Dode vos , vergiftigd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Dode vos , vergiftigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 15:07

Ik weet niet of het hier goed geplaatst is...

We wonen in het buitengebied.
Is mooi wonen, veel wild rondom ons huis, en natuurlijk ook jagers , waar we geregeld hommeles mee hebben omdat we onze honden los laten lopen.
Onze honden zijn inmiddels 12 jaar , en recent werden we aangesproken door een jachtopziener ...een van onze honden zou een buizerd gevangen hebben?!
We hebben nu wel kwaad bloed gezet bij de jagers hier , ook omdat de vorige bewoner jachtontzegging heeft aangevraagd en gekregen voor onze 1,1 hectare.

Bij het uitlaten van mijn honden vond ik een dode vos.
Omdat ik de honden bij me had , ben ik direct weer naar huis gegaan.
Zover als ik kon zien was de vos puntgaaf , geen schotwonden en niet mager.
Nu ben ik dus bang dat er hier in de buurt stropers bezig zijn met vergiftigd aas of dat het misschien een ''leuke'' actie van de jagers??
[stropers zijn hier ook flink actief. Kan me niet voorstellen dat jagers hun slachtafval gewoon hier in de sloot dumpen. Een reeën kop met heel vel en 4 pootjes]
Wat kan ik doen?

Ik zou dus graag willen weten of die vos vergiftigd is en door wie? Welk lokaas wordt er eventueel gebruikt, en waneer kan ik mijn honden weer relatief veilig los buiten laten lopen?
Welke instantie zou ik kunnen bellen?
Heb al gekeken bij de gemeente en de provincie , maar het lijkt erop dat ik gewoon de politie zou moeten bellen...
Voorlopig de honden maar weer aan de riem uitlaten... |(

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:12

Heb je de vos meegenomen? Ik neem aan dat een dierenarts dit kan controleren, die hoeft de maaginhoud maar even te bekijken. Of als ze dat niet doen, als je zelf een sterke maag hebt kun je zelf misschien kijken :+ Je zou eventueel ook 144 kunnen bellen lijkt me, die weten waar je hier het beste mee terecht kan.

Wel erg dat er zo veel stropers en lastige jagers in de buurt zitten, bah! Kun je die stropers niet betrappen? Als je bewijs hebt dan kan de politie er misschien mee verder gaan.

Honden zou ik inderdaad voorlopig aan de riem houden, of anders een muilkorf om misschien.. voor zo lang. Dan kunnen ze in ieder geval even lekker de benen strekken..
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 18-02-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:13

Je zou kunnen overleggen met 144 of de dierenambulance, vaak doet de politie hier niet zo veel mee.

juval

Re: Dode vos , vergiftigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:18

wat eng. ik zou mn honden ook maar bij me houden voorlopig. je wil geen risico lopen. lopen je honden los op eigen terrein? of ook daarbuiten.

de vos zou je naar pathologie van de faculteit diergeneeskunde kunnen sturen/laten brengen. daar kunnen ze precies zeggen waaraan die is doodgegaan. ze onderzoeken dit soort dingen graag heb ik begrepen.

sterkte ermee!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 15:30

mmmm , tja ik geloof dat ik 144 wel eens kan proberen.
Kijken wat ze er mee doen...

Nee , ik heb de vos niet meegenomen , heb niet de allersterkste maag.

Ik houd altijd mijn oren en ogen goed open , maar betrappen...is moeilijk hier , er gebeurd hier veel wat het daglicht niet kan verdragen. Dooie koeien midden straat dumpen , midden in de zomer , of kalveren in de sloot ,erg veel wietplantageafvalzooi , en natuurlijk de beroemde koelkasten , tv , oude kleding , banden , en veel asbest platen etc.
Ik krijg geregeld de neiging om alles midden op straat te gooien ...kan er geen auto meer langs!!hahaha

Mijn honden lopen inderdaad altijd los op eigen terrein , maar ook met uitlaten. Ze rennen niet achter wild aan.
Zij laten mijn hanen gewoon met rust , en dat is trouwens ook niet te zeggen over de honden van de jagers....

Ik laat jullie nog even weten wat 144 er van zegt.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:41

Ik zou ook probeeren bij 144.. Ben benieuwt wat die zeggen

Maar vraagje, wat voor dorp/gehucht woon jij dat die dingen allemaal zomaar kunnen :oo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:43

trekpaardluf schreef:
Ik zou ook probeeren bij 144.. Ben benieuwt wat die zeggen

Maar vraagje, wat voor dorp/gehucht woon jij dat die dingen allemaal zomaar kunnen :oo

Ai... dat vraag ik me ook wel af inderdaad...

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:05

LZP -> BB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:52

lastig zeg , maar wat een puinzooi in je dorpie dan :=. jammer dat die jagers niet met de poten van het eco systeem kunnen blijven

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:21

hahaha , ik woon niet in een dorp , woon tussen twee dorpjes in zeg maar.
En ja , het schijnt ''normaal'' te zijn om in buitengebied zomaar van alles te dumpen.
Ik heb even boodschappen gedaan , ga zo even bellen...

