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:12

Veel soorten hooi uit de winkel is vies en muf in dat plastic en dat is toch vaak het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:14

Wat minder eten geven heeft bij mij goed geholpen, bij mij hebben ze gewoon een hele berg hooi, waar ze wat aan knabbelen :) ook een balletje trouwens :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:04

Hoeveel brokjes geef je ze nu?
Ze mogen 25gram per kilo lichaamsgewicht.
Je zou ze ook 's morgens hooi kunnen geven en 's avonds brokjes. Dan zijn ze gedwongen om hooi te eten omdat ze anders honger krijgen :o

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:06

Als je goed hooi hebt, kan het ook helpen om wat vaker op de dag een klein beetje te geven. De meeste beestjes vinden hooi na een poosje niet lekker meer als het lang ligt. Ook in de ruif geldt dit. Ik geef mijn konijnen zo'n 4 keer per dag een vers plukje hooi, dan eten ze er meer van dan wanneer ik dat in 1 keer zou geven. :)