Tja... caviaprobleem...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pleunie

Tja... caviaprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:42

Hooiii,

Ik heb geen idee of het hier goed staat....

Maar ik heb dus een caviaprobleem...
Ik heb een hele oude cavia van ongeveer 6 jaar.
En eentje van ongeveer anderhalf.

Nu snap je wel dat de oude niet heel energiek meer is en het liefst de hele dag in haar holletje zit en af en toe wat eet en drinkt.
Maar de jongere cavia is hyperactief!
Ze springt overal op en hangt af en toe zelfs aan het plafond van de kooi en laat zich dan weer vallen, springt over de andere cavia heen, of gaat er op zitten(het zijn 2 vrouwtjes hoor), ze rent een paar rondjes in de kooi en ze verplaatst elke avond het huisje door hem omhoog te gooien of zo iets..(snap ook niet precies hoe ze dat doet).
Ze eet ook heel veel(tot dat alles op is). De oudere cavia vind dit volgens mij niet heel erg en eet gewoon vrolijk door maar af en toe heeft ze er ook wel eens genoeg van. Maar aangezien ze al zo oud is kan ze niet tegen de jongere cavia op en gaat dan gewoon weg...

De cavia's zitten niet in een kleine kooi,gewoon een normale grote van de dierenwinkel. Dat is hun binnenkooi en voor buiten(voor het lekkere weer) hebben ze een grote konijnen kooi met 2 verdiepingen en een slaapruimte enz. We hebben ook een grote buitenren van 2 bij 3 meter waar ze met het lekkere weer in kunnen. Daar komen ook nog wel eens vriendjes(logee cavia's) bij zitten alleen die gaat ze achterna rennen en bijten enzo dus dan splitsen we de ren in 2en.
Ze hebben dus niet te weinig ruimt volgens mij.

Wat nu dus mijn probleem is is:
-de oude cavia is de hyperactieve cavia een beetje zat.
-de oude cavia moet bijgevoerd worden en de jongere juist minder.
-met dit weer kunnen de cavia's niet naar buiten en aangezien de jongere cavia zo energiek is word hij dus een beetje gek.
(dan gaat hij dat doen wat ik al eerder uitlegde)

Nu dachten wij dat het eerst voor de energie misschien een slim idee was om een ren te maken waar ze af en toe der energie in kwijt kan.
Maar.... ze ontsnapt !OVERAL! uit en springt echt wel vanuit slitstand 40 cm omhoog en komt dan een meter verderop(uit de kooi dus) weer terecht.
En anders gaat ze er wel onderdoor ofzo.
Ps. De enigste dingen waar ze niet uit ontsnapt is haar eigen kooi en de buitenren.

Dat wilde dus niet echt lukken.
Toen zochten we een oplossing voor het eten.
We zouden de jongere cavia die minder moet eten in een kartonnen doos doen met eten en de oudere in de kooi laten.(die kan niet tegen heel veel verandering en kan niet supergoed meer zien dus als we haar in een kartonnen doos zouden doen zou dat niet echt goed gaan)
Maar het volgende probleem. de cavia in de de kartonnen doos gedaan. Eerst ginge ze haar eten natuurlijk opeten maar daarna ging ze zicht ververvelen.
Ze word overigens ook helemaal gek als ze niet bij de oudere cavia is.(nu dus ook)
Dus ze sprong met haar volle gewicht tegen de zijkant van de doos aan(was te hoog om er over heen te springen) en duwde de doos om |o.

Dat werkte dus ook niet.
Nu hebben we een rekje in de kooi gezet zodat ze allebei de helft van de kooi hebben.
Dan kunnen ze elkaar zien,ruiken horen enzo alleen niet aanraken. maarja.
Dat ging een lange tijd goed(voor haar redelijk lang namelijk 2 dagen) maar op een gegeven moment werd ze weer energiek en rende weer rondjes enz. Ze begon trouwens ook aan het rekje te bijten want ze kon er niet overheen of onderdoor(en ook niet omduwen :D ).
Nu word ze elke avond na het eten geven helemaal gek en ze kan zichzlef best nog wel eens bezeren en natuurlijk is het zoiezo niet normaal.

JA dit is nu dus een probleem.
Wachten tot het warmere weer heeft niet heel veel zin.
IEMAND EEN OPLOSSING?????¿¿¿¿¿
Mijn moeder en ik weten het niet meer.... %)

De oudere cavia:
http://tinypic.com/r/34jdabp/5

Zinzi_jewel

Re: Tja... caviaprobleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:49

Ik las je verhaal , en dacht gaat dit wel over een cavia ...
Ze is wel beetje erg aktief dan ?!

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 20:52

Zinzi_jewel schreef:
Ik las je verhaal , en dacht gaat dit wel over een cavia ...
Ze is wel beetje erg aktief dan ?!

Ja wij snappen het ook niet....
Maar het is wel echt waar.
Mijn moeder zegt steeds: er zit een steekje los bij die cavia....