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:30

Ben benieuwd wat 144 zegt!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:53

Oke , 144 is er alleen maar voor dierenleed.
Dode dieren worden opgehaald door de gemeente , en desnoods , als er gevaar dreigt , bv als er een ree op de weg ligt , door de politie.
Er is geen instantie die op dit moment er geld voor over heeft om sectie te verrichten op de vos.

Ook toen ik aangaf dat het geen officieel honden uitlaatgebied is , maar wel als zodanig door de omliggende dorpen gebruikt wordt , maakt niet uit.
Ik kan aangifte doen op het moment dat mijn hond vergiftigd wordt.

Het enige advies wat ik kreeg was; bel een dierenarts , misschien dat die meer weet?!
Of op eigen kosten sectie laten verrichten...tja....

Jammer , ik hoop alleen dat mijn nachtmerrie geen werkelijkheid gaat worden!

Bedankt voor het meedenken!

PS; de optie faculteit dierengeneeskunde zou dan ook via de dierenarts moeten gaan vrees ik.
En natuurlijk...is het weer zaterdag , en kan ik alleen voor spoedgevallen een dierenarts bereiken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:57

Ik denk dat als ze een vos vergiftigd hebben en die vos ligt ergens aan een weg waar andere mensen komen, de jagers hem daar echt niet zouden laten liggen. Hij kan even goed gewoon gestorven zijn.
Verder zou ik ook erg ver wegblijven bij die vos, die dragen vieze ziektes mee en je honden wat meer in het oog houden, zodat ze niets kunnen op eten, ik denk dat je niet veel meer kan doen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:12

hmm doen jagers dan met vergif? En als je hem even hebt gezien heb je misschien de schotwond niet ontdekt, daarnaast zijn er nog genoeg andere redenen waardoor de vos is te komen overlijden.. Je had hem moeten meenemen als je dit soort dingen denkt, want idd een ander het laten doen gaat niet lukken denk ik

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:14

Was er geen weg in de buurt? Kan zijn dat de vos is aangereden (dat hoef je aan de buitenkant niet af te zien) en is gestorven aan interne verwondingen. Het kan best dat hij eerst nog een stuk heeft gelopen voor hij stierf, dus hij hoeft niet direct aan de kant van de weg te liggen natuurlijk.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:15

pinuts schreef:
hmm doen jagers dan met vergif? En als je hem even hebt gezien heb je misschien de schotwond niet ontdekt, daarnaast zijn er nog genoeg andere redenen waardoor de vos is te komen overlijden.. Je had hem moeten meenemen als je dit soort dingen denkt, want idd een ander het laten doen gaat niet lukken denk ik

Maar ik snap opzich wel dat TS aan stropers denkt...
Met alle mooie bontkraagjes die je tegenwoordig overal ziet...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:19

Floor_x schreef:
pinuts schreef:

Maar ik snap opzich wel dat TS aan stropers denkt...
Met alle mooie bontkraagjes die je tegenwoordig overal ziet...

Moet je ze alleen niet vergiftigen, want den moet je ze alsnog in het bos gaan zoeken.
Dan moet je strikken zetten.

Vos kan uiteraard gewoon dood zijn gegaan.

Indien er niet vele dode vossen in het bos liggen, gaat geen enkele instantie voor jou de sectie betalen,
dat zal je dan zelf moeten doen. Ook als je sectie laat doen in Utrecht gaat de rekeing gewoon naar diegene
die opdracht geeft. (zou jij dan zijn in dit geval)

Overigens gezellige buurt waar je daar woont.... :(

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:20

Hier precies hetzelfde verhaal! Heel herkenbaar. Alleen zijn hier onze hond en poes vergiftigd.... Wij hebben uiteraard melding gemaakt bij de politie, maar die konden weinig. We hebben heel veel contact met de boswachterij, die helpen ons heel erg goed en staat ook altijd achter ons. Boswachter komt ook regelmatig een praatje met ons maken. Bel hun eens op! Dat werkt echt, ze rijden tegenwoordig ook erg veel hier door het bos.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 22:01

Toch de politie bellen? Stel dat je de vos wilt laten opzetten, dan kan dat niet zomaar. Je moet eerst een bewijs hebben voor de preperateur dat de vos niet vergiftigd of geschoten is. Daarvoor moet je langs de politie gaan. De politie hier in de omgeving heeft een afdeling voor natuurbeheer (of zoiets dergelijks). Die controleert de beschermde diersoorten. Dat als ik met een dode uil, buizerd of vos langs kom, die wel wordt bekeken hoe deze gestorven is. Als blijkt dat tie vergiftigd is, wordt het dier ingenomen en wordt er sectie op verricht.