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:54

Weet niet of het mogelijk is. Maar een oudere castraat bij de oudere cavia zetten. En een jonge cavia bij de jonge zetten...

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:56

Met gek doen, bedoel je dan popcornen? (keihard rondjes rennen en in de lucht springen) Dat betekent alleen maar dat ze blij is, dus goed teken! De oudere kan daar gewoon bij in zitten hoor, geen probleem. Misschien kun je er een huisje inzetten, groot genoeg voor 1 cavia. Is de oudere wel de baas over de jongere? Dan heeft ze daar haar eigen plekje en kan ze rustig slapen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:15

Dit topichoort bij beestenboel. Fokkerij en afstamming is echt voor paardenfokkerij.

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:21

pubelia schreef:
Weet niet of het mogelijk is. Maar een oudere castraat bij de oudere cavia zetten. En een jonge cavia bij de jonge zetten...

Hij vecht met andere cavia s...

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:21

NatasjavE schreef:
Dit topichoort bij beestenboel. Fokkerij en afstamming is echt voor paardenfokkerij.

Ow sorry ik dacht dat dit het topic van algemeen was.... Ik wistnietdat er ook een beestenboel was..

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 21:24

PlukenKrul schreef:
Met gek doen, bedoel je dan popcornen? (keihard rondjes rennen en in de lucht springen) Dat betekent alleen maar dat ze blij is, dus goed teken! De oudere kan daar gewoon bij in zitten hoor, geen probleem. Misschien kun je er een huisje inzetten, groot genoeg voor 1 cavia. Is de oudere wel de baas over de jongere? Dan heeft ze daar haar eigen plekje en kan ze rustig slapen..

Nee de oudere is niet de baas over de jongere.
Maar over het popcornen.... Hij doet dat ook wel eens maar inmiddels is het meer alleen dat.
Hij gaat ook aan de bovenkant van de kooi hangen en laat zich dan weer vallen, verplaatst het huisje en knaagt aan de zijkanten van de kooi.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:30

Je kunt een cavia beter niet minder voer geven, maar gewoon meer laten bewegen :) Hebben ze genoeg hooi?

Verder zou ik ze gewoon samen laten. Beide worden er niet gelukkiger van als ze alleen zitten. En je hebt ijzeren rennetjes voor in huis, kun je een net over doen, zodat ze er niet uit kan springen, maar ze toch lekker rond kan rennen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:09

Ik verplaats je topic naar Beestenboel:

F-AM -> BB

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:13

Daphne__ schreef:
Je kunt een cavia beter niet minder voer geven, maar gewoon meer laten bewegen :) Hebben ze genoeg hooi?

Verder zou ik ze gewoon samen laten. Beide worden er niet gelukkiger van als ze alleen zitten. En je hebt ijzeren rennetjes voor in huis, kun je een net over doen, zodat ze er niet uit kan springen, maar ze toch lekker rond kan rennen.

ik sluit me hierbij aan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:05

Hihi je hebt een adhd caaf :D
Het eten moet eigenlijk geen probleem geven, een cavia heeft eigenlijk nooit teveel. Hooi kun je sowieso onbeperkt geven en de brokjes ook (uitzonderingen die zich er klem in vreten daar gelaten, meestal zijn ze het vanzelf zat). Dan af en toe een lekker groenvoer, dat laat de oude vast niet zomaar staan dus die eet wel wat op, vooral als je niet in 1 keer een hele berg geeft maar gewoon een paar keer op een dag een beetje. Als er onbeperkt hooi is kan je oude cavia altijd naar behoefte eten.
Ik zou ze lekker samen laten. Heb zelf een caaf van 8 met een caafje van 0,5 jaar, en hier is de jonge ook wel eens hyper en de oude mag ook wel eens een extraatje hebben. Maar zolang ze onbeperkt hooi kunnen eten gaat het altijd wel goed. Ze hebben beide hun eigen huisje, de oude kan zich daar lekker rustig in terug trekken. Dat scheelt ook een stuk, vergeleken bij 1 huisje (ook al passen ze er beide in). Ze hebben het toch wel gezellig zo samen, ook al heeft de oude er soms even geen zin in, dat drukke gedoe :P
Eventueel toch nadenken over een groter hok, hoe groot is het hok dat je nu hebt?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:22

Dat heb ik ook wel eens gehad. Een babycaafje bij een oudere van 5. Had ook de indruk dat de oudere dat niet bijster interessant vond. Die keek zo van 'bwuhhh, druktemakertje, doe ff normaal". Dus ik dacht dat het slim was, voor de persoonlijke ruimtes van beide mannetjes, om ze af en toe even alleen los te laten in de ren. Maar toen ging die kleine steeds kei en keihard zielig krijsen, leek me verlatingsangst. Die wilde écht niet alleen zitten. Verder gingen ze wel goed samen. Ik denk dat je kleine caafje heel normaal is met dat drukke gedoe. Niks aan te doen. Lekker samen laten zitten